Tijn

[Routes] Tijn

222 posts in this topic

Leuke tijdrit, met de Mont-Saint-Clair. Verder zullen de sprinters nu wel blij zijn, want dit is wel twee keer prijsschieten denk ik.

Mooi dit hoor! Hele toffe uitdagende tijdrit ook met veel potentie. Die ene Alpenrit is wel krankzinnig trouwens! :o 

Tour de France

Na een midweek zon in de Provence, duiken we het oudste gebergte van Frankrijk in: het Centraal-Massief. 

Etappe 13: Le Cap d'Agde -> Mont Aigoual | 172 km | Bergen
rLCk9uY.jpg
2nPcRFg.png

De Côte de Vignal is na 55 kilometer al een voorproefje op wat er komen gaat in de eerste van drie etappes in het Centraal Massief. De slotklim naar de Mont Aigoual is gelukkig niet steil, slechts 3,7% gemiddeld. Wellicht dat een sterke heuvelaar hier de ritzege op kan eisen dus. 

AigoualSW.gif

Etappe 14: Meyrueis -> Mende / Côte de la Croix Neuve (Montée Laurent Jalabert) | 118 km | Heuvels
iqhOCdp.jpg
K7tiaME.png

De Côte de la Croix Neuve is door de prachtige omgeving en de finish op het vliegveld van Mende één van de leukste klimmetjes die de Tour ooit in haar parcours heeft opgenomen. Naar mijn mening dan. Vooral de slinkse overwinning van Steven Cummings in 2015 spreekt tot de verbeelding. Maar ook de zege die Laurent Jalabert in 1995 op deze côte behaalde, is het vermelden waard. Jaja probeerde in het begin van de rit om zich bij de kopgroep van de dag te voegen, maar tevergeefs. Dan maar aan het eind, moet de Franse alleskunner hebben gedacht en zo geschiedde. Jalabert reed iedereen uit het wiel op de Côte de la Croix Neuve, die sinds 2005 als eerbetoon aan die imposante overwinning ook wel Montée Laurent Jalabert genoemd wordt. 

CroixNeuveN.gif

Etappe 15: Mende -> Millau | 154 km | Heuvels
xyTo7PW.jpg
G3E0bDN.png

Een finish kan weinig spectaculairder worden dan degene die we vandaag te zien krijgen. De arrivée ligt namelijk precies op de hoogste brug van Europa: het Viaduc de Millau. De weg wordt gedragen door pijlers die langer zijn dan de Eiffeltoren. Twee keer passeren de renners de brug over de rivier de Tarn. Verder wordt de etappe beslist door een drietal côtes van derde en vierde categorie. Er worden reeds hardloopwedstrijden gehouden over de Brug van Millau, maar een Touretappe kan er uiteraard niet misstaan. 

Afbeeldingsresultaat voor viaduc de millau

Volgende keer: van Albi naar Lourdes.

@Singh, @Svekkes, @tinyriconen, @Matthijs, @Rik Hesseling.

Tour de France

De Pyreneeën lonken in de slotweek van de Tour, maar Parijs is nog ver. Want in het drietal bergetappes dat de renners in Zuid-Frankrijk voorgeschoteld krijgen, kan nog van alles gebeuren. 

Etappe 16: Albi -> Ax-les-Thermes | 201 km | Heuvels
zTaBVff.jpg
S6QLuns.png

Langzaam maar zeker doemen de Pyreneeën op, want met de finish in Ax-les-Thermes rijden de renners naar het hart van dit gebergte. De zwaarte is gelukkig nog te overzien, want met de vals platte laatste kilometers kan een sterke sprinter hier nog zegevieren. 

Etappe 17: Ax-les-Thermes -> Andorre - Escaldes-Engordany | 86 km | Bergen
wCgQN29.jpg
Uduljrc.png

Kort is het nieuwe lang in de wielrennerij en daar doet de Tour graag aan mee. Met 86 kilometer is dit duidelijk de kortste rit, maar het aantal hoogtemeters dat de renners moeten overbruggen is niet voor de poes. Met de Port d'Envalira, Coll d'Ordino en de slotklim naar Escaldes-Engordany staan er drie beklimmingen van formaat op het programma in het bergstaatje Andorra. 

EnvaliraN.gif
OrdinoE.gif
Engolasters.gif

Etappe 18: Andorre-la-Vieille -> Superbagnères | 194 km | Bergen
kGjC3aT.jpg
QwnTFRV.png

CantoE.gif
BonaiguaE.gif
PortillonE.gif
Superbagneres.gif

Superbagnères is een prachtige klim. Alleen heeft de Tourorganisatie hem al sinds 1989 niet meer bezocht. Daar komt nu verandering in, want in deze voorlaatste Pyreneeënrit finishen de renners in het skioord hoog boven Bagnères-de-Luchon. Verder loopt het grootste deel van deze etappe door Spanje, met lange, lopende cols als de Cantó en de Bonaigua. 

Volgende keer: van Bagnères-de-Luchon naar Parijs.

@Singh, @Svekkes, @Matthijs, @Mark1987, @tinyriconen, @Rik Hesseling

Ah, de Mont Aigoual is geweldig en helemaal zo'n finish op het viaduct van Millau. Het is denk ik voor het eerst ooit dat het publiek niet aan de finishlijn kan staan, maar voor tv-kijkers zijn het prachtige plaatjes. Het is te hopen dat de renners geen hoogtevrees hebben.

Je Pyreneeënritten zijn erg mooi, vooral die naar Superbagnères - inderdaad erg jammer dat de Tour hem zo vaak links laat liggen. En ach, die rit van 86 kilometer is nog lang als je het vergelijkt met de rit van 35 (!) kilometer die volgend jaar in de Tour de l'Avenir zit :).

Een stel mooie finishes, in Mende, op de brug, die korte heftige rit.. de meer dan pittige rit in Andorra, maar ook Ax-Les-Thermes valt me op, met al die kleine uitschietertjes. Of is dat een beetje gezichtsbedrog?

2 uur geleden zei tinyriconen:

maar ook Ax-Les-Thermes valt me op, met al die kleine uitschietertjes. Of is dat een beetje gezichtsbedrog?

Dat komt door de gpx-file. Ga er maar van uit dat die route nationale met een geleidelijke 2% omhoog loopt in de laatste dertig kilometer ;).

Die aankomst op de brug van Millau: geniaal! En daarna leuke Pyreneeënritten. Die in Andorra is ideaal om oorlog te voeren en Superbagnères is inderdaad een prachtige klim. Die relatief vlakke aankomst in Ax-les-Thermes is wel fascinerend en een goed idee. Ik heb ooit een vlakke tijdrit langs diezelfde route gestuurd, misschien dat ik die hier ooit nog wel eens laat verschijnen :P

Edited by Svekkes

Citaat

De finish op de Brug van Millau wordt inderdaad een lastige klus voor de Tourorganisatie, maar gelukkig hebben ze de rechterrijbaan ook nog. En de Tour heeft wel voor hetere vuren gestaan, kijk maar naar de finishes op Hautacam en dit jaar op de Col de Portet (wat overigens een heerlijke klim is met grotendeels gravel). 

Tour de France

Twee etappes scheiden de overgebleven renners van de absolute finish in hartje Parijs. Wie pakt na deze zware Tour de laatste ritzege op de befaamde Champs-Élysées en, belangrijker nog: wie zien we in het gele tricot bovenop het eindpodium staan? 

Etappe 19: Bagnères-de-Luchon -> Lourdes | 139 km | Bergen
kyOXp4S.jpg
t7PWCaU.png

De laatste Pyreneeënetappe is niet bijster lang, maar met vier cols is deze rit toch behoorlijk zwaar. De Peyresourde, Azet en de relatief onbekende Hourquette d'Ancizan zijn niet van de hoogste categorie, maar op de beroemde Col du Tourmalet zullen de meesten het toch zeer lastig krijgen. Na het passeren van de top volgt een lange afdaling naar de finish in bedevaartplaats Lourdes.

PeyresourdeE.gif
AzetE.gif
AncizanE.gif
TourmaletE.gif

Etappe 20: Tarbes -> Biscarosse | 197 km | Vlak
dSx4gI1.jpg
xA45AIa.png

In de voorlaatste etappe zal een sprinter er wellicht met de winst vandoor gaan. Vanuit het voorgebergte van de Pyreneeën gaat het in meest dalende lijn richting de Atlantische Oceaan, alwaar in Biscarrosse een vlakke doch snelle aankomst te verwachten is. 

Etappe 21: Orly -> Paris Champs-Élysées | 87 km | Vlak
rDBvKvl.jpg

Oe2RrAd.png

De slotetappe is vrijwel altijd prijs voor de heren sprinters. Dus ook dit jaar kunnen we een rappe man zien zegevieren op de kasseitjes van de Champs-Élysées. De rit is bewust kort gehouden, want na 3400 zware Tourkilometers wacht niemand nog op drie uur koers in de Franse hoofdstad. En ikzelf had ook niet zoveel zin om nóg meer rondjes op de boulevard uit te tekenen :P

Afbeeldingsresultaat voor champs elysees

Volgende keer: ik heb nog een Binck Bank Tour, een Arctic Race of Norway, een Tour of the Alps, een Bayern Rundfahrt en zelfs een Ronde van Syrië liggen. Genoeg om uit te kiezen dus!

@Singh, @tinyriconen, @Matthijs, @Rik Hesseling, @Svekkes, @Mark1987.

Nog even een heel lekkere rit in de Pyreneeën hoor! :) Een leuke Tour dit met wat gedenkwaardige finishes.

Kom maar op met dat hele lijstje, ik ben wel erg nieuwsgierig naar allemaal.

Mooie Tour heb je gemaakt! De eerste week vind ik persoonlijk iets te atypisch, maar daarna volgen er eigenlijk enkel nog leuke, goed uitgedachte ritten. Vooral de finish op de brug en de etappe van 86 km spreken me heel erg aan.

Ik sluit me aan bij tinyriconen, laat dat lekkers maar allemaal komen! :P

Tour of Syria:

Syrië is de laatste jaren vooral in het nieuws vanwege een vreselijke oorlog. En dat terwijl het land zelf één van de pareltjes van het Midden-Oosten is en was, dankzij grote cultuurhistorische rijkdom. Door de prachtige pre-Romeinse bouwwerken, eeuwenoude steden en vruchtbare landschappen aan de Syrische kust ben ik geïnteresseerd geraakt in de geografie en historie van het land. Een wielerkoers is nu onrealistisch, maar hopelijk breekt er snel een tijd aan waarin wielrennen in Syrië gewoon mogelijk is. 

Etappe 1: Damascus -> Damascus | 12,2 km | I.T.T.
2hdX4PM.png

De proloog van de vierdaagse van Syrië vindt plaats in Damascus, de hoofdstad van het land. Het is waarschijnlijk de oudste nog bestaande stad ter wereld en viel in de loop der tijd onder heerschappij van de Babyloniërs, de Romeinen en de Arabieren. Ook de Fransen bezetten tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog even Damascus, en sinds de Syrische onafhankelijkheid van 1946 is Damascus de hoofdstad van Syrië. Tijdens de Syrische Burgeroorlog vond in 2013 een chemische wapenaanval plaats, een belangrijk punt in de oorlog in Syrië, waarna verschillende grootmachten zich gingen bemoeien met de gevechten in het land. 

De tijdrit door Damascus is al met al lastig te noemen. Met de Moaaz Ben Jabal staat er een pittig klimmetje te wachten. De rest van het parcours is echter dalend en vlak, waardoor de klimmers hier nog geen gigantische voorsprong zullen nemen in het klassement. De pure tijdrijders gaan het in elk geval wel lastig krijgen tegenover zij die betere klimpapieren hebben. 

Gerelateerde afbeelding

Etappe 2: Damascus -> Homs | 187,5 km | Vlak
ZQPzjE4.png

Hoewel de renners in het begin van de etappe enkele stevige beklimmingen voor de kiezen krijgen, zal deze tweede etappe waarschijnlijk eindigen in een massasprint. Die vindt plaats in de stad Homs, een stad die waarschijnlijk met de grootste verwoestingen kampt. In de jaren daarvoor was de stad een christelijke enclave in de islamitische buitenwereld, iets wat tot de bombardementen goed zichtbaar was in het stadsbeeld. 

Afbeeldingsresultaat voor homs
Wat oorlog met een stad kan doen

Volgende keer: etappes 3 en 4. 

@Singh, @Mark1987, @Matthijs, @Svekkes, @tinyriconen, @Rik Hesseling.

Het is hopen dat we ooit zo ver komen dat in Syrië daadwerkelijk een wielerwedstrijd georganiseerd kan worden. Het is een land met potentie wat dat betreft. 12 km is een mooie afstand voor een tijdrit in de vierdaagse. En na gisteren ben ik wel benieuwd naar die tweede rit. Volle vaart naar de finish!

Spannende laatste bergrit in de Tour (beetje laat van mijn kant). Die afdaling van 40 kilometer zou coureurs zomaar kunnen verleiden om het vroeg te proberen, maar ook kansen voor een team om zich te organiseren. Dat belooft veel goeds!

Interessant, die Tour of Syria. Ik ken het land geografisch totaal niet, maar de eerste twee ritten zijn bijzonder, met die hele hoge klim in die tweede etappe. Zoals @tinyriconen zegt is het voorlopig vooral hopen dat het er ooit van kan komen.

Edited by Singh

Tour of Syria

Etappe 3: Homs -> Tartous | 143,8 km | Heuvels
MkwOVvh.png

De derde etappe gaat van Homs richting kustplaats Tartous. Dit is één van de veiligere steden in Syrië. De havenstad speelt zelfs de hoofdrol in een promotiefilmpje dat het Syrische Ministerie van Toerisme in 2016 uitgaf: 'Vergeet Ibiza. De resorts aan de Syrische kust komen tot leven tijdens de zomer van 2016'.

Of dat echt het geval is, is nog maar de vraag. De tientallen toeristenwinkeltjes die Tartous telt, wachten al zeven jaar op klanten. Foto's van de stad laten in elk geval blijven dat de burgeroorlog dit stukje in zuidwest-Syrië voorlopig heeft overgeslagen. En het is te hopen dat dat zo blijft. 

De etappe op zich is heuvelachtig, met een lastige klim in het middengedeelte van de rit. Vanaf een kleine 1000 meter boven zeeniveau wordt in de zestig daaropvolgende kilometers gedaald richting Tartous, waar nog een lichte sprint bergop wacht vooraleer de renners finishen. 

Afbeeldingsresultaat voor tartous

Etappe 4: Baniyas -> Latakia | 151,2 km | Bergen
XrwmWpD.png

Een zware laatste etappe leidt ons richting finishplaats Latakia, gelegen aan de Middellandse Zee. Hier woont (misschien, is niet bevestigd) de Syrische president Bashar al-Assad. Ook Latakia wordt door de overheid geprofileerd als een moderne havenstad, iets wat de meeste foto's ook doen geloven. In de stad is een groot aantal Russen gehuisvest. Dit omdat Rusland, de grote vriend van Assad, hier een gigantische marinebasis heeft. 

Met deze bergachtige vierde etappe komt er een einde aan de Tour of Syria. Na de loodzware klim naar Slanfah (10,7 km à 11%) en een lange afdaling naar Latakia moet duidelijk zijn wie deze nu al memorabele ronde op zijn palmares mag schrijven. En hopelijk komt het er in het echt ook een keer van, zo'n wielerkoers door Syrië. Want dat het een prachtig land is, is mij wel duidelijk geworden. 

centrum

@Singh, @Matthijs, @Svekkes, @Mark1987, @Rik Hesseling, @tinyriconen.

Wauw, wat een monsterklim. Hij mag dan 50 kilometer van de meet liggen, maar wie deze ronde wil winnen zal hier in de aanval moeten trekken. Mooie ronde!

Mooie ronde. Leuk ook om eens onbewandelde paden zien voorbij te komen! Op het eerste zicht miste ik een echte klassementsetappe, maar die col naar Slanfah is wel gruwelijk seg. Dat kan een hele mooie finale inleiden!

Mooie ronde hoor, met typische/logische finishplaatsen. :)