Singh

Leden
  • Content count

    267
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

430 Excellent

1 Follower

About Singh

  • Rank
    Belofte

Recent Profile Visitors

1,061 profile views
  1. [PCM 2018| MOE_1] Team Dimension Data

    Jammer dat je het niet kon volhouden, maar vooraf had je waarschijnlijk zeker getekend voor twee ritzeges en een vierde plek. Knap resultaat!
  2. Routes [Singh]

    Dinsdag: Etappe 16 | Chambéry - Lyon | 184,0 kilometer | Bergrit | 3.000 hoogtemeters Het is te hopen dat de klimmers de rustdag goed hebben verteerd, want hen staat een vierdaagse door de bergen te wachten. Deze dag is misschien nog wel de gemakkelijkste, en als je weet dat de Mont du Chat erin zit, zegt dat genoeg. Beginnen doen we waar we twee dagen geleden eindigden: in Lyon. Daarvandaan zetten we koers oostwaarts, over rechte, veelal vlakke wegen, met zicht op de Alpen zullen ze sidderen, wetend wat er gaat komen. Dat geldt waarschijnlijk niet voor de vluchters, die zullen er zoveel mogelijk tijd willen pakken om kans te maken op de ritzege vandaag. Na een rondje om het Lac du Bourget begint het echte werk, met de beklimming van de Mont du Chat vanaf de allerlastigste kant mogelijk, nog moeilijker dan in de Tourrit in 2017. Daarna wordt niet volledig afgedaald, maar gaat men op een plateautje rechtsaf om daarna de Col de l'Épine aan te vatten. Al met al is dat geen zware klim, maar de verschillen die op de Mont du Chat zijn gemaakt kunnen hier zeker worden uitgeput en coureurs die op hun laatste benen lopen zullen het hier zeker zwaar krijgen. Na de afdaling van de l'Épine zijn er nog vier vlakke kilometer, maar voor de koplopers zal dat niets meer zijn dan een ererondje. Woensdag: Etappe 17 | Vizille - La Toussuire-Les Sybelles | 221,6 kilometer | Bergrit | 6.600 hoogtemeters We zijn halverwege de derde week en hier is hij dan: de koninginnenrit. Renners die gisteren in de problemen kwamen zullen vandaag met enige angst op de fiets stappen, want het is klimmen vanaf de start vandaag. De eerste top, die van de Galibier, ligt pas op 78,5 kilometer van de finish, maar al vanaf de start in Vizille stijgt de weg, voordat de renners na zo'n 35 kilometer beginnen aan de langste kant van de Galibier, vanuit het westen via de Lautaret. In het peloton zal het daar rustig blijven, want het tussenstuk naar de Croix-de-Fer is zo lang dat geen serieuze coureur het in zijn hoofd zal halen om op de Galibier in de aanval te trekken. Dat is anders op de Croix-de-Fer die vanaf de korte en steile kant wordt beklommen. Het is de ideale plek om het peloton uit te dunnen ter voorbereiding van een aanval op de Col du Mollard (5 kilometer à 7,5%). Dat is de ideale plek om het klassementsmannen moeilijk te maken. Wat volgt is een lastige afdaling waar een goede daler zeker tijd kan pakken en meteen daarna draaien de coureurs linksom de slotklim naar La Toussuire op. Daaris het altijd bal: hier verloor Landis in 2006 zijn gele trui, hier loste Froome zijn kopman Wiggins in 2011, en hier maakten Quintana en Nibali het Froome nog lastig in 2015. Donderdag: Etappe 18 | Saint-Michel-de-Maurienne - Courchevel-Altiport | 141,2 kilometer | Bergrit | 4.900 hoogtemeters Gisteren zullen de mannen van de jongens gescheiden zijn: iedereen weet ongeveer waar hij staat en of hij capriolen uit moet gaan halen om zijn doel te bereiken. Vandaag, in deze relatief korte rit, worden de verliezers van gisteren namelijk uitgenodigd om van vroeg aan te vallen; vlak is het namelijk bijna nergens. De eerste vijftien kilometers vanuit startplaats Saint-Michel-de-Maurienne zijn dat wel. In Saint-Jean-de-Maurienne draaien de renners de Lacets de Montvernier op om na de vele haarspeldbochten verder te klimmen naar de Col de Chaussy. Na de afdaling van de smalle Chaussy volgt de zwaarste klim van de dag: de Col de la Madeleine. Gelukkig voor de renners beginnen ze niet helemaal aan de voet, maar een metertje of 200 hoger. Desalniettemin blijft het een col waar je u tegen zegt. Na de lange afdaling van de Madeleine wordt voor het eerst in de Tour naar skioord Valmorel geklommen om vervolgens via een moeilijke afdaling terug te keren naar de voet van de slotklim: Moûtiers. Daarvandaan is het nog slechts 17 kilometer naar de finish, maar die kilometers naar Courchevel zijn zwaar. Dat weet ook Lance Armstrong, die er nooit goed was en in 2000 misschien wel zijn zwaarste nederlaag in de Tour leed. Overigens kan deze rit nog iets zwaarder gemaakt worden in 2020. Dan zou de klim naar de Col de la Loze worden ingevoegd voordat de renners naar Courchevel trekken. Die gloednieuwe col wordt echter pas deze zomer geopend en is dus nog niet uit te tekenen. De Tourorganisatie heeft hem echter al wel in de smiezen, want in de Tour de l'Avenir is hij dit jaar al opgenomen. Wie na vandaag het geel heeft kan echter nog steeds niet opgelucht ademhalen. Er volgt nog een zware rit deze week. @Tijn | @Matthijs | @tinyriconen | @Svekkes | @Rik Hesseling
  3. Routes [Singh]

    Dank je wel! Het idee van die rustige tweede week heb ik een beetje afgekeken van de Giro. De beste edities van de laatste jaren hadden steeds hetzelfde patroon: bergen in week 1, veel zenuwen maar weinig bergen en een tijdrit die het klassement bepaalde in week 2 en vervolgens een loodzware week 3. En die loodzware week komt er, kan ik je beloven.
  4. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 13 | Saint-Amand-Montrond - Montluçon | 50,8 kilometer | Tijdrit | 500 hoogtemeters De klassementsmannen hebben zich deze week nog in hun schulp kunnen verstoppen, maar vandaag moeten ze op hun opperbest zijn. Tussen Saint-Amand-Montrond en Montluçon wacht hen namelijk meer dan vijftig kilometers tegen zichzelf en tegen de klok. De wegen zijn veelal recht, maar vlak is het nergens. Het zijn de mannen met de grote motor die vandaag waarschijnlijk om de prijzen mogen vechten. Zestien jaar geleden was een tijdrit in precies de omgekeerde richting opgenomen in de Tour. Toen won Lance Armstrong in de gele trui halverwege de derde week zijn vierde etappe, voor Igor Gonzalez de Galdeano en Jan Ullrich. Zaterdag: Etappe 14 | Saint-Pourçain-sur-Sioule - Chalmazel | 164,3 kilometer | Bergrit | 2.900 hoogtemeters Na de tijdrit van gisteren moeten de klassementsrenners vandaag weer aan de bak in de belangrijkste etappe in lijn van de tweede week. We zitten inmiddels in het derde weekend van de Tour en de benen zullen hier en daar al wat vermoeid gaan aanvoelen. Dat is vandaag en morgen waarschijnlijk een teken om voor de winst te gaan. Daar krijgen ze ook alle ruimte voor op deze rit door de Auvergne. De eerste negentig kilometer zijn veelal vlak, maar na Billom gaat de weg omhoog. Eerst geleidelijk over een paar korte colletjes, daarna volgt het hoofdmenu van de dag: de Col du Béal die debuteert in de Tour. Enkel in de Dauphiné zat ie al eens eerder: in 2014 leek Froome er de basis voor zijn tweede zege te leggen, maar later in de week zakte hij er finaal doorheen. De finish is echter nog niet in zicht op de Béal: eerst volgt nog een moeilijke afdaling en vervolgens een korte steile klim naar de finish in het skistation boven het dorpje Chalmazel. Zondag: Etappe 15 | Montbrison - Lyon | 150,8 kilometer | Vlakke rit | 2.000 hoogtemeters Deze laatste rit van de tweede week is er op zeker een voor de vluchters. De klimmen tussen Montbrison en Lyon zijn simpelweg te zwaar en met name in de finale te steil om een massasprint te organiseren. Voor de klassementsrenners zijn ze dan weer te kort om echt grote verschillen te maken - al valt niet uit te sluiten dat iemand iets op de Mont Verdun zal willen proberen. Voor de ritwinst zal dit niet zijn: er zullen weinig ploegen zijn die hun knechten vandaag gaan opofferen, wetende wat er nog gaat komen. Na de rustdag is het bal in deze Tour: de ene berg na de andere berg wacht het peloton @Tijn | @Svekkes | @Rik Hesseling | @Matthijs | @tinyriconen
  5. [PCM 2015 | MOE_4] Stella Artois

    Je bent goed bezig. Hopelijk verliest knecht Kelderman nog een keer veel tijd, dan zou je nog een mooie top-5-plek kunnen halen.
  6. Routes [Singh]

    Dinsdag: Etappe 10 | Poitiers - Laval | 212,1 kilometer | Vlakke rit | 1.400 hoogtemeters Het waren drie zware dagen in de Pyreneeën en vooral op zondag zullen sprinters gevochten hebben tegen de tijdslimiet. Als ze het hebben gehaald wachten hen drie mooie dagen in het westen en het midden van Frankrijk. Na een rustdag in Poitiers voert de route vandaag naar het Noorden, door de Vienne naar de Mayenne, waar finishplaats Laval ligt. Dat was enkel in 1999 een tussenstop in de Tour de France. Toen won Tom Steels er de massasprint. Dat hij een spurter als opvolger krijgt, staat vandaag zo goed als vast. Woensdag: Etappe 11 | Mayenne - Tours | 159,2 kilometer | Vlakke rit | 1.200 hoogtemeters Vandaag starten we in de plaats die zijn naam aan de regio gaf: Mayenne. Dat was evenals Laval, de finishplaats van gisteren, slechts een keer eerder in het parcours van de Tour opgenomen: in 1995 startte er een ploegentijdrit naar Alençon waar Gewiss-Ballan won. De rit voert naar Centraal-Frankrijk, naar Tours, dat vooral bekend is door zijn klassieker. Het is een ideale rit voor Herbert om de kastelen eens te bespreken, want die zijn er legio in deze regio. Lang meed de Tour de France Tours: tussen 1945 en 1999 was het slechts vijf keer een finishplek in de Tour. Sindsdien werd er echter al drie keer een finishstreep getrokken. Twee keer overschreed een sprinter die als eerste, maar de eerste keer dit millennium was het landgenoot Leon van Bon die een aanval succesvol afrondde. Vandaag ligt voor de hand dat het drie op een rij wordt voor de sprinters op de Avenue de Grammont. Wie weet volgt Marcel Kittel zichzelf wel op. Donderdag: Etappe 12 | Blois - Saint-Amand-Montrond | 168,9 kilometer | Vlakke rit | 1.300 hoogtemeters We trekken vandaag verder naar het Zuidwesten en doorkruisen het hart van Frankrijk. Na de start in Blois - het lijkt een thema te worden: ook slechts één keer eerder startplaats in de Tourgeschiedenis - volgen we grofweg de boorden van de Cher op weg naar de geboorteplaats van misschien wel de beste Franse wielrenner van het moment: Julian Alaphilippe. Het parcours is vandaag zo uitgetekend dat hij zomaar met de bloemen er vandoor kan gaan: vlak voor de finish ligt een colletje van de vierde categorie en een vervelende uitloper op vals plat. Pas vier kilometer voor de finish begint de afdaling. Toegegeven: Alaphilippe moet heel goede benen hebben om te winnen vandaag, maar op weg naar Saint-Amand-Montrond kan het gek lopen. In de Tour van 2013 werd het pak in een rit die veel van deze weg heeft totaal in waaiers getrokken en pakten Mollema, Fuglsang en Contador kostbare tijd op hun concurrenten. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Matthijs | @Rik Hesseling
  7. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 7 | Gerona - Pyrénées 2000 (Superbolquère) | 232,1 kilometer | Bergrit | 4.500 hoogtemeters Na het korte uitstapje naar Barcelona starten we vandaag vanuit Gerona, het rennersmekka van Spanje, waar onder meer Robert Gesink een stulpje heeft. Hij heeft deze rit vast omcirkeld, want de kans is groot dat de rit van vandaag er een is voor aanvallend ingestelde klimmers. Het eerste deel van de rit is vooral golvend te noemen, maar als de coureurs in Thuir aankomen verandert dat. Eerst volgt een klimduo en vervolgens de langste klim van Frankrijk: de Col de la Quillane van maar liefst vijftig kilometer. Het gemiddelde stijgingspercentage is weliswaar iets minder dan 3 procent, maar er zitten ook stukken tot 10 procent tussen. Eenmaal bovengekomen bij het vliegveld van Quillane zit het er na 219 kilometer nog niet op. Finishen doen we vandaag namelijk in het skioord Superbolquère, dat onderdeel uitmaakt van Pyrénées 2000. De slingerende klim naar de finishstreep is steil met stukken tot 12 procent en dat zal na 230 kilometer ook bij de klassementsmannen wellicht voor verschillen zorgen. Zaterdag: Etappe 8 | Bourg-Madame - Saint-Gaudens | 188,4 kilometer | Vlakke rit | 2.400 hoogtemeters Na de zware en lange rit van gisteren, waarin 4.500 hoogtemeters bedwongen moesten worden, staat vandaag in het teken van afdalen. Het is een van de weinige ritten die temidden van Pyreneeëntoppen start en waarin de sprinters kans maken op de ritoverwinning. Daarvoor zullen ze wel moeten knokken. Allereerst moeten ze zonder kleerscheuren de Puymorens over zien te komen en daarna moeten ze door de Ariège, waar geen meter vlak is, jacht maken op de grote groep vluchters die hun kans schoon zien om er met de ritwinst vandoor te gaan. Dat het een spannende finale wordt lijkt daarmee zeker. Zondag: Etappe 9 | Bagnères-de-Luchon - Gavarnie-Gèdre | 119,1 kilometer | Bergrit | 4.400 hoogtemeters De Pyreneeën krijgen vandaag nog een staartje, en wat voor een. In deze korte rit van 119 kilometer moeten de coureurs vandaag evenveel hoogtemeters overwinnen als in de marathonrit van vrijdag: 4.400. Morgen staat er een rustdag op het programma en de tweede week is rustig, dus niets let de renners om vandaag met hun krachten te smijten zoals ze deze Tour nog niet eerder hebben gedaan. Het parcours helpt in ieder geval mee, want tussen Bagnères-de-Luchon en Gavarnie-Gèdre is geen meter vlak. Allereerst moet de Peyresourde bedwongen worden, daarna de Aspin en daarna is de Souvenir Jacques Goddet op te halen op de Tourmalet. Het is een trio dat klinkt als een klok en al vele malen eerder in de Tour zat. De slotklim naar skioord Gavarnie-Gèdre is dan weer een debutant in de Tourgeschiedenis. Kenners zullen hem misschien kennen uit de Route du Sud in 2017. Daar wist Pierre Rolland een vroege vlucht succesvol af te ronden. Vandaag is de kans op een vroege vlucht klein: de klassementsmannen zullen zich willen tonen. Na de eerste week staat een verplaatsing naar de Vienne op het programma waar de sprinters weer aan hun trekken zullen komen. @Tijn | @tinyriconen | @Svekkes | @Rik Hesseling
  8. Routes [Singh]

    Dinsdag: Etappe 4 | Aix-en-Provence - Montpellier | 196,1 kilometer | Vlakke rit | 1.000 hoogtemeters In het eerste weekend moesten de klassementsmannen direct twee keer aan de bak, dus het is niet verrassend dat ze in de eerste week ook een paar relatieve rustdagen krijgen. De kans is groot dat vandaag zo'n rustdag is, alleen moet een factor dan wel meewerken: de wind. Tussen Aix-en-Provence en Montpellier kan de Mistral namelijk vervelend opsteken en de smalle weggetjes van vandaag zijn dan ideaal om het pak in waaiers te trekken, vooral in het stuk tussen Lunel en finishplaats Montpellier. Wanneer dat niet gebeurt wordt er waarschijnlijk de tweede massasprint van deze Tour. Woensdag: Etappe 5 | Le Cap d'Agde - Argelès-sur-Mer | 190,2 kilometer | Vlakke rit | 1.500 hoogtemeters Iedere Tour heeft een zonnebloemenetappe en in deze Tour is dat rit 5, die van Le Cap d'Agde naar badplaats Argelès-sur-Mer voert. Langzaamaan naderen de Pyreneeën en hier en daar moeten vandaag wat kuitenbijtertjes bedwongen worden, maar een naam mag dat eigenlijk niet echt hebben. Het is ook maar de vraag of de bolletjestrui vandaag van schouders gaat wisselen, want in de eerste etappe rond Nice werden veel meer punten uitgedeeld. Dan blijft er een vraag over voor vandaag: wie volgt de Britse sprinter Barry Hoban op als voorlopig enige winnaar in Argelès-sur-Mer? Donderdag: Etappe 6 | Banyuls-sur-Mer - Barcelona | 196,9 kilometer | Vlakke rit | 1.600 hoogtemeters Banyuls-sur-Mer is bij de wielerkenners bekend als een van de vaste pleisterplaatsen van de inmiddels teloorgegane Tour de Méditerranéen. Het is het voorlaatste plaatsje voor de Spaanse grens en dus ideaal als startplaats voor een rit naar Barcelona. Hoewel meer naar het Westen de Pyreneeën een ferme buffer vormen tussen Frankrijk en Spanje is de grensovergang hier geleidelijker, op een schamel colletje van de derde categorie. Wat daarna volgt is een forse tocht door Catalonië, met een ravitaillering in Girona, waar menig rennersvrouw langs de weg zal staan. Het parcours slingert vervolgens naar zee om de laatste tachtig kilometer langs dat azuurblauwe water te blijven fietsen. De finish is niet getrokken op de Ramblas of op een grote avenida, maar net zoals in 2009 (toen Barcelona voor de derde keer etappeplaats was in de Tour) bovenop de Alto de Montjuïc. Destijds kon de sterke sprinter Thor Hushovd Oscar Freire net voor blijven. Spek naar de bek van Sagan, zou je dus denken, maar een Greg van Avermaet, een Julien Alaphilippe of een ander met een sterk eindschot bergop kan zo maar eens roet in het eten gooien. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Rik Hesseling
  9. Routes [Singh]

    Zaterdag: Etappe 1 | Nice - Nice | 178,6 kilometer | Heuvelachtige rit | 3.200 hoogtemeters Voor de tweede keer in haar geschiedenis mag Nice in 2020 Le Grand Départ van de Tour de France organiseren, zo kondigde de ASO vorig jaar aan. En dat biedt voor het eerst in jaren een kans aan de heuvelaars om het eerste geel van de Tour aan te trekken. Beginnen doen we namelijk met een rit die net zo goed de laatste etappe van Parijs-Nice had kunnen zijn, met bekende klimmen als de Col de la Porte en de Côte de la Madone de Gorbio. Eindigen doen we niet met de Col d'Èze, maar met de Col de la Turbie in de heuvels boven Monaco. Die heeft een iets langere en geleidelijkere afdaling waardoor er van alles kan gebeuren: zowel een vluchtersgroep die wegblijft, als een sprint van een uitgedunde groep. En wie zegt dat er niet iemand in de laatste kilometers vanonder muist op de Promenade d'Anglais? Zondag: Etappe 2 | Antibes - Nice | 19,8 kilometer | Ploegentijdrit | 15 hoogtemeters De kans is groot dat er gisteren al tijdsverschillen zijn gemaakt en dat gaat vandaag niet anders zijn, in deze ploegentijdrit tussen Antibes en Nice. Voor Antibes is het een tijd geleden dat het de Tour zag, begin jaren zestig was de stad voor het laatst pleisterplaats. Over het profiel valt weinig te zeggen: het is vlak. Dat wil niet zeggen dat er vandaag geen hindernissen zijn: als de wind vervelend staat of halverwege draait kan dat zeker effect hebben op de uitslag vandaag. Maandag: Etappe 3 | Cannes - Marseille | 200,0 kilometer | Vlakke rit | 1.500 hoogtemeters Vandaag verlaten we het departement van de Alpes-Maritimes vanuit Cannes, vooral bekend van het filmfestival, om koers te zetten naar Marseille, de Franse havenstad die zich meer en meer wil profileren als wielerstad. Er zijn in het begin drie bergpuntjes te verdienen, onder meer op de Tanneron die van oudsher scherprechter is in de Ster van Bessèges, maar die klimmetjes zullen de sprintersploegen geen zorgen baren: deze rit kan bijna niet anders eindigen dan in een massasprint. Dat mag ook wel, na twee dagen zonder kansen voor de rappe mannen. @tinyriconen | @Svekkes | @Tijn | @Rik Hesseling | @Dinoow
  10. [PCM 2015 | MOE_4] Stella Artois

    Op Quintana lijkt geen maat te staan deze ronde, en Mollema en Aru lijken bergop ook beter, maar je bent wel echt heel goed bezig met Vermeulen! Top5 is een topprestatie.
  11. Routes [Singh]

    Het parcours is inmiddels helemaal uitgetekend, maar zowel Cronoescalada als LaFlammeRouge hebben problemen met hun editor, dus het duurt allemaal wat langer helaas.
  12. [PCM 2016 | MOE_1] Roompot-Nederlandse Loterij

    Dit is wel heel zuur zeg, met Weening verlies je misschien wel je grootste kans om een overgangsrit te winnen.
  13. Routes [Singh]

    Dank je wel! Helaas ben ik niet echt een goede rittenbouwer, maar ik zou ze ook wel eens willen spelen - vooral omdat je wordt uitgedaagd om vroeg aan te vallen na de vroege tijdrit. Met name die ritten naar Aprica en Chiazale zijn daar goed voor. Hierbij trouwens nog eens het gehele parcours: Ik ben trouwens bezig met een Tour de France 2020 met als startplaats Nice en met de eerste geruchten erin verwerkt, maar ik vind het nogal lastig. Als je start tussen de Alpen en de Pyreneeën in is het altijd lastig een logische volgorde te vinden, vind ik. Maar als hij af is ga ik weer verder.
  14. [PCM 2015 | MOE_4] Stella Artois

    Je bent al lekker aan het opschuiven met Alexey. Nu maar hopen dat hij in de eerste bergrit ook goed kan bijblijven.
  15. Routes [Singh]

    Vrijdag: Etappe 18 | Torino - Chiazale (Valle Varaita) | 221,9 kilometer | Bergrit | 5.300 hoogtemeters Het einde van de Giro nadert en dat betekent dat het tijd is voor het laatste vuurwerk en alle mogelijkheden om de roze trui van schouders te laten wisselen: Kruijswijk en Yates kunnen erover meespreken. Vandaag beginnen we in de Piemontese hoofdstad Turijn, op een forse steenworp afstand van de finishplaats van gisteren. Dat is maar goed ook, want het startschot van deze lange rit wordt vroeg gegeven. De eerste tientallen kilometers zijn nog vlak, maar als de renners in Pinerolo aankomen verandert dat. Tussen kilometer 46 en 100 wordt er zonder tussenstops geklommen naar skioord Sestrière. Pijnlijk voor de benen na drie weken, maar nog geen plek om iets te proberen. Datzelfde geldt voor de klim naar Montgenèvre, of Monginevro in het Italiaans. Het kan echter wel de ideale plek zijn om het heft in het peloton al in handen te nemen en het pak eens flink uit te dunnen. De klassementsrenners zullen dan al wel gewaarschuwd zijn, maar het parcours spreekt vanaf Briançon in het voordeel van de waaghalzen met enkel nog klimmen en dalen: eerst de Izoard en dan de mythische Agnello met zijn sneeuwmuren. Terugzakkende renners uit de kopgroep kunnen hier van groot belang zijn. Wat duidelijk is, is dat de klassementsrenners niet zullen willen wachten tot de debuterende slotklim, want die is zowel kort als een loper - verre van ideaal om tijd terug te pakken. Zaterdag: Etappe 19 | Racconigi - Santuario di Oropa | 228,7 kilometer | Bergrit | 3.400 hoogtemeters Racconigi en Santuario di Oropa waren ook in de Giro van 1999 etappeplekken en tussen die plaatsen haalde Pantani misschien wel zijn grootste kunststukje uit de Giro-historie uit. Vlak voordat de slotklim (en op die dag de enige klim) naar Oropa aanving reed Pantani lek. Heel zijn ploeg wachtte op hem en als 50e ving hij de klim aan. Als ware de Mercatone Uno-ploeg een sprinterstrein trok iedereen er een paar honderd meter aan om zich vervolgens van kop af te laten zakken en het aan een ploeggenoot over te laten. Toen Marco Velo klaar was, lag Pantani al rond de 10e of 15e plek. Het laatste werk deed hijzelf: hij reed iedereen voorbij: Jalabert loste hij in de laatste kilometer om in het roze als eerste het heiligdom te betreden. Vandaag is de kans groot dat we niet eens met 50 man onderaan de voet van de slotklim belanden, want hoewel start- en finishplaats de zelfde zijn als in 1999 is het parcours dat niet. Voordat we in Oropa belanden moeten namelijk eerst de steile Alpe de Noveis en de lange Valico del Bielmonte beklommen worden. Dat maakt het evenaren van het klimrecord van Pantani bijna onmogelijk, maar een mooie laatste strijd voor klassementsmannen is daardoor een stuk groter. Zondag: Etappe 20 | Biella - Milano | 115,2 kilometer | Vlakke rit | 500 hoogtemeters Drieënhalve week geleden werd in Tokyo het startschot gegeven voor deze bijzondere Giro die in Japan begon. Deze zondag lijkt die start in een handvol tijdzones verderop als jaren geleden. We weten inmiddels wie deze Giro gaat winnen en de kans is ook groot dat de overige truien inmiddels ook verdeeld zijn. Vandaag gaat het nog maar om één ding: de dagzege in deze laatste rit van de Giro. Die finisht traditioneel op de Milanese Corso Sempione waar de sprinters het meestal voor het zeggen hebben. Is dat vandaag ook zo? Wie zal het zeggen. @Tijn | @Svekkes | @tinyriconen | @Rik Hesseling | @Dinoow Bedankt voor alle likes en reacties!