Sign in to follow this  
God

500 nummers/tracks die je ooit beluisterd moet hebben

855 posts in this topic

# 5 - Radiohead - Subterranean Homesick Alien (1997)

Geplaatste Afbeelding

Wat is dit een geweldig nummer, ik weet nog toen ik echt besefte hoe goed dit nummer was. Ik zat in de trein en het was donker buiten, zo rond zevenen op een winterse avond. Dit nummer kwam langs en ik keek naar buiten, naar de lichten van de stad. Terwijl je dat heerlijke twinkelende openingsgeluid hoort. Dat was een van die perfecte muzikale momentjes. Het refrein geeft me nog altijd kippenvel.

http://www.youtube.com/watch?v=d1tQFX_9ct0&feature=kp

Edited by God

Trouwens, er zijn meer noorderlijken die van Nederlandstalig houden dan zuiderlijken. Alleen zijn Noord-Nederlanders vaak van die enorme lelijkerds die niets durven te zeggen daarover, terwijl hier in het zuiden alleen maar kampers wonen en die komen wel uit voor hun smaak van muziek. ;c Ik kan het in een café wel waarderen hoor, een goed nederlandstalig nummer brengt meer sfeer dan deze nummers, omdat lompe mensen ze gewoon mee kunnen zingen en deze muziek niet eens kennen, de lomperiken. 

Ik luister ook helemaal geen Hollandse poep. Ik luister bands als Uriah Heep, Dire Straits, Steve Miller Band, Steely Dan, ik luister Eric Clapton, JJ Cale, Joe Cocker, Talking Heads, David Bowie, Pink Floyd, Chris Rea en natuurlijk de beste aller tijden Elvis Presley. 

je liegt

Nee hoor. Kijk maar in mijn Spotify-lijst Fietsje. 

# 6 - The Replacements - Unsatisfied (1984)

Geplaatste Afbeelding

Ik heb dit nummer de laatste tijd weer heel vaak opstaan. Westerberg raakt je zo diep in je ziel met die met whiskey doordrenkte stem van hem. En in dit nummer in het bijzonder krijg je daardoor een heel intiem sfeertje. Alsof Westerberg naast je zit en zijn hart aan je uitstort, kippenvel bij de uithalen. En de boodschap is natuurlijk ook heel sterk, je hebt alles wat je wil maar toch ben je niet tevreden. Het is de aard van de mens om ontevreden te zijn, en we zullen nooit tevreden zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=7BUeO5YGF2Q&feature=kp

# 7 - The Velvet Underground - Venus In Furs (1967)

Geplaatste Afbeelding

Terwijl de rest van de wereld volledig in de psychedelische wereld ondergedompeld was zong Lou Reed over de realiteit. Een duistere realiteit, SM, dominantie enz. Het hele eerste album van VU is een meesterwerk maar dit nummer slaat alles. Die onheilspellende viool op de achtergrond, de meesterlijke lyrics, die vreemde sound, de onverstoorbare baslijn, het noisende einde. Ik ben verliefd op dit nummer en ik reken het tot de een van de beste en sfeervolle nummers ooit gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=AwzaifhSw2c&feature=kp

http://www.youtube.com/watch?v=9pr6SxJb-Dw&feature=kp

Als ik zo onbeschaamd zou zijn ooit één favoriet nummer aan te wijzen, zal dit het zijn.

# 8 - Ride - Leave Them All Behind (1992)

Geplaatste Afbeelding

Ride dacht, we hebben met Nowhere een meesterwerk afgeleverd, het is goed zo. Want de albums die erop volgden kunnen mij geen moment zo boeien als Nowhere. Behalve deze acht perfecte minuten dan. GVD wat is dit een geniaal nummer, misschien wel het beste shoegaze nummer dat je ooit zult horen. De intro is gelijk heerlijk en dan komt dat briljante baslijntje eroverheen. Als dan die gitaar erin knalt met die muur van geluid heb je mij al binnen. Wat volgt zijn 8 minuten muzikale perfectie!

http://www.youtube.com/watch?v=xcyfPXF770U&feature=kp

Edited by God

Nee hoor. Kijk maar in mijn Spotify-lijst Fietsje. 

ik doe daar niet zo aan.

ik koop nog cd's en platen.

# 9 - Bob Dylan - The Times They Are A-Changing (1964)

Geplaatste Afbeelding

Dylan was een profeet zeg ik je! Met dit nummer voorspelt hij de sociale revolutie die twee jaar later in volle gang zou zijn. Bij Dylan zijn de teksten uiteraard het belangrijkst, vooral in zijn vroegere werk wat eigenlijk meer gedichten met een akoestisch gitaartje waren. En de teksten zijn altijd goed bij Dylan. Dit nummer gaat over veranderingen in de maatschappij, een jeugd die het anders wil en het gaat gebeuren, of jij het wilt of niet, en verandering is goed. The Times Are Changing, hoe gelijk had hij!

http://www.youtube.com/watch?v=e7qQ6_RV4VQ

# 10 - Tame Impala - Apocalypse Dreams (2012)

Geplaatste Afbeelding

Ik had nooit verwacht dat het tweede album van Tame Impala zo goed zou zijn omdat het zo lang duurde voordat er nieuw materiaal te horen was. Maar toen ik dit nummer hoorde wist ik dat het goed zat. Vooral dat middenstuk waar de synths een soort muzikaal orgasme neerzetten is heerlijk. Dromeriger dan deze plaat wordt het niet. Psychedelische muziek anno 2014 leeft nog altijd kunnen we wel stellen. Nu hopen dat de opvolger van Lonerism weer een steengoed album is. 

http://www.youtube.com/watch?v=A084zz6zKiQ

Edited by God

Maar @God: de nummer 1 vind jij dan ook het beste nummer of is dit gewoon random?

God zijn nummer 1 is altijd het beste, dat was bij zijn albums ook zo en heeft hij meermaals gezegd.

Zolang The Chain van Fleetwood Mac nog maar passeert, dan komt het helemaal goed met deze lijst.

# 4 - Daft Punk - Prime Time Of Your Life / The Brainwasher / Rollin & Scratchin' / Alive (2007)

Jammer dat ik in 2007 niet al fan van Daft Punk was, dan had ik die tour mee kunnen maken  :notworthy:

Elke mix met Rollin' & Scratchin' in is sowieso al geslaagd, maar deze is inderdaad fantastisch.  

En in 2007 zou je ook al een jaar te laat geweest zijn, want de tour was in 2006, de plaat in 2007.

Ja sorry, dat is een vervelende gewoonte die ik van mijn grootvader heb overgenomen...

Weer een heerlijk topic. Ik ga het volgen natuurlijk. Denk dat ik door het volgen van je album-topic (en het beluisteren van veel van die albums) al meer ken hiervan dan bij aanvang van je vorige topic. Dus dat is positief. Succes!