Sign in to follow this  
Lost

The Lost 500

494 posts in this topic

tarkovsky_stalker.jpg

De nieuwe editie van mijn persoonlijke filmtoplijst komt er weer aan. Het laatste jaar heb ik door mijn laatste jaar als student, waarin ik grotendeels enkel aan mijn eindwerk hoefde te werken, mijn afstuderen en de werkloosheid van de afgestudeerde student anno 2014 veel tijd gehad voor mijn passie: cinema.

In eerste instantie wilde ik deze lijst pas weer eind november/begin december publiceren. Echter merkte ik vorig jaar dat mijn tekstjes bij iedere film steeds korter werden naarmate het einde naderde. Ik wil hier consistenter in zijn dit jaar, en ook de films van 500-250 dit jaar kort beschrijven, een kleine appetizer/samenvatting bij iedere film.

Enkele statistieken ter vergelijking

Films per decennia (2013/2014)

1900 (1/1)

1910 (3/1)

1920 (6/9)

1930 (21/10)

1940 (28/23)

1950 (50/56)

1960 (68/74)

1970 (58/61)

1980 (42/34)

1990 (49/45)

2000 (119/124)

2010 (45/62)

De jaren '30 en '40 boeten flink in aan vertegenwoordigers, terwijl de volgende decennia '50, '60 en '70 meer films in de lijst hebben. De twee decennia daarop zijn dan weer minder vertegenwoordigd. Het aantal aan recente films stijgt dit jaar de hoogte in.

Films per land (2013/2014)

Duitsland (14/14)

Frankrijk (64/52)

Italië (28/29)

Verenigd Koninkrijk (37/24)

Verenigde Staten (246/209)

Andere (111/172)

De klassieke landen boeten deze lijst serieus in voor cinema uit andere delen van de wereld.

Mijn hoop is gevestigd op amelie als beste nieuwkomer!

Mijn hoop is gevestigd op amelie als beste nieuwkomer!

Die kans is even groot als dat Mel Gibson ooit een goede film maakt.

FREEEEEDOM!

Honorable mentions I

titel film (positie vorig jaar)

All is Lost (---)

2013 / VS /  J.C. Chandor

Een man moet alles op alles zetten om te overleven in het midden van de Indische Oceaan wanneer zijn zeilboot lekken begint te vertonen. Tour de force van Robert Redford.

hero_AllisLost-2013-2.jpg

Pozitia Copilului (---)

2013 / Roemenië / Calin Peter Netzer

Wanneer haar zoon een piepjong kind overrijdt bij een tankstation, zet een architecte alles op alles om hem van een gevangenisstraf te redden. 

pozitia-copilului.jpg

Le Scaphandre et le Papillon (519)
2007 / Frankrijk / Julian Schnabel

Het verhaal van een redacteur die volledig verlamd geraakt en enkel nog kan communiceren door met zijn linkeroog te knipperen.

photo-Le-Scaphandre-et-le-papillon-2005-

Encounters at the End of the World (---)

2007 / USA / Werner Herzog

Berucht documentairemaker Herzog reist naar Antarctica om daar het leven van enkele wetenschappers te volgen. Hij creëert zowel een interessante psychologische studie als verschillende adembenemende beelden van de Poolomgeving. 

encountersattheendoftheworld_scene0.jpg

Barry Lyndon (243)

1975 / VK / Stanley Kubrick

Het grootschalige schilderachtige epos van een jonge ambitieuze knul in de 18de eeuw.

Barry_Lindon_Warner_Bros-Photofest_Photo

Edited by Lost

Dit zijn er een paar die er buiten zijn gevallen maar wel het vernoemen waard zijn?

Barry Lyndon stond vorig jaar wel in de lijst namelijk en volgens mij nog bij de beste 250 ook. 

Dit zijn er een paar die er buiten zijn gevallen maar wel het vernoemen waard zijn?

Barry Lyndon stond vorig jaar wel in de lijst namelijk en volgens mij nog bij de beste 250 ook. 

Deze vallen er net buiten inderdaad en zouden op zich in een ander jaar nog wel in de lijst kunnen geraken. Barry Lyndon heeft een vrije val gemaakt.

Honorable mentions II

Le Ballon Rouge (462)

1956 / Frankrijk / Albert Lamorisse

Een kortfilm over een jongetje en een rode ballon die mekaar volgen door de straten van Parijs. Heel mooie beelden van Parijs en van invloed op de moderne contemplatieve cinema. 

hqdefault.jpg

Rebel Without a Cause (---)

1955 / VS / Nicholas Ray

Legendarische rol van James Dean als de 'lost soul', zich nooit conformerend aan de maatschappij, de eeuwige romantische rebel.

rebel3.jpg

Le Gamin au Vélo (633)

2011 / België / Jean-Pierre en Luc Dardenne

De door zijn vader in de steek gelaten Cyril, ontsnapt uit zijn internaat en wordt opgevangen door een jonge sympathieke vrouw.

le-gamin-au-velo_03.jpg

Deep Water (---)

2006 / VK / Louise Osmond en Jerry Rothwell

Ontroerende innemende documentaire over een wetenschapper die zonder ervaring meedoet aan een zeilrace rond de wereld.

deep_water_2006_crowhurst_sets_sail_part

L'Arméé des Ombres (261)

1969 / Frankrijk / Jean-Pierre Melville

Film over het Franse verzet tijdens WO II

army-of-shadows-larmee-des-ombres-4193-p

W00t W00t! Lost gaat er weer voor. Kijken of ik dit jaar wél wat films uit je machtige lijst ga kijken want dat is er vorig jaar (in ieder geval niet bewust) van gekomen. Doe je best eh!!!

Honorable mentions III

Lat den Rätte Komma In (275)

Let The Right One In

2008 / Zweden/ Tomas Alfredson

De ultieme introductie voor een opgroeiend joch in de wereld van horror. Woensdagmiddaggriezelen met friends.

let-the-right-one-in-lst034525.jpg

Short Term 12 (---)

2013 / VS / Destin Daniel Cretton

Een koppel (waaronder Brie Larson  :wub: ) werkt in een instelling voor probleemjongeren. Een job die zwaar op de knappe Grace weegt, zeker wanneer ze zich met een een nieuwe resident begint te identificeren.

download.jpg

Jodaeiye Nader az Simin (---)

A Separation

2011 / Iran / Asghar Farhadi

Een getrouwd stel breekt wanneer ze het niet eens geraken over hun toekomst. De vrouw wil het land verlaten, maar haar echtgenoot kan zijn dementerende vader niet achterlaten. Om deze op te vangen tijdens de werkuren huurt hij een verzorgster in. Maar deze werkt zonder de toestemming van haar man...

A_Separation_800c.jpg

Epizoda u Zivotu Beraca Zeljeza (---)

An Episode in the Life of an Iron Picker

2013 / Bosnië-Herzegovina / Danis Tanovic

Ergens in een achtergelegen gebied in een bescheiden bungalow wonen Nazif en Senada met hun twee kinderen. Vader des huizes probeert geld te verdienen als oudijzerman, hij verzamelt schroot. Wanneer Senada plots onwel wordt en een medische behandeling nodig heeft, moet hij aan het geld komen om dit te kunnen financieren. 

pic-tn2-259.jpg

Ilo Ilo (---)

2013 / Singapore / Anthony Chen

Film over de financiële crisis die Singapore treft, waarin een koppel uit de middenklasse een Filipijnse nanny moet inhuren om voor hun weerbarstige kind te zorgen terwijl zij de longen uit hun lijf werken om genoeg te verdienen. 

iloilo.jpg

Op hoeveel staat short term 12?

Staat in mijn top 100 iig. Maar ik heb dan ook veel minder films dan jou gezien.

Op hoeveel staat short term 12?

Staat in mijn top 100 iig. Maar ik heb dan ook veel minder films dan jou gezien.

Zo net buiten de top 500!

A Separation zou wel in mijn top tien staan.

Jij ziet dan ook graag vrouwen van de trap geduwd worden.

Edited by Lost

Ik ga ook is een lijstje maken maar dan alleen met superhero films om toch maar even aan te tonen dat je het toegestaan is om die dingen graag te zien.

Ik ga ook is een lijstje maken maar dan alleen met superhero films om toch maar even aan te tonen dat je het toegestaan is om die dingen graag te zien.

Ik ben benieuwd, en met mij alle filmliefhebbers op Focus denk ik.