Michal Kwiatek

[Focus] Focus Songfestival 3

Uitslag  

21 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Wat kies je?

• Het nieuwe systeem
    • Het scorebord

1,724 posts in this topic

26 minuten geleden zei markybos:

Ik verwacht veel Michael Jackson in ronde 2

Tot nu toe minder dan verwacht, maar uiteraard is hij wel al enkele keren ingestuurd.

Michael Jackson is dan ook gewoon een genie, misschien wel de beste muzikant die ooit op deze aardbol rond heeft gelopen.

Goeie muzikant inderdaad, maar de beste ooit vind ik overdreven.

Edited by Luuk.

Ik moet nog een nummer voor ronde 1 hebben van @Jodelaar en @Evert, zou tof zijn als jullie dat voor woensdag (overmorgen) 20u zouden kunnen doorsturen via PM.

Nog eens het thema van die ronde:

Ronde 1: Het jaar 2016

We beginnen met een ronde waar iedereen wel iets naar zijn smaak kan insturen, namelijk een ronde met muziek die dit jaar verschenen is. Dat is de enige voorwaarde waaraan voldaan moet worden, de taal en de muziekstijl maken niet uit.

Iedereen heeft een nummer ingestuurd, dus gaan we binnenkort beginnen met schrijven voor ronde 1. In of net na het weekend zullen we dan alle songs presenteren! 

Nieuwe inschrijvingen juichen we altijd toe! Die zullen dan vanaf de volgende ronde instromen! :) 

3039xsl.jpg

eomjk.jpg
De grote Steven Latch heeft wederom de weg naar het songfestival gevonden. De schot die ditmaal onder de vlag van Groot-Brittannië uitkomt, werd afgelopen editie nog knap vierde. Met de Red Hot Chili Peppers hoopt Latch een goede start maken. Vijf jaar naar het album ‘I’m with you’ bracht de Amerikaanse band dit jaar ‘The Getaway’ uit. Het nummer Dark Necessities is het bekendste nummer van de CD. Het aparte van dit nummer zit hem in het begin, waar je een pianosolo hoort. Iets wat we zeker niet vaker horen bij de ‘RHCP’. Toch geeft dit nummer je een ouderwets goed ‘Red Hot Chili Peppers-gevoel’! 

25jwhhy.jpg
Ook Jack Black is weer van de partij. Ditmaal voor de Verenigde Staten. De nummer achttien van vorig seizoen zendt in de eerste ronde de DJ Otto Knows in. Deze Zweed ken je wellicht al van het nummer ‘Million Voices’ dat in 2012 wereldwijd een grote hit werd. Dit jaar bracht hij samen met Avicii het nummer ‘Back Where I Belong’ uit. Het is zeker een nummer wat lekker wegluistert! 

19o48p.jpg
We stellen u voor aan Bigus Dickus uit Vaticaanstad. Deze man houdt vast en zeker van een beetje folkpunk, want hij komt aanzetten met de Amerikaanse band ‘AJJ’. De muziekgroep werd in 2004 opgericht in Phoenix, door onder andere zanger Sean Bonnette. Momenteel bestaat de band uit vijf leden. Nog geen twee maanden geleden brachten ze hun nieuwe album ‘The Bible 2’ uit. Daarop stond andere dit nummer wat je nu gaat beluisteren: ‘Goodbye, Oh Goodbye’. 

2wrhlht.jpg
We gaan naar Luxemburg, want daar staat Jonas Spritch te trappelen om zijn nummer te laten horen. Dit lied is volgens mij op heel veel radiozenders in de Benelux wel eens langsgekomen. Geen wonder, want P!nk (oftewel Alecia Beth Moore) is dan ook een ontzettend bekende artieste! Op 9 mei bracht deze Amerikaanse zangeres het nummer ‘Just Like Fire’ uit. Het nummer is speciaal geschreven voor de film ‘Alice Through the Looking Glass’ die een dag later in première ging. We gaan zien of dit nummer Jonas een sprookjesachtig succes gaat bezorgen!

mv47wp.jpg
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik aan Enrique Iglesias denk, dan moet ik altijd aan de zomer denken. Dat zal ongetwijfeld komen door nummers als ‘Bailamos’ of ‘El perdón’. Misschien dat onze trouwe Fransman Daniel L'amour daar ook zo over dacht en daarom het nummer ‘Duele el Corazón’ instuurt. Het nummer heeft al in diverse landen, zoals Portugal, Amerika en Hongarije op nummer 1 gestaan. Een goed teken dus voor L'amour die zijn twaalfde plek van vorig seizoen wil overtreffen!

35m032p.jpg
In Finland woont Frederik Jensen en hij wil zijn songfestivalavontuur beginnen met de zanger ‘Gnash’. Deze 23-jarige Amerikaan nam vorig jaar samen met zangeres Olivia O'Brienhet nummer ‘I Hate U, I Love U’ op. In februari 2016 werd het nummer officieel uitgebracht. In Australië bereikte het even de nummer een-positie en ook in Vlaanderen stond het nummer hoog in de charts. Mensen die van rustige, relaxte muziek houden, zullen deze Fin vast wel wat punten geven.

25a5gtf.jpg
Ik moet zeggen dat de Colombiaan Carlos Ortiz mij verrast heeft. Want van ‘Roulsen’ had ik nog nooit gehoord. Het blijkt de artiestennaam te zijn van DJ Roel Rats. Hij maakte sinds 2008 samen met Stijn Doors muziek onder de naam DJ RoulnDoors. Begin dit jaar gingen deze Utrechters scheiden van elkaar. Roel besloot om  door te gaan onder naam ‘Roulsen’ en kwam al vrij snel met het nummer ‘Time to get Down’. Ortiz verdiend zeker punten als het om originaliteit gaat en het is ook gewoon nog een lekker nummer ook, alleen je moet er natuurlijk maar net van houden! 

ok3g2f.jpg
Ook Generaal Groentje uit Groenland meldt zich op het songfestivalpodium. Hij laat de Amerikaanse band ‘Flogging Molly' voor ons optreden met het nummer ‘The Hand of John L. Sullivan’. Het leuke van deze band is dat je meteen hoort dat het iets ‘Iers’ in zich heeft. Verrassend is dat niet, want zanger Dave King is dan ook geboren in Ierland. De band richt zich vooral op punkrock, met zoals je wel zult horen een ‘Iers accent’. Het zou zomaar kunnen dat je deze band ooit wel eens gezien hebt, want ze hebben in het verleden onder andere opgetreden op Rock Werchter, Pinkpop, Pukkelpop en Lowlands!

10p0ehs.jpg
Dan is het nu tijd voor de titelverdediger! De Pool Michal Kwiatek is wederom van de partij en als oud-winnaar heb je toch wel de plicht om goede nummers te sturen. Hij begint deze editie met een nummer van de Ierse band ‘Walking On Cars’. De band bestaat uit een vijftal die elkaar in 2010 leerden kennen op school en gaven optredens in de lokale pubs. Ondertussen is de band een grote meneer geworden in Ierland. Met het nummer ‘Speeding Cars’ dat dit jaar uitkwam, lijken ze hun succes ook uit te breiden naar de Benelux.

w06etg.jpg
Met Giovanni Hernandez verwelkomen we wederom een oude bekende in deze songfestivalwereld. Deze Italiaan werd afgelopen editie zevende en lijkt deze ‘2016-ronde’ wel zinnen te hebben om nog wat hardstyle toe te voegen. Daarom komt hij met de Belgische DJ Koen Bauweraerts, of beter gezegd: Coone. Hij begon in 1998, toen hij nog maar vijftien jaar was, met muziek maken en dit jaar bracht hij het album ‘Less Is More’ uit. Daar stond onder andere ‘Faye’ op en dat is het nummer waar je nu mag van genieten!

281y64x.jpg
De Deen Jim Ski doet uiteraard weer mee aan dit grote liedjesfestijn. Deze man werd de vorige editie negende en komt deze ronde met een zeer bekend nummer, vooral voor de voetbalfans onder ons. David Guetta en Zara Larsson kregen dit jaar de opdracht om een themalied te maken voor het EK Voetbal in Frankrijk. Daaruit kwam het nummer ‘This One Is For You’, wat zo’n beetje bij alles wat met het EK te maken had, gedraaid werd. Dit lied bereikte in vele landen de nummer 1 positie, vooral in landen die meededen met het EK zoals Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en natuurlijk winnaar Portugal! 

2uham9j.jpg
Onze Kroatische ex-spits van Club Brugge treedt deze eerste ronde aan met de Amerikaanse singer-songwriter Frank Ocean, met het nummer 'Pink + White'. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van Frank Ocean gehoord had tot nu, maar blijkbaar was hij in 2012 één van de eerste hiphopartiesten die bekendmaakte dat hij biseksueel was. Zijn recente album 'Blonde', waarvan ook dit nummer komt, stond trouwens in verschillende landen, waaronder ook België, op nummer één in de album-tops.

fnfzb8.jpg
Ex-organisator Juan José de Coria is nu aan de beurt, met een nummer waarvan ik toch wel iets verwacht. 'Make It Right' werd namelijk meerdere kezen ingezonden, maar Juan José was het snelst. Artiest noch nummer waren echter bekend bij mij, Lucas & Steve blijken dus een Nederlands DJ-duo te zijn. Ik wens Juan José alvast veel plezier om dit verhaal vanaf de zijlijn te volgen dit keer, hij moet zich deze keer niet inhouden om de winst te pakken.

qyu3ys.jpg
Nu gaan we over naar een bekender nummer, want al voor de tweede zomer op rij had Alvaro Soler een zomerhit te pakken. Vorig jaar nog met 'El Mismo Sol', dit jaar had de Catalaan prijs met 'Sofia'. Hoewel het nummer heel vrolijk klinkt, heeft het allesbehalve een vrolijke betekenis. Zoals de naam al zegt gaat het over een vrouw genaamd Sofia, die de zanger verlaten heeft en nu samen is met een andere man. Vrij cliché maar ja, dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Ik zie dit nummer nog wel meedoen om de top tien, aangezien het zowel voor- als tegenstanders zal hebben.

ouctut.jpg
De Noor Einar Olsen dan kiest voor het Berlijnse trio Moderat. Enkele dagen geleden traden ze nog op voor een uitverkocht Vorst Nationaal en binnen een maand staan ze ook op Metropolis Festival in Rotterdam. Ze zijn dus vooral bekend in West-Europa, en live zijn ze uitstekend als we de lezers van het elektronische muziekmagazine 'Resident Advisor' mogen geloven, die hen in 2009 verkozen tot 'The #1 Live Act Of The Year'. Hier zal Moderat aantreden met 'Reminder'.

opmzpg.jpg
Weer over naar een nummer dat afgelopen zomer veel te horen was, namelijk 'Bailar' van Deorro. Deze Amerikaanse DJ kende ik persoonlijk enkel van 'Five More Hours', ik had geen idee dat dit nummer ook van hem was. De zang in dit nummer wordt verzorgd door de Puerto-Ricaan Elvis Crespo, die voor hij deze hit scoorde, enkel bekend was als merengue-zanger, waarvoor hij ook een Grammy won.

14147iv.jpg
Nieuwkomer Ari Bombari zendt net als zijn collega Steven Latch een nummer in van Red Hot Chili Peppers, beiden uit het album 'Getaway'. Ik moet zeggen dat ik een beetje verrast was toen ik 'Go Robot' voor het eerst hoorde, het is niet echt een typisch RHCP-nummer. De zang van Anthony Kiedis blijft natuurlijk wel herkenbaar, maar de stijl is een mix een disco en rock. Die aparte stijl van het nummer kan ik persoonlijk wel waarderen, want tja, het zijn wel de Red Hot Chili Peppers he.

aktk05.jpg
Onze trouwe Friedrich Schellenbrau uit Liechtenstein zet zijn geld op de Britse elektronische muziekgroep Clean Bandit, vooral bekend van het nummer 'Rather Be' uit 2014, dat destijds maar liefst elf weken op nummer één stond in de Nederlandse Top 40. Dat succes evenaren is bijzonder moeilijk en dat deed 'Tears' ook niet, met 'slechts' plekje 26 in de Top 40. Maar het is zeker geen slecht nummer, linkerrijtje moet kunnen.

6enoyw.jpg
Nu gaan we over naar een stukje instrumentale muziek, zes minuten relaxen bij de Amerikaanse postrockband Explosions In The Sky. Postrock voor alle duidelijkheid is een genre dat als reactie diende tegen grunge en metal. Het wordt gekenmerkt door lange instrumentale stukken met eerder sombere tonen of zelfs volledig instrumentale nummers zoals 'Landing Cliffs'. Linkerrijtje halen zal wel moeilijk worden voor dit nummer vrees ik.

im15vl.jpg
Hoewel zijn naam iets anders doet vermoeden, is Einar Sjallstrøm wel degelijk een Zweed en geen Noor of Deen. Hij gaat dit Songfestival proberen te winnen door enkel nummers uit zijn eigen land in te zenden, maar ik zal al verklappen dat dit niet altijd mogelijk zal zijn. Deze ronde probeert hij het met Samir & Viktor, die al twee jaar op rij probeerden deel te namen aan het Eurovisie Songfestival namens Zweden, maar tweemaal zonder succes. Laat ons hopen voor Einar dat 'Bada Nakna' het hier beter doet.

2d2av7.jpg
Ook oudgediende Levi van Sound is weer van de partij, alleen dit keer niet namens Zweden, maar als genaturaliseerde Canadees. In de 2016-ronde kiest hij voor Sia, misschien wel één van de meest succesvolle artiesten van 2016 voorlopig. Ze heeft dit jaar al drie nummers in de Nederlandse Top 40 gehad, met 'Bang My Head', 'Cheap Thrills' en dit 'The Greatest'. De rap in dit nummer wordt verzorgd door Kendrick Lamar. Een combinatie die zorgt voor een top tien notering?

521lax.jpg
Afsluiten doen we met toch wel de grootste doorbraak van 2016 tot nu toe, namelijk de Britse DJ Jonas Blue. Met 'Fast Car' en 'Perfect Strangers' had hij twee ferme hits te pakken, eerstegenoemde haalde zowel in Nederland als in België plekje drie in de hitlijsten. 'Perfect Strangers' deed het in Nederland zelfs nog beter met plekje twee. Ik zie dit toch als één van de favorieten voor de winst in deze ronde, gezien de bekendheid en de aanstekelijkheid van dit nummer.

Dit waren ze dan! Alle deelnemers hebben hun songs laten horen. Mocht je het handiger vinden om via rrn afspeellijst te luisteren? Voila! 

Citaat

Stemmen doen jullie door je top 10 aan mij (levi) door te geven via pm. De deadline ligt op woensdag 12 oktober 20.00 uur. Genoeg tijd dus om lekker te luisteren!  Hieronder in de spoiler het lijstje met alle nummers, wellicht handig om je juryoordeel daarop te noteren ;) 

Spoiler

Red Hot Chili Peppers – Dark Necessities
Otto Knows feat. Avicii – Back Where I Belong
AJJ – Goodbye, Oh Goodbye
P!NK – Just Like Fire
Enrique Iglesias – Duele El Corazon
Gnash – I hate you, I love you
Roulsen – Time To Get Down
Flogging Molly – The Hand Of John L. Sullivan
Walking On Cars – Speeding Cars
Coone ft. David Spekter – Faye
David Guetta ft. Zara Larsson – This One Is For You
Frank Ocean – Pink + White
Lucas & Steve – Make It Right
Alvaro Soler – Sofia
Moderat – Reminder
Deorro – Bailar feat. Elvis Crespo
Red Hot Chili Peppers – Go Robot
Clean Bandit – Tears
Explosions in the Sky – Landing Cliffs
Samir & Viktor – Bada Nakna
Sia – The Greatest
Jonas Blue – Perfect Strangers

@markybos @Andy Schleck @Michal Kwiatek @Jodelaar @Evert @Keldermania @Jeis @PinGuN667 @generaal groentje @Danny @Jimski @robbe007 @Luuk. @ddamore @Jarne @wielermannetje @Cyril @Jeje @aron24 @sepvanmarckefan @Stefanvk 

Jeje held dat je bent :notworthy:

Al had ik toch eerder Panetoz gepakt :clown:

Leuk om nu vanaf het begin mee te doen.

*** Make it right
** Speeding Cars , Dark Necessities
* De rest

Danny held dat je bent :notworthy:

Al had ik toch eerder 'Can't get enough' gepakt :clown:

5 uur geleden zei Jeis:

Danny held dat je bent :notworthy:

Al had ik toch eerder 'Can't get enough' gepakt :clown:

Hahaha, echt niet. Alleen de clip al maakt hem al beter. Nathan Barnatt voor diegene die meer van deze geniale vent wil zien.

Dit dus mensen :notworthy: 

7 minuten geleden zei suigfdhuibsyret:

hee dit is leuk. Is het mogelijk om nog in te pikken?

Natuurlijk, altijd! :) Als je een pm stuurt naar @Michal Kwiatek met daarin je artiestennaam en het land dat wil je zijn, dan kun je al vanaf ronde 2 instromen! Dit geldt natuurlijk voor iedereen die zich nog wil inschrijven. Hoe meer deelnemers, des te leuker het wordt! :D

Edited by levi

vraagje over ronde 3. Gaat het over de live-versie zoals die op het songfestival is gebracht, of over een studioversie? Want sommige nummers zijn wel leuk maar hebben de artiesten in kwestie gwn verpest door hun zang/act op het moment zelf.

Edited by suigfdhuibsyret

Op 5-10-2016 om 19:14 zei suigfdhuibsyret:

vraagje over ronde 3. Gaat het over de live-versie zoals die op het songfestival is gebracht, of over een studioversie? Want sommige nummers zijn wel leuk maar hebben de artiesten in kwestie gwn verpest door hun zang/act op het moment zelf.

Ik heb gewoon een videoclip gebruikt. Dus ik ga er vanuit dat je niet een live-versie hoeft in te sturen.

Op 5-10-2016 om 19:14 zei suigfdhuibsyret:

Ik denk dat we wel de versie van het Songfestival zelf zullen gebruiken, omdat dat de versie is waarmee ze het resultaat neergezet hebben

Krijgen we ook een ronde voor nationale finales (waarbij alleen nummers uit de nationale finales van elk land mogen meedoen, maar niet de nummers die uiteindelijk naar het songfestival zelf zijn gegaan)?