Svekkes

Leden
  • Content count

    114
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

148 Excellent

About Svekkes

  • Rank
    Junior
  • Birthday 10/04/1994

Profile Information

  • Geslacht
    Mannelijk

Recent Profile Visitors

1,181 profile views
  1. [Routes] Svekkes

    Gavere - Kluisbergen - Gavere (KBK variant) Daags na de Vlaamse openingskoers, is het tijd om het kamp op te zetten in Gavere. Deze gemeente is tot nu toe vooral bekend van de veldrit die er jaarlijks plaatsvindt. Vanaf nu stellen we ons ergens begin maart ook de vraag of de flandriens vooruit blijven of het sprintersdag wordt. Waar zouden die flandriens dan het verschil moeten kunnen maken? Wel, we kunnen het onderverdelen in twee accidentiële gedeeltes. Het eerste stuk strekt zich uit van Berendries tot Kattenberg (km 68 - 93) en iets later volgt de dodelijke combinatie Oude Kwaremont - Paterberg - Koppenberg, met de Ladeuzeberg als uitsmijter (km 126 - 144). Van daaruit is het zoals steeds nog een vijftigtal kilometer richting eindstreep. Via een passage op Doorn komen we een eerste maal aan de aankomst door, waar nog twee rondes van 15 kilometer de renners opwachten. Eén kasseistrook moet daarin overwonnen worden, de Kasteelstraat (1100m). Is dat genoeg om de eventuele sprintvoorbereiding te ontregelen? De aankomstboog bevindt zich tot slot op de Gaverebrug, pal boven de Schelde. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/337587 @Singh @Tijn @DemoN @tinyriconen @Mark1987 @Matthijs Vervolgens komt een vernieuwing van de Driedaagse (maar niet heus) Brugge - De Panne.
  2. [Routes] Svekkes

    Enkele maanden geleden was er op La Flamme Rouge een wedstrijd waarbij je de voorjaarsklassiekers andere parcoursen moest geven. Hoewel ik de opdracht pas zag bij de prijsuitreiking en ik dus niet meedeed, was ik wel geïntrigeerd door de gedachte. Wat als ik mijn interne Wouter Vandenhaute zou loslaten en zou rommelen in de gang van het klassieke voorjaar? Ik gaf mezelf enkele beperkingen, zijnde: - Geen enkele koers start of eindigt op de huidige start- of aankomstplaats - Een gaststad mag maar start- of aankomstplaats zijn van één koers - Alle koersen moeten trouw blijven aan het karakter dat ze momenteel al hebben Dit bracht me bij acht koersen die samen een mooi geheel vormen. Chronologisch te beginnen bij: Omloop Het Nieuwsblad Het klassieke voorjaar trekt zich voortaan op start vanuit de Ros Beiaard-stad. Van de voorstelling op de Grote Markt, via de boorden van de Dender richting officiële start in Denderbelle. Van daaruit gaat het via onder meer Berlare, Wetteren en Oosterzele richting Lange Munte, die een eerste aandachtspunt voorziet na 50 kilometer. Kort daarna volgen nog de Paddestraat, Doorn en Nokereberg, alvorens we aan de bevoorrading halverwege belanden in Oudenaarde. Een cruciale passage waar de koers hoogstwaarschijnlijk zal openbreken is de combinatie Eikenberg - Kerkgate - Molenberg - Haaghoek op 15 kilometer tijd. Dan zetten we koers richting Geraardsbergen via het duo van Brakel en Parikeberg. We konden de koers ook 'Van Dender tot Dender' noemen, want ook Geraardsbergen ligt aan de Oost-Vlaamse rivier. Met de aankomst van de Omloop Het Nieuwsblad krijgt de stad een compensatie voor het verdwijnen van de legendarische passage in de Ronde richting Meerbeke. Daarentegen wordt de Muur niet aangedaan in deze koers. De finale bestaat wel uit het einde van de typische slotetappe uit de Eneco Tour, met de combinatie Denderoordsberg - Bosberg - Onkerzeleberg en finish op de Vesten. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/333264 @Singh @Tijn @Matthijs @Mark1987 @DemoN @tinyriconen Volgende keer gaan we voort met een andere kijk op Kuurne-Brussel-Kuurne.
  3. [Routes] Svekkes

    Dwars door het Hageland - variant Enkele weken geleden keek ik op tv naar Dwars door het Hageland. Aangezien die koers vlakbij mijn woonplaats doorgaat, heb ik er een speciale band mee. Het is altijd leuk om de renners wegen te zien gebruiken waar je zelf ook regelmatig op fietst. Hoe enthousiast ik me voel voor die koers, des te meer teleurgesteld was ik toen ik het parcours voor 2020 zag. Er liggen hier zoveel mooie onverharde baantjes en de afgelopen jaren gebruikt zijn. Nu moesten we het doen met ocharme vijf verschillende onverharde stroken in lussen die meermaals aangedaan werden. Als een soort van kritiek en eerbetoon aan de prachtige koers die het zou kunnen zijn, leg ik hier een variant op tafel, gebaseerd op eigen inspiratie en de edities van 2016 en 2017. Toen het nog geen criterium was... Starten doen we nog steeds op de Grote Markt van Aarschot. Van daaruit volgt een korte tocht door de stad, om ons te begeven naar het startschot. Dat vindt plaats voor de fabriek van Duracell, nog altijd de hoofdsponsor van de wedstrijd. De beginkilometers zetten over brede wegen koers naar Rillaar en voort naar de zuidelijke delen van het Hageland. Na 36 km volgt de eerste kasseistrook, namelijk de stenen van de Groenstraat. Verder gaat het gemoedelijk via een negental stroken tot in Pellenberg, bij het Universitair Ziekenhuis, en iets later langs Linden en Holsbeek, de meest westelijke passage. Na de doortocht over de uitdagende Kaaskorf, bereiden we ons voor op een tweede passage in Aarschot. Dat gebeurt via de Aarschotse Demerdijk en de pittige Schoonhovendreef. Aarschot verlaten doen we op 60 km van de eindstreep, die nog steeds op de Citadel van Diest ligt. Nu zetten we relatief rechtstreeks de tocht richting de aankomststad in. Met de Langdorpse Demerdijk en de Demerbroekstraat trekken we over twee pittige en lange stroken van gezamenlijk 5 km. Na de passage in Testelt (km 147) bereiken we Zichem, alwaar we het plaatselijke circuit aansnijden. De uitleg over de stroken en hellingen die volgen tot aan de Citadel bewaar ik voor de finale passage. Want eens we de Citadel bereiken, volgt er nog een ronde van 30 km. Die begint met het onverharde stukje om de achterkant van de heuvel te bereiken. Van daaruit gaan we naar de Leigrachtstraat, die een belangrijke rol speelde bij de overwinning van Krists Neilands in 2018. Meteen erna volgt de Smodderpotstraat om de hoogte van Kaggevinne te bereiken. Wat volgt zijn een passage over het Prinsenbos (de lievelingsstrook van Nick Nuyens) en de doortocht in Scherpenheuvel. De Timmermansstraat en Leistraat vissen we op uit de editie van 2016 en zo komen we weer in Zichem, waar de derde en finale passage over een Demerdijk volgt (km 184 - 188). Deze strook ligt al enkele jaren op het parcours en forceerde vorig jaar ook de beslissing toen Kenneth Vanbilsen wegreed uit de vluchtersgroep. Ook nu zullen de minder explosieve types hier hun kans moeten gaan, want wat volgt zijn nog enkele stevige kuitenbijters. Te beginnen met het Grasbos, de Poggio van Diest die de woonplaats van Sergei Ivanov vormt. Na een korte afdaling komt de Cauwberg, onverhard in beklimming en afdaling. Risico's kunnen in deze fase niet meer geschuwd worden, getuige de editie van 2017 met Mathieu van der Poel als primus. In het verleden draaiden de renners dan rechtsaf op de Fort Leopoldlaan om verder te dalen richting centrum Diest. Dit jaar volgt er echter nog een extra helling en onverharde strook. We gaan linksaf en 200 meter verder opnieuw linksaf om de Lazarijberg aan te snijden. 550 meter aan 6,9% brengen ons naar het hoogste punt van Diest en daar krijgen we nog een grindstrook voor de wielen geschoven. Over het militair domein van Fort Leopold dalen we af tot op Schoonaerde. Nog 2 km en we duiken Diest binnen. Via de Demerstraat, over de Kaai en de Grote Markt de kasseien van de Citadel op. Daarboven wordt de winnaar gekroond die met recht en rede de koning van het Hageland is. 196,5 km in totaal, met 35 onverharde en kasseistroken, goed voor 43,8 km. Dat is het verdict voor deze Dwars door het Hageland. Tijdens de eerste 130 km volgen de grindstroken gestaag en tonen we het mooie karakter van het zuidelijke Hageland, al loert het gevaar natuurlijk achter elke hoek. Maar eens Aarschot terug in zicht komt, verhoogt de intensiteit en volgen de stroken elkaar in een hels tempo op, om de spetterende finale te krijgen vol met chaos, zoals we gewoon waren enkele jaren geleden. Het blijft enkel een variant op papier natuurlijk, maar ergens hoop je toch dat Nick Nuyens dit ziet en het Hageland de komende jaren weer toont in zijn volledige en prachtige glorie. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/376762 @Tijn @Singh @Matthijs @tinyriconen @Mark1987 @DemoN
  4. [Routes] Svekkes

    Zo, nog snel een overzicht van de Tour vanuit Rennes:
  5. [Routes] Svekkes

    Vrijdag 21 juli | Etappe 18 | Auxonne - Troyes | 207 km | vlak (750 hoogtemeters) De bergen liggen, zoals het een klassieke Tour betaamt, nu al voorgoed achter ons. Het bescheiden Auxonne verwelkomt vanochtend voor het eerst de Tour, maar veel meer valt daar niet over te zeggen. De rit voert ons langs de zuidwestkant van Dijon, alwaar we een tweetal klimmetjes aandoen. Niet veel later bereiken we de Seine-vallei om daar niet meer uit weg te trekken. De eindstreep ligt in Troyes, waar we een opvolger zoeken voor Marcel Kittel. Hij won hier in de vlakte in 2017 een massaspurt. De kans dat de massa ook nu om de zege sprint is groot, al ligt een verrassing zo diep in de Tour altijd op de loer. Het is immers de laatste kans voor alle vrijbuiters. Zaterdag 22 juli | Etappe 19 | Provins - Villers-Saint-Georges | 41,8 km | I.T.T. (250 hoogtemeters) En bij een klassieke Tour hoort een lange tijdrit op de voorlaatste dag. Een uurtje ten noodwesten van Troyes vinden we de gemeentes Provins en Villers-Saint-Georges, beiden nieuwe etappeplaatsen in de Tour de France. Tussen deze twee plaatsen is een licht golvende lus uitgetekend, tussen de velden en de kleine dorpjes. Indeling zal dus meer dan ooit van belang zijn, niet alleen omwille van de lengte en de hoogteverschillen, maar ook omwille van de wind. Die heeft vaak vrij spel en zal zich over de loop van het parcours meermaals van een andere kant laten zien. Laat de strijd maar losbarsten voor de prestigieuze dagwinst en hopelijk ook nog voor de eindzege! Zondag 23 juli | Etappe 20 | Château de Vincennes - Paris, Champs-Elysées | 66,5 km | vlak (300 hoogtemeters) Tradities zijn er om in ere gehouden te worden. Slotdag in de Tour is sprintdag op de Champs-Elysées. We prefereren dit jaar wel dat de renners pas met champagne zwaaien na de koers, daarom houden we het optochtje richting Arc de Triomphe wat korter dan gewoonlijk. We starten dan ook wat dichter, namelijk op het binnenplein van het prachtige Château de Vincennes. Van daaruit is het een slordige 10 kilometer tot op het plaatselijke circuit. Sprinten maar! @Singh @Tijn @DemoN @Mark1987 @tinyriconen @Matthijs Komend is nog een overzicht vooraleer we voort kunnen met volgende avonturen.
  6. [Routes] Svekkes

    Dinsdag 18 juli | Etappe 15 | La Salle les Alpes - Albertville | 184,5 km | berg (4200 hoogtemeters) Na een rustdag in traditiestad Briançon, starten we vandaag iets verderop de flanken van de Galibier op. Vanuit La Salle des Alpesis dat ook de eerste top die de renners moeten temmen, al is de zijde via de Lautaret vooral een loper. Na een lange afdaling bereiken we een zwaarder gerechtje, de Col de la Madeleine. Met zijn bijna 20 kilometer aan 8% zal het bij iedereen kraken in de benen. De scherprechter van vandaag is echter de Col des Cyclotouristes, een nieuw beestje in de Tour. Op het relatief slechte asfalt is vooral de steiltegraad opnieuw de boosdoener. Na een klein plateautje wacht nog een snelle afdaling en een klein heuveltje om de concurrentie helemaal dood te doen. Woensdag 19 juli | Etappe 16 | Albertville - Morzine-Avoriaz | 141 km | berg (4200 hoogtemeters) De laatste bergrit van deze Tour is meteen ook de koninginnenetappe. Veruit de kortste van het Alpendrieluik, maar met evenveel hoogtemeters belooft het alvast spektakel. Wanneer we Albertville gedag zeggen, betreden we de Haute-Savoie met haar uitdagende profiel. Dat uit zich in het begin vooral met drie opwarmcols. De Rafforts, Aravis en Colombière van zijn makkelijke kant zijn geen van allen simpele opdrachten, maar troefkaarten komen hier nog niet op tafel. Een ontsnapping met belangrijke gezanten? Dat kan wel. De Joux Plane is van een ander kaliber. Op de flanken van deze mythische klim zijn helden opgestaan, hebben anderen hun grenzen ontdekt en er keihard tegenaan geknald. De klim naar skioord Avoriaz maakt de finale nog een pakje zwaarder. Als er nog kandidaten zijn voor de eindzege, zullen ze hier moeten tonen. Evenzeer zal het sowieso wachten zijn tot na vandaag op eventuele duidelijkheid over de eindwinnaar. De Joux Plane speelt met iedereen. Donderdag 20 juli | Etappe 17 | Morzine - Champagnole | 188,5 km | heuvel (2050 hoogtemeters) Vluchters allerlande, verzamelt u! De strijd voor de vlucht van de dag zal hevig zijn, want er is niemand die geen vluchter de handen in de lucht ziet steken in de straten van Champagnole. Cruciaal voor de uitkomst is de passage op de Col de la Faucille. Van daaruit gaat het soms bergop, vaak bergaf, maar nooit saai en vlak. Voor de klassementsrenners wordt het hoogstwaarschijnlijk een rustdagje, maar het spektakel vooraan zal te genieten zijn. @Singh @Tijn @DemoN @Mark1987 @Matthijs @tinyriconen
  7. Routes [Singh]

    Absoluut! Laat maar komen
  8. [Routes] Svekkes

    Thanks! Ik dacht al wel dat je dat een leuke rit zou vinden Vrijdag 14 juli | Etappe 12 | Montpellier - Mont Ventoux | 212 km | berg (3000 hoogtemeters) Het is Quatorze Juillet en dus moet er traditiegetrouw een pareltje van een rit op het programma staan. En welke berg zegt meer Franse nationale feestdag dan de Mont Ventoux! De route is lang, ruim over de 200 kilometer, dat spreidt de vele gegadigden om het peloton vandaag te zien rijden. Het echte gevecht zal uiteraard pas volgen op de flanken van de Kale Berg, die we vanuit Bédoin van zijn traditionele zijde beklimmen. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271159 Zaterdag 15 juli | Etappe 13 | Nyons - Digne-les-Bains | 162 km | vlak (1850 hoogtemeters) Le "petit Nice" vormt vanmorgen de startplaats. Of de talloze gepensioneerde inwoners ook allemaal hun rollator uit de kast halen om de Toursterren te zien fonkelen, is nog afwachten. Mooie plaatjes voor op tv zijn sowieso gegarandeerd en ook de rest van de dag wordt stralend door de prachtige Drôme en Provence. In het eerste deel van de rit zullen de renners daar evenwel niet van kunnen genieten. De eerste 77 kilometer gaan vooral op en af, gemanifesteerd in vier geklasseerde klimmetjes. Als de sprinters dat overleven en hun ploegen nog zin hebben om te achtervolgen, wachten hen lange dalende stroken richting Sisteron. Na een passage door de Durance-vallei slaan we linksaf naar aankomstplaats Digne-les-Bains. Daar ligt alvast een mooie rechte lijn van 1,1 km klaar. De vraag blijft echter of men daar en grand groupe gebruik van gaat maken, of de vluchters tussen twee zware etappes in een algemene zegen krijgen en voor de overwinning mogen strijden. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/272509 Zondag 16 juli | Etappe 14 | Digne-les-Bains - Puy-Saint-Vincent | 208 km | berg (4400 hoogtemeters) Het einde van de twee week is hier en we trekken de Alpen in. De tijd van verstoppen ligt al even achter ons, maar vandaag moeten echt alle kaarten op tafel. De intrede tot de laatste bergketen komt namelijk stevig. Het duo Vars-Izoard oogt zwaar, zeker met de tot de verbeelding sprekende passage door de Casse Deserte. Daarna wenden we ons echter niet tot de vertrouwde routes naar het Citadel van Briançon of de flanken van de Galibier. Via 14 kilometer vallei belanden we in Les Vigneaux. Dat is het startpunt van een onuitgegeven beklimming in de Tour, namelijk die naar het skigebied Puy-Saint-Vincent. Die slotklim kenmerkt zich als een tweetrapsraket, waardoor de pure klimstroken een duit steiler zijn dan de 5,9% gemiddeld doet vermoeden. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271439 Maandag 17 juli | Rustdag | Briançon @Singh @Tijn @Matthijs @Mark1987 @tinyriconen Volgende keer de start van de derde week, met meer Alpenplezier!
  9. [Routes] Svekkes

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is de enige etappe waar er tijd te winnen is (samen met de proloog), maar in het potentiële windgevaar van de eerste dagen en deze bergetappe zullen ze toch bij de les moeten zijn om geen tijd te verliezen. De tweede week zal alvast het aantal dagen met tijdsverschillen gevoelig verhogen! Dinsdag 11 juli | Etappe 9 | Tarbes - Le Mourtis | 154 km | berg (3400 hoogtemeters) De dag na de rustdag trekken we opnieuw de Pyreneeën in en de benen zijn maar beter goed uitgerust, want het is tijd voor de eerste aankomst boven! De klim naar het skistation Le Mourtis kennen we grotendeels beter als de Col de Menté, met 1,3 km extra klimmen vanaf de top van die laatste. Hoewel de col dus al vaker op het programma stond, is de aankomst op Le Mourtis een primeur voor de Tour. Als opwarmers zijn er vandaag de Peyresourde en de Port de Balès voorzien. Deze kunnen zeer nuttig gebruikt worden als afmatting of anticipatie, maar het grootste vuurwerk verwacht ik toch op de steile slotklim! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271284 Woensdag 12 juli | Etappe 10 | Saint-Girons - Font-Romeu | 172,5 km | berg (4000 hoogtemeters) De laatste Pyreneeënrit is een specialeke. De zwaarste col bevindt zich halverwege de etappe, van daaruit volgen nog 70 km op een soort van plateau in de Pyrénées-Orientales. Die bevat niet direct extreem lange of zware klimmen, maar er blijven wel constant beproevingen voor de wielen geschoven worden. De aankomststreep is uiteindelijk getrokken in Font-Romeu, dat wel al tweemaal startplaats van een etappe was, maar nu dus ook als aankomstplaats mag deelnemen. Deze etappe is voor mij een perfect voorbeeld van 'de renners maken de koers'. Het kan zijn dat de boel op de Pailhères al uiteen wordt getrokken, of dat een aantal ploegen het kot van vroeg op stelten willen zetten. Maar evengoed kan het peloton er geen goesting in hebben en wordt elk verschil pas gecreëerd op de slotklim van 3 km. Het is alvast verre van een stereotype bergrit, wat ons enkel maar hoop kan geven op wat niet alledaags spektakel! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271328 Donderdag 13 juli | Etappe 11 | Perpignan - La Grande Motte | 211,5 km | vlak (600 hoogtemeters) Het is donderdag en we zoeken de vlakte terug op. Het rijk lijkt dus weer aan de sprinters, al zijn er twee kleine randfactoren. Ten eerste is er de Mont-Saint-Clair, die op 50 km van het eind voor rek op het pak kan zorgen. Ten tweede is er de constante aanwezigheid van de Middellandse Zee, die voor de druk van de wind kan zorgen. Dat is zeker zo in de laatste 75 km, waar er zeer weinig bescherming is. Optie 1: het wordt een klassieke sprintersetappe. Optie 2: het wordt een waaierslag, waar de klassementsmannen met dichtgeknepen billen aan de start zullen staan. In ieder geval wordt het een boeiende dag! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271614 Volgende keer vieren we Quatorze Juillet op spectaculaire manier. @Singh @Tijn @LSDS @Matthijs @Mark1987 @tinyriconen
  10. [Routes] Svekkes

    Bedankt voor de complimenten! Vrijdag 7 juli | Etappe 6 | Figeac - Marmande | 208 km | vlak (800 hoogtemeters) Na twee geaccidenteerde dagen laten we het Centraal Massief achter ons en komen de sprinters weer aan zet. Onderweg vinden ze drie niet noemenswaardige klimmetjes, maar hoe verder in de etappe, hoe meer de wegen uitvlakken. Een straightforward finale rolt zich uit, met een laatste bocht, hoewel tegen hoge snelheid te nemen, op 550 m van de meet. Die ligt getrokken voor het station van Marmande, aan de Boulevard Gambetta. Dat Marmande mag, ondanks haar grootte, pas voor het eerst de Tour ontvangen, dus het wordt sowieso een heuglijke dag! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/282724 Zaterdag 8 juli | Etappe 7 | La Réole - Pau | 185 km | vlak (650 hoogtemeters) Over nieuwe Tour-steden gesproken: ook La Réole heeft nog nooit La Grande Boucle op bezoek gehad. Dat is echter minder verbazend met haar bevolkingsaantal van 4000 mensen. Het verschil kan dan ook niet groter zijn met de aankomstplaats van vandaag. Pau is na Parijs en Bordeaux namelijk de meest bezochte stad van de Tour en doet dat meestal als startplek of als uitvalsbasis voor een rustdag. Vandaag kunnen we echter een sprint verwachten aan de poort naar de Pyreneeën. Verwacht echter geen normale vlakke rechttoe-rechtaan sprint. Tussen de rode vlag en 500 m gaat het namelijk stijgend aan 5%, ook de voorlaatste kilometer gaat vals plat omhoog en bovendien gaat er in de slotkilometer zowat geen meter rechtdoor. Hoewel je nergens echt volledig de snelheid eruit moet halen, kan het wel een inspiratie zijn om met een demarrage rond de kilometerpaal het peloton een neus te zetten, je bent immers, gesteund door een lichtdalende lijn, constant uit het zicht. Wie wint er hier? Geen idee. Verteren de topsprinters met gemak de steilste meters en wint de beste stuurman? Is het meer op het lijf geschreven van de types Sagan of Matthews? Is er kans op een avonturier met een late uitval? Boeiend is het alvast wel! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/278738 Zondag 9 juli | Etappe 8 | Oloron-Sainte-Marie - Bagnères-de-Bigorre | 158,5 km | berg (4000 hoogtemeters) Het is zondag, de rustdag komt eraan, maar eerst snijden we het hooggebergte een eerste keer aan. Dat doen we in een rit die eerder verliezers dan winnaars zal opbrengen. Reden daarvoor? De top van de Tourmalet is nog een lange afdaling verwijderd van de aankomst in Bagnères-de-Bigorre. Ondanks die karakteristiek is het wel een dijk van een rit om duimen en vingers van af te likken. De zware kant van de Marie-Blanque en de Aubisque vanuit Laruns zijn geen cadeaus om te wennen aan de kleine versnelling. De flanken van de Tourmalet zullen sowieso spektakel opleveren met de rustdag op komst, waarschijnlijk op twee fronten. De kans dat de etappezege naar een vluchter gaat, is inderdaad groot, maar het gebrek aan goed klimmende renners op verre afstand zou van die strijd wel eens een interessant en verrassend schouwspel kunnen maken. 4000 hoogtemeters en 3 cols van 1e of buiten categorie liegen niet en dus zal het op de rustdag voor een deel van de titelpretendenten wonden likken zijn en misschien al uitkijken naar andere opties om een geslaagde Tour te bereiken. Voor wie wel kan volgen, is er een boost in het zelfvertrouwen en die zal nodig zijn in het vervolg na de rustdag! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/271170 Zoals gezegd dus, volgende keer meer plezier in de Pyreneeën! @Singh @Tijn @Matthijs @tinyriconen @Mark1987 @LSDS @Tim @Koen
  11. Routes [Singh]

    Mooie Tour! Wel speciaal dat er maar twee aankomsten boven zijn, ik ben benieuwd hoe dat het koersgedrag zou beïnvloeden in real life. Verder een leuke start in Wallonië. Wel nog een opmerking over onderstaande zin: hoewel we in Vlaanderen dit graag denken, is Wallonië toch iets groter dan een enclave van Vlaanderen
  12. [Routes] Svekkes

    Dinsdag 4 juli | Etappe 3 | Rochefort - Limoges | 209 km | vlak (1000 hoogtemeters) Vandaag zeggen we gedag tegen de Atlantische Oceaan en trekken we het binnenland in. Dat merken we ook aan het hoogteprofiel, dat vooral in het tweede gedeelte van de rit wat grilliger wordt. De aankomst zelf herkennen we uit de Tour van 2016, toen Kittel een millimetersprint won van Coquard. Wie zich die rit nog goed herinnert, weet dat de slotstrook gevoelig omhoog liep (650m aan 7%). Niet genoeg om de grote kanonnen te ontregelen, maar in combinatie met de golvende kilometers ervoor, kan het wel zorgen voor een andere krachtverhouding in de uitslag. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/286085 Woensdag 5 juli | Etappe 4 | Bourganeuf - Clermont-Ferrand | 186,5 km | heuvel (2400 hoogtemeters) Hopelijk hebben de klassementsmannen hun goede benen gevonden, want er is geen meter vlak vandaag. Meer zelfs, hoe verderop de dag, hoe moeilijker het wordt. Via de Col de la Moréno bereiken we de vallei rond Clermont-Ferrand, maar die zullen we daarna nog driemaal verlaten vooraleer we aan de aankomst zijn. De Côte de Berzet en de Col de Fontanas brengen het peloton in een wijde boog rondom de stad heen en vormen mooie opwarmertjes, maar de echte scherprechter wordt de steile Col de Bancillon, kort maar met 12,2% gemiddeld liegt ie niet. Bovendien is de weg niet bepaald breed en dat kan voor nervositeit zorgen op voorhand. Het uitdunnen van het pak kan daarvoor een tactiek zijn, het terrein is er alvast om te gebruiken. Vanop de top volgt er nog een afdaling en 2,5 km vlak tot de streep aan de Place de Jaude. De slotfase kan best vergeleken worden met de Murgil Tontorra uit de Clasica San Sebastian. Spektakel en verschillen verzekerd dus. Wie verliest er tijd? Wie toont zich in vorm en wie is onoplettend? Verandert het geel van schouders? Wie doet goed zaken voor de bollen? Ik zou maar een woensdagnamiddag vrij nemen voor deze boeiende etappe! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/272631 Donderdag 6 juli | Etappe 5 | Issoire - Aurillac | 163 km | heuvel (2200 hoogtemeters) De tweede etappe door het Centraal Massief, een schoolvoorbeeld van een vluchtersrit. Verwacht dus maar een strijd op het scherpst van de snee tussen alle baroudeurs om in de vlucht van de dag te geraken. Het middenstuk van de etappe is cruciaal, met onder andere de beklimming van de bekende Pas de Peyrol, al doen ook de steile Col du Perthus en de nieuwe Col de Courebourse hun duit in het zakje. De top van die laatste ligt echter wel nog op 25 km van het eind en dus is het nog maar de vraag of we met de beste klimmers naar de streep trekken of er nog achterblijvers kunnen terugkeren. In het peloton verwacht ik geen grote initiatieven. Daar zal het vooral bekomen zijn van de strijd van gisteren, voorbereiden op de sprint van morgen en misschien wel het geel van schouders laten wisselen nadat een favoriet gisteren de trui per ongeluk wat te vroeg heeft gepakt. Geen probleem voor de heer De Gendt en co, zij zullen een geschenk met alle plezier accepteren. https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/272753 Volgende keer zoeken we vlakte opnieuw op en kloppen we op de poort van de Pyreneeën. @Singh @Tijn @Mark1987
  13. [Routes] Svekkes

    En dan gaan we meteen door met een Tour voor 2023, startende vanuit Rennes! Zaterdag 1 juli | Proloog | Rennes | 7,2 km De eer van de Grand Départ gaat in 2023 naar de hoofdstad van Bretagne. Er wordt gestart met een ouderwetse proloog van 7,2 km door het centrum van Rennes. Starten doen de renners voor het Palais du Commerce, waarna ze via de kaaien van de Vilaine-rivier op licht stijgende stroken koers zetten naar het noordelijke gedeelte van de stad. Na 2,5 km is er het tussenpunt bij het Maurepas-park en van daaruit gaat het in dalende lijn weer naar de rivierbedding. De aankomstlijn is getrokken aan het Charles de Gaulle-plein. Met slechts 8 bochten is deze proloog een taakje voor de krachtpatsers. Onderschat ook de topsprinters niet, die meestal op zo'n korte afstand verrassend uit de hoek kunnen komen, al was het maar om zich in een gunstige positie op geel te zetten voor de komende dagen! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/maps/edit/297125 Zondag 2 juli | Etappe 1 | Rennes - Noirmoutier-en-l'Île | 213 km | vlak (500 hoogtemeters) Op dag 2 verlaten we Rennes en zetten we koers naar het zuidwesten. De eerste kilometers zullen in het teken staan van de bergtrui. Het enige puntje is immers te verdienen na 19 km op een heuveltje amper die naam waard, maar toch zal de strijd er niet minder om zijn. Eens dat uitgevochten is, is vlakte het codewoord. Wanneer het peloton na zo'n 120 km de Atlantische kust bereikt, doemt de Pont de Saint-Nazaire op. Deze prachtige tuibrug strekt zich uit over de monding van de Loire-rivier en verbindt zo het noordelijke en zuidelijke deel van het Departement van de Loire-Atlantique. Vanaf dit punt is de zee nooit veraf en schuilt het gevaar van de wind dus ook achter een klein hoekje. Dat wordt nog bekrachtigt wanneer we de oversteek maken naar l'Île de Noirmoutier. Dat doen we veiligheidshalve niet via de Passage du Gois, maar evenmin blijft dit eiland één grote windvlakte. Aankomen doen we in de karakteristieke haven van Noirmoutier-en-l'Île. Wie neemt de bollen? Komt het geel in andere (sprinters)handen? Verliezen er al klassementsmannen tijd in het spel met de wind? Interessante kwesties genoeg tijdens deze eerste dag in lijn! https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/278047 Maandag 3 juli | Etappe 2 | Challans - Rochefort | 196 km | vlak (300 hoogtemeters) Wie dacht dat het gisteren al vlak was, kan maar beter vandaag zijn keu bij hebben, want het biljartlaken ligt hier. Challans is voor de derde keer vertrekplaats van een Touretappe en de geschiedenis leert dat op zo'n dag een Belg aan het langste eind trekt. Na Steels en Boonen misschien Merlier als winnaar? We zullen het zien. Het eerste deel van de etappe voert ons nog vlak langs de zee, maar eenmaal voorbij Les Sables-d'Olonne bekijken we de kust vanop een afstandje. Interessant om te zien wordt wie er nog meedingt in de tussenspurt op zo'n 40 km van het eind. Laat ons verder geen illusies maken: er wordt gesprint in de Charente-Maritime. Rochefort ontvangt trouwens de Tour voor het eerst als aankomstplaats. Biedt deze dag een herkansing voor de gefaalden van gisteren? Is het misschien door de wind zelfs pas de eerste echte massasprint van deze Tour? Of kennen we nu al de sprintkoning van dit jaar? https://www.la-flamme-rouge.eu/maps/viewtrack/284318 Volgende keer iets meer hoogtemeters en al een eerste testje voor de favorieten! @Singh @Tijn @Matthijs @Mark1987 @tinyriconen @Rik Hesseling @Aussie
  14. Routes [Singh]

    Stevige tijdrit! En mooie passage door de Alpen! Nergens extreem zwaar, maar toch praktisch elke dag kans op spektakel.
  15. [Routes] Tijn

    Wat een dijk van een bergetappe! Ook de andere etappes mogen er zijn hoor. Prachtige Tour tot dusver!