Jimski

Ervaring | Vorm, frisheid, vermoeidheid, cadans, etc

5 posts in this topic

Ik heb zelf nogal eens problemen in mijn carrière om mijn renners op exact het juiste moment in topvorm te krijgen en ze ook fris en onvermoeid te houden. Ook als ze maar weinig rijden heb ik regelmatig dat renners voorafgaand aan een wedstrijd een frisheid hebben van 'Gemiddeld' bijvoorbeeld, terwijl ze dan al twee weken geen koers hebben gereden. En met zo'n lage frisheid is het lastig om een topprestatie neer te zetten.

Vandaar dus dat ik mij afvroeg hoe mijn mede-PCM'ers dit aanpakken. Hebben jullie hier ook vaak last van of zijn er mensen die goede tips hebben om dit te voorkomen? Nu staat bijvoorbeeld mijn kopman aan het vertrek van de Tour de Langkawi met een frisheid van 'Gemiddeld', wat het toch wel erg lastig maakt om dan voor een goed klassement te gaan. En dat is zonde, want deze ronde is voor mijn kleine ploegje één van de belangrijkste die van het jaar :( 

Ik ken het probleem ook, maar weet ook niet hoe dit te verhelpen is. Ik dacht eerst dat het een bug was in PCM en heb toen gewoon de frisheid via de editor aangepast als mijn kopman niet fris genoeg was. 

Ik pas het gewoon aan in Lachis. Een blessure kan gebeuren, maar dit vind ik echt van dergelijke willekeur dat ik het aanpas. Ik moet wel zeggen dat, als mijn renner in absolute topconditie moet zijn, dat zowel de cadans als de frisheid dan uitstekend zijn. In alle andere gevallen meestal niet.

Guest Kinderkopke

Frisheid

In de regel is een renner fris als zijn vorm omlaag gaat, en minder fris als hij zijn vorm aan het opbouwen is – tenzij je ergens expliciet een doel programmeert. Als je twee vormpieken dicht op elkaar plant, zal een renner in de tussenliggende periode hard trainen en dus niet altijd fris aan wedstrijden kunnen deelnemen. Andersom kan een renner die zijn vorm na een piek geleidelijk afbouwt na zijn vormpiek nog een tijd lang profiteren van zowel een goede vorm (zeg 2 of 3) en een topfrisheid. Dus als je voor je rondekopman bijvoorbeeld een eerste piek voorziet in de Tirreno (medio maart) en de tweede pas in de Tour (juli), dan kan je erop rekenen dat hij ook in Milaan – Sanremo, de Ronde van Catalonië en de Ronde van het Baskenland (begin april) nog goed en fris genoeg is om van voren mee te doen. Hij profiteert in die periode dan van een goede navorm en blijft fris omdat hij nog niet opnieuw hoeft te trainen voor zijn Tourvorm.

Edited by Kinderkopke

Ik heb een carrière met Jeep Cycling Team (zelfgemaakt, het tenue lijkt op het voormalig zwart-wit gestreepte shirt van Juventus). Het is een Italiaans team, maar de kopmannen zijn allen buitenlands: Dumoulin, Ackermann en Pogacar. 

Nu is het doel van de sponsor om de Giro te winnen. Logisch, want Italiaans. Ik wil op zeker spelen en ga dat proberen met Dumoulin. Echter, ik wil toch ook met Dumoulin nog eens de Tour winnen. Vinden jullie de dubbel Giro-Tour in PCM te doen? En hoe dan?