Stefanvk

Leden
  • Content count

    5,763
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1,625 Excellent

About Stefanvk

  • Rank
    Kopman

Profile Information

  • Geslacht
    Niet vertellen

Extra

  • Onderscheidingen
    Focusverhaal mei/juni '12
    Focusverhaal november '12
    Focusverhaal december '12
    Focusverhaal januari '13
    Focusverhaal maart/april '14

Recent Profile Visitors

3,296 profile views
  1. Weer een medaille voor Canada. Het blijft echter wachten op goud.
  2. [Blog] Train de Trainer

    Het wachten duurt nu echt niet lang meer. Dinsdagochtend 20 februari vertrek ik samen met de mekanieker naar Spanje voor de eerste koers van het jaar: Setmana Ciclista Valenciana. Maar voordat we ook echt moeten koersen staat er eerst een flink ritje op het programma. De mekanieker die met mij meerijdt heeft geen rijbewijs, wat betekent dat ik 1900 kilometer alleen naar het zuiden moet rijden. En na afloop uiteraard ook weer terug. Toch gaat die inspanning het helemaal waard zijn. Van de verhalen die ik gehoord hebt moet dit een loodzware, maar schitterende koers zijn. Menig renster is jaloers op de startplek die wij hier hebben kunnen bemachtigen. De Ronde van Valencia bied ons een heuvelachtig parcours. Het is zwaarder dan de Ardennen, maar valt in het niets bij de Tour de l’Ardeche waarmee we het seizoen hebben afgesloten. Vier dagen is het koers, waarvan alle vier een rit in lijn. Rotova – Gandia, Catelló – Vila-Real, Sagunt – Valencia en Benidorm – Benidorm zijn de etappes die op het programma staan. Alle ritten bevatten serieuze heuvels, maar etappe 1 en etappe 4 zijn hierbij duidelijk de zwaarste. In etappe 2 en 3 hoop ik dat we ons succes kunnen boeken. Van de zes deelneemsters zijn er drie die behoorlijk kunnen sprinten. Als we hen over de heuvels kunnen krijgen, dan moet een top tien klassering erin zitten. Daarnaast zijn er ook klassementsambities. Een van de meiden die in de Ardeche top 30 reed, staat ook nu weer aan het vertrek. Gezien haar ontwikkeling heb ik erg veel vertrouwen in haar kunnen, waardoor ik hoop dat ze dit kunstje kan herhalen. Concurrentie is er overigens wel duidelijk aanwezig. Alé Cipollini, BePink, Canyon-Sram, FDJ en Movistar zijn de aanwezige grote namen. De topfavorieten? Pauline Ferrand Prevot en Katarzyna Niewiadoma, beide van Canyon-Sram. CU: #94 Valencia
  3. [Focus] Focus Songfestival 3

    Switchen van Whatever it takes naar Sorry en dan lager eindigen dan mijn originele inzending. Minder handig.
  4. [Blog] Train de Trainer

    Crap. Dit was niet de bedoeling. Ik voelde het in Spanje al wel aankomen, maar ik hoopte dat het weg zou blijven. Helaas had de griep mij vrij snel na het trainingskamp te pakken. Het trainingskamp in Spanje had meer dan één zieke wielrenner afgeleverd. Er was ook geen ontkomen aan. De regentraining op de eerste dag bleek achteraf een grote fout, al was dat waarschijnlijk slechts een klein percentage van de oorzaak. Het eten in Spanje was namelijk ook niet al te best. De eerste regentraining, slecht eten en de kou die continu bleef hangen was waarschijnlijk een combinatie die voor menig wielrenner teveel bleek. Naast mezelf waren er nog vijf anderen die last hadden van grieperigheden. Gelukkig bleek het allemaal snel over te gaan eenmaal terug in Nederland. Bij mijzelf bleef het echter langer aanhouden. Hoewel de griep op woensdag wel weer verdwenen was, bleef het hoesten voorlopig aanhouden. Daarmee was trainen deze week helaas geen mogelijkheid. Zonde, want het begon eindelijk een beetje mooi weer te worden. CU: #93 Valencia | #94 Valencia
  5. [Blog] Train de Trainer

    Trainingskamp! Dit moment kijk ik altijd zo ontzettend naar uit. Een week lang weg met de ploeg om de laatste puntjes op de i te zetten voordat het seizoen gaat beginnen. En dit jaar had ik er extra veel zin in. Daar waar ik vorig jaar nog op flinke achterstand werd gereden, was ik dit jaar beter dan ooit. Wetende dat ik drie jaar geleden overal als eerste boven was, had ik heel veel zin in de beklimmingen. Maar die beklimmingen moesten even wachten. Bij aankomst bleken we in de meest regenachtige week in 80 jaar te zitten. Na de eerste dag de spinningzaal in te zijn gedoken, probeerden we op de eerste dag een uurtje te fietsen, maar dat bleek een slecht idee. Het kwam met bakken uit de hemel en ik zou zweren dat we Noach voorbij hebben zien waren in zijn ark. Vanaf dag drie werd het gelukkig droger, maar koud zou het de hele week blijven. Een heuvelrit van drie uur, een klimtraining van 3,5 uur, een klimtraining van vier uur, een heuvelrit van 4,5 uur en een duur+sprint training van 3 uur volgende elkaar op. Gelukkig konden we dit alles uitvoeren zonder regen. Zodra de eerste gerichte klimtrainingen op het programma stonden, werd ik echter flink verbaasd. Zelf deed ik fanatiek mee, maar ondertussen zag ik de een na de andere renster voor mij uitrijden. Keer op keer bevond ik mij in een groepje ergens tussen de helft en achteraan. Ik voelde me goed en zag ik mijn teller dat ik echt hard reed, maar toch reden de sterkere meiden ver bij me vandaan. Ik was sterk onder de indruk van hoe de rensters reden. Op een beklimming van 30 minuten die we met zijn allen voluit gingen, zag ik mijzelf opnieuw op achterstand raken ten opzichte van de kop. Ik had een ontzettend dubbel gevoel, want terwijl ik zag hoe ik echt niet bij kon blijven, voelde ik ook hoe sterk ik zelf was. Dat gevoel bleek te kloppen. Ik verbeterde mijn 20 minuten waarde naar 301 watt. Op de laatste dag bleek echter wel dat met mijn herstel niets mis is. Op de laatste klim van de week kwam ik als tweede boven. Toch nog een klein beetje eerherstel. Maar goed, wat de week betreft doet mijn eigen presteren er eigenlijk totaal niet toe. De ploeg blijkt sterk te zijn en heeft enorme stappen gemaakt op gebied van teambuilding. Deze ploeg is helemaal klaar voor het nieuwe seizoen. Nog heel even wachten. Op naar Valencia. CU: #92 Ziek | #93 Valencia | #94 Valencia
  6. [Blog] Train de Trainer

    Absoluut, vooral als het iets is waar je samen met de renster naartoe gewerkt heb. De hoop dat je iemand kan helpen een droom uit te laten komen, zorgt voor hoge zenuwen. Vooral omdat als het fout gaat, het ook gewoon deels mijn schuld is dat het niet lukt. En dan speelt ook nog dat je in een koers voor meerdere rensters tegelijk zenuwachtig moet zijn. Soms ook van concurrerende ploegen. Dat gaat dit jaar ook nog wel leuke situaties opleveren.
  7. [Blog] Train de Trainer

    Seizoen 2018 komt nu wel heel erg dichtbij. Op donderdag 22 februari gaan we van start tijdens de Ronde van Valencia. Vervolgens krijgen we direct een druk programma, waarbij we veel UCI koersen zullen rijden in Nederland en België. Nooit eerder hebben we zo'n mooi programma gehad als dit seizoen. Meerdaagses in Nederland, Spanje, Zweden, Duitsland, Groot Brittanië, Tjechië en Frankrijk sieren het schema dat we voor dit seizoen hebben mogen opstellen. Dat maakte de besprekingen van de wedstrijdprogramma's erg leuk om te doen. Waar we vorige jaren keuzes moesten maken wie we naar de mooie koersen stuurden, is het nu bijna een noodzaak voor de renster om een buitenlandse meerdaagse te rijden, willen we het programma in kunnen vullen met rensters. Zo'n wedstrijdprogramma hebben we niet voor niets gekregen. In de afgelopen jaren hebben we stap voor stap onze reputatie kunnen verbeteren, waardoor we inmiddels bekend staan als een van de betere opleidingsploegen. Dat komt niet alleen door de opleiding zelf, maar ook hard werken aan social media en live wedstrijdverslagen heeft geholpen onze naam kenbaar te maken. Dat programma mogen we gaan rijden met de beste ploeg die we ooit gehad hebben. Nu is dat opzich een gegeven dat we ieder jaar herhalen, gezien de ploeg in een enorme stijgende lijn zit. Maar wat extra bijzonder is dit jaar is dat het ook de jongste ploeg is die we ooit hebben gehad met 75% van de rensters onder de 23 jaar. De ploeg beschikt over enorm veel jonge talenten, waarvan ik zeker weet dat ze zich nog flink zullen ontwikkelen. Met een renster of tien in de ploeg die een klassieker zouden kunnen winnen, wordt het een heel interessant seizoen. Ik kan niet wachten om erachter te komen wat ze gaan presteren. CU: #91 Cambrils | #92 Ziek | #93 Valencia
  8. zwift

    Zwift is 10 euro per maand. Vermogensmeter of een goede tacx zul je tussen de 300 en 1000 euro moeten zoeken.
  9. [Blog] Train de Trainer

    Slecht leven. Van 22 tot 26 januari zat ik vijf dagen in Girona, het Mekka onder de wielrenners. Voor wie er nog nooit geweest is: het is een absolute aanrader. In drie dagen tijd heb ik elf uur kunnen maken onder een heerlijk zonnetje. Rijden in een kort shirt en korte broek bleek een welkome verandering. Dag één begon meteen met een recordritje, een klimtraining die een beetje uit de hand liep. 5;40 uur, 135 kilometer en 1800 hoogtemeters. Daarbij kwam nog een dag van 3:20 en een dag van 1:30. Prima trainingsweekje. Wat Girona een extra wielertintje geeft is de community van wielrenners. Verspreid door Girona zijn er een aantal wielercafés waar je gegarandeerd andere wielrenners tegenkomt. La Fabrica, Federal en Espresso Maffia zijn zeker het bezoeken waard. De week sloten we af met de “Pinchos Night”, een avondje tapas eten met zo’n beetje alle wielrenners die er in Girona te vinden zijn. Leuk plekje om te netwerken, of gewoon slap over wielrennen te lullen. Girona is mij uitstekend bevallen. Ik ga zeker nog eens terug, waarschijnlijk zelfs dit jaar nog. CU: #90 Vooruitblik | #91 Cambrils | #92 Ziek
  10. Winst in curling en ijshockey. Dat gaat lekker.
  11. [Blog] Train de Trainer

    Even wat vertraging door een defecte computer, maar we zijn er weer! 14 januari was het weer tijd om op de weg te koersen, dit keer op het parcours van mijn eigen vereniging. Niet veel meer dan twee rechte stukken met wat 180 graden bochten. Gezien het goede weer besloten we om er met de ploeg de koers uit te breiden met een duurtraining, zodat we bij elkaar ruim drie uur op de teller hadden staan. Tijdens de wedstrijd voelde ik me ijzersterk. Vrij gemakkelijk reed ik langs het peloton van voor naar achter en weer terug. Ik was duidelijk een van de sterkere renners in het peloton. Tocht was het peloton nog enorm wennen. Het lukt mij niet helemaal lekker om een beschut plekje te vinden, waardoor ik veel energie verspilde. Met nog vijf rondes te gaan begon het rekenen. Er was geen kopgroep weg gekomen, dus ik had nog de kans om te strijden voor de winst. Ik wilde het gokken op een late demarrage, maar wist wel dat ik deze erg goed moest timen. Maar voor ik die demarrage kon plaatsen zat mijn focus mij al in de weg. Ik was te weinig bezig met mijn plekje in het peloton en toen het peloton vol op de kant ging zat ik in het allerlaatste wiel. Gat na gat viel in het peloton. Met de kracht van de beoogde wist ik het eerste gat te dichten. Ook het tweede ging nog dicht. Maar de derde bleek er teveel aan. Ik was gelost. En man wat voelde ik mij stom. Later zou ik in de meetgegevens zien dat ik by far een van de sterkste renners was, maar toch was ik gelost. Had ik de vermogens die ik achterin trapte voorin de koers geleverd, dan had ik er een hele zware koers van kunnen maken. Volgende keer moet dit echt beter. Als ik het goed uitspeel, kan ik winnen. CU: #89 Girona | #90 Vooruitblik | #91 Cambrils
  12. Dagje pauze voor Canada
  13. zwift

    Het eerste dat je moet weten is dat je iets nodig hebt om je vermogen te meten. Dat kan een intelligente tacx (of soortgelijk) zijn of een vermogensmeter. De kosten daarvan zijn hoger dan het abonnement van Zwift. Vervolgens heb je een computer of telefoon nodig die ant+ kunnen ontvangen. De meeste telefoons kunnen dat tegenwoordig wel. Let er wel op dat als je dit via je telefoon doet je op dat moment beter geen andere apps kan hebben draaien. Het globale idee achter zwift zul je vast al wel ergens gelezen hebben, dus daar zal ik je niet mee vermoeien. Wat naar mijn idee het grote succes van Zwift is is dat er een eindeloze hoeveelheid manieren is om jezelf uit te dagen. Zo kun je tijdens een "free ride" je eigen persoonlijke records aanvallen op beklimmingen en sprints, kun je proberen je eigen wattagerecords te verbeteren, kun je de vele uitgeschreven trainingsprogramma's volgen, kun je deelnemen aan groepstrainingen en kun je zelfs wedstrijden rijden. Daarnaast kun je ook samen met een vriend trainen, door een functie die aangeeft dat je aansluit in het wiel van een persoon naar keuze. Dit maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om samen met profs te trainen (voor zover je dat volhoudt natuurlijk). Wat mij betreft werkt Zwift in ieder geval erg motiverend voor het verbeteren van je eigen prestaties, waardoor het makkelijker en leuker wordt om te gaan trainen. Zeker als je weer wilt beginnen met trainen is dit leuk, omdat je dan vaak al snel vooruitgang ziet.
  14. Redelijke eerste dag voor Canada. Had op meer gehoopt op de Biatlon, maar de schaatsmedaille is een mooie verrassing. Toch jammer dat Daniel er op de schans net naast greep.