berggeit

Leden
  • Content count

    8,175
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3,975 Excellent

5 Followers

About berggeit

  • Rank
    Wereldkampioen

Profile Information

  • Geslacht
    Niet vertellen

Extra

  • Onderscheidingen
    Lid v/h jaar '12
    (Toog)filosoof v/h jaar '12
    Beste wolf v/h jaar '12

Recent Profile Visitors

2,176 profile views
  1. Films

    Deze film draait rond tegenstellingen en dat komt visueel en narratief tot uiting en het is iets waar Marxisten gretig op ingepikt hebben. Zizek legt het mooi uit: "The fate of the individual hero remains a prism through which you see the background more sharply." Waarbij hij de film stevig situeert als een parabel voor de ondergang van het kapitalisme en ongebreidelde decadentie. Kapitalisme zorgt er namelijk voor dat we vervreemden doordat context (en bovenal meaning) verdwijnt. "All these works of art are deprived of a world, they are totally meaningless, because what does it mean to have a statue of Michelangelo or whatever. It only works if it signals a certain world and when this world is lacking, it's nothing." Even later duidt hij hoe deze film enkel in Engeland had kunnen afspelen, bij gebrek aan een grondwet kan enkel daar het 'verlies van een wereld' en de daarbij gepaarde wanhoop zo tot uiting komen. Over de rol van Michael Caine, waar je ook duidelijk problemen mee had: "This old, obscene, impotent retired hippie person [...] many old leftists have a fond memory of this generation, but at the same time there is something infertile about this. The decadence started there" In een ander essay hier: http://sensesofcinema.com/2014/feature-articles/focalization-realism-and-narrative-asymmetry-in-alfonso-cuarons-children-of-men/ Vertelt men het volgende over de visuele transitie binnen de film: "Theo somehow sees himself as a “character” who achieves autonomy by a certain disregard toward other human beings, the masses of people that form a background of unknowingness for his superior knowingness. A consummate protagonist, Theo stands out from multiple character-spaces, manipulating the attention of those around him. However, as the plot moves forward, the camera begins to assert more autonomy and, at various points, decouples itself from his superior-critical gaze. The model of the critical-interpreter/protagonist, detached from the social world, thereby becomes a foil to the alternative model of seeing offered by the camera." Dit onderstreept het belang van de achtergrond. Hetgeen waar we naar kijken en waar Theo zelden aandacht voor heeft. En ook wij zijn Theo in ons dagelijks leven, als je nagaat hoe we met dagelijks rampennieuws omgaan. Nauwelijks opkijkend en er handig tussen laverend. Meermaals wordt de barrière tussen achtergrond & voorgrond, bourgeoisie & proletariaat, geaccentueerd door (1) ramen (2) kooien (3) wolkenkrabbers. Doorheen de film wordt de afstand kleiner door de visuele exploten van Lubezki waar hij stilstaat bij het alledaags leed, terwijl men in het begin van de film veel meer claustrofobisch gefocust blijft op Theo. Religie speelt natuurlijk evengoed een centrale rol. Fertiliteit is vaak de bakermat van eender welke religie en een bijna goddelijke baby met een maagdelijke moeder die geleid door Theo (God in Grieks) naar een verlossing gebracht worden te omringd door ongelovigen (lees: de decadentie van het kapitalisme), is gewoon een modern day Bethlehem verhaal. Ten slotte nog een meer te behappen kritiek:
  2. Films

    Nee, niet echt. De film draait uitsluitend rond symboliek (incl. de vele culturele referenties) & uitgesproken politieke kritiek (dat is waar goede sci-fi altijd omdraait, hedendaagse problematiek in een futuristisch jasje stoppen, zodat de kijker door het creëren van afstand met een heldere blik de situatie vandaag kan analyseren. Character development is ondergeschikt in sci-fi). Nuja het louter zeggen van "zullen wel enkele mooie shots ingezeten hebben" en een "B-actiefilm" toont al aan dat je de film niet al te serieus bekeken hebt.
  3. Album van het jaar 2018

    uitstekende plaat inderdaad
  4. Album van het jaar 2018

    1 A Crow Looked At Me - Mount Eerie 2 Sleep Well Beast - The National 3 Turn Out The Lights - Julien Baker 4 Big Fish Theory - Vince Staples 5 Capacity - Big Thief 6 Kelly Lee Owens - Kelly Lee Owens 7 City Music - Kevin Morby 8 A Deeper Understanding - The War on Drugs 9 Hug of Thunder - Broken Social Scene 10 Plunge - Fever Ray 11 Ken - Destroyer 12 Pleasure - Feist 13 Powerplant - Girlpool 14 Mass VI - AmenRa 15 Flower Boy - Tyler, The Creator 16 World Eater - Blanck Mass 17 All-AmeriKKKan Bada$$ - Joey Bada$$ 18 MASSEDUCTION - St. Vincent 19 DAMN. - Kendrick Lamar 20 Life Without Sound - Cloud Nothings
  5. Album van het jaar 2018

    ik denk dat we er allemaal minder tijd voor hebben. maar wat moet ik absoluut gehoord hebben?
  6. Muziek en Optredens

    en dan ook nog wat bedenkingen bij het commercialiseren van de dood van zijn vrouw en wat dat doet voor zijn rouwproces. if anything, waren die nieuwe teksten zo mogelijk nog intiemer dan A Crow Looked At Me, omdat hij zichzelf genadeloos dissecteert (ook zijn vroegere zelf bv.)
  7. Muziek en Optredens

    speelde uitsluitend A Crow Looked At Me aangevuld met wat nieuwe songs waarin hij zijn eigen activiteiten in vraag stelt. i.e. voor trippende jongeren op festivals liedjes zingen over uw dode vrouw en daar dan over reflecteren terwijl je tegen de tourbus van Skrillex aanleunt
  8. Het Zure-Kutten topic

    amai er staat hier precies veel onzin
  9. Raad de renner (foto)

    kan iemand mij mentionnen als het een team netapp renner betreft. al de rest interesseert mij niet. dank
  10. PCM Focus TV - Serie Top 20

    Friday Night Lights Het Geslacht De Pauw Six Feet Under The Young Pope Fargo Het Eiland Band of Brothers Community Freaks and Geeks Rome Stranger Things Sherlock Veep Silicon Valley American Crime Story Deadwood Bloodline Better Call Saul Generation Kill Happy Endings
  11. PCM Focus TV - Serie Top 20

    ik heb alles mooi opgelijst op tv meter, dus ik zal hier wel aan een top 20 geraken.
  12. ik heb het voor alle duidelijkheid over de twitter banner, niet de websitebanner (al is experience excellence eerder iets voor een onderhoudsbedrijf ipv een wielerforum)
  13. - Begin met de low effort-high reward zaken: Twitter. Plaats snel een aankondiging waarbij je drie/vier mensen zoekt die bereid zijn om tijdens wedstrijden live spitante commentaren te schrijven (Nederlands). Ten laatste tegen AGR moet dat in orde zijn. - Evt. kan men goede opmerkingen in wedstrijdtopics copy pasten voor Twitter (mits toestemming oorspronkelijke auteur) - Evt. kan men regelmatig linken naar ons wedstrijdtopic op Twitter zodat mensen daar kunnen volgen. - Evt. moet men de barrières voor het posten in Wedstrijden verlagen zodat gasten ook kunnen posten (als je echt inzit met je traffic) - Zet de twitteromschrijving van PCM Focus in het Nederlands, we trekken geen Colombianen & Australiërs aan. - Vervang de banner Boeken schrijven, podcasts maken vergen veel tijd en inzet, dat is mij momenteel niet aan de orde.
  14. Ik zal hier ook maar mijn duit in het zakje doen: Wat Zeus zegt over sociale media is 100 procent noodzakelijk. Als je mensen naar hier wilt lokken moet je betrouwbare leden laten tweeten voor, tijdens & na wedstrijden (en natuurlijk pcm nieuwtjes). Ik zie dat we 526 volgers hebben, dat is een prima aantal om op te bouwen. + ik weet niet in welke mate men hier data van websiteverkeer analyseert, maar als je de homepage wilt rebranden dient dat absoluut te gebeuren (via Google Analytics of wat dan ook). Je kan ook overwegen om gratis tools zoals Smartlook te gebruiken om te checken wat mensen precies uitspoken. Voor het forum lijkt mij niet broodnodig aangezien je voor elk topic al het aantal views kan zien (ik ga er vanuit dat dat een betrouwbare statistiek is). Bovendien weet ik niet goed of dat compatibel is met Google Analytics. Enige dat mogelijk interessant kan zijn, is het gedrag van first time visitors op het forum te analyseren. Zien welke topics ze aanklikken alvorens ze in het niets verdwijnen (dan weet je onmiddellijk wat die nieuwelingen hier uitspoken). + Als het echt menens is met het redden van de site, kan je altijd overwegen om een kleine Google AdWords campagne te laten lopen op een minimaal budget, maar dan moet dat budget natuurlijk voorhanden zijn.
  15. PCM Focus Film Top 100 - 2016

    SPRING BREAK FOREVER BITCHES