Stefanvk

Leden
  • Content count

    5,853
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1,845 Excellent

About Stefanvk

  • Rank
    Kopman

Profile Information

  • Geslacht
    Niet vertellen

Extra

  • Onderscheidingen
    Focusverhaal mei/juni '12
    Focusverhaal november '12
    Focusverhaal december '12
    Focusverhaal januari '13
    Focusverhaal maart/april '14

Recent Profile Visitors

3,648 profile views
  1. [Blog] Train de Trainer

    Op weg naar Frankrijk, normaal gezien een ritje van een uur of 11. Niet vandaag. Terwijl de mekanieker en de kok onderweg zijn in een bus zonder turbo, sta ik vast bij Lyon voor een vrachtwagen die in de fik staat. Lekker beginnetje, maar de sfeer bleef goed. Dat laatste gaf vertrouwen voor de rest van de week. Etappe 1 De eerste etappe was een ochtendetappe van zo’n 60 kilometer. De koers liep alleen maar over dezelfde weg naar het noorden. Vanzelfsprekend werd het een massasprint, waar we een tiende plaats behaalde. Even konden we hopen dat het de jongerentrui opleverde, maar Susanne Andersen (Hitec Products) en Katia Ragusa (BePink) waren ons voor. Etappewinst: Alexis Ryan (Canyon - Sram) Etappe 2 De tweede etappe was in de middag. Opnieuw werd er een korte rit van dit maal 55 kilometer verreden. In het parcours zat een kort stijl klimmetje, waarbij bovenop volle bak werd doorgetrokken. Het zorgde ervoor dat het peloton in vele stukken brak. Drie van de vijf van onze rensters konden mee met de voorste groep, waarbij voor de winst werd gesprint. We eindigden als achtste. Etappe winst: Arlenis Sierra (Astana) Evaluatie Na de eerste dag stonden we op plek zes in het algemeen klassement en op plek twee in het jongerenklassement. Er was een klein gaatje ontstaan van zeven seconden vanaf plek 25 in het GC. Dat zou natuurlijk geen beslissende verschillen opleveren, maar het zou ons kunnen helpen aan het dragen van de jongerentrui. En toch was er slecht nieuws. Onze kopvrouw was ziek geworden. De overgang in temperatuur, de verschrikkelijke kwaliteit van het eten van de organisatie en een grote hoeveelheid wedstrijdstress zorgden ervoor dat ze erg misselijk was. Een belangrijk deel van de ziekte wist ik er nog uit te coachen, waardoor wel bleek dat stress een belangrijke factor was. Het vooruitzicht op presteren op wereldniveau was schitterend, maar tegelijk ook angstaanjagend. Etappe 3 Meer dan 2000 hoogtemeters. De koers begon met een klim van 35 kilometer. Hier ging het peloton volledig aan bonken en onze kopvrouw bleef alleen over in een groep van dertig. Op de tweede klim van de dag brak de groep echter nog een keer en ook onze renster moest er vanaf. Samen met Alexis Ryan gaf ze alles om nog terug te komen. Op tien kilometer van de meet kwam ze weer terug vooraan, maar ze was te moe om mee te strijden voor de winst. Ze eindigde op plek 28, zakte naar plek 14 in het klassement en nam de tweede plaats in het jongerenklassement in achter Sarah Poidevin (Rally). Etappe winst: Ruth Winder (Sunweb) Evaluatie Vandaag hadden we duidelijk een tik gehad. De tik in het klassement was minder groot dan de fysieke tik. Ze had de hele koers last gehad van buikpijn en dus kon ze niet optimaal presteren. Gelukkig verdween die buikpijn ’s avonds als sneeuw voor de zon. De druk was eraf, ze kon weer presteren. Ondertussen had de rest van de ploeg het zwaar. Een van de meiden had 120 kilometer solo gefietst om binnen tijd te komen en een ander was gevallen in de afdaling en durfde nauwelijks nog naar beneden. Vandaag was duidelijk geen topdag. Etappe 4 De Mont Ventoux! Vandaag was het zover. De aanloop naar de Ventoux leek mee te vallen, maar doordat de Spanjaarden er vanaf het begin de druk op hadden gezet, was het een zware koers. Groep voor groep zagen we rensters lossen, maar onze kopvrouw bleef er lang bij. Op de Ventoux moest ze echter even een gaatje laten. Ze koos haar eigen tempo, maar leek zichzelf te hebben onderschat. In de laatste drie kilometer sprong ze weg uit haar groep en reed toe naar de groep van de beste Nederlandse renster: Janneke Ensing (Alé Cipollini). Ze kwam als 25e over de meet en zakte naar de 20e plaats in het klassement. Etappe winst: Eidar Cortazar Merino (Movistar) Evaluatie Ondanks dat we waren gezakt in het klassement, waren we tevreden over de etappe. Voor ons zaten er allemaal wereldtoppers. Het feit dat we als clubploeg op dezelfde hoogte reden als de Nederlandse Nationale Selectie en Astana was iets om trots op te zijn. Dat er meer in zat was echter wel duidelijk. In de komende etappes moesten we de energieverdeling op de beklimmingen finetunen om ze de prestatie te verbeteren. Het vertrouwen op een nieuwe topuitslag was in ieder geval volledig aanwezig. CU: #131 Ardeche 2 | #132 Swedish | #133 Demarrage
  2. [Blog] Train de Trainer

    mage upload Vandaag had ik een Hill Reps-training op het programma staan. Hierbij was het in principe de bedoeling om meerdere keren korte klimmetjes te doen. Echter had Zwift daarvoor net de verkeerde kaart in gebruik die dag en dus werd het een dagje op het virtuele WK-parcours in Innsbruck. Eén maal de beklimming van het parcours leek mij daarmee ook wel voldoende. De lengte van de klim viel mij echter flink tegen. Ik had mij er flink op verkeken. Zeven kilometer klimmen bleek toch verder dan gedacht. Dat was ook wel goed terug te zien in mijn krachtsindeling. In de eerste vijf minuten van de klim verbeterde ik mijn 5 minuten waarde van 279 naar 288 watt. Ook verbeterde ik mijn 20 minuten waarde van 236 naar 249 watt. Maar na die 20 minuten was het wel behoorlijk op en heb ik het laatste stukje naar boven rustig uitgepeddeld, om zo met een ruime 25 minuten boven te komen. Ik merkte wel dat het fysiek al wat beter ging dan tijdens mijn eerste test en dat als ik er echt voor het gereden mijn 5- en 20 minuten waarde allebei nog wel een stuk hoger hadden gekund. Het bied in ieder geval weer een beetje hoop. CU: #130 Ardeche 1 | #131 Ardeche 2 | #132 Swedish
  3. [Hulp] Starten Verhalen

    Dat moet wel lukken denk
  4. [Hulp] Starten Verhalen

    Wat is de frequentie? In de winterperiode kan ik je wellicht wel helpen.
  5. [Blog] Train de Trainer

    In mijn vorige training had ik de 5 minuten en 20 minuten waarde getest. Vandaag stond in het teken van de korte afstanden: de 5 seconden en de 1 minuut. 5 seconden: - 29 juli 2017: 765 watt - 20 september 2017: 954 watt - 26 oktober 2017: 1041 watt - 22 december 2017: 1128 watt 1 minuut: - 29 juli 2017: 439 watt - 20 september 2017: 539 watt - 26 oktober 2017: 584 watt - 22 december 2017: 619 watt Deze training deed ik drie sprints en een keer de minuutwaarde. Doelstelling was om boven de 1000 watt te komen in de sprint (als maximaal, niet als 5 seconden) en om de 29 juli waarde op de minuut te overtreffen. Deze test ging verrassend goed. De eerste sprint leverde al direct een maximaal vermogen van 1006 watt op. De tweede sprint ging naar 1085. De laatste overtrof echter al mijn verwachtingen. Hier haalde ik een maximaal vermogen 1202 watt: zo hoog heb ik nog nooit gescoord. De vijf seconden waarde bleef echter wel hangen op 972 watt. Dit was geen nieuw record, maar wel een verbetering van zowel de juli als de september score. De minuutwaarde heb ik vervolgens iets te behoudend gereden. Ik wilde vooral niet instorten, met de vijf minuten test van deze week in mijn hoofd. Wel verbeterde ik mijn juli 2017. Ik kwam uit op 463 watt. CU: #129 Innsbruck | #130 Ardeche | #131 Swedish
  6. [Blog] Train de Trainer

    Terug op de fiets. En we beginnen weer met een testje. Ik probeer het te zien als het eerste testje van mijn wielerseizoen. Vandaag stond er een 5 minuten test en een 20 minuten test op het programma. Allereerst even mijn vorige resultaten: 5 Minuten Test: - 29 juli 2017: 246 watt - 20 september 2017: 335 watt - 26 oktober 2017: 354 watt - 22 december 2017: 378 watt 20 Minuten Test: - 29 juli 2017: 202 watt - 20 september 2017: 263 watt - 26 oktober 2017: 284 watt - 22 december 2017: 293 watt Ik wilde vandaag in ieder geval mijn waardes van 29 juli 2017 verbeteren. Dat die van 20 september nog niet mogelijk waren wist ik vrij zeker. Voor de vijf minuten test had ik mijzelf als doel gesteld de 300 watt te halen. Gezien dat de 20 minuten waarde was waar ik vorige winter op geëindigd ben, wilde ik dat nu vijf minuten vol houden. Ik beet mijzelf er echter volledig op stuk. De laatste minuut stortte ik in en haalde ik nauwelijks de 200 watt meer. Met een gemiddelde van 279 watt kwam ik van de fiets. Direct kon ik naar buiten rennen, om de inhoud van mijn maag weer naar buiten te werken. Ik vroeg mij af waar ik mee bezig was, waarom ik mijzelf dit eigenlijk aan deed. Tien minuten laten zat ik weer op de fiets voor de 20 minuten test. Tegen de verwachtingen van dat moment in, ging die test heel zo slecht nog niet. Ik kon de test lichtjes opbouwen om zo uit te komen op 236 watt. Beide testen waren dus aanzienlijk hoger dan de test van 29 juli 2017, maar ook aanzienlijk lager dan die van 20 september 2017. Met de Tour de l’Ardeche nog op komst, lijkt het mij niet realistisch op ervan uit te gaan dat ik de 20-9 waardes ga halen voor diezelfde datum. Maar wellicht is het wel mogelijk om voor 1 oktober daar weer aan te komen. CU: #128 Sprinten | #129 Innsbruck | #130 Ardeche
  7. [Blog] Train de Trainer

    Een jaar geleden was de Tour de l’Ardeche een van de eerste wedstrijden waar ik over schreef. De week in Frankrijk is ook dit jaar weer een van de hoogtepunten van mijn wielerseizoen. Na de Ronde van Valencia en de Thuringen Ladies Tour is dit de derde grote buitenlandse meerdaagse die ik als ploegleider mag doen. En ook volgend jaar zal ik mij op dit soort wedstrijden gaan richten. Het zijn de wedstrijden die ik het leukst vind om te doen en die mij het beste liggen. En daarbij komt dat ik als ZZP’er geen vrij hoef te vragen op mijn werk. Vorig jaar gingen we naar de koers om te ontdekken. Zulke zware koersen als deze waren we immers niet gewend. Dit jaar gaan we de wedstrijd echter met een andere gedachte in: we hebben een kopvrouw. Het klimtalent dat zich in Thuringen en op het NK liet gelden is inmiddels alleen maar beter geworden en dus gaan we de koers in met een doel: het jongerenklassement wordt van ons. Ik ben al weken bezig met het voorbereiden van de koers. Alles is tot in de puntjes geregeld. Dat moet het ook zijn, willen we dat de rensters zonder stress de wedstrijden in kunnen gaan. Voor het jongerenklassement zullen wij de strijd aan moeten gaan met de topfavoriet Nikalo Novikova, de Europees kampioene U23. De eerste dagen gaan daar belangrijk voor zijn. De eerste dag starten we met twee vlakke etappes (hoe verzinnen ze het?), waar het dragen van de leiderstrui een reële doelstelling is. De tweede dag eindigt met aankomst op een korte klim, het terrein waarop onze kopvrouw perfect uit de voeten kan. Als alles goed gaat, zou het er zomaar op kunnen uitdraaien dat we op dag drie een leiderstrui te verdedigen hebben wanneer de aankomst op de Mont Ventoux ligt. Wat zou dat mooi zijn. Maar goed, dat moet nog wel even gebeuren natuurlijk. CU: #127 Testjes | #128 Sprinten | #129 Innsbruck
  8. [Blog] Train de Trainer

    Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het komt dat dit topic is vastgemaakt aan de bovenkant van de lijst?
  9. [Blog] Train de Trainer

    Het zal jullie vast wel zijn opgevallen dat er de laatste tijd niet heel veel updates meer zijn over mijn eigen training en dat het vooral over coaching gaat. Ik denk dat dat wel een beetje tekenend is geweest over de indeling van mijn activiteiten de laatste maand. Sinds ik terug ben vanuit Limburg heb ik weinig meer op de fiets gezeten. Iedere vorm van motivatie is al een tijdje volledig weg. Voorlopig wijt ik dat maar een beetje aan de drukte met de ploeg. Alle tijd die ik aan de ploeg bestaat is mentaal behoorlijk belastend. In zo’n periode wordt zelf trainen ineens gewoon weer extra werk, werk dat ik graag laat vallen. En dus zit ik mentaal weer een beetje in dezelfde cirkel als ik vorige zomer zat. Ik besef me dat ik weer moet gaan bewegen, maar kan me er niet toe zetten. Iedere poging om te gaan trainen eindigt in een nog lagere motivatie voor de training. Net als vorige zomer zit ik weer op internet te googlen naar andere manieren om te sporten die bij mij zouden passen. Maar iedere sport waar ook maar een klein beetje competitie in zit, betekent dat je wedstrijden hebt in het weekend. Dat is dan weer iets dat ik mij niet kan veroorloven. Vorig jaar had ik er een maand aan introductietrainingen bij de American Football club voor nodig om erachter te komen dat wielrennen mijn enige optie was. Dit jaar probeer ik voortijdig tot die conclusie te komen. Het moet gewoon weer gebeuren. Ik moet weer gaan trainen. Een van de dingen die mij nu tegenhoud is het niet af willen zien voor een lager prestatie. En dus neem ik mijzelf maar voor dat ik harder wil rijden dan ik vorig jaar rond deze tijd deed. Wellicht is dat een doelstelling waardoor ik mijzelf kan uitdagen. CU: #126 Ardeche Again | #127 Testjes | #128 Sprinten
  10. [Blog] Train de Trainer

    Terwijl het team voor het grootste gedeelte al is samengesteld, gaat ondertussen de eeuwige zoektocht naar sponsoren gewoon door. Financieel is het hele plan in principe rond, maar luxe kunnen wij onszelf nog nauwelijks veroorloven. En dus zoeken we hard verder, het ene honderd euro na de andere bij elkaar schrapend. Ik heb er altijd hard om moeten lachen hier op Focus. Wanneer er een fantasie wielrenverhaal wordt opgezet krijg je vaak een budget voor je neus met voetbalbedragen om daar renners van te kopen. Dat zijn vaak bedragen die voor mannenploegen al veel en veel te hoog zijn. Het financiële verschil tussen mannen- en vrouwenwielrennen is ook nog flink aanwezig. Zo heb je met ieder bedrag vanaf een miljoen euro een ploeg van het formaat Boels, Canyon of Wiggle. Ons budget is nog een behoorlijk stuk klein. Zo hebben wij het 2018 seizoen gedraaid op een budget van 25.000 euro. Het budget voor volgend seizoen is inmiddels het dubbele, maar ook dat is natuurlijk nog bijzonder weinig. Een bedrijf is al sponsor voor het bedrag van 1000 euro. Als je bedenkt dat je dan sponsor bent van een professionele wielerploeg, zou je denken dat het storm loopt. Maar nee, het is verdomde lastig om sponsoren te vinden. De laatste maanden bestaat ik meerdere dagen in de week aan het opstellen van sponsorbrochures en het doen van sponsoracquisitie. Soms leidt het tot een nieuwe sponsor en soms heb je het idee dat je het allemaal voor niets doet. Voor het opbouwen van de financiën is heel veel geduld nodig. Geduld dat ik eigenlijk zelf niet heb. Gelukkig ben ik zelf niet de eindverantwoordelijke op dit gebied. CU: #125 Terug in training | #126 Ardeche Again | #127 Testjes
  11. [Blog] Train de Trainer

    Dat wisselt heel erg. De een is enorm geïnspireerd door de visie van de ploeg en de ander wil gewoon ergens een leuk wedstrijdprogramma rijden. In een gesprek haal je er vrij snel uit waarvoor de renster komt. Soms zitten er inderdaad rensters tussen die niet perse geïnteresseerd zijn in ons, maar gewoon in de status van profrenster. Anderzijds is er bijvoorbeeld ook een renster die een stapje omlaag doet, omdat ze gelooft dat ze zich bij ons beter kan ontwikkelen. Bij alles onder de profploeg wordt al makkelijker om dat uit elkaar te halen, want op dat niveau is er sowieso vrij veel keus.
  12. [Blog] Train de Trainer

    Toen we begin juli het persbericht de deur uitdeden stond onze mailbox roodgloeiend. De ene na de andere aanmelding kwam binnenstromen. Niet alleen voor de profploeg overigens, want ook voor de Elite zonder contract, de junioren en de nieuwelingen kwamen de nodige aanmeldingen binnen. Er zijn inmiddels veel meer mails binnen gekomen dan er plekken zijn. Ik heb ze nooit geteld, maar we zullen op dit moment rond de vijftig sollicitaties zitten. De ervaring leert dat die stroom voorlopig nog niet ophoudt. Tot eind oktober blijven er vaak veel rensters solliciteren, ook al zijn ze dan vaak veel en veel te laat. Voordat we rensters aan konden nemen, was het eerst belangrijk om onze eigen selectiecriteria duidelijk te krijgen. Of ja, eigenlijk mijn selectie criteria, want een van mijn functies in de ploeg is het scouten van nieuw talent en het vaststellen van de potentie van de rensters. Het gehele intakeproces van de ploeg was mijn verantwoordelijkheid. Een behoorlijk lastige taak, gezien ik eigenhandig de droom van een renster in vervulling kan brengen of het laatste beetje hoop kan doen opbranden. De selectiecriteria: - We gaan geen rensters vragen. Iedere renster die voor de ploeg uitkomt, moet zelf dolgraag voor de ploeg willen rijden en moet de ploeg dus zelf benaderen. - We focussen ons in alle categorieën op jong talent. Opleiden blijft de focus van de ploeg en dus zullen we voornamelijk rensters onder de 23 aannemen. - We moeten potentie zien in de toekomst van de renster. Dit betekent onder andere dat ze in bepaalde mate moet kunnen klimmen. - Het karakter van de renster is belangrijk. Teamwork staat bovenaan en dus moet de renster binnen de groep passen. Onvoorwaardelijk door het vuur willen gaan voor je ploeggenoten is een must. - De renster moet een commitment met de ploeg aan willen gaan en open staan voor begeleiding. De ploeg is meer dan een wedstrijdprogramma. - Er komt maximaal één buitenlandse renster in de ploeg, omdat we de focus op Nederland willen houden. Nu we anderhalve maand verder zijn, zijn de ploegen voor 95% gevormd. In de UCI-ploeg en de clubploeg moet nog over één renster een beslissing worden genomen. De juniorenploeg zit vol en in de nieuwelingenploeg is er nog ruimte voor twee rensters. Het is eind augustus. Iedereen die nu belt is te laat. Zo snel kan het gaan. En man, wat hebben we vier ontzettend sterke ploegen klaar staan voor 2019. CU: #124 Sponsoren | #125 Terug in training | #126 Ardeche Again
  13. [Blog] Train de Trainer

    Het is inmiddels alweer een maand geleden dat ik van mij heb laten horen. Sinds het persbericht vliegt het werk mij om de oren. Een gemiddelde dag bestaat uit intake gesprekken met rensters en sponsoracquisitie. Zelf fietsen is er de laatste twee weken dan ook weinig van gekomen. De maand juli heb ik echter wel nog veel op de fiets gezeten. Toen was ik aan het werk in Sittard bij de Limburgse Testdagen. Mijn tripje naar Oostenrijk was niet door gegaan, omdat deze testdagen wegens succes waren verlengt. Maar ook in Limburg heb ik mij prima vermaakt. De Limburgse Testdagen zijn een opvolging van de oude RAP-dagen. Deze dagen worden door de KNWU gebruikt om jong talent in beeld te krijgen en ze een stapje verder te helpen in hun ontwikkeling. In drie series van drie dagen hebben we met de renners trainingen gedaan in de heuvels, een klimtest met ze gedaan en ze vooral veel geprobeerd te leren over het wielrennen. Voor mijzelf was dit een hele mooie uitdaging. Over een groot deel van de training had ik zelf de leiding. Wetende dat ik de bondscoaches en de wielerbond vertegenwoordigde was dat best wel even wennen. Dit maakte dat ik zelf ook een hoop leerde als trainer. In het bijzijn van andere topcoaches moest ik echt het uiterste uit mijzelf halen om te laten zien wat ik in mij had. Ondertussen merkte ik dat ik die bewijsdrang zoveel mogelijk naast mij neer moest zien te leggen en gewoon moest zorgen dat ik mijn werk goed deed. De maand leverde mij ook flink wat trainingsarbeid op. Negen dagen fietsen in de heuvels was ook voor mij een goede training. Dat ik het deze weken vrij gemakkelijk bij kon benen, was een leuke motivatie om het trainen te blijven onderhouden. CU: #123 Selecteren | #124 Sponsoren | #125 Terug in training
  14. [Focus] Focus Songfestival 3

    Nette 5e plaats. Tevreden mee.