Je kan er maar vroeg bij zijn. De PCM Focus Film top 100 is bij deze weer officieel aangekondigd. Net als vorig jaar gaan we kijken wat de beste film is volgens ons leden van PCM Focus. In de volgende post zal ik de top 100 van vorig jaar posten. Tevens zal ik iedere week, in het weekend nog wat plaatsen om het leuk te houden, denk hierbij aan nieuwe films die vorig jaar nog niet uit waren op het moment van de PCM Focus Film top 100 of films die destijds slechts door een select groepje leden waren gezien, maar wel hoog scoren.   Meedoen

Om mee te kunnen doen dien je een lijst met de volgens jou beste films in te sturen. Omdat niet iedereen een lijst bijhoud met films die ze gezien hebben is het niet verplicht om zelf 100 films in te zenden. Er mag gekozen worden uit de volgende varianten: top 10, top 20, top 25, top 50, top 100. Mocht je geen lijst bijhouden met films die je zelf gekeken hebt en inspiratie nodig hebben, hier is een top 1000 te vinden van films van een andere community.

Om het overzichtelijk te houden dien je je lijst als volgt in te sturen:

Nummer. Titel Film (jaartal)
27. Das Leben der Anderen (2006)

Normaliter moet het duidelijk zijn om welke film het gaat. Mochten er twee of meer films zijn met dezelfde titel en hetzelfde jaar, dan neem ik contact met je op. Je lijstje mag je in dit topic zelf plaatsen, niet via pm.

Puntensysteem

Top 100: 100-99-98 … 3-2-1
Top 50: 100-98-96 … 6-4-2
Top 25: 100-96-92 … 12-8-4
Top 20: 100-95-90 … 15-10-5
Top 10: 100-90-80 … 30-20-10

Vervolgens wordt er via een formule nog een bonusgegeven aan iedere film. Mochten films namelijk door meerdere leden gezien zijn, dan wegen deze films ook zwaarder mee dan films die slechts door een enkeling gezien zijn. Op deze manier wordt voorkomen dat er films hoog scoren die slechts één of twee mensen gezien hebben. De formule is als volgt:

aantal punten + (100*(aantal keer voorgekomen/totaal aantal inzendingen))

Een film die in totaal 190 punten heeft en door drie van de tien mensen is ingestuurd zal dus 190 + (100*(3/10)) = 220 punten scoren.

Deadline

Om iedereen voldoende tijd te gunnen is het mogelijk om lijsten in te sturen tot 1 december 2014. Het is ook toegestaan om wijzigingen aan te brengen in een geplaatste lijst, echter na de deadline gelieve de lijst niet meer aan te passen, het kan dan zijn dat je wijziging niet doorgevoerd wordt.