Sign in to follow this  
Jeis

Favoriete tracks - lijst 2016

399 posts in this topic

EDM is ook zo ruim met al z'n subgenres. Ik heb vooral iets tegen al de Tiësto's, Van Burens, Dimitri Vegas's, Guetta's... van deze wereld. 

Dit zou zo mijn top-150 slechtste tracks kunnen zijn.

No offense trouwens

Dan wacht maar eens tot je de komende 125 hoort!

Ja Something I need is wel zo'n nummer dat je ook heel slecht kunt vinden. Wat vind je bijvoorbeeld zo slecht aan een nummer als 'Secrets'?

dertien in een dozijn, klinkt gewoon echt veel te afgezaagd

En toch is er alsnog genoeg popmuziek prima te doen, als het maar niet allemaal zo enorm generiek is. Neem bijvoorbeeld Jamie XX (kan voorzichtig wel binnen popmuziek gezien worden toch) dat is tof, hoofdzakelijk omdat het niet binnen de standaard top 40 normen valt. Popmuziek kan prima zijn, zolang het wat afwijkt van de mainstream, populair gezegd.

Disclosure voor het album van dit jaar bijvoorbeeld was erg vet.

Ik vind EDM een heel goedkope vorm van vermaak en commercie. Mij zul je nooit zien op Tomorrowland bijvoorbeeld. Het draait enkel om beats en plezier, maar muziek heeft zoveel mee te bieden. Muziek moet snijden in je vel, moet doen nadenken, emoties versterken. EDM lijkt (spreek me tegen als het niet zo is) enkel geënt te zijn op "mooi, het leven is mooi" en leedvermaak. Lost Frequencies met Reality bijvoorbeeld (ik weet dat EDM meer is dan de hitjes, maar ik neem nu even een bekend voorbeeld). Je hebt op zich een aanstekelijk nummer, maar erg repetitief en bijgevolg weinig origineel. Het is niet omdat het in je hoofd blijft zitten dat het daarom een goed nummer is. Bijgevolg is iets dat erg populair is niet per definitie goed. Zet op die muziek een vrij gratuite en zelfs kinderachtige tekst over centjes in dit geval en je hebt een hit.

Nu ben ik zelf nog nooit naar Tomorrowland geweest, en ik ben dat zeker niet van plan, maar er komen daar nu echt wel enkele goeie DJ's langs hoor. Als ik naar de line-up van dit jaar kijk heb je toch wel enkele hele goeie techno namen als Marc Romboy, Stephan Bodzin, Rodhad en een Maceo Plex ofzo, al is dat niet echt EDM (dat is sowieso wel een vage term). Dus zolang je vooral de mainstage vermijdt en je acts wat uitkiest dan kan je je daar wel nog amuseren denk ik :)

Dus als een nummer door veel mensen leuk word gevonden hebben jullie er per definitie een hekel aan.

hoofdzakelijk omdat het niet binnen de standaard top 40 normen valt

Srry maar daarin volg ik jullie gwn niet. Dat je Los Frequencies niks vindt ok, maar dat de reden is dat veel mensen het leuk vinden snap ik dan weer niet.

Het draait enkel om beats en plezier, maar muziek heeft zoveel meer te bieden. Muziek moet snijden in je vel, moet doen nadenken, emoties versterken. EDM lijkt (spreek me tegen als het niet zo is) enkel geënt te zijn op "mooi, het leven is mooi" en leedvermaak.

Dat is de reden waarom dit topic interessant zou kunnen zijn voor jou. EDM is ideaal voor festivals als tomorrowland omdat het dan gaat om feest en bij wijze van spreke drank & drugs, eat, sleep, rave, repeat.

Dit topic gaat daar niet over. Hier wil ik werkelijk laten horen dat EDM je kan snijden in je vel en emotie kan doen versterken (doen nadenken is al wat minder toepasselijk). Dat heb ik namelijk bij een goede melodie, een goed ritme, het gebruik van de beste sounds en de beste opbouw in nummers. Dát doet mijn emoties versterken geeft mij energie, en het maakt me dan weinig uit of er dan wordt gezegd 'This is how we fcking party' 'Here we go' 'Let me take a selfie' of 'Helicopter', tgaat om de muziek. Dan kan iedereen #Selfie een slecht nummer vinden, ik vind de tekst ook slecht, maar het nummer heeft een geweldige opbouw waarbij het ritme en de sound van de drop fantastisch bedacht is. 

Over Helicopter gesproken:

125   Helicopter   Martin Garrix & Firebeatz   Big Room

Dit nummer kreeg ook veel commentaar omdat het generiek was... en Garrix in al zijn nummers hetzelfde deed. Dat is wel waar, maar dat wilt niet zeggen dat zijn muziek slecht is. Helicopter moet het vooral hebben van zijn krachtige drop, maar ik vind ook de subtiele sound van de break erg goed.

Echt zo'n wijf dat je bij de Zwarte Cross helemaal volpompt toch?

Eén van de grote klassiekers :tranen: Zo vaak gequote dit. "ik ben goed voor de maatschappij omdat ik dikke lelijke wijven neuk"

Dit is een filmpje voor jou @Ralf Mackenbach

Edited by God

Altijd leuk zo'n muzieklijstjes-topique. Al is dit voor het grootste deel totaal niet mijn stijl, je luistert toch eens wat anders.Gaat dan altijd kriebelen om zelf een lijstje te maken. Maar ik vrees dat ik daar te mainstream voor ben en mijn muziekkennis te beperkt is. 

Voorts wil ik nog zeggen dat ik altijd zeg dat Muse overschat is. Dat is natuurlijk overdreven omdat ze echt wel degelijke nummers hebben, maar ik krijg er nooit echt een gevoel bij. Dat is op zich wel een leuk criterium voor een lijst, dingen die mij een gevoel geven. 

124   Iris     Friendzone ft The Eden Project   Progressive
125   Helicopter   Martin Garrix & Firebeatz   Big Room  
126   Something I need   OneRepublic     Pop  
127   Secrets     Tiësto & KSHMR ft. Vassy   Progressive Trance
128   Não te quero mais   David Antunes Ft. Vanessa Silva   Pop  
129   Electric Forest   Alex Derron     Big Room  
130   Blind Heart   Cazette ft. Terri B     Future Pop
131   Interstellar   Laszlo       Electro Trance
132   Galactic     Laszlo       Electro Trance
133   Madness     Muse       Pop  
134   Magican     MVSSLTR       Big Room  
135   Angels     Vicetone ft. Kat Nestel   Progressive
136   Gold     Imagine Dragons     Pop  
137   Sleeping Androids   Julian Calor     Electro  
138   Belong to the rhyth   King Arthur ft. Michael Meaco   Future  
139   California     Vicetone        Electro Melodic
140   Nothing Inside   Sander van Doorn & Mayaeni   Progressive
141   Sunset Jesus   Avicii       Melodic  
142   Shine     Spektrem       Progressive
143   Voodoo     DVBBS & Jay Hardway   Big Room  
144   Life in technicolor II   Coldplay       Pop  
145   Rubik     Distrion & Electro Light   Melodic Progressive
146   Gravity     Alex Derron     Big Room  
147   Human     The Killers     Pop  
148   Signs     Julian Calor     Electro  
149   Gecko (overdrive)   Oliver Heldens ft. Becky Hill   Future Pop
150   Praise You   King Arthur ft. Michael Meaco   Future  

Het blijft onmogelijk om een lijst te maken van muziek. De nummers in de top 10 vind ik wel duidelijk veel leuker dan de nummers 30 tm 40 bijvoorbeeld, maar of nummer 124 nu leuker is dan 125 dat ligt er maar net aan. 

Iris is een typisch Progressive House nummer, die ik leerde kennen door NoCopyrightSounds, maar het blijkt ook geupload te zijn door Proximity. De vocals en de tekst spreken me niet aan, zeker niet als hij zo hoog begint te zingen, maar de break en de drop zijn prima.

Volgens mij heeft het Canadese producerduo Friendzone zijn naam veranderd naar Exit Friendzone.

Edited by Jeis

123   Flashlight     R3hab & Deorro     Big Room

Ik wil niet vervelend doen mensen, maar als jullie het niet erg vinden ga ik gwn verder met nr. 123. Flashlight van R3hab en Deorro. Door het/de intro en vooral de melodie vóór de drop (heb van tijn geleerd dat dat de break heet) lijkt het een standaard big room nummertje a la DVBBS, R3hab, Ummet Ozcan en noem ze maar op te worden, maar de drop heeft iets bijzonders. Mocht het dat niet hebben zou er op deze positie net zo goed Overdrive (Ummet Ozcan), Prima (Sick Individuals) of SMASH (Ummet Ozcan) kunnen staan.

122   Dead mans hand   KSHMR       Big Room Melbourne Bounce

Moeilijk om deze stijl te beschrijven. Ik het bij Big Room en Melbourne Bounce gehouden. Het nummer heeft de vorm van een Big Room nummer, maar niet zo'n dikke bass in de drop als je zou verwachten bij Big Room. In de drop hoor je een Melbourne Bounce-kick.

De music video is ook wel interessant.

Ik zag trouwens bij de reactie iemand een lijstje maken van de beste nummers van KSHMR. Heb dat ook even gedaan:

1. JAMMU 2. Kashmir 3. Burn 4. Dead Mans Hand 5. For a better day (KSHMR remix) 6. Secrets 7. Strong 8. Memories 9. Delhi 9. Heaven 10. Karate 11. Imaginate 12. The Spook 13. Toca 14. Omnislash 15. Dogs 16. Leviathan 17. Baila! 18. No Heroes 19. Megalodon 20. Clouds

121   Bye bye     Cro       Pop

Auf Uns (Andreas Bourani)
Wolke 4 (Marv & Philipp Dittberner)
Lila Wolken (Marteria & Yasha)
Liebe (Sido)

Allemaal Duitse popmuziek die deze lijst net niet heeft gehaald. Na dit nummer komen er nog 2 andere Duitse popnummers, die je eigenlijk wel zou kunnen raden. Daarom kijk ik wel vaker in de Duitse hitlijst (of de Oostenrijkse of Zwitserse, dat is ongeveer hetzelfde)
Hedendaagse Duitstalige popmuziek spreekt me wel aan, kweet niet waarom. Ik vond het op school een vreselijk vak iig.

Weinig over dit nummer verteld. Ik weet niet waarom ik dit zo goed vind. Als het in het Nederlands gezongen zou worden zou ik er wrs een hekel aan hebben.

@Danny

120   Equality     Axero ft. Barack Obama   Melodic

Het is niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar voor Obama heb ik wel respect. Een nummer als dit heeft daarom een streepje voor. Goede positieve teksten met daarbij nog de geweldige melodie van Axero. Axero is een van de bekendere producers op het gebied van Melodic House. Veel nummers die deze top 150 net niet halen, maar Axero blijft een held op het gebied van muziek.

Trouwens o.a. @Rubennn @SteJov je kunt wel zeggen dat deze house muziek mainstream is, maar als je naar de nummers zelf kijkt zijn die helemaal niet zo bekend. Dat moet voor jullie een pluspunt zijn toch? Het is niet dat de lijst uit radio 538 muziek bestaat ofzo.

Trouwens o.a. @Rubennn @SteJov je kunt wel zeggen dat deze house muziek mainstream is, maar als je naar de nummers zelf kijkt zijn die helemaal niet zo bekend. Dat moet voor jullie een pluspunt zijn toch? Het is niet dat de lijst uit radio 538 muziek bestaat ofzo.

Het is niet omdat je weinig airplay krijgt dat je daarom geen mainstreamgerichte muziek kunt maken. Geloof me, ik heb al genoeg geprobeerd om naar dergelijke muziek te luisteren, maar ik vind het telkens weer vervallen in hetzelfde stramien. Feest, dansen. That's it. Opbouwen naar climax en een drop. Het is gewoon mijn genre van muziek niet. Nochtans luister ik veel naar elektronische muziek, maar die is vaak veel ingetogener. Aphex Twin, Holden en Boards of Canada zijn heel grote namen op dat vlak. Zij hebben geen climax, drop of een leuk deuntje nodig om te beroeren.

Het woord dat telkens in me opkomt is 'goedkoop'. Alsof ze niet eens de moeite doen om authentiek te zijn. De enige doelstellingen zijn groot geld verdienen, op massive festivals spelen... Muziek wordt zodanig gemaakt dat het wordt opgepikt en massaal gedeeld wordt. 

Edited by SteJov