Singh

Leden
  • Content count

    213
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

340 Excellent

1 Follower

Recent Profile Visitors

698 profile views
  1. Routes [Singh]

    Voordat we aan een Tour beginnen, moeten we nog naar het NK. Ik heb er één uitgetekend in een van de mooiste koersgebieden van Nederland: de regio-Nijmegen. Zondag: Nederlands Kampioenschap | Nijmegen - Nijmegen | 244,2 kilometer | Licht heuvelachtig | 1.900 hoogtemeters Rondom Nijmegen liggen tal van steile stuwwallen, waar onder meer de Giro vorig jaar gebruik van maakte om de eerste punten voor de blauwe trui te verdelen. Die laat het peloton vandaag echter letterlijk links liggen. Wel worden de Zevenheuvelenweg en de Nijmeegsebaan in Groesbeek aangedaan, maar allebei vanaf de gemakkelijke kant. Dat heeft een reden: met bijna 250 kilometer en bijna 2.000 hoogtemeters is het een koers die zowel in het voordeel van de sprinters als van de aanvallers beslist kan worden. Team Lotto-Jumbo zal sowieso rijden om Groenewegen of Van Poppel in stelling te kunnen brengen op de Berg en Dalseweg, terwijl er voor types als Dumoulin, Terpstra en Slagter ook kansen zijn om er met de bloemen vandaan te gaan. De Berg en Dalseweg is dan wel geen helling, maar na ruim 240 kilometer kan zelfs 800 meter à 2 procent gemiddeld (en 3 procent in de laatste hectometers) killing zijn voor de sprinters. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Rik Hesseling | @Matthijs
  2. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 7 | Airolo - Finhaut-Emosson | 190,5 kilometer | Bergrit | 3.800 hoogtemeters Het is vrijdag en er is nog steeds geen aankomst bergop geweest en ik zal verklappen: er is er maar één en die is vandaag. Vanuit Airolo rijden de renners vandaag de hele dag westwaarts. Daarbij wordt eerst een van de mooiste passen van Europa - de Nufenenpass - beklommen. Daar kan het peloton vandaag echt genieten, want door de lange afdaling en het lange stuk vlak erna zal de pas rustig beklommen worden in het peloton. Daarna volgt de groep lang de valleien, tot we in Romandië aankomen en de weg in Martigny afslaat. Dat doet het pak niet: zij rijden rechtdoor en mogen de laatste dertig kilometers afleggen op de slotklimmen: de Col de la Forclaz en de klim naar het stuwmeer van Emosson. Zaterdag: Etappe 8 | Riddes - Sion | 36,2 kilometer | Tijdrit | 700 hoogtemeters Tot nu toe is er wel veel geklimd, maar hebben de klimmers door de finishes na een afdaling weinig ruimte gekregen om tijd te pakken. Vandaag kunnen ze dat wel doen. Het is dan weliswaar een tijdrit die in de eerste helft volledig vlak is, maar de klim naar La Vernaz boven Sion is met 8 kilometer à 7,6 procent is pittig en sowieso de plek waar de winnaar van vandaag op zijn best moet zijn. Dat geldt overigens ook voor de lastige afdaling: wie teveel risico's neemt zou zomaar in het ravijn kunnen belanden. Zondag: Etappe 9 | Sion - Genève | 158,9 kilometer | Vlakke rit | 700 hoogtemeters De gele en de bolletjestrui weten na gisteren wie hen zal dragen, maar vandaag is de kans voor de sprinters om de puntentrui terug te pakken als een klimmer met rappe benen hem de afgelopen dagen heeft overgenomen. Niet alleen zijn er op dit biljartvlakke parcours rond het Meer van Genève twee tussensprints te winnen, in Genève moet het wel heel raar lopen wil het niet op een massasprint uitdraaien. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Rik Hesseling | @Matthijs
  3. [PCM 2015 | MOE_4] Stella Artois

    Jammer dat het niet lukte in de top5 te komen, maar zonder Australische sponsor is deze ronde ook niet meer zo belangrijk.
  4. Routes [Singh]

    Vergeten te vermelden, zie ik nu. Maar kijk eens naar die plaatjes: je wil toch geen andere route nemen dan deze?
  5. Routes [Singh]

    Bedankt voor alle mooie reacties! Dinsdag: Etappe 4 | Sankt Gallan - La Punt-Chamues-Ch | 185.8 kilometer | Bergrit | 4.000 hoogtemeters Na drie dagen voor de mannen van het vlakke zullen de klimmers vanochtend met een glimlach aan het start staan: vandaag staat de eerste HC-col op het programma. Daar moeten ze wel nog een tijdje op wachten. Na de start in Sankt-Gallen trekken de renners eerst het Zwitserse gebied in waar het Reto-Romaans nog wordt gesproken. Vanaf de tussensprint in Chur zal het opletten zijn: de klim naar Lenzerheide is een oude bekende in de Giro en zal voor een eerste schifting zorgen. Direct na de afdaling van de Lenzerheide begint de laatste klim: de lange Albula Pass. Na die col volgt slechts nog een afdaling en (waarschijnlijk) een sprintje in een vaste pleisterplaats in deze Tour de Suisse: La Punt. Woensdag: Etappe 5 | Sankt Moritz - Zug | 207,6 kilometer | Heuvelachtige rit | 2.700 hoogtemeters Na de eerste bergrit gisteren beloven de eerste tien kilometers die worden afgelegd vanaf startplaats Sankt Moritz wederom een zware rit, maar dat valt tegen. Na de Julierpass bestaat de dag vandaag vooral uit heel veel dalen. Het is een ideale rit voor de vluchters vandaag: de rit is lang en met de twee klimmetjes in de slotfase is het zeker geen eitje voor de sprintersploegen om het tot een massasprint te laten komen. De vluchters kunnen hun kans ook maar beter grijpen, want het is niet zeker of ze nog een kans zullen krijgen deze week. Donderdag: Etappe 6 | Schwyz - Airolo | 177,5 kilometer | Bergrit | 4.100 hoogtemeters Hier is hij dan: de koninginnerit van deze Tour de Suisse. We beginnen in de stad waar de naam van het land in het Duits - die Schweiz - van is afgeleid: Schwyz. Daar, temidden van het Zwitserse merengebied, wordt ook de oprichtingsakte van het land bewaard. De eerste honderd kilometer van deze rit zal de coureurs bekend voorkomen: die reden ze vier dagen geleden namelijk ook - zij het in omgekeerde volgorde. Dat betekent dat de strepen in Lüzern en op de Brünigpass weer gebruikt kunnen worden. Daarna begint de rit overigens pas echt met achtereenvolgens drie cols van 2.000 meter-plus. Eerst de Grimselpass, dan de Furkapass en vervolgens de Gotthardpass. De laatste 75 kilometer zijn daardoor enkel bergop en bergaf met geen meter vlak - ideaal voor vroege aanvallen voor de durfals. In de laatste drie dagen is er genoeg ruimte om nog tijd te pakken in het klassement. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Rik Hesseling | @Matthijs
  6. [Routes] Svekkes

    Erg mooi einde inderdaad. Die omgeving van Corvara in Badia is prachtig en bovendien ook mooi om ritten in uit te tekenen. Jammer dat de Giro hem toch relatief vaak links laat liggen. De voorlaatste rit naar de Zoncolan is natuurlijk ook prachtig!
  7. Routes [Singh]

    Na de Dauphiné komt de Ronde van Zwitserland, ook hier. Ik vind die ronde altijd wat moeilijk omdat je zowat overal bergpassen hebt en je ook de sprinters wat ritten wil geven. Hopelijk is dat gelukt. Zaterdag: Etappe 1 | Wohlen bei Bern - Bern | 11 kilometer | Tijdrit | 100 hoogtemeters Hoewel hij nooit een grote ronde won en nooit wereldkampioen werd is het toch wel verdedigbaar dat Fabian Cancellara een van de grootste Zwitserse coureurs aller tijden was. Deze tijdrit - voor een proloog is het net te lang - vertrekt in het dorp waar Cancellara geboren werd en voert naar zijn stad: de Zwitserse hoofdstad Bern. Erg technisch is het parcours niet, dus de powerhouses kunnen zich opmaken voor een show-off. Zondag: Etappe 1 | Bern - Lüzern | 136,4 kilometer | Vlakke rit | 1.300 hoogtemeters Vandaag is de dag van de meren, en van de sprinters. Hoewel Zwitserland vooral bekend staat om zij Alpentoppen is in dit kleine landje maar liefst 6 procent van Europa's zoetwaterreserve aanwezig, een leuk feitje voor de commentatoren vandaag. Vanuit Bern voert de route vandaag eerst naar de Thunersee en na de tussensprint langs de Brienzersee. Hoewel de sprinters vandaag zeker met rood omcirkeld hebben ligt er een venijnige klim in na tachtig kilometer. Als er op de Brünigpass flink wordt doorgetrokken zouden zij zomaar in de problemen kunnen komen. De laatste vijftig kilometers over lange rechte wegen zijn echter in hun voordeel. Maandag: Etappe 3 | Lüzern - Schaffhausen | 174,4 kilometer | Vlakke rit | 1.700 hoogtemeters Waar gisteren de sprinters het nog moeilijk hadden, mag dat vandaag zeker niet het probleem zijn tussen Lüzern en Schaffhausen. Hoewel er meer hoogtemeters in het parcours zijn opgenomen zijn dat vooral steeds kleine puistjes. Voor renners die over twee weken in de Tour willen starten mag dat nu geen probleem meer zijn. Ze kunnen hun kans ook maar beter grijpen, want de kans dat ze nog een keer om de zege mogen sprinten voor de slotdag is klein. Nog een leuk feitje: de renners passeren vandaag Marthalen, de gemeente waar Ferdi Kübler geboren werd. Volgende keer gaan we naar de plekken waarvoor iedereen naar Zwitserland komt: de bergen. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Rik Hesseling | @Matthijs
  8. Routes [Singh]

    Donderdag: Etappe 4 | Valence - Mont Ventoux | 158,3 kilometer | Bergrit | 3.500 hoogtemeters Hij wordt de Reus van de Provence genoemd, de Mont Ventoux, maar eigenlijk ligt hij in de voormalige Dauphiné. Daarom kan de kale berg ook niet ontbreken in dit Criterium du Dauphiné. Voordat de renners in Malaucène aan deze helse klim mogen beginnen is de koers al wat zwaarder geweest dan normaal: het is geen biljartvlakke aanloop door de Rhônevallei, maar een golvend parcours door de uitlopers van de Alpen. Fris zullen de renners dan ook niet in Malaucène aankomen. De klassementsrenners die willen pieken in de Tour zullen daarna kunnen testen hoe goed hun benen zijn en of ze de komende maand nog wat extra trainingen moeten doen. Vrijdag: Etappe 5 | Vaison-la-Romaine - Les Orres | 187,5 kilometer | Bergrit | 3.300 hoogtemeters De Dauphiné is er om klimmen uit te proberen en vandaag doet de voorbereidingsronde op de Tour dat. Het eerste deel van de rit zal menig renner wel kunnen dromen: de wegen tussen Vaison-la-Romaine en Gap zijn bijna vaste prik in de Tour te noemen. Daarna steken de renners het Lac de Serre-Ponçcon over om te beginnen aan de Col de Notre-Dame-du-Lauzerot (ofwel het Montagne de St Jean de Crots), een nog nooit aangedane klim van bijna 12 kilometer à ongeveer 7,5 procent. Daarna volgt nog de slotklim naar het skidorp Les Orres die slechts in 1973 in de Tour zat. Toen bracht Luis Ocaña Eddy Merckx aan het wankelen. Gebeurt er vandaag iets soortgelijks. Zaterdag: Etappe 6 | Embrun - Vaujany | 178,1 kilometer | Bergrit | 4.000 hoogtemeters Een klassieke bergrit met een twist, dat is de beste omschrijving van deze zaterdag-rit in de Dauphiné. Vanuit Embrun rijdt het peloton naar Gap waarna eerst de klassieke combinatie Bayard-Noyer beklommen moet worden. Daarna volgt een lang golvend middenstuk om de finale te laten beginnen op de makkelijke kant van de Col d'Ornon. Als we in Bourg d'Oisans de haarspeldbochten van de Alpe d'Huez zien liggen zal iedereen al dromen van een aankomst op de Nederlandse Alp. In het dorpje Huez slaan de renners echter al linksaf, waarna na een korte afdaling de steile klim naar skioord Vaujany de renners scheidt van de finishlijn. Zondag: Etappe 8 | Vaujany - Grenoble | 198,9 kilometer | Bergrit | 4.500 hoogtemeters Grenoble was de hoofdstad van de Dauphiné en verdient een slotrit als eerbetoon. Dat is geen walk through the park zoals Parijs of Milaan, hebben. Het is de koninginnerit. Die begint met een lange afdaling vanuit Vaujany, de finishplaats van gisteren, en een lang stuk door het ravijn. Daarna is er volop kans om de leider uit de gele trui te rijden met allereerst de klim naar Prapoutel, daarna de Col du Pré du Molar en daarna het waagstuk van deze Dauphiné: de klim naar skioord Chamrousse. Daarna volgt een lange afdaling naar Grenoble waar de renners na deze vier bergritten zeker weten hoe ver ze staan in hun voorbereiding op de Tour. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Matthijs | @Rik Hesseling
  9. [Routes] Tijn

    Je hebt een prachtige ronde gemaakt, waar echt voor iedereen ritten naar hun smaak zitten. En de prestatie is echt geweldig. Het is zoals tinyriconen al zei jammer dat er geen GT in de VS is. Colorado en California zouden allebei prachtige decors zijn.
  10. Routes [Singh]

    Zondag: Proloog | Bardonecchia - Pian del Colle | 4,1 kilometer | Klimtijdrit | 135 hoogtemeters De Dauphiné is een begrip in wielerkringen, maar weinigen weten dat de Dauphiné in het verleden een graafschap was waar ook een stukje Italië deel vanuit maakte. In deze Dauphiné-variant blijf ik volledig binnen die grenzen en begin ik precies in het Italiaanse hoekje, in Bardonecchia (of Bardonèche, zoals de Fransen het noemen). Net zoals in 2016 leent de startplaats zich perfect voor een klimproloog en hoewel het vandaag slechts 4 kilometer à 4 procent gemiddeld is, zullen de klassementsmannen zich niet inhouden om de concurrentie eens angst in te boezemen. Maandag: Etappe 1 | Bardonecchia - Gap | 128,6 kilometer | Vlakke rit | 1.500 hoogtemeters Als je in Italië wil beginnen moet je de grens naar Frankrijk over en de grens bestaat hier vooral uit Alpencols. Vandaag wordt een relatief lichte, de Montgenèvre, gebruikt om Frankrijk binnen te rijden. De sprinters zouden het desalniettemin moeilijk kunnen krijgen en omdat het zo'n korte rit is kunnen de ploegen met beter klimmende rappe mannen daar gebruik van maken door vol te rijden in de afdaling. Toch is het meest logische scenario een sprint van een groot peloton. Dinsdag: Etappe 2 | Gap - Romans-sur-Isère | 216,1 kilometer | Vlakke rit | 1.800 hoogtemeters Als er één rit is die sowieso in en massasprint gaat eindigen, dan is het deze wel. De sprintersploegen zullen in deze lange rit alles op alles zetten, want veel kansen zullen ze hierna niet meer krijgen in deze koers waarin vooral de klimmers zich voorbereiden op de Tour de France. Voor de vluchters liggen er onderweg nog wat bergpuntjes te wachten, maar dat is enkel interessant voor de statistici. Woensdag: Etappe 3 | Romans-sur-Isère - Léoncel | 41,8 kilometer | Heuvelachtige tijdrit | 900 hoogtemeters De Dauphiné heeft er een traditie van gemaakt om liefst twee tijdritten in acht dagen te proppen en dat is dit jaar niet anders. Wat wel anders is, is dat de mannen van de grote motor er waarschijnlijk niet een zullen winnen. Ook vandaag liggen de ruikers vandaag waarschijnlijk te wachten op iemand die goed kan tijdrijden én goed kan klimmen. In de veertig kilometers tussen Bourg-de-Péage en Léoncel ligt namelijk de Col des Limouches. Die mag wel geleidelijk zijn, maar voor de Alex Dowsetts en Tony Martins is hij sowieso te zwaar. @Tijn | @Svekkes | @Matthijs | @tinyriconen | @Rik Hesseling Volgende keer een andere Dauphiné-traditie: de mogelijkheid om een rit uit de Tour (die hierna komt) vast te verkennen.
  11. [Routes] Tijn

    Wauw, wat een mooie presentatie!
  12. [PCM 2015 | MOE_4] Stella Artois

    Opvallend dat ouden van dagen nog relatief goed zijn. Bij mijn zijn de meesten van 35+ geen schim meer van wat ze ooit waren, maar hier kunnen Cancellara en Boonen nog gewoon meedoen om de prijzen. En dan heb je ook nog Peraud, die op zijn veertigste zowat in de vorm van zijn leven is. Trek lijkt me een leuk team, maar Saeco ook: ik houd wel van teams met een duidelijke nationaliteit, en met Uran, Battaglin en Nizzolo kun je eigenlijk overal (muv de keienklassiekers) om de prijzen strijden.
  13. [Routes] Tijn

    Wauw, wat een monsterklim. Hij mag dan 50 kilometer van de meet liggen, maar wie deze ronde wil winnen zal hier in de aanval moeten trekken. Mooie ronde!
  14. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 19 | Cuneo - Borgo San Dalmazzo | 96,5 kilometer | Bergrit | 2.700 hoogtemeters De laatste bergrit in een grote ronde moet een specialleke zijn. Dat valt dit jaar in de echte Giro wat tegen, maar in deze variant zeker niet. Met maar liefst 2.700 hoogtemeters in slechts honderd luttele kilometers gepropt is dit een rit waarin een slechte dag dodelijk kan zijn. Beginnen doen we in Cuneo en daar vandaan wordt in de eerste kilometers dezelfde route gevolgd als in de mystiekste Girorit ooit in 1949. In Caraglio wordt echter al linksaf geslagen en dat kan maar een ding betekenen: de Fauniera. Op deze helse berg, niet voor niets ook wel Colle del Morti genoemd, sloeg Marco Pantani in 1999 zijn definitieve slag. Zijn beeld staat bovenop, maar slechts een handjevol zal na 45 kilometer non-stop bergop rijden nog energie hebben om daarnaar te kijken. Wat volgt is een pijlsnelle afdaling voor de Nibali's onder ons richting Madonna del Colletto. Die afdaling is bepaald niet technisch, waardoor aanvallen op de Fauniera zeker loont. In vergelijking met de Fauniera mag alles dan meevallen, de Madonna del Colletto is een vervelend klimmetje vanwege de hoge stijgingspercentages: constant rond de 9 procent. Datzelfde geldt voor de afdaling, waardoor hij - op enkele haarspeldbochten na - ook erg snel is. Eenmaal boven zal het geen twintig minuten zijn voordat we in Borgo San Dalmazzo weten wie deze Giro gaat winnen. Zaterdag: Etappe 20 | Borgo San Dalmazzo - Novi Ligure | 169,3 kilometer | Vlakke rit | 1.700 hoogtemeters Het is door sneltreinen en TGV's tegenwoordig mogelijk om op de laatste zaterdag nog vanuit de bergen naar de hoofdstad te komen, maar de renners moeten het in deze Giro toch echt zelf doen. Het heeft ook wel zijn charme om op de laatste zaterdag de moegestreden sprintersknechten te zien vechten tegen vluchters die op de valreep nog iets van hun grote ronde willen maken. Het parcours is er vandaag alleszins naar: op de weg van Borgo San Dalmazzo naar Novi Ligure zijn er genoeg hobbels, puisten en uit de kluiten gewassen verkeersdrempels om de vluchters een kans te geven. Als de sprintersploegen echter nog op volle oorlogssterkte zijn, mogen ze de zege in Novi Ligure niet weggeven. De vraag is echter ook of ze zeker zijn van hun zaak in de lastige laatste kilometers. Zondag: Etappe 21 | Novi Ligure - Milano (Corse Sempione) | 129 kilometer | Vlakke | 100 hoogtemeters Drie weken na het vertrek van Licata staat dan eindelijk de parade door Milaan op het programma. De coureurs hebben in drie weken ongeveer dezelfde route afgelegd als de bevrijders van Italië 75 jaar eerder deden, alleen deden ze het iets sneller. Op deze dag is dat sowieso het geval, want in de laatste rondes zullen op de Milanese boulevards topsnelheden worden gehaald. Overzicht Etappe 1 tot en met 3 op Sicilië Etappe 4 tot en met 21 op het vasteland Volgende keer gaan we, net zoals het wielerjaar doet, verder met een variant voor de Dauphiné. @Tijn | @Svekkes | @Rik Hesseling | @Matthijs | @tinyriconen
  15. [Routes] Svekkes

    Pfoeh, wat een tijdrit. Dat gaat richting toptijden van anderhalf uur, vermoed ik. Verder vind ik het leuk dat je er, net zoals de Giro's van 2014 en 2015, lang wacht met het echte hooggebergte, maar toch al veel hindernissen neerlegt.