Mattias

[PCM 2017] Suggesties

62 posts in this topic

Op 10-10-2016 om 14:42 zei Jeis:

Singleplayer:

- De stat 'dalen' vervangen door 'sturen'. 

ALs die stat hoger is kun je bochten met hoge snelheid en veel drukte met hoge snelheid beter aan. Handig dus om harder te kunnen dalen (hoe technischer hoe meer de stuur-stat mee telt en hoe minder de hardrijd-stat mee telt) en om beter voorin te blijven zitten bij een massasprint. Daarbij geeft een lage stuur-stat meer kans op valpartijen.

- Aantal renners per team op WK's afhankelijk maken van CQ ranking ofzo en meerdere nationale teams toevoegen zodat kleine landen ook kunnen starten.

- Dagvormen pas zichtbaar maken gedurende de wedstrijd. In ieder geval toch de exacte vormen per stat. Gek als renners dat bij de start al allemaal zo zeker weten.

Dan eerder een techniek-stat, dat heeft dan ook betrekking op bijv. springen over stoepranden of dergelijke obstakels. En ik zou dan de weerstand-stat weghalen. Ben er na vier jaar PCM'en nog altijd niet achter wat voor nut die heeft.

1 uur geleden zei tijn11:

En ik zou dan de weerstand-stat weghalen. Ben er na vier jaar PCM'en nog altijd niet achter wat voor nut die heeft.

* Groene balk = basissnelheid

* Gele balk = extra snelheid bovenop de basissnelheid

* Rode balk = de mogelijkheid om te versnellen (demarreren / sprinten)

* Uithoudingsvermogen = Hoe snel je groene balkje naar beneden gaat. Dus hoe hoger je uithoudingsvermogen, hoe "frisser" je renner aan het eind van een lange koers nog is. Vooral handig in klassiekers.

* Weerstand = Hoe snel je gele en rode balkje naar beneden gaan. Dus hoe hoger je weerstand, des te langer je hard op kop kan rijden. Vooral handig voor aanvallers en tijdrijders.

De nevenstats Uit en Wee kunnen dus enigszins zwakke hoofdstats compenseren. Een goed voorbeeld in PCM14 is Valverde, die dankzij een hoge(re) Uit en Wee soms toch mee kan doen voor Tourwinst, ondanks zijn iets mindere KL t.o.v. Froome, Contador en Quintana.

Ik heb me nog altijd niet echt kunnen verdiepen in PCM16, dus mogelijk zijn een aantal dingen op deze lijst (die ik grotendeels heb overgenomen van mijn lijst van afgelopen jaar) al doorontwikkeld. En mogelijk ook al hier door anderen benoemd.

Parcoursanalyse
Aanleiding: Een vlak slot, of toch een laatste kilometer á 6%? Dat kan je plannen enorm omgooien, vooral als je net met Matteo Pelucchi aan komt zetten en aan het einde ineens ziet dat je beter Enger had kunnen selecteren bijvoorbeeld. Maar ja, hoe had je dat moeten weten? Het parcours zag er toch echt vlak uit op het kaartje en hij kreeg het label 'vlak.
Oplossing: In carrière-modus zou je te allen tijde de laatste (1..2..3?) km moeten kunnen uitlichten. Als je dat toch doet, waarom niet alle klimmen kunnen uitvergroten, zodat je ver voor de start al je strategie kan bepalen?
Alternatief: de zoom-optie die je in de 3d-mode hebt ook vooraf kunnen toepassen.

Uitvallen zonder aanleiding
Aanleding: Een bekend hoofdpijndossier: race voorbij, alles prima.. oh nee een dikke schedelbreuk, van het zitten?! Belachelijk natuurlijk. En als je nagaat, het systeem genereert ergens dus dat hij een renner wilt 'uitschakelen'.
Oplossing: Waarom vindt dat proces niet eerder plaats en simuleert het spel een valpartij met (minstens) de betreffende renner?
Alternatief: dat achteraf uitvallen uitschakelen, maar meer blessures als gevolg van de 'bestaande' valpartijen laten ontstaan.

Window in window
Aanleiding: Zit je je kopman in het peloton goed te positioneren, bang dat de concurrentie toeslaat.. *aanval in de kopgroep*. Daar had je nog een mannetje zitten. Snel op pauze zetten en erheen om te reageren. Helaas, de man is gevlogen. In de ontknoping van een koers wou je dat je op twee plaatsen tegelijk kon zijn. Of ze op zijn minst in de gaten houden.
Oplossing: Technisch misschien niet haalbaar, maar het zou zo fijn zijn om een klein (desnoods met lagere graphics?) schermpje de kopgroep te blijven zien terwijl je op het peloton gericht staat.
Alternatief: Een tekstvak waarin de huidige snelheid van de renners in de kopgroep staat. Bij grotere verschillen (of veranderingen?) verkleurt deze tekst, zodat je visueel wordt geattendeerd.

Aanpassingen in onderhandelingen
Als je een aanbod op een renner hebt uitgebracht, wellicht gelimiteerd door de mogelijkheden, en plots komt er meer geld vrij door afgebroken onderhandelingen, kan je het huidige aanbod niet bewerken voordat die persoon heeft gereageerd. Daarnaast is het jammer dat jonge renners vaak langer wachten met tekenen dan gerenommeerde namen, terwijl het logischer zou zijn als jonkies sneller keuzes maken dan gelouterde renners die waarschijnlijk meer opties hebben.

Startlijst presenteren
Voordat je aan de eerste etappe van je ronde begint is het leuk (en handig, voor de carrière-mannen) om alvast overzicht te hebben wie er aan de start staat. Je moet nu de eerste etappe starten voordat je alle deelnemers kan inzien of je ziet slechts de drie renners met de hoogste GEM stats.

Startnummers aanpassen
Kleinigheidje voor de fun.

Vroeger (tot PCM 13 dunkt mij) kon je inderdaad alle klimmetjes in detail zien. Nu kan dat ook, echter niet voorafgaand aan de 3D-race. Voor Cyanide is het een kleine moeite om dat weer te herinvoeren, dus waarom niet?

Startlijst presenteren is natuuroijk ook handig.

Wat ook wel leuk is, is sociale media in de vorm van Facebook, Twitter of Strava. Nou is dat laatste wel lastig, maar waarom zou je je renners geen trainingsritten kunnen laten maken. Gewoon per dag instellen hoeveel kilometers een renner fietst (bijv. 96,4), welke trainingszone (H, D1, D2, D3 of W) en rijden maar. Voor wielrenners a la Steven Kruijswijk is dat dé manier om in vorm te geraken. Voor iemand als Cavendish zal een W-training (interval) effectiever zijn. Om je renner in vorm te laten zijn voor een koers is heel belangrijk, dus op realisme valt nog heel wat te winnen. Na de training krijg je de resultaten ook terug.

Verder verbaas ik me ook over de hartslag in koers. Iedere renner heeft exact hetzelfde omslagpunt, namelijk 140. Sowieso is dat veel te laag: bij mij is het 171, gemiddeld schat ik het voor een profrenner op 167. Daarbij is het realistischer als de hartslag net na de winter bij eenzelfde inspanning hoger ligt, dan in topvorm tijdens de Tour de France. En Gesinks hartslag ligt, refererend naar Strava, regelmatig tijdens afdalingen lager dan 80. Ik heb zelfs weleens 62 zien passeren. Een standaardminimumhartslag van 80 is dus onzin. 

Vooral op trainingsgebied en hartslag is er dus nog veel realisme te winnen voor PCM. 

Ik zat te denken aan iets met ploegleiders wagens? dat een renner zich kan laten afzakken voor water te halen of een  tactiekbespreking?

1 uur geleden zei aron162:

Ik zat te denken aan iets met ploegleiders wagens? dat een renner zich kan laten afzakken voor water te halen of een  tactiekbespreking?

In een wielerbordspel dat ik ooit heb gemaakt (en overigens nog elke maand speel; zie: http://wielerbordspellen.be/?page_id, http://www.cyclingboardgames.net/g_homastourpro.htm of ook http://www.boardgamegeek.com/filepage/74173/pro-rules-2011) dienen ploegleiderswagens om pech te verkleinen. Het werkt zo: elke ploegleider beslist achter welke groep zijn wagen rijdt en als een renner uit die groep materiaalpech heeft, dan verliest hij maar de helft van de normale tijd. In PCM zou dat betekenen dat je bij een lekke band dus niet altijd twee minuten verliest, maar slechts één als je ploegleider de renner meteen kan helpen.

Edited by Kinderkopke

5 uur geleden zei tijn11:

Vroeger (tot PCM 13 dunkt mij) kon je inderdaad alle klimmetjes in detail zien. Nu kan dat ook, echter niet voorafgaand aan de 3D-race. Voor Cyanide is het een kleine moeite om dat weer te herinvoeren, dus waarom niet?

Startlijst presenteren is natuuroijk ook handig.

Wat ook wel leuk is, is sociale media in de vorm van Facebook, Twitter of Strava. Nou is dat laatste wel lastig, maar waarom zou je je renners geen trainingsritten kunnen laten maken. Gewoon per dag instellen hoeveel kilometers een renner fietst (bijv. 96,4), welke trainingszone (H, D1, D2, D3 of W) en rijden maar. Voor wielrenners a la Steven Kruijswijk is dat dé manier om in vorm te geraken. Voor iemand als Cavendish zal een W-training (interval) effectiever zijn. Om je renner in vorm te laten zijn voor een koers is heel belangrijk, dus op realisme valt nog heel wat te winnen. Na de training krijg je de resultaten ook terug.

Verder verbaas ik me ook over de hartslag in koers. Iedere renner heeft exact hetzelfde omslagpunt, namelijk 140. Sowieso is dat veel te laag: bij mij is het 171, gemiddeld schat ik het voor een profrenner op 167. Daarbij is het realistischer als de hartslag net na de winter bij eenzelfde inspanning hoger ligt, dan in topvorm tijdens de Tour de France. En Gesinks hartslag ligt, refererend naar Strava, regelmatig tijdens afdalingen lager dan 80. Ik heb zelfs weleens 62 zien passeren. Een standaardminimumhartslag van 80 is dus onzin. 

Vooral op trainingsgebied en hartslag is er dus nog veel realisme te winnen voor PCM. 

174 is mijn omslagpunt. Zinloze info voor u allen, maar ik herstel mijn foutjes graag.

De sponsordoelen zijn in PCM een beetje raar geformuleerd. In plaats van "Word derde in de Waalse Pijl" zou het logischer zijn dat de sponsor zou vragen om "Drie maal podium in een koers van niveau A", "tweemaal winst in een kleine ronde van niveau B", of "een renner bij de top-10 in de WT-ranking", etc, ongeacht de precieze koers waarin je zo'n resultaat haalt. Nu is het zo dat de sponsor een zege wil in, zeg, de Omloop, maar als je die niet haalt is het onduidelijk of een overwinning in bijv. de Strade Bianche die mislukkig volledig compenseert.

Edited by Kinderkopke

De ''nieuwe lichting'' die elk seizoen (in carrière) wordt toegevoegd is zo sterk dat het niet realistisch is, met name onder de sprinters. In seizoen 1 heb ik nu een vrije renner (toegevoegd door het spel en dus geen DB-fout) gezien van 19 jaar met sprint 78 en acc 77 terwijl menig subtopper (renners die in de grote koersen top 10-15 rijden) die al jaren in de game zit hier na meerdere seizoenen gestaag groeien eindelijk pas geraakt is.

Mogelijke oplossing: begrens de ''nieuwe lichting'' op een bepaalde waarde zodat ze niet vanaf dag 1 in de allergrootste koersen meedoen om de zege en compenseer dit desnoods met een hoger potentieel.

1: Veldrijden

Dit is gewoon iets dat moet toegevoegd worden, geen andere woorden voor.

2: Trainingstages

De mogelijkheid om trainingstages te spelen. Je heb een bergachtige plek gekozen. Je kiest een renner en als er een melding komt van +1 KLI. Dan moet je zo snel mogelijk proberen klimmen en als dit binnen de juiste tijd is krijgt deze renner +1 KLI.

Veldrijden zou wel een toevoeging zijn, maar ik denk dat Venturini daarvoor eerst wereldkampioen moet worden. 

Wat ik graag zou zien is, behalve Veldrijden en ruststages ( vakantie's ), is dat je bij de carriere modus meer 1 op 1 contact kan hebben met je coureurs tijdens de koers en buiten de koers, zodat je hun ook tevreden kan houden met wat je van plan bent met hun

Renners mogen van mij wat later hun piek hebben. Als iedere renner op z'n 27e al op z'n max zit, vind ik het nog een beetje vroeg.

Ook wil ik verandering met sponsors. Dat je bijvoorbeeld meer sponsors voor het volgende seizoen kan tekenen en dat de grootte van de sponsor bepalend is voor je team. Natuurlijk hangt het er dan wel vanaf of je team world-tour rijdt of continental etc.

Ook zou ik willen dat je voor het volgende seizoen andere helmen kan kiezen. Éen standaard helm vind ik een beetje saai.

Misschien ook een ideetje: je kan bij jezelf (pro cyclist) en bij je renners (carrière) bepalen hoe intensief je op bepaalde punten wilt gaan trainen. Anders krijg je bijvoorbeeld dat een klimmer 80 klimmen, 71 heuvels en 60 hardrijden heeft.

Misschien voor de graphics als het niet teveel moeite kost: hoe meer inspanning een renner levert, hoe meer je de verzuring op z'n gezicht ziet.

Edited by YoungCyclist

1. Licenties + de daarbij horende rennersgezichten

2. Vermijden dat renners bij iedere heuvel of berg sprinten voor de punten terwijl de meeste van die renners toch niet meedoen voor het klassement. Is enorm storend om bij iedere heuvel of berg te moeten meesprinten of je verliest enorm veel krachten door ze terug in te halen.  Zou realistischer zijn als enkel de renners sprinten ofwel bij de eerste etappes ofwel als ze nog effectief in aanmerking komen voor het bergklassement.

3. Mogelijkheid om als ploegmanager op het einde van het seizoen te kunnen overstappen naar een andere ploeg (door zelf aanbiedingen te krijgen van bepaalde ploegen of spontaan zelf te solliciteren).

4. Telkens andere parcoers bij de grote rondes.  Als je verschillende seizoenen speelt, zie je inderdaad altijd dezelfde parcoers terugkeren.

5. Iets realistischer klimgedrag. In veel bergetappes zie je renners op kop rijden die slechts in de 60 hebben voor klimmen.

6. Minder energie kwijt als je alleen rijdt.  Als je nu 5 km alleen rijdt, ben je bijna je volledige energie kwijt. In de werkelijkheid zie je toch ook renners solo's rijden van 25 km.

7. Iets ander sprintsysteem. Nu begin je al te sprinten op 3 km van de finish terwijl dit in werkelijkheid slechts 300 à 400 m is.

Zouden op PCM nogal korte sprints worden dan.