Singh

Leden
  • Content count

    186
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

289 Excellent

1 Follower

About Singh

  • Rank
    Junior

Recent Profile Visitors

625 profile views
  1. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 1 | Licata - Palermo | 206,9 kilometer | Heuvelachtige rit | 2.900 hoogtemeters Licata is een stadje van niets, met nog geen 40.000 inwoners bepaald geen logische keuze voor de Grande Partenza. Maar zoals aangekondigd volgt deze Giro de Italiaanse campagne in de Tweede Wereldoorlog en die begon hier, op de stranden van Licata. Dit is de plek waar de westerse Geallieerden begonnen met hun verovering van het Europese continent. Vandaag worden al direct drie belangrijke plekken aangedaan. Naast landingsplaats Licata zijn dat Agrigento, de eerste belangrijke stad die de geallieerden na zes dagen veroverden, en Palermo, de hoofdstad die na twaalf dagen viel. De coureurs hebben vandaag waarschijnlijk maar vijf uur nodig voor die route, maar ze zullen op hun hoede moeten zijn. Het kan namelijk hard waaien op de bergrug die dwars over Sicilië loopt. De eerste rozetruidrager zal dus een sprinter met goede benen zijn, zeker als je de bijna 3.000 hoogtemeters in ogenschouw neemt. Zaterdag: Etappe 2 | Cefalù - Messina | 178,5 kilometer | Vlakke rit | 1.605 hoogtemeters Vandaag staat een echte Giro-etappe op het programma. Er is zee, er is mooi weer, er zijn constant kleine capi en uiteindelijk eindigt-ie waarschijnlijk in een sprint. Waar gisteren de Pelucchi's en Kittels het nog weleens moeilijk konden krijgen, is dat vandaag op weg naar Messina zeker niet het geval. Het laatste kleine heuveltje kan misschien wel uitnodigend zijn voor aanvallers, maar de sprintersploegen zullen het niet moeilijk hebben om de controle te bewaren op de kaarsrechte laatste kilometers. Voor de Italiaanse fascisten was Messina de laatste Siciliaanse stad die ze, bijna vier weken na de invasie in Licata, zagen. Voor de coureurs niet. Hen wacht morgen nog een rit naar de meest bevochten plek op Sicilië. Zondag: Etappe 3 | Messina - Monte Etna (Rifugio Madonna di Cassone) | 146,5 kilometer | Heuvelachtige rit | 2.200 hoogtemeters Die zwaarst bevochten plek is het hoogste punt van het eiland, de vulkaan Etna. De flanken van deze vulkaan zijn strategisch zo belangrijk dat er in 1943 meer dan een week om werd gevochten. Niet lang nadat de fascisten de vulkaan opgaven vertrokken ze van het eiland. Het strategisch belang van deze rit valt vergeleken daarmee mee. De Etna wordt beklommen vanaf een plateau, en niet vanaf zeeniveau, en bovendien voert de rit niet naar de Rifugio Sapienza (waar de Giro vorig jaar finishte), maar naar de lager gelegeven Rifugio Madonna di Cassone. Dat is zeker als er wind staat nog steeds geen misselijke klim, maar de verschillen zullen vandaag waarschijnlijk niet groot worden. Volgende keer gaan we na een verplaatsing verder in Taranto, in de hak van de laars, waar andere bataljons zich in 1943 naar het noorden vochten. @Tijn | @Matthijs | @Svekkes | @tinyriconen
  2. [Routes] Svekkes

    Mooie ritten. Een start in Toscane is vrij uniek, maar je hebt de kans om snel allerlei verschillen terreinen aan te doen. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
  3. Routes [Singh]

    Dank je wel! Volgende keer ga ik verder met een variant van de mooiste grote ronde: de Giro. Aangezien het dit jaar 75 jaar geleden is dat de geallieerden in Sicilië voet aan land zetten en begonnen met hun opmars tegen Nazi-Duitsland, zal die Giro in het teken daarvan staan.
  4. Routes [Singh]

    Overzicht Ritten 1 Bruxelles – Bruxelles Vlakke rit 197.0 kilometer 2 Bruxelles – Bruxelles Ploegentijdrit 28.7 kilometer 3 Ypres – Amiens Vlakke rit 171.3 kilometer 4 Albert – Montagne de Reims-Verzy Vlakke rit 230.8 kilometer 5 Reims – Charleville-Mézières Heuvelachtige rit 176.5 kilometer 6 Sedan – Metz Vlakke rit 163.4 kilometer 7 Saint-Avold – Strasbourg Vlakke rit 147.3 kilometer 8 Colmar – Gérardmer Heuvelachtige rit 118.1 kilometer 9 Mulhouse – Mont d’Or Heuvelachtige rit 191.3 kilometer Rustdag (verplaatsing naar Bordeaux) 10 Bordeaux – Pau Vlakke rit 201.0 kilometer 11 Pau – Bagnères de Bigorre Bergrit 173.0 kilometer 12 Tarbes – Piau-Engaly Bergrit 120.5 kilometer 13 Lannemezan – Carcassonne Vlakke rit 192.8 kilometer 14 Béziers – Bagnols-sur-Cèze Vlakke rit 213.6 kilometer 15 Carpentras – Orcières-Merlette Heuvelachtige rit 178.7 kilometer Rustdag in Gap 16 Gap – Fort du Saint-Eynard Bergrit 146.5 kilometer 17 Grenoble – Lans-en-Vercors Klimtijdrit 27.4 kilometer 18 Meylan – Sallanches Bergrit 157.7 kilometer 19 Sallanches – Plateau des Glières Bergrit 130.9 kilometer 20 Bellegarde-sur-Valserine – Nuits-Saint-Georges Vlakke rit 193.3 kilometer 21 Orly – Paris-Champs-Elysées Vlakke rit 99.9 kilometer Totale afstand: 3259 kilometer Vlakke ritten: 10 Heuvelachtige ritten: 4 Bergritten: 5 Tijdritten: 1 (27.4 kilometer) Ploegentijdritten: 1 (28.7 kilometer) Aankomsten bergop: 4 (rit 12, rit 15, rit 16 & rit 19) Aankomsten op een heuvel: 2 (rit 4 & rit 9) Hoogste Pyreneeëncol: Col du Tourmalet (2.115 meter, rit 11) Hoogste Alpencol: Signal de Bisanne (1.930 meter, rit 18) @Tijn | @tinyriconen | @Matthijs | @Svekkes
  5. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 19 | Sallanches - Plateau des Glières | 130,8 kilometer | Bergrit | 4.000 hoogtemeters De renners komen vandaag, en ook deze ronde niet meer boven de 2.000 meter hoog. Met de Signal de Bisanne hebben ze de hoogste Alp al beklommen, maar deze negentiende rit op de laatste vrijdag mag met recht de koninginnerit genoemd worden. Starten doen we vandaag in Sallanches, waar we gisteren voor het eerst in de Tourhistorie finishten. Als de renners op de Aravis een hadden kunnen kijken hadden ze de finishplaats al kunnen zien liggen, maar voordat ze daar zijn zullen ze minstens drie uur op de fiets moeten zitten. Al snel staat eerst de Col des Gets (bekend van de klimproloog in de Dauphiné een paar jaar geleden) en daarna de Col de l'Encrenaz op het programma. Dat zijn voor de klassementsrenners slechts opwarmertjes, maar ideaal voor de strategen om alvast een paar pionnetjes vooruit te sturen. Zo'n 55 kilometer voor de finish begint dan de finale, en wat voor één: eerst de helse combinatie van Col de Romme & Col de la Colombière, die ook dit jaar in de eerste Alpenrit op het programma staan. In 2009 zorgde dat duo voor totale versplintering en het is de ideale plek om als favoriet al je troeven op tafel te gooien als je overmorgen toch in het geel wilt staan in Parijs. Waar de Tourrit dit jaar finisht in Le Grand Bornand, kunnen de renners daar vandaag nog wat boni-seconden oprapen op weg naar de slotklim naar het Plateau des Glières. En wie dacht dat hij het ergste al had gehad komt bedrogen uit: de eerste zes kilometers zijn gemiddeld meer dan 10 procent, en daarna volgt een uitloper over gravelwegen. Zaterdag: Etappe 20 | Bellegarde-sur-Valserine - Nuits-Saint-Georges | 193,8 kilometer | Vlakke rit | 1.500 hoogtemeters We zeggen de Alpen vaarwel met een overgangsetappe naar de vlakten van de Bourgogne. In de beginfase zijn er op twee uitlopers van de Jura nog drie bergpunten te verdienen, maar het is onwaarschijnlijk dat daar nog om gestreden zal worden. Nee, vandaag is het de aloude strijd tussen vluchtgroep en uitgemergelde sprintersploegen. Edvald Boasson Hagen gaf vorig jaar in de 19e rit al het goede voorbeeld door met zijn forse kopgroep het peloton vooruit te blijven. Het is de vraag welke rittenkaper vandaag de sprintersploegen te slim af is, of krijgt Marcel Kittel een sprinter als opvolger in Nuits-Saint-Georges? Zondag: Etappe 21 | Orly - Paris-Champs-Elysées | 99,9 kilometer | Vlakke rit | 500 hoogtemeters Drie weken geleden startte de Tour in de hoofdstad van België en nu doet ze eindelijk die verlossende andere hoofdstad aan: Parijs. Vanuit Dijon hebben de renners gisteren de trein gepakt naar Parijs, maar desalniettemin starten ze vandaag naast het vliegveld Orly. De eerste twee uren zal er wat getoerd worden langs Sceaux, Meudon en door het Bois de Boulogne, maar als de Eiffeltoren in zicht kom zal de vaart erin schieten. Naast eeuwige roem kan er namelijk ook nog om de groene trui worden gestreden vandaag. Volgende keer: een overzicht van deze Tour, en een tipje van de sluier van wat daarna volgt. @Tijn | @Matthijs | @Svekkes | @tinyriconen | @Rik Hesseling
  6. Routes [Singh]

    Dinsdag: Etappe 16 | Gap - Fort du Saint-Eynard | 146,4 kilometer | Bergrit | 3.400 hoogtemeters Het is te hopen dat de renners de rustdag goed hebben verteerd, want direct vanuit rustplaats Gap staat er vandaag een klim op het programma. Wie gisteren alleen op bed heeft gelegen zal die Col Bayard direct pijn doen, maar voor vluchters is het de ideale manier om direct een mooie voorsprong op te bouwen op het peloton. De vluchters zouden vandaag zomaar aan hun trekken kunnen komen, want het parcours is nergens vlak en de wegen nergens recht, dus het inzetten van een achtervolging van het peloton wordt vandaag een lastige onderneming. Enkel na de Col de Morte (vanaf de gemakkelijke kant) zal een georganiseerd peloton echt vaart kunnen maken, maar de vraag is of de klassementsrenners er dan nog zin in hebben. Zij moeten zich immers sparen voor de zware slotklim van vandaag. Die is nog nooit beklommen in de Tour en leidt van het centrum van Grenoble (startplaats van morgen) naar het verdedigingswerk Fort du Saint-Eynard, een uit de rotsen gehouwen vesting vanwaar je een prachtig uitzicht overzicht hebt over de hele regio. Dat is vandaag echter van minder belang: de weg omhoog is zo steil dat je in topvorm moet zijn om bij de besten boven te komen. Woensdag: Etappe 17 | Grenoble - Lans-en-Vercors | 27,3 kilometer | Klimtijdrit | 1.000 hoogtemeters Gisteren moesten sommige renners tot het uiterste gaan, vandaag moeten ze dat allemaal in deze zware tijdrit naar Lans-en-Vercors. Een echte klimtijdrit kun je het misschien niet noemen omdat er nog tien lichtdalende kilometers volgen na de beklimming van de Saint-Nizier, maar dat maakt het alleen maar zwaarder. Na de top moeten de klassementsmannen immers nog wat over hebben in de tank om niet alsnog minuten te verliezen. De mindere goden hebben vandaag een ander probleem: de tijdslimiet. Donderdag: Etappe 18 | Meylan - Sallanches | 157,6 kilometer | Heuvelachtige rit | 2.600 hoogtemeters Na twee dagen waarin er vuurwerk tussen de toppers is geweest, is de rit van vandaag op het lijf geschreven van de vluchters. De route leidt immers de eerste tachtig kilometer door het dal van de regio-Grenoble naar de Albertville. Links ligt de Chartreuse, rechts de hoge Alpen zoals de Croix-de-Fer, maar daar hoeft het peloton vandaag niet aan te denken: het eerste deel van de rit zal een veredelde rustdag zijn. Wat daarna volgt is van een ander kaliber en zal ervoor zorgen dat enkel de echt sterke mannen als Thomas de Gendt, Rafal Majka of Primoz Roglic aanspraak kunnen maken op winst. Voor de tweede keer in drie dagen staat er met de Signal de Bisanne namelijk een berg van hors categorie op het programma. En daarmee is het nog niet klaar: daarna volgt het extreem vervelende stuk vals plat van Flumet naar Megève, en nog een deel van de beklimming naar skioord Cordon. Vandaag mag het peloton afbuigen bij het dorpje, maar dan zit het steilste stuk er ook al op. Het zou wellicht enkele toppers met goede daalkwaliteiten kunnen verleiden om het vandaag ook nog eens te proberen. Volgende keer krijgen de klassementsrenners de laatste kans om het geel van schouders te doen wisselen. @tinyriconen | @Svekkes | @Tijn | @Matthijs | @Rik Hesseling
  7. [Routes] Svekkes

    Erg mooi geworden, die in Leuven. Echt een WK-parcours ook, met een rondje waarbij er heel veel coureurs zijn die gaan denken dat ze kunnen winnen. Misschien moet je je maar opgeven als parcourstekenaar, want volgens mij zijn ze in de running voor 2022. Zottegem is een lastige, ook vanwege die kruising bij dat kleine lusje. Dat is erg moeilijk met achterblijvers vermoed ik.
  8. Routes [Singh]

    Bedankt voor de complimenten! @tinyriconen Je hebt wel gelijk inderdaad: de echte kleppers hebben deze week niet echt veel ruimte om tijdsverschillen te maken, maar ik denk dat je die rit naar Piau-Engaly niet moet onderschatten. De enige eerdere keer dat de Tour hem aandeed werd er op de slotklim met minuten gesmeten (vooral door Virenque), al was de rit daaraan voorafgaand ook wel iets zwaarder, als je het verslag leest.
  9. [PCM 2015 | MOE_3] Orica - GreenEDGE

    Geen verkeerd resultaat in Canada, en dat voor het tweede jaar op rij. Vooral die met Devenyns is erg mooi!
  10. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 13 | Lannemezan - Carcassonne | 192,6 kilometer | Vlakke rit | 1.300 hoogtemeters De Pyreneeën liggen achter ons en hoewel we de hele dag uitzicht op bergtoppen houden, is het grootste deel van de dag vooral vlak. Hier en daar liggen wel wat puistjes, maar gecategoriseerde hellingen krijgen de renners vandaag niet voor hun kiezen. De rechte wegen maken de voorbereiding op een massasprint vandaag geen moeilijke opgave. De kans dat Yaroslav Popovych dus een aanvaller krijgt als opvolger als laatste winnaar in Carcassonne is dan ook bijzonder klein. Zaterdag: Etappe 14 | Béziers - Bagnols-sur-Cèze | 213,4 kilometer | Vlakke rit | 2.300 hoogtemeters Na de vlakke rit van gisteren is het begin vandaag meer van hetzelfde. Hier en daar liggen er wel wat hellinkjes maar tot de bevoorradingszone zal het niemand de stuipen op het lijf jagen. Daarna volgt eerst een debutant in de Tour de France: de Col d'Uglas met zijn vijfenhalve kilometer aan 5,9 procent. Ook dat zal niet erg veel indruk maken, maar in de bakoven van Frankrijk kan dat zomaar gaan doorwegen in deze lange rit. Op zo'n 40 kilometer van de finish ligt dan de hindernis die deze rit zomaar een rit aan de vluchters kan geven: le Mont Bouquet. Dat is een monster met 5 kilometers aan 9 procent gemiddeld en uitschieters naar 16 procent. Bovendien is de afdaling een lastige, waardoor het lang kan duren voordat de organisatie in het peloton terug is. De rittenkapers zullen deze rit dan ook met rood omcirkeld hebben, maar ook de sprinters zullen hun kansen willen grijpen. De volgende die ze krijgen is namelijk pas over een week. Zondag: Etappe 15 | Carpentras - Orcières-Merlette | 178,5 kilometer | Bergrit | 3.000 hoogtemeters Wie namen als Carpentras, Malaucène en Vaison-la-Romaine hoort denkt direct aan de Mont Ventoux, maar die laten de coureurs vandaag links - of liever rechts liggen. De renners gaan vandaag namelijk op weg naar de zuidelijke Alpen. Op weg daar naartoe trekken ze door de Baronnies de Provence om aan te komen in Gap, waar vanavond wordt teruggekeerd voor de rustdag (waar het volgens geruchten ook volgend jaar op aast). Daarna volgt eerst de bekende Col de Manse en daarna een oude bekende, die al drie decennia al niet meer beklommen is in de Tour; de klim naar skidorp Merlette. Volgens geruchten is deze loper met elke vervelende haarspeldbochten in de laatste kilometers er volgend jaar weer bij in de Tour. En dat is goed nieuws, want hoewel de klim zelf niet heel zwaar is, wonnen er met Luis Ocaña, Lucien van Impe, Pascal Simon en Gert-Jan Theunisse enkel grote namen. Wetende dat de rustdag nadert en de verschillen nog niet zo groot zullen zijn, zal de kans groot zijn dat er vandaag weer een klepper wint. Volgende keer trekken we verder de Alpen in, maar zullen de verschillen wellicht nog steeds klein blijven. @Tijn | @Svekkes | @Matthijs | @tinyriconen | @TromBone | @Rik Hesseling
  11. Routes [Singh]

    Bedankt voor alle reacties. Bij nader inzien zal het inderdaad vooral een vluchtersrit worden, die achtste. Toch denk ik dat er wel types zullen zijn die gaan proberen om tijd te pakken, zoals bijvoorbeeld in de rit naar het Station des Rousses vorig jaar. Vergeet ook niet dat de afdaling van de Schlucht zeker geen makkelijke is. Dindsag: Etappe 10 | Bordeaux - Pau | 200,9 kilometer | Vlakke rit | 900 hoogtemeters Op de rustdag is het peloton van de uitlopers van de Jura naar Bordeaux gevlogen, en dat betekent dat de Pyreneeën in aantocht zijn. Als dan ook nog eens de plaatsnaam Pau te zien is, zullen de kijkers spektakel verwachten, maar daar moeten ze vandaag voor wachten tot de laatste kilometers. De rit van Bordeaux naar Pau is namelijk biljartvlak en dat betekent dat er weer een sprinter zal winnen in Pau, net zoals in 2017. De finish is precies dezelfde als vorig jaar, dus Marcel Kittel weet in ieder geval wat hij moet doen. Woensdag: Etappe 11 | Pau - Bagnères-de-Bigorre | 172,8 kilometer | Bergrit | 4.500 hoogtemeters We zijn halverwege de drie weken en in rit 11 is het zover: de eerste echte bergen staan op het programma. Het is direct een klassieke Pyreneeënrit die zo uit een Tour de France uit de jaren vijftig had kunnen komen met de Col d'Aubisque en de Col du Tourmalet op het programma. Daar tussenin is echter een nieuwe col opgenomen, de Col de Spandelles en ook die mag er zijn met een gemiddelde van ruim 8 procent. Toch zullen de Aubisque en die Spandelles voornamelijk interessant zijn voor de vluchters: kunnen zij daar genoeg voorsprong uitbouwen om weg te blijven en Alexander Efimkin (of eigenlijk de gediskwalificeerde Riccardo Ricco) op te volgen in Bagnères-de-Bigorre? En wie pakt de eerste serieuze voorsprong in de strijd voor de bolletjestrui? Op de Tourmalet zullen dan de toppers wellicht al wat speldenprikken willen uitdelen, maar de lange afdaling zal hen er wellicht van weerhouden om al alles te geven. Donderdag: Etappe 12 | Tarbes - Piau-Engaly | 120,4 kilometer | Bergrit | 3.400 hoogtemeters Na de reuzen van gisteren komt het peloton vandaag niet boven de 2.000 meter, maar toch zou deze rit zomaar meer spektakel kunnen opleveren dan die van gisteren. Dat is in de eerste helft van de rit wellicht nog niet het geval. De 55 kilometers voordat het peloton in Arreau aankomt zullen voornamelijk reclame zijn voor de sponsoren van de vroege vluchters. Daarna gaat het snel: eerst de Col d'Aspin en dan de Hourquette d'Ancizan, die het peloton zeker zullen uitdunnen. Na een afdaling naar Ancizan begint eigenlijk de slotklim al. Dat is eerst een stuk vals plat naar Saint-Lary-Soulan en daarna met de klim naar finishplaats en skioord Piau-Engaly. Dat was slechts één keer eerder finishplaats in de Tour, en wel in 1999 toen Fernando Escartin het diepst kon gaan. Dat is ook vandaag de truc: de klim is namelijk niet extreem zwaar, maar de stijgingspercentages wisselen constant, met de steilste kilometer vlak voor de top. Het is dus wachten, wachten, wachten en vooral niet te veel kruit verschieten als je vandaag wil winnen. Volgende keer peddelen we alweer het derde weekend in, met kansen voor sprinters, aanvallers én klimmers. @Tijn | @Svekkes | @Matthijs | @tinyriconen | @TromBone | @Rik Hesseling
  12. Routes [Singh]

    @tinyriconen Etappe 5 vond ik zelf ook wel goed geslaagd, kan inderdaad alle kanten op: van Kwiatkowski tot Sagan en van Nibali tot Démare. Maar nu gaan we snel verder, met eerst een iets voorspelbaardere rit. Vrijdag: Etappe 7 | Saint-Avold - Strasbourg | 147,2 kilometer | Vlakke rit | 900 hoogtemeters Na 2018, waarin de Tour vooral de westkust van Frankrijk aandoet, wijst alles erop dat Le Grand Est het jaar later op het programma staat. In deze variant betekent dat een eerste keer dat Saint-Avold nabij Metz in de Tour wordt opgenomen. Daarvandaan koerst de karavaan eerst richting grensplaats Sarreguemines om daarna het noordelijkste stukje van de Vogezen mee te nemen. Die heuvelachtige zone is echter niet voldoende om bergpunten te vergeven. Daarna belandt het parcours op de Maasvlakte en dan is het eigenlijk nog maar één rechte lijn richting Straatsburg, dat alweer twaalf jaar wacht op een passage van de Tour. Zaterdag: Etappe 8 | Colmar - Gérardmer | 118,0 kilometer | Heuvelachtige rit | 2.400 hoogtemeters Het mag geen verrassing meer heten wanneer de Tour aan het eind van de eerste week Straatsburg aan doet: dan staat er een Vogezenrit op het programma. Die van vandaag is een atypische en daardoor een die werkelijk alle kanten op kan. Met slechts 118 kilometer is hij aan de korte kant en kan iedereen deze zaterdag van de volledig uitgezonden etappe genieten. Het profiel ziet er ideaal uit voor aanvallers, maar het is de vraag of de ploeg van de gele trui hun maillot jaune cadeau wil doen en of de vluchters genoeg voorsprong kunnen krijgen om de klassementsmannen van zich af te houden in de finale. De Col de la Schlucht is dan wel niet zo zwaar, maar met bijna dertig kilometer zullen de betere klimmers toch proberen vast wat tijd te pakken op hun concurrenten. Zondag: Etappe 9 | Mulhouse - Le Mont d'Or | 191,1 kilometer | Heuvelachtige rit | 2.100 hoogtemeters Met een beetje pech kwamen gisteren alle favorieten tezamen binnen. Dat zal op deze tweede zondag van de Tour niet gebeuren. In het begin van de rit zal daar echter nog weinig van te merken zijn. Vanuit Mulhouse rijden de heren-renners vandaag eerst de vlakten van de Franche-Comté op, en hoewel er een colletje van derde categorie halverwege ligt, zal dit voor niemand een probleem zijn; des te meer omdat daarna weer ruim 90 vlakke kilometers op het programma staan. Het venijn zit echter in het staartje. Le Mont d'Or, vlakbij de Zwitserse grens, werd nog nooit eerder aangedaan in de Tour maar is vooral bekend om de mountainbikewedstrijd die hier wordt georganiseerd. De renners kunnen vandaag beter ook maar een MTB-verzet steken, want le Mont d'Or is één van de steilste beklimmingen van Frankrijk en lijkt meer op de muren waarop de Vuelta regelmatig finisht, dan op de slotklimmen in de Tour. Op de eerste rustdag staat een verplaatsing naar Bordeaux op het programma en dat betekent dat de Pyreneeën snel zullen volgen. @Tijn | @Svekkes | @Matthijs
  13. Routes [Singh]

    Dinsdag: Etappe 4 | Albert - Montagne de Reims-Verzy | 230,6 kilometer | Vlakke rit | 1.500 hoogtemeters Gisteren was er aandacht voor de Eerste Wereldoorlog in West-Vlaanderen, vandaag passeert het peloton de Franse slagvelden van de grote oorlog. De start is in Albert in het departement Somme. Niet ver van hier werd de befaamde Slag bij de Somme uitgevochten en na een dik uur zullen de renners aankomen in Cambrai, waar voor het eerst tanks op grote schaal werden ingezet bij een slag. Daarna moeten de renners nog bijna 200 kilometer overbruggen in deze langste rit van de Tour. Die finisht in het kleine dorpje Verzy, tussen de hellingen waarop de druiven voor de Champagnewijnen groeien. Dat ligt in het Montagne de Reims en zoals zo vaak in de Tour, geeft de grote stad dan haar naam aan de finish. Sta niet verbaasd te kijken als Sagan vandaag het groen pakt om het niet meer af te staan. Woensdag: Etappe 5 | Reims - Charleville-Mézières | 176,3 kilometer | Heuvelachtige rit | 2.200 hoogtemeters Het is al van 2003 geleden dat de regio Ardennes een bezoekje van de Tour kreeg. Dat vindt die regio te lang geleden en er zijn dan ook geruchten dat de Franse Ardennen in 2019 gaan proberen een rit binnen te halen. In 2003 finishte de rit in Sedan en startte hij een dag later in Charleville-Mézières en werd het twee keer een sprintersfestijn. Destijds kon je nog gewoon een eerste week met enkel sprintritten uittekenen, maar dat is tegenwoordig verleden tijd. In deze rit moeten de klassementsrenners voor het eerst op hun qui-vive zijn. De drie gecategoriseerde hellingen zouden niet misstaan in Luik-Bastenaken-Luik en de afdalingen zouden er zomaar nat bij kunnen liggen. De ritwinst zal dan waarschijnlijk wel in een sprintje beslist worden, tenzij een outsider er in de laatste kilometers tussenuit muist. Donderdag: Etappe 6 | Sedan - Metz | 163,2 kilometer | Vlakke rit | 1.300 hoogtemeters We laten de Ardennen achter ons en trekken richting de Duitse grens, naar Metz, de eerste buitenlandse stad die de Tour ooit aandeed. Dat was in 1906, toen Metz nog onder Duits bewind viel. Inmiddels is Metz gewoon een Franse stad en hoewel het tot in de jaren zestig een vaste finishplaats was, is het de laatste jaren met een vergrootglas zoeken naar finishes. De laatste was in 2012, toen Peter Sagan won in een rit waarin onder meer Wout Poels zo gruwelijk viel. Volgende keer gaan we het eerste weekend in, en kunnen de klassementsrenners elkaar voor het eerst testen. @tinyriconen | @Tijn | @Matthijs | @Svekkes
  14. Routes [Singh]

    Vandaag kreeg Nice de Tourstart van 2020 cadeau van de Tourorganisatie. Een jaar eerder start de Tour in Brussel. De eerste twee etappes zijn al bekend en ik tekende de negentien erna uit; een beetje op basis van geruchten, maar vooral naar eigen fantasie. Zaterdag: Etappe 1 | Brussel - Brussel | 197,0 kilometer | Vlakke rit | 1.500 hoogtemeters De eerste dag is er een voor de sprinters en vooral een voor de kijkers die vroeg op staan. Die krijgen namelijk een passage over de Muur van Geraardsbergen en de Bosberg cadeau. Het peloton zal het niet als cadeau zien: zo vroeg in de koers zal er niets gebeuren en de Quintana's en Chavessen van deze wereld moeten wel proberen om lekke banden en valpartijen te voorkomen. Daarna wordt koers gezet richting Charleroi en Waals-Brabant om via Overijse Brussel weer in te rijden. De finishlijn is getrokken voor het koninklijk Kasteel van Laken en die laatste rechte lijn is qua hellingshoek vergelijkbaar met de tweede rit van de laatste Parijs-Nice, die Dylan Groenenwegen op zijn naam wist te schrijven. Zondag: Etappe 2 | Bruxelles - Bruxelles | 28,7 kilometer | Ploegentijdrit | 150 hoogtemeters Het lijkt nu al een nieuwe traditie te worden in de Tours van de komende jaren: de korte ploegentijdrit op de eerste zondag. Die is ook in Brussel uitgetekend. Het is een parcours met nauwelijks bochten, dus de goedgetrainde ploegen kunnen op de tweede dag al hun slag slaan en een minuutje pakken op de mindere ploegen. Het is de vraag of de sprinters vandaag nog steeds het geel kunnen behouden, of dat er al een klassementsploeg een greep naar de macht doet. Maandag: Etappe 3 | Ypres - Amiens | 171,2 kilometer | Vlakke rit | 1.100 hoogtemeters Na twee dagen in en rond Brussel is het vandaag en morgen tijd om stil te staan bij de ramp die deze gebieden een eeuw geleden teisterden: de Eerste Wereldoorlog. Met een start bij de Menenpoort in Ieper en een bezoek aan Tyne Cot is het vandaag vooral in het begin dat de Tour een eerbetoon brengt. De rest van de rit gaat door de Frans-Vlaamse gebieden rond Lille en Arras. De finish is getrokken in Amiens, dat ook in 2015 en komend jaar pleisterplaats is van de Tourkaravaan. De laatste drie winnaars daar zijn Mario Cipollini, Stuart O'Grady en André Greipel en ook vandaag zal er waarschijnlijk weer een sprinter met de ruikers mogen zwaaien. @Tijn | @Svekkes | @Matthijs | @tinyriconen Volgende keer gaan we in drie ritten van Albert naar Metz.
  15. [Routes] Tijn

    Mooie ritten weer, al komen de sprinters er tot nu toe wel erg bekaaid vanaf. Leuke aankomst op de Champ du Feu, mooi novum in de Vogezen!