Stefanvk

Leden
  • Content count

    5,896
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2,008 Excellent

About Stefanvk

  • Rank
    Kopman

Profile Information

  • Geslacht
    Niet vertellen

Extra

  • Onderscheidingen
    Focusverhaal mei/juni '12
    Focusverhaal november '12
    Focusverhaal december '12
    Focusverhaal januari '13
    Focusverhaal maart/april '14

Recent Profile Visitors

3,772 profile views
  1. [Blog] Train de Trainer

    Toen de energie weer een beetje was teruggekeerd na het trainingskamp stond de volgende bloktraining weer op het programma. Dit keer zou ik vier keer vijf minuten op 280 watt gaan rijden. Wetende hoe zwaar de 270 watt was geweest, zag ik hier toch een beetje tegenop. Hoewel ik toen enorm veel spierpijn had gehad, zou meer vermogen toch moeilijk een heel veel makkelijkere training kunnen betekenen. En toch ging de training veel makkelijker dan gedacht. De 280 watt kostte heus wel moeite, maar geen moment twijfelde ik of ik het wel zou redden. Daarbij tikte ik een maximale hartslag van 188 aan, wat nog altijd onder mijn omslagpunt is. Daarmee blijkt toch hoeveel verschil het kan maken als je uitgerust een training start. Immers ging deze training veel makkelijker dan de training van vorige week. CU: #147 Transfers | #148 290 | #149 Giro
  2. [FOCUS, UCI/ASO] Tour of Europe

    We hebben een nieuwe leider! Luis Leon Sanchez gaat aan de haal met het algemeen klassement. Hij heeft een gat van een kleine vier seconden weten te slaan op Stefan Küng en Edvald Boasson Hagen. Deze laatste rijdt vandaag zijn thuisland binnen, wat hem ongetwijfeld een enorme boost zal geven. Het puntenklassement is nog altijd in handen van Nacer Bouhanni, maar die zou hij vandaag nog wel eens kwijt kunnen raken. Bijvoorbeeld aan Greg van Avermaet die op twee punten volgt. Ook het bergklassement zou zomaar eens van leider kunnen wisselen. Vandaag prijkt de trui in ieder geval om de schouders van Tim Wellens. Ondertussen hangt de jongerentrui eindelijk om de schouders van haar echte leider. Stefan Küng is het blauw dan misschien kwijt, maar hij mag nog altijd het wit dragen. In de etappe van vandaag steken we voor het eerst een landsgrens over tijdens de koers. Dat is overigens niet zonder reden, Noorwegen en Zweden maken er immers een gewoonte van om samen sportevenementen te organiseren. De twee landen zijn immers nog niet heel lang geleden samen een land geweest. Tussen 1814 en 1905 hebben de twee samen een land gevormd als de Unie van Zweden en Noorwegen. Deze nauwe samenwerking is vaak te zien in sportwedstrijden, maar ook in wielerkoersen is dit niet ongebruikelijk. Zo wordt in de Ladies Tour of Norway jaarlijks een "borderclassification" verreden, bestaande uit sprint op de grens tussen Zweden en Noorwegen. De winnares krijgt dan een foeilelijke leiderstrui, bestaande uit een helft van de Noorse en een helft van de Zweedse vlag. Dat samenwerken tussen de twee landen werkt trouwens vrij gemakkelijk. Ondanks dat Zweeds en Noors verschillende talen zijn, kunnen de twee elkaar prima verstaan. Het grote deel van de taal is immers gelijk. Zo heeft het wel wat weg van het verschil tussen het Nederlands en het Vlaams. Vandaag krijgen de renners een lange en onvoorspelbare etappe voor de kiezen. Met 222,9 kilometer is deze etappe direct de langste van de gehele wielerronde. Daarbij zitten er de nodige heuvels in het parcours. Met name de laatste twintig kilometer kunnen voor een verrassing zorgen. Na de bonificatiesprint van Lillestrom krijgen we namelijk een behoorlijk lastig heuveltje. Dit zal voor wat hoofdbrekens zorgen bij de ploegleiders, want deelname aan de bonifcatiesprint kan je zomaar eens in een lastige positie brengen mocht en hard worden doorgetrokken op de heuvel. Na een lange afdaling krijgen we vervolgens weer een lastige aankomst. Het mag dan maar driehonderd meter duren, maar toch moet er met ruim negen procent geklommen worden voordat we de laatste zeshonderd meter van de koers in gaan. Wetend dat het parcours daarvoor ook al niet makkelijk was zal de wedstrijd wellicht te zwaar blijken voor de echte rassprinters.
  3. USA heeft zich gericht op de opleiding van jong talent. Hopelijk betaalt dat zich op de jonge termijn uit.
  4. [Blog] Train de Trainer

    De voorbereidingen op het seizoen starten bij ons in november. Het tweede weekend van november is traditioneel het eerste teambuildingsweekend, zo ook dit jaar. Hierbij stonden we voor een enorme uitdaging: dit jaar zouden er meer dan veertig rensters aanwezig zijn bij het kamp. Veertig vrouwen… met de begeleiding waren we het er nog niet over uit of dat nu juist klonk als een droom of als een nachtmerrie. En toch, terwijl je een chaos zou verwachten, liep alles verrassend soepel. Het hele weekend bleef de sfeer erg goed. Het leeftijdsverschil tussen de jongste (14 jaar) en de oudste (42 jaar) bleek nauwelijks een probleem te vormen. De profs moesten juist hard lachen om de rond stuiterende kinderen, terwijl de jonge rensters juist weer enorm opkeken tegen de sterke profs. Op het drie dagen durende trainingskamp voerden we iedere dag een duurtraining uit. Voor de Elites waren deze drie uur, voor de nieuwelingen en junioren twee uur. Als teammanager van de jeugdopleiding ging ik de eerste twee dagen met de nieuwelingen/junioren mee en de laatste dag reed ik mee met de Elites. Tot mijn eigen genoegen merkte ik dat ik de laatste dag geen enkele moeite had om het tempo te volgen, zelfs niet met de grote hoeveelheid wind die er stond langs het IJsselmeer. De rest van de tijd vulden we in met teambuildingsactiviteiten. De eerste avond organiseerden we een dropping en de volgende ochtend startten we de dag om uur met een nuchtere wandeltocht. Alleen die wandeltochtjes zorgden al voor de nodige spierpijn. Zaterdagmiddag stond er een wisselprogramma klaar. De ene helft van de ploeg ging aan de slag met een bootcamp en de andere helft speelde een wielrenvariant van Levend Stratego. Het was leuk om te zien hoe de Elites en Profs nog fanatieker waren dan de nieuwelingen/junioren in wat toch eigenlijk een kinderspelletje was. ’s Avonds stond er een lesje fietsonderhoud op het programma. Terwijl de rensters les kregen van de mekanieker sloop ik met wat collega’s het fietsenhok in om alle fietsen van de jongste categorie onklaar te maken. Wielen eruit, banden eraf, cassettes eraf… succes ermee. De nieuwelingen, waarvan de meesten nog nooit een bandje hadden verwisselt, vonden het een opvallend leuke grap en gingen snel aan de slag om hun fiets weer in elkaar te zetten. De een met meer succes dan de ander. De laatste ochtend gebruikten we om informatie te spuwen. De soigneur vertelde wat over voeding, de projectmanager over crowdfunding, een paar ploegleiders over hun wedstrijdaanpak en ik vertelde over de regels die gelden binnen de ploeg. ’s Avonds plofte ik neer op de bank en ik kwam er niet meer vanaf. Vol-Le-Dig gesloopt. CU: #146 280 | #147 Transfers | #148 290
  5. [FOCUS, UCI/ASO] Tour of Europe

    De eerste rit in lijn zit erop en dus verhuizen we weer wat verder naar het noorden. Na Estland staat vandaag Finland op het programma. In de rit van Helsinki naar Tampere draagt Stefan Küng nog altijd de blauwe leiderstrui. Nacer Bouhanni heeft inmiddels het groen overgenomen en Maximillian Schachmann draagt nog altijd het wit. De bollentrui? Die wordt tijdens de etappe van vandaag voor het eerst uitgereikt. De derde etappe start in de Finse hoofdstad Helsinki. Deze havenstad is historisch gezien de grote concurrent van Talinn,de finishplaats van de tweede etappe. Helsinki werd namelijk in 1550 gesticht door de koning van Zweden om concurrentie te bieden aan Talinn. Die concurrentie hebben ze echter nooit kunnen bieden totdat in 1809 de stad werd overgenomen door Rusland. Vanuit Helsinki vertrekken we naar Tampere, de grootste niet aan zee gelegen stad van Scandinavië. Tampere is cultureel gezien geen hele bijzondere stad, maar is al vanaf de elfde eeuw een belangrijk handelscentrum. Vandaag de dag wordt er vooral gehandeld in metaal- en elektrotechniek. De rit van Helsinki naar Tampere is grotendeels vlak, maar dat het een massasprint wordt is nog niet zomaar gezegd. De finish loopt namelijk lichtjes bovenop en op zes kilometer van de meet krijgen we nog een korte beklimming van de derde categorie te verduren. De renner die vandaag de bergtrui pakt, kan daarmee dus ook zomaar eens de eerste aanval op het klassement in gaan zetten. Het is de vraag om de sprintersploegen sterk genoeg zijn om aanvallen in de laatste tien kilometer van de koers te parreren en of de sprinters zelf het hoge tempo zullen kunnen volgen.
  6. [Blog] Train de Trainer

    Gisteren stond de bloktraining op 270 watt op het programma. Dit was het vermogen waarvan ik gepland had dat ik het moest leveren voordat het eerste trainingsweekend met de ploeg zou beginnen. Voorlopig waren alle trainingen volgens plan verlopen. Ze gingen zelfs erg makkelijk. Geen enkele keer had ik getwijfeld of ik de training vol zou kunnen maken. Maar dit keer was het anders. Ondanks dat ik de dag ervoor nog een uurtje had losgereden, merkte ik bij het eerste blokje direct dat ik nog niet hersteld was van de hardloopwedstrijd. Enkele spieren in mijn bovenbenen begonnen direct te protesteren. De 270 watt voelde dan ook veel zwaarder dan de 260 watt van vorige week, toen ik wel frisse benen had. Dit keer was er enige doorzettingsvermogen voor nodig om mij door de blokjes heen te slepen. Na het tweede blokje moest ik zelfs even van mijn fiets af om de deur open te zetten, omdat ik het toch wel erg warm had gekregen. En toch wist ik de training af te maken. Nadat ik het tijdens het tweede blokje erg zwaar had gehad, gingen het derde en het vierde blokje al een stuk beter. De aanloop naar het eerste trainingsweekend is daarmee volgens plan verlopen. Met vertrouwen kan ik de groepstrainingen in gaan. Nu moet ik er echter nog voor gaan zorgen dat ik verder blijf opbouwen tot januari. Voor het Spanje-trainingskamp met de profploeg gaat immers wat meer nodig zijn. CU: #145 Trainingsweekend | #146 280 | #147 Transfers
  7. Wisselende prestaties van de USA. Benieuwd waar het ons gaat brengen in de ranking.
  8. [Blog] Train de Trainer

    In de afgelopen twee weken ben ik ook gewoon door gegaan met het opbouwen van de 5 minuten blokken. Zo stonden vier keer vijf minuten 250 watt en vier keer vijf minuten 260 watt op het programma. Beide trainingen gingen vrij gemakkelijk. Tussen de blokken door kon ik goed herstellen en aan mijn hartslag is te zijn dat het vierde blok niet direct veel meer moeite kost dan het eerste blok. Vanmiddag staat de 270 watt op het programma. Ook daarvan verwacht ik dat het mij prima af zal gaan. Dat zal de laatste bloktraining worden voordat de trainingen met de ploeg gaan beginnen. Bloktraining 4x 5 minuten 250 watt Bloktraining 4x 5minuten 260 watt CU: #144 270 | #145 Trainingsweekend | #146 280
  9. [FOCUS, UCI/ASO] Tour of Europe

    We maken ons op voor de tweede etappe van de Tour of Europe. Na de tijdrit krijgen we dit keer de eerste rit in lijn voorgeschoteld. Deze loopt van Tartu naar Tallinn, een rit dwars door Estland dus. Na de eerste dag gaat Stefan Küng aan de leiding in alle klassementen. We zien daarom Geraint Thomas en Maximillian Schachmann vandaag in het groen en het wit. We beginnen de etappe in Tartu, dat een flink stuk landinwaarts ligt. De stad heeft in het verleden een belangrijke rol gespeeld bij vele oorlogen, waardoor het onderdeel is geweest van veel verschillende landen. Aan het einde van de eerste wereldoorlog zorgde de "Vrede van Tartu" ervoor dat Estland in 1920 onafhankelijk werd. Die onafhankelijk duurde echter maar twintig jaar, waarna het weer onderdeel werd van Rusland. Tijdens de Russiche bezetting is Tartu lange tijd verboden toegang geweest voor buitenlanders, vanwege de enorme bevolkingstoename. Het duurde vervolgens tot 1991 voordat Estland opnieuw onafhankelijk werd. Vanuit Tartu rijden we naar Talinn, de hoofdstad van Estland. Deze havenstad is ruim de grootste van het land en telt een derde van het totale inwonersaantal. Bij een bezoekje aan Talinn moet je ook zeker eens gaan kijken in de oude binnenstad Vanalinn, dat deel uit maakt van de UNESCO-werelderfgoedlijst. Vanalinn bestaat uit twee delen: de Domberg en de Benedenstad. De domberg was bestemd voor de adel en de geestelijken. De rest van de bevolking woonde in de benedenstad. Beide delen werden gescheiden door een muur, zodat de gewone bevolking niet zomaar het terrein van de adel en geestelijken kon betreden. De route van Tartu naar Talinn is zo vlak als een pannenkoek. Sterke nog, de hele wedstrijd loopt lichtjes naar beneden. Als je dan ook nog bedenkt dat het parcours over een snelweg loopt, dan kunnen we ons dus opmaken voor hoge snelheden. De kans op een massasprint lijkt daarmee meer dan 100%. Wat nog wel interessant gaat zijn, zijn de twee sprints die er onderweg liggen. De sprint om de punten en de sprint om bonificatieseconden kunnen hun invloed op de wedstrijd hebben.
  10. [Focus] European Super League

    De Giants pakken de eerste winst!
  11. [Blog] Train de Trainer

    Ik weet niet hoe het haar gelukt is, maar blijkbaar heeft mijn vriendin mij overgehaald om mee te doen aan een hardloopwedstrijd. Zo deed ik op 2 november mee aan de “Begrace by Night”. Nu heb ik altijd goed kunnen hardlopen. Mijn postuur schikt misschien ook wel beter voor het hardlopen dan voor het wielrennen. Maar toch zag ik er wel tegenop om weer te beginnen. Immers had ik al een behoorlijke tijd niet meer hardgelopen. Trainen naar het evenement toe lukte ook minder vaak dan ik eigenlijk zou willen. Welgeteld twee keer heb ik 5 kilometer gelopen, voordat het evenement begon. Beide trainingen gingen niet heel erg lekker, maar ja, je mag ook niet anders verwachten natuurlijk. De Bergrace by Night liep van Wageningen naar Rhenen, met finish in het Ouwehands Dierenpark. Het parcours was 5,6 kilometer met finish bovenop een klim van zo’n 800 meter. Aan de wedstrijd namen veel verschillende niveaus deel, van serieus hardlopers tot de mensen die het stukje besloten te wandelen. Omdat ik zelf slecht tegen mijn verlies kan, probeerde ik het uiteraard zo snel mogelijk te lopen. Tot mijn verbazing ging dat lang zo slecht nog niet. Ik kon een steady pace houden en was de hele wedstrijd lopers van de categorie voor mij aan het inhalen. De beklimming viel mij vervolgens enorm mee, al was 800 meter omhoog toch langer dan gedacht. Met een tijd van 31:35 kwam ik over de streep, een gemiddelde snelheid van 5:38 minuten per kilometer. Dat was zo’n 3,5 minuut sneller dan ik had verwacht te lopen. Mijn eerste hardloopwedstrijd was daarmee een zeer positieve ervaring. Wellicht dat ik er van de winter nog een meedoe. Enig nadeeltje: de volgende ochtend ging op trainingsweekend met een groepje nieuwelingen/junioren-mannen. Ik ben de rest van het weekend volledig naar de kloten geweest van die wedstrijd. En dan ben ik toch eigenlijk best wel weer een mietje. CU: #143 250 | #144 260 | #145 270
  12. [Hulp] Starten Verhalen

    Hier gaat vast animo voor zijn. Ik doe alvast mee.
  13. De tekst van @Cyril lezen tijdens het luisteren van zijn nummer en er dan tijdens "en als je niet automatisch begint te dansen van dit nummer, dan moet je eens laten checken of je nog een ziel hebt." jezelf erop betrappen dat je al ritmisch mee zit te bewegen op het nummer.