Svekkes

Leden
  • Content count

    106
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

126 Excellent

About Svekkes

  • Rank
    Junior
  • Birthday 10/04/1994

Profile Information

  • Geslacht
    Mannelijk

Recent Profile Visitors

854 profile views
  1. [Routes] Svekkes

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is de enige etappe waar er tijd te winnen is (samen met de proloog), maar in het potentiële windgevaar van de eerste dagen en deze bergetappe zullen ze toch bij de les moeten zijn om geen tijd te verliezen. De tweede week zal alvast het aantal dagen met tijdsverschillen gevoelig verhogen! Dinsdag 11 juli | Etappe 9 | Tarbes - Le Mourtis | 154 km | berg (3400 hoogtemeters) De dag na de rustdag trekken we opnieuw de Pyreneeën in en de benen zijn maar beter goed uitgerust, want het is tijd voor de eerste aankomst boven! De klim naar het skistation Le Mourtis kennen we grotendeels beter als de Col de Menté, met 1,3 km extra klimmen vanaf de top van die laatste. Hoewel de col dus al vaker op het programma stond, is de aankomst op Le Mourtis een primeur voor de Tour. Als opwarmers zijn er vandaag de Peyresourde en de Port de Balès voorzien. Deze kunnen zeer nuttig gebruikt worden als afmatting of anticipatie, maar het grootste vuurwerk verwacht ik toch op de steile slotklim! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271284 Woensdag 12 juli | Etappe 10 | Saint-Girons - Font-Romeu | 172,5 km | berg (4000 hoogtemeters) De laatste Pyreneeënrit is een specialeke. De zwaarste col bevindt zich halverwege de etappe, van daaruit volgen nog 70 km op een soort van plateau in de Pyrénées-Orientales. Die bevat niet direct extreem lange of zware klimmen, maar er blijven wel constant beproevingen voor de wielen geschoven worden. De aankomststreep is uiteindelijk getrokken in Font-Romeu, dat wel al tweemaal startplaats van een etappe was, maar nu dus ook als aankomstplaats mag deelnemen. Deze etappe is voor mij een perfect voorbeeld van 'de renners maken de koers'. Het kan zijn dat de boel op de Pailhères al uiteen wordt getrokken, of dat een aantal ploegen het kot van vroeg op stelten willen zetten. Maar evengoed kan het peloton er geen goesting in hebben en wordt elk verschil pas gecreëerd op de slotklim van 3 km. Het is alvast verre van een stereotype bergrit, wat ons enkel maar hoop kan geven op wat niet alledaags spektakel! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271328 Donderdag 13 juli | Etappe 11 | Perpignan - La Grande Motte | 211,5 km | vlak (600 hoogtemeters) Het is donderdag en we zoeken de vlakte terug op. Het rijk lijkt dus weer aan de sprinters, al zijn er twee kleine randfactoren. Ten eerste is er de Mont-Saint-Clair, die op 50 km van het eind voor rek op het pak kan zorgen. Ten tweede is er de constante aanwezigheid van de Middellandse Zee, die voor de druk van de wind kan zorgen. Dat is zeker zo in de laatste 75 km, waar er zeer weinig bescherming is. Optie 1: het wordt een klassieke sprintersetappe. Optie 2: het wordt een waaierslag, waar de klassementsmannen met dichtgeknepen billen aan de start zullen staan. In ieder geval wordt het een boeiende dag! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271614 Volgende keer vieren we Quatorze Juillet op spectaculaire manier. @Singh @Tijn @LSDS @Matthijs @Mark1987 @tinyriconen
  2. [Routes] Svekkes

    Bedankt voor de complimenten! Vrijdag 7 juli | Etappe 6 | Figeac - Marmande | 208 km | vlak (800 hoogtemeters) Na twee geaccidenteerde dagen laten we het Centraal Massief achter ons en komen de sprinters weer aan zet. Onderweg vinden ze drie niet noemenswaardige klimmetjes, maar hoe verder in de etappe, hoe meer de wegen uitvlakken. Een straightforward finale rolt zich uit, met een laatste bocht, hoewel tegen hoge snelheid te nemen, op 550 m van de meet. Die ligt getrokken voor het station van Marmande, aan de Boulevard Gambetta. Dat Marmande mag, ondanks haar grootte, pas voor het eerst de Tour ontvangen, dus het wordt sowieso een heuglijke dag! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/282724 Zaterdag 8 juli | Etappe 7 | La Réole - Pau | 185 km | vlak (650 hoogtemeters) Over nieuwe Tour-steden gesproken: ook La Réole heeft nog nooit La Grande Boucle op bezoek gehad. Dat is echter minder verbazend met haar bevolkingsaantal van 4000 mensen. Het verschil kan dan ook niet groter zijn met de aankomstplaats van vandaag. Pau is na Parijs en Bordeaux namelijk de meest bezochte stad van de Tour en doet dat meestal als startplek of als uitvalsbasis voor een rustdag. Vandaag kunnen we echter een sprint verwachten aan de poort naar de Pyreneeën. Verwacht echter geen normale vlakke rechttoe-rechtaan sprint. Tussen de rode vlag en 500 m gaat het namelijk stijgend aan 5%, ook de voorlaatste kilometer gaat vals plat omhoog en bovendien gaat er in de slotkilometer zowat geen meter rechtdoor. Hoewel je nergens echt volledig de snelheid eruit moet halen, kan het wel een inspiratie zijn om met een demarrage rond de kilometerpaal het peloton een neus te zetten, je bent immers, gesteund door een lichtdalende lijn, constant uit het zicht. Wie wint er hier? Geen idee. Verteren de topsprinters met gemak de steilste meters en wint de beste stuurman? Is het meer op het lijf geschreven van de types Sagan of Matthews? Is er kans op een avonturier met een late uitval? Boeiend is het alvast wel! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/278738 Zondag 9 juli | Etappe 8 | Oloron-Sainte-Marie - Bagnères-de-Bigorre | 158,5 km | berg (4000 hoogtemeters) Het is zondag, de rustdag komt eraan, maar eerst snijden we het hooggebergte een eerste keer aan. Dat doen we in een rit die eerder verliezers dan winnaars zal opbrengen. Reden daarvoor? De top van de Tourmalet is nog een lange afdaling verwijderd van de aankomst in Bagnères-de-Bigorre. Ondanks die karakteristiek is het wel een dijk van een rit om duimen en vingers van af te likken. De zware kant van de Marie-Blanque en de Aubisque vanuit Laruns zijn geen cadeaus om te wennen aan de kleine versnelling. De flanken van de Tourmalet zullen sowieso spektakel opleveren met de rustdag op komst, waarschijnlijk op twee fronten. De kans dat de etappezege naar een vluchter gaat, is inderdaad groot, maar het gebrek aan goed klimmende renners op verre afstand zou van die strijd wel eens een interessant en verrassend schouwspel kunnen maken. 4000 hoogtemeters en 3 cols van 1e of buiten categorie liegen niet en dus zal het op de rustdag voor een deel van de titelpretendenten wonden likken zijn en misschien al uitkijken naar andere opties om een geslaagde Tour te bereiken. Voor wie wel kan volgen, is er een boost in het zelfvertrouwen en die zal nodig zijn in het vervolg na de rustdag! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271170 Zoals gezegd dus, volgende keer meer plezier in de Pyreneeën! @Singh @Tijn @Matthijs @tinyriconen @Mark1987 @LSDS @Tim @Koen
  3. Routes [Singh]

    Mooie Tour! Wel speciaal dat er maar twee aankomsten boven zijn, ik ben benieuwd hoe dat het koersgedrag zou beïnvloeden in real life. Verder een leuke start in Wallonië. Wel nog een opmerking over onderstaande zin: hoewel we in Vlaanderen dit graag denken, is Wallonië toch iets groter dan een enclave van Vlaanderen
  4. [Routes] Svekkes

    Dinsdag 4 juli | Etappe 3 | Rochefort - Limoges | 209 km | vlak (1000 hoogtemeters) Vandaag zeggen we gedag tegen de Atlantische Oceaan en trekken we het binnenland in. Dat merken we ook aan het hoogteprofiel, dat vooral in het tweede gedeelte van de rit wat grilliger wordt. De aankomst zelf herkennen we uit de Tour van 2016, toen Kittel een millimetersprint won van Coquard. Wie zich die rit nog goed herinnert, weet dat de slotstrook gevoelig omhoog liep (650m aan 7%). Niet genoeg om de grote kanonnen te ontregelen, maar in combinatie met de golvende kilometers ervoor, kan het wel zorgen voor een andere krachtverhouding in de uitslag. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/286085 Woensdag 5 juli | Etappe 4 | Bourganeuf - Clermont-Ferrand | 186,5 km | heuvel (2400 hoogtemeters) Hopelijk hebben de klassementsmannen hun goede benen gevonden, want er is geen meter vlak vandaag. Meer zelfs, hoe verderop de dag, hoe moeilijker het wordt. Via de Col de la Moréno bereiken we de vallei rond Clermont-Ferrand, maar die zullen we daarna nog driemaal verlaten vooraleer we aan de aankomst zijn. De Côte de Berzet en de Col de Fontanas brengen het peloton in een wijde boog rondom de stad heen en vormen mooie opwarmertjes, maar de echte scherprechter wordt de steile Col de Bancillon, kort maar met 12,2% gemiddeld liegt ie niet. Bovendien is de weg niet bepaald breed en dat kan voor nervositeit zorgen op voorhand. Het uitdunnen van het pak kan daarvoor een tactiek zijn, het terrein is er alvast om te gebruiken. Vanop de top volgt er nog een afdaling en 2,5 km vlak tot de streep aan de Place de Jaude. De slotfase kan best vergeleken worden met de Murgil Tontorra uit de Clasica San Sebastian. Spektakel en verschillen verzekerd dus. Wie verliest er tijd? Wie toont zich in vorm en wie is onoplettend? Verandert het geel van schouders? Wie doet goed zaken voor de bollen? Ik zou maar een woensdagnamiddag vrij nemen voor deze boeiende etappe! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/272631 Donderdag 6 juli | Etappe 5 | Issoire - Aurillac | 163 km | heuvel (2200 hoogtemeters) De tweede etappe door het Centraal Massief, een schoolvoorbeeld van een vluchtersrit. Verwacht dus maar een strijd op het scherpst van de snee tussen alle baroudeurs om in de vlucht van de dag te geraken. Het middenstuk van de etappe is cruciaal, met onder andere de beklimming van de bekende Pas de Peyrol, al doen ook de steile Col du Perthus en de nieuwe Col de Courebourse hun duit in het zakje. De top van die laatste ligt echter wel nog op 25 km van het eind en dus is het nog maar de vraag of we met de beste klimmers naar de streep trekken of er nog achterblijvers kunnen terugkeren. In het peloton verwacht ik geen grote initiatieven. Daar zal het vooral bekomen zijn van de strijd van gisteren, voorbereiden op de sprint van morgen en misschien wel het geel van schouders laten wisselen nadat een favoriet gisteren de trui per ongeluk wat te vroeg heeft gepakt. Geen probleem voor de heer De Gendt en co, zij zullen een geschenk met alle plezier accepteren. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/272753 Volgende keer zoeken we vlakte opnieuw op en kloppen we op de poort van de Pyreneeën. @Singh @Tijn @Mark1987
  5. [Routes] Svekkes

    En dan gaan we meteen door met een Tour voor 2023, startende vanuit Rennes! Zaterdag 1 juli | Proloog | Rennes | 7,2 km De eer van de Grand Départ gaat in 2023 naar de hoofdstad van Bretagne. Er wordt gestart met een ouderwetse proloog van 7,2 km door het centrum van Rennes. Starten doen de renners voor het Palais du Commerce, waarna ze via de kaaien van de Vilaine-rivier op licht stijgende stroken koers zetten naar het noordelijke gedeelte van de stad. Na 2,5 km is er het tussenpunt bij het Maurepas-park en van daaruit gaat het in dalende lijn weer naar de rivierbedding. De aankomstlijn is getrokken aan het Charles de Gaulle-plein. Met slechts 8 bochten is deze proloog een taakje voor de krachtpatsers. Onderschat ook de topsprinters niet, die meestal op zo'n korte afstand verrassend uit de hoek kunnen komen, al was het maar om zich in een gunstige positie op geel te zetten voor de komende dagen! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/maps/edit/297125 Zondag 2 juli | Etappe 1 | Rennes - Noirmoutier-en-l'Île | 213 km | vlak (500 hoogtemeters) Op dag 2 verlaten we Rennes en zetten we koers naar het zuidwesten. De eerste kilometers zullen in het teken staan van de bergtrui. Het enige puntje is immers te verdienen na 19 km op een heuveltje amper die naam waard, maar toch zal de strijd er niet minder om zijn. Eens dat uitgevochten is, is vlakte het codewoord. Wanneer het peloton na zo'n 120 km de Atlantische kust bereikt, doemt de Pont de Saint-Nazaire op. Deze prachtige tuibrug strekt zich uit over de monding van de Loire-rivier en verbindt zo het noordelijke en zuidelijke deel van het Departement van de Loire-Atlantique. Vanaf dit punt is de zee nooit veraf en schuilt het gevaar van de wind dus ook achter een klein hoekje. Dat wordt nog bekrachtigt wanneer we de oversteek maken naar l'Île de Noirmoutier. Dat doen we veiligheidshalve niet via de Passage du Gois, maar evenmin blijft dit eiland één grote windvlakte. Aankomen doen we in de karakteristieke haven van Noirmoutier-en-l'Île. Wie neemt de bollen? Komt het geel in andere (sprinters)handen? Verliezen er al klassementsmannen tijd in het spel met de wind? Interessante kwesties genoeg tijdens deze eerste dag in lijn! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/278047 Maandag 3 juli | Etappe 2 | Challans - Rochefort | 196 km | vlak (300 hoogtemeters) Wie dacht dat het gisteren al vlak was, kan maar beter vandaag zijn keu bij hebben, want het biljartlaken ligt hier. Challans is voor de derde keer vertrekplaats van een Touretappe en de geschiedenis leert dat op zo'n dag een Belg aan het langste eind trekt. Na Steels en Boonen misschien Merlier als winnaar? We zullen het zien. Het eerste deel van de etappe voert ons nog vlak langs de zee, maar eenmaal voorbij Les Sables-d'Olonne bekijken we de kust vanop een afstandje. Interessant om te zien wordt wie er nog meedingt in de tussenspurt op zo'n 40 km van het eind. Laat ons verder geen illusies maken: er wordt gesprint in de Charente-Maritime. Rochefort ontvangt trouwens de Tour voor het eerst als aankomstplaats. Biedt deze dag een herkansing voor de gefaalden van gisteren? Is het misschien door de wind zelfs pas de eerste echte massasprint van deze Tour? Of kennen we nu al de sprintkoning van dit jaar? https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/284318 Volgende keer iets meer hoogtemeters en al een eerste testje voor de favorieten! @Singh @Tijn @Matthijs @Mark1987 @tinyriconen @Rik Hesseling @Aussie
  6. Routes [Singh]

    Stevige tijdrit! En mooie passage door de Alpen! Nergens extreem zwaar, maar toch praktisch elke dag kans op spektakel.
  7. [Routes] Tijn

    Wat een dijk van een bergetappe! Ook de andere etappes mogen er zijn hoor. Prachtige Tour tot dusver!
  8. [Routes] Svekkes

    Jullie hadden nog een overzicht te goed van mijn Tour of the Orient Express. Door 10 verschillende landen werd een lijn getrokken tussen Istanbul en Parijs. Langs heuvels, bergen, opdrachten tegen de tijd, je kent het wel. Meer details vind je uiteraard in de eerder geposte individuele ritvoorstellingen. Tot slot nog een linkje naar La Flamme Rouge: https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/tours/view/9510 @Singh @Tijn @Matthijs @tinyriconen @Mark1987
  9. Routes [Singh]

    Zeer originele opening in Denemarken! En dan ter compensatie al heel wat hoogtemeters opgezocht bij terugkomst, leuk. Ik ben fan!
  10. [Routes] Tijn

    Even terug van weggeweest. Zeer mooie Dauphiné heb je uitgetekend. Realistisch zwaar in de laatste dagen en mooi de bekende paden zo veel mogelijk vermeden! Qua presentatie treed ik Singh bij: wauw! Je kan zo bij ASO aan de slag Mooi parcours tot nu toe, al zou ik in real life wel angstvallig naar die gigant van een ploegentijdrit kijken. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
  11. Routes [Singh]

    Lol, ik ben momenteel ook bezig met een Tour vanuit Rennes, dus ik zie alvast twee overeenkomstige ritten, maar toch ook veel verschillen Mooie eerste week, al hoop ik niet dat die lange tijdrit de boel wat lam zou leggen in real life. Ik kijk uit naar het vervolg!
  12. [Routes] Svekkes

    19 | Porrentruy - Chaumont | 209 km | vlak Op dag 19 trekken we het laatste land van onze tocht in. Dat luidt ook de terugkeer van het vlakke terrein in en zodoende is het vandaag de vraag of de sprintersploegen nog genoeg energie hebben om de boel zo'n 200 kilometer bij mekaar te houden. Het parcours past in die kraam, al gaat het de hele dag op en af. Spelbreker kan de laatste helling richting Chaumont zijn (al ligt die niet bij de aankomst zoals op het profiel, maar wel met top op 750m van de streep) en zo kan het zomaar een nieuwe kans voor de vluchters worden. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/253939 20 | Dolancourt - Bar-sur-Seine | 29,5 km | I.T.T. Het klassement wordt beslist tegen de klok. In tegenstelling tot de tocht door de Servische heuvels op dag 6 is het vandaag koek voor de grote motoren op licht golvende en vlakke wegen. 29,5 kilometer kunnen zorgen voor de nodige spanning en verschuivingen in de stand. Vanavond weten we wie The Orient Express Route zal winnen! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/253412 21 | Troyes - Paris | 160 km | vlak Het slotstuk is een vlakke etappe naar Parijs. Verwacht echter geen Champs-Elysées, het is immers geen Ronde van Frankrijk. Backdrop van de finale witte lijn is daarentegen toepasselijk het eindstation van onze treinlijn, namelijk het Gare de l'Est. Hopelijk krijgen we dus ook geen stapvoets theater met champagneglazen, maar wel leuk koers voor een mooie etappezege, strijd voor het laatste bergpuntje en een mooie afsluiter van deze tour. We rijden Parijs trouwens binnen langs het oosten, steken de Seine over voor de betreurde Notre-Dame en na een snelle links-rechts combinatie, eindigen we met 2,2 kilometer rechtdoor, terwijl het Ooststation langzaam aan de horizon verschijnt. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/222049 @Singh @Tijn @tinyriconen @Mark1987 @Aussie @Matthijs @Rik Hesseling Er volgt nog een overzicht en daarna ga ik me waarschijnlijk weer wagen aan wat WK-varianten.
  13. Routes [Singh]

    Mooie Giro heb je uitgetekend! De eerste twee weken vind ik prachtig, daarentegen vind ik het wel spijtig dat de laatste paar dagen qua parcours zo interfereren met de Grande Partenza. Dan zou ik er voor gekozen hebben om één van de twee anders uit te tekenen. Maar dat is persoonlijk uiteraard!
  14. [Routes] Svekkes

    Daar heb je eigenlijk wel een heel goed punt! Ik heb daarop de plaatselijke ronde wat hertekend, zodat het vlakke gedeelte is ingekort. Tevens komen de renners nu op een andere plaats in de stad aan, in tegenovergestelde richting van waar ze 70 km eerder gepasseerd zijn. De rit is ten slotte ook vijf kilometer korter geworden, 110 km is het nu.
  15. [Routes] Svekkes

    16 | Innsbruck - Vaduz | 187 km | heuvel Voor de volledigheid: Innsbruck werd als rustplek en etappeplaats bewust uitgekozen omwille van zijn stopplaats op de Arlberg-variant van de Express. Na de welkome rustdag zet het circus zijn weg verder in westelijke richting. Dat verloopt over geaccidenteerd terrein, met als hoogtepunt een passage over de obligate Arlberg zelf. Na een lange afdaling bereiken we de regionen van wederom een nieuw land, of eerder dwergstaat. Vooraleer we aankomen in de hoofdstad van Liechtenstein wacht eerst nog een ommetje over de Gurtisspitze, die het pleit kan beslechten voor de vluchters of eventuele avonturiers. De top ligt wel nog op ruim twintig kilometer van de meet, dus evident is een soloactie niet. Het toaal lijkt wat zwaar voor de spurters, maar al van woensdag wachtend en met de volgende kans pas op vrijdag, zouden enkele ploegen zich toch achter de zaak kunnen scharen en een sprint willen forceren. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/234855 17 | Vaduz - Grimselpass | 220,5 km | berg Koninginnenetappe nummer twee. In deze voorlaatste bergetappe trekken we voort van het piepkleine landje naar Zwitserland, en dat doen we met een rit die volledig Zwitsers aanvoelt. Drie massieve cols staan op het programma, samen goed voor 75 kilometer klimmen! De Klausenpass heeft nog iets weg van een opwarmertje, maar vanaf het opdraaien van de Sustenpass zijn er geen excuses meer, geen meter vlak meer, ideaal voor een vroeg offensief om cruciale tijd goed te maken, tot der dood. Aankomen doen we boven de grens van 2000 meter, op de Grimselpass aan de oevers van de Totensee. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/250157 18 | Bern - Solothurn | 115 km | berg Waar het gisteren vooral draaide om duurvermogen, focust deel twee van het slotluik vooral op explosiviteit. Vanuit de hoofdstad krijgen de klassementsmannen nog één laatste kans om het verschil te maken in de bergen. Na een vlakke inleiding van zowat veertig kilometer bereikt het peloton een grote plaatselijke ronde in en rond de stad Solothurn. Dat rondje bevat twee klimmen.Ten eerste Weissenstein, een klim van 7,3 kilometer waarvan vooral de 5 moordend steil zijn. Na een afdaling van tien kilometer, half steil, half bijtrap, komt de tweede klim, de Balmberg. Die is een pak korter dan de eerste, maar de steiltegraad neemt nog extremere vormen aan. Van op de top wachten er nog 14 kilometer richting doortocht of aankomst, grotendeels dalend. Doortocht zeg ik, ja, want het rondje dient twee maal afgelegd te worden. Het parcours ligt er, het hangt van de renners af wat ze ermee doen. Openen ze al in ronde één om de boel compleet op z'n kop proberen te zetten? Zijn ze afwachtend bang? Valt er iemand finaal nog door de mand op de zware stroken? Alles kan! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/253945 @Singh @Tijn @tinyriconen @Aussie @Mark1987 @Rik Hesseling @Matthijs Wat volgt er nog? Wel, de intrede van het laatste land, volgende keer.