Michal Kwiatek

[Focus] Focus Songfestival 3

Uitslag  

21 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Wat kies je?

• Het nieuwe systeem
    • Het scorebord

1,724 posts in this topic

mfiybauv1zeal.png

Dank voor het wachten, maar hier ie dan eindelijk: Ronde 13!

tdfytw6htel1g.png

We beginnen met de Alaskaanse band Portugal. The Man die zichzelf pas sinds heel recent een one hit wonder mag noemen. Op het moment van schrijven staan ze voor de vierde week in de Vlaamse Ultratop 50 met deze 'Feel It Still'. Vooral in Frankrijk doet Portugal. The Man het zeer goed, daar staan ze momenteel al 20 weken in de lijst met als piek de derde plaats. In deze ronde zie ik het er niet echt tussen uit springen maar misschien dat het wel wat punten kan scoren doordat het bij sommigen nog vers in het gehoor ligt van op de radio.

uyeswxaqrviav.png

Als tweede krijgen we meteen het meest aangevraagde nummer van deze ronde voorgeschoteld. Ik heb het niet precies bijgehouden maar ik schat dat het toch zeker een keer of vier ingezonden is. Juan José de Coria speelde echter het snelst op de bal en dus mag hij gaan scoren met 'Narcotic'. De Duitsers van Liquido zijn intussen trouwens al acht jaar niet meer actief, ze zijn nooit meer in de buurt gekomen van het succes van deze song. Een van de topfavorieten voor rondewinst aangezien er wel een breed publiek op zal stemmen.

zbxyivnebluoj.png

Op het volgende nummer zal niet zo'n breed publiek stemmen vrees ik, maar de punten die onze Colombiaanse vriend zal ontvangen zullen dan misschien wat aan de hogere kant zijn. Uit Denemarken kan hij wel sowieso iets verwachten, al durf ik nog niet te zeggen hoeveel precies. Zoals zijn naam al doet uitschijnen, was Timmy Trumpet oorspronkelijk trompetspeler maar hij maakte de switch naar house-DJ. Samen met rapper Savage horen we hem hier aan het werk met 'Freaks'.

9cnrblj7vvkaj.png

Nu mogen we met Goo Goo Dolls een rondewinnaar van de vorige editie verwelkomen dus dan zou je die hier ook automatisch tot de favorieten moeten rekenen. Al liep het vorige keer in de finaleronde ook niet zoals gepland, daar strandden ze namelijk reeds in de halve finale. Maar toch zie ik 'Iris' als een zekerheidje voor de eerste tien, wederom omdat er wel punten uit veel verschillende hoeken zullen komen denk ik.

7icyw3bda8dmc.png

Een heel stuk terug in de tijd dan, helemaal naar 1979. Toen scoorde de Amerikaanse band The Knack hun enige grote hit met 'My Sharona' uit hun debuutalbum, en wat voor een hit! Het stond destijds op de eerste plaats in hun thuisland, Canada, Italië en Australië. In België en Nederland was het succes iets minder maar het is toch nog steeds een gekend nummer denk ik zo. Dit zal ook dicht tegen de top tien aanzitten.

owbcgzkcbihfa.png

Ietwat hetzelfde verhaal als het vorige nummer bij deze 'Your Woman', heel hoog scorend in vele andere landen maar bij ons slechts een middenmotor in de hitlijsten. Hoe goed White Town het hier zal doen vind ik moeilijk in te schatten maar even hoog eindigen als in de voorbije ronde zal zeer moeilijk worden voor Edwin van Cleef. De naam White Town kan trouwens enigszins bedrieglijk klinken, het gaat hier immers niet om een groep maar in feite om een enkele man, de Brit met Indische roots genaamd Jyoti Mishra.

hynebeonx272e.png

Met de eerste Nederlandstalige inzending deze ronden hebben we meteen ook een eerste one hit wonder te pakken die slechts in één land een hit heeft gehad. Hero stond met 'Toen ik je zag' zelfs in twee verschillende periodes in de Nederlandse Top 40. De eerste keer was bij de release in 1997 toen het zelfs enkele weken op de koppositie stond, de tweede keer was na het overlijden van Antonie Kamerling alias Hero in 2010. Voor ons Belgen zal dit nummer een stap in het onbekende zijn denk ik, maar dat is altijd leuk.

roqafvrdli1a2.png

Weer over naar recentere tijden met een van de grootste hits van de voorbije jaren, zeker in België waar het maar liefst tien weken op nummer één stond in de Ultratop 50. Op nummer één staan lukte Hozier in Nederland niet al is twaalf weken op rij bij de eerste vijf staan ook niet slecht natuurlijk. De meesten zullen wel weten dat 'Take Me To Church' een nummer tegen homofobie is. Het voelt dus toch een beetje vreemd om dit als inzending van Rusland aan te kondigen.

yp4twtkg90c4c.png

Verrassend genoeg zijn er ook twee Franstalige nummers ingezonden voor deze ronde, en 'Le Vent Nous Portera' is er daar eentje van. Ondanks de toch 52 miljoen views op Youtube had ik er nog nooit van gehoord, maar ik ben dan ook geen echte kenner van Franse muziek. Mijn mede-organisator is daar duidelijk wat meer in thuis want hij wist toch mooi dat dit nummer twee weekjes in de Nederlandse Top 40 had gestaan en dus geldig was voor deze ronde.

wt0ucwi8hlh9j.png

Nu maken we tijd voor de Schotse zanger Edwyn Collins die ik durf te tippen als kandidaat voor de top tien in deze ronde. Voorlopig vallen alle nummers van Aleksandar Groza wel relatief goed in de smaak met een derde, elfde en negende plaats. Dat zie ik ook gebeuren bij deze toch wel wereldhit 'A Girl Like You', al stond hij enkel in België op de eerste plaats in de hitlijst. Punten uit Denemarken kan Macedonië al wel opschrijven denk ik zo!

j78lcjyv6rzfl.png

Nadat we de ronde al begonnen waren met een one hit wonder dat op dit moment in de hitlijsten staat, krijgen we er nu nog eentje. De Amerikaanse rappers Post Malone en 21 Savage doen het op dit moment uitstekend met hun hit 'Rockstar'. Ze zijn al nummer één geweest in maar liefst elf landen, waaronder Canada, het Verenigd Koninkrijk, Portugal en Australië, verspreid over de hele wereld zoals u ziet.

uy9xxj4v7knbs.png

Voor het volgende nummer keren we weer even terug naar de vorige editie, meer bepaald naar de ronde met als thema films en series. Naast het eerder vernoemde 'Iris' van Goo Goo Dolls, dat die ronde dus won, deed ook Smash Mouth daar mee met deze 'All Star'. Toen werden ze als inzending van Juan José de Coria zevende. Misschien kan Maho Ling dus wel hoge punten verwachten vanuit Oost-Timor.

yhsc4o3ejvmln.png

Nu we toch nog bij het Focus Songfestival 2 zijn, kunnen we daar evengoed nog wat langer blijven hangen. Ook deze Braziliaanse eendagsvlieg Gusttavo Lima hoorden we daar aan het werk, hij eindigde toen in de middenmoot op de dertiende plaats. Ik verwacht dat 'Balada' nu hetzelfde lot zal beschoren zijn, voor sommigen zal dit te overspeeld zijn om punten aan te geven. Noem het gerust de 'Despacito' van 2012.

zxhx7sd9cz1mz.png

Het succes van 'Dernière Danse' is natuurlijk niet te vergelijken met dat van het voorgaande nummer, maar nummer één in Griekenland, Israël, Roemenië en Turkije is toch ook vrij knap. Na haar grote hit was het niet volledig stil rond de Parijse Indila, voornamelijk in eigen land scoorde ze nog wel enkele hitjes. De punten zullen hier moeten komen van de liefhebbers van Franse muziek dus wie weet zal dat vanuit de hoek van Levi van Sound zijn, de andere persoon die deze ronde voor Franstalig koos.

4jiebcngykwhc.png

De kans dat je wat vaker aan dezelfde nummers denkt als andere mensen is natuurlijk groter in een ronde als deze en dat is dan ook wat er gebeurde bij 'You Get What You Give' van New Radicals. Dat nummer stond ook op mijn (relatief lange, dat wel) shortlist, al weet ik niet of ik hem zou hebben ingezonden als Daniel L'amour er niet mee zou gaan lopen zijn. Enfin, ik zal deze hit waarschijnlijk wel in mijn top tien opnemen en ik denk dat nog wel wat mensen dat zullen doen. Hopelijk kan Frankrijk zo zijn negatieve spiraal van de laatste rondes doorbreken, vier keer na elkaar eindigde het bij de laatste tien.

d374lh9go5hck.png

Zo halverwege deze ronde, neemt Dirk Nhé een ontbijtje. Het volgende nummer zond de Vietnamees ook al eens in bij de vorige editie van het Songfestival. In de 90’s-Ronde haalde het destijds de zesde plaats in de finale. Lukt het Deep Blue Something ook om buiten de 90’s hits om een top 10 klassering te halen? We gaan het zien! Dit is ‘Breakfast at Tiffany's’ namens Vietnam!

6fwyxxos2tvsh.png

Onze Pool, Michal Kwiatek, gooit een Duits sausje over deze ronde heen. Het nummer is weliswaar in het Engels, maar de band komt wel van onze Oosterburen. ‘Reamonn’ zag in 2000 het levenslicht. Hun eerste single bleek ook veruit hun grootste hit, die in vele landen in de top 5 kwam. Op zo’n notering hoopt Kwiatek waarschijnlijk ook. We gaan luisteren naar ‘Supergirl’, de inzending van Polen!

twncpbwae8fmb.png

Juan Marigil neemt ons mee naar Manchester, waar de band The Stone Roses vandaan komt. In laatste weken van de jaren 80 brachten ze een nummer uit, wat eigenlijk nooit hoog in de hitlijsten kwam, maar er wel heel lang in bleef. In de 90’s maakte deze song zelfs een aantal keren zijn comeback. Voor Andorra is dit ‘Fools gold’!

deb3d4hjyeotj.png

We gaan wederom terug naar de jaren 90. In die tijd maakte de Amerikaanse band ‘The Rembrandts’ hun bekende hit. Dit nummer kwam de band eigenlijk aanwaaien, want ‘They Might Be Giants’ en ‘R.E.M’, kregen dit nummer aangeboden, maar hoefden die niet hebben. De Amerikanen uit Los Angels konden daarvan profiteren, want het nummer kwam in veel hitlijsten terecht. Dit is ‘I'll Be There for You’, het nummer van Kroatië!

bqe3krvodg8qe.png

Don Matteo heeft naast het wielrennen vast wel andere liefdes. Misschien is een daarvan wel Tom Odell. In 2012 nam de Britse zanger een nummer op, die zijn nieuwe album moest promoten. Pas in de zomer van 2013 kwam deze hit pas echt op stoom in de charts. In Vlaanderen stond deze song zelfs even op nummer 1. Luistert u naar de Sloveense inzending ‘Another Love’!

881ub2hylhb92.png

De Noor Einar Olsen neemt ons weer mee terug naar de 70’s. De Ierse band ‘Thin Lizzy’ coverde een nummer, dat in de (Ierse)muziekwereld al heel vaak was nagedaan. Later coverde bijvoorbeeld Metallica deze song nog. Vooral in de Engels talige landen deed dit nummer het erg goed. Benieuwd doe die klinkt? Mooi zo! Geniet u van de rockklanken van ‘Whiskey in the Jar’, vanuit Noorwegen!

ktfvmj3pvq7od.png

Op naar Bigus Dickus. Hij komt met een nummer van de Britse rockband ‘Django Django’. Hoewel het nummer, dat begin 2012 werd uitgebracht, het niet heel erg goed deed in de hitlijsten, is het naar mijn idee wel vaak gedraaid op de radio in die tijd. Ik heb een goed gevoel voor Dickus bij dit nummer, al zegt dat bij het songfestival natuurlijk helemaal niks! Voor Vaticaanstad is dit ‘Default’!

l2q60rshdmvmm.png

Giovanni Hernandez gunt de Hollandse band ‘Chocolate Puma’ een tripje Down Under. Deze band begon aan het begin van de 90’s aan de weg te timmeren met hun housemuziek. ‘Give it up’ was in 1993 ongetwijfeld hun grootste hit., maar zo ver terug in de tijd wil Hernandez niet gaan, want 3 jaar geleden was daar het volgende nummer. Deze song wist het een maandje vol te houden in de top 40. Luistert u naar ‘Step Back’, namens Italië!

v32fcsvagsqxg.png

Gaan we naar wat Amerikaanse rock uit de jaren 90, die u wordt aangeboden door Sinead O'Connor. De band ‘Alice in Chains’ bracht in 1992, zeker voor zich zelf, een bijzonder nummer uit. Twee jaar eerder stierf de zanger en gitarist van de band: Andrew Wood. Hij nam iets te veel heroïne op z’n 24ste en dan kan het dus snel over zijn met het leven. Het volgende nummer, dat maar twee weken in de top 40 stond, is daarom ook een soort van eerbetoon aan Wood. Dit is ‘Would?’, voor Ierland!

gt3opwlhnpzmx.png

Onze Zuid-Amerikaanse Lionel Aguero wist ook in de vorige ronde een nette top 10 notering neer te zetten. Ben benieuwd of dat ook in deze ronde lukt. In ieder geval krijgen we weer een redelijk recent nummer te horen. De Amerikaanse band DNCE bracht eind 2015 hun debuut single uit, dat meteen wereldwijd een grote hit werd. 18 weken lang stond deze song maar liefst in de Top 40. Voor Argentinië is dit ‘Cake by the Ocean’!

smpk9oelcfu1q.png

Met Jonas Spritch duiken we weer de 90’s in. De Luxemburger heeft vertrouwen in een nummer dat ook in de Royalty-ronde niet had misstaan. ‘Wamdue Project’ bracht in 1997 een zogenoemde ‘downtempo’ nummer uit, wat over de hele wereld goed beluisterd werd en in de UK zelfs op nummer 1 stond. We hebben het natuurlijk over het nummer ‘King of My Castle’, dat hier in Sydney voor Luxemburg mag aantreden!

bk1kwkph3aecg.png

We blijven in de 90’s. Lhamo Dhöndup kiest voor de Franse band ‘Air’. Eind 1998 brachten ze een nummer uit die de Nederlandse hitlijst wist te behalen met een 23ste plek als piek. In de andere landen was het nummer minder populair. Toch heb ik een goed gevoel van onze Tibetaan, want dit nummer luistert lekker weg en zou en wijkt toch wel iets af ten opzichte van andere nummers deze ronde. Uw applaus graag voor ‘All I Need’, namens Nepal!

7lrrxaolumlty.png

De Deen Jim Ski brengt wat ‘Indie pop’ naar Sydney. Capital Cities bracht het nummer begin 2011 uit. Deze song sloeg wereldwijd meteen aan en stond in onder andere de Verenigde Staten, Duitsland en Mexico op nummer 1. Ook in de Benelux deed het aardig mee in de hitlijsten. Goede vooruitzichten dus voor mijn medeorganisator als het gaat om een top 10 plaats! Je hoort ‘Safe and Sound’, dat mag aantreden voor Denemarken!

e71hvjeykrahd.png

Ja ja, het is zover! Heel Sydney wacht natuurlijk op het optreden van hun thuisland! Een jonge Belg krijgt de eer om dat te doen. Tamino is zijn naam. Hij werd uitgenodigd bij Radio 1 en maakte daar zoveel indruk dat ze bij die zender meer van hem wilden horen. Die kans benutte hij met succes, want hij mocht deze zomer ook nog eens op meerdere festivals spelen zoals Rock Werchter en Pukkelpop. Het scheelde niet veel of hij mocht niet meedoen deze ronde, want het volgende nummer stond met plek nummer 50 slechts een week in de hitlijst van België! Het slotakkoord deze ronde komt van gastland Australië en het nummer ‘Habibi’!

Citaat

Dat waren alle 29 one-hitwonders! Je top 10 mag je naar mij (Levi) sturen en dat graag voor woensdag 25 oktober 23.59 uur!

@freire28 @Jeis @Stefanvk @Danny @Jarne @suigfdhuibsyret @Jodelaar @PinGuN667 @Zeus @Siempie @Andy Schleck @ddamore @sepvanmarckefan @Hendrik @Jimski @Dahls @robbe007 @Dinoow @Luuk. @Cyril @Mark0174 @Evert @tijs02 @wielermannetje @Mark1987 @LSDS @Jeje

Edited by levi

De drie nummers die mij op het eerste zicht het meest aanstaan zijn allemaal van Franse makelij. 

Le vent nous portera ging ik bij een eventuele Franstalige ronde kiezen. Benieuwd dus of dat hier goed scoort.

Alleen wel een beetje jammer dat een enkeling het thema een beetje erg ruim neemt. Artiesten als Tom Odell en Alice in Chains zijn vééls te succesvol en hebben een veel te grote fanbase achter zich weten te scharen om echt tot deze categorie gerekend te worden. Maar goed, om die inzending van Alice in Chains zal ik dan verder niet al te veel zeuren (*hint*). Verder ben ik voor het eerst in mijn deelname alhier getriggerd om meer van een door iemand anders ingezonden artiest te gaan beluisteren.

Iedere artiest die gekozen is deze ronde heeft wel veel meer dan één nummer gemaakt en een zekere fanbase, Zeus. Het punt is net dat de meesten bij het grote publiek maar bekend zijn vanwege één nummertje. Ik kan hier ook de bands uitpikken die ik beter ken dan hun grootste hit en zeggen dat zij niet in deze categorie thuishoren. Omdat de meeste 'echte' one-hitwonders die ik kende me niets zeiden, ben ik gegaan voor iemand die voldeed aan de voorwaarde omdat hij simpelweg nog maar sinds vorig jaar bekend is. Natuurlijk is dat ook geen one-hitwonder in mijn ogen. :ninja:

9 minuten geleden zei LSDS:

Iedere artiest die gekozen is deze ronde heeft wel veel meer dan één nummer gemaakt en een zekere fanbase, Zeus. Het punt is net dat de meesten bij het grote publiek maar bekend zijn vanwege één nummertje. Ik kan hier ook de bands uitpikken die ik beter ken dan hun grootste hit en zeggen dat zij niet in deze categorie thuishoren. Omdat de meeste 'echte' one-hitwonders die ik kende me niets zeiden, ben ik gegaan voor iemand die voldeed aan de voorwaarde omdat hij simpelweg nog maar sinds vorig jaar bekend is. Natuurlijk is dat ook geen one-hitwonder in mijn ogen. :ninja:

Jawel, maar beter kennen dan hun grootste hit, daar gaat het hier niet echt om. Punt is meer dat een Tom Odell en een band als Alice in Chains gewoon wereldberoemde acts/artiesten zijn. Men heeft hier nu gekozen voor hun bekendste nummer, maar maakt dat ze een one-hit-wonder? Is Bon Jovi met Livin' On A Prayer dan ook een one-hit-wonder? Ik bedoel maar. Een one-hit-wonder vertaal ik toch min of meer als een ééndagsvlieg. Ik heb daar met Edwyn Collins toch goed rekening mee gehouden, maar ik zie nu ook gewoon bands/artiesten langskomen met een ellenlang (en ook erkend en bekend) repertoire. Maar afin, het was slechts een opmerking.

Pas maar op dat Vladimir het niet ziet. Toch mss puntjes voor de mooie westerse propaganda.

Edited by freire28

Noot: Dit is geen aanval of slechte kritiek, maar gewoon hoe ik alles interpreteer:

Is een mogelijke definitie van een hit in de muziekwereld niet ongeveer een nummer dat het goed doet bij het grote publiek? Ik begrijp best dat er ook artiesten zijn die op het vlak van live performances of albums het heel goed doen, zelfs in absolute aantallen, maar eigenlijk amper scoren op het vlak van singles. Dit 'verhaal' draait in mijn ogen voornamelijk rond losse nummers, dus ik heb deze ronde dan ook zo geïnterpreteerd. In die zin kunnen artiesten die op bepaalde vlakken scoren dus ook one-hitwonders zijn voor mij. Verder snap ik totaal niet wat Bon Jovi hiermee te maken heeft, want die heeft (als ik Wikipedia mag geloven) een stuk of 30 nummers gemaakt die de hitlijsten hebben gehaald.

Hoog niveau die eerste 10 nummers, al vind ik ook dat er een paar aan de spirit van de ronde voorbij gaan. Jodelaar met een heerlijke nederlandstalige inzending imo. Was wat liveversies aan het zoeken en kwam toevallig deze tegen tussen de suggesties, wat ik een heel leuke medley vond. Ik geef het maar even mee voor de liefhebbers

Edited by suigfdhuibsyret

Heerlijke ronde, zoals enkelen voor me ook al aangaven gaat punten uitdelen hier lastig worden, want heb er zonder te luisteren al meer dan 10 die ik punten wil geven.

Ik tip Narcotic voor de winst.

In zekere zin wel eens met Zeus dat sommige bands hier eigenlijk niet thuis horen. Zelfs mijn eigen inzending voldoet eigenlijk niet, want in Engeland hadden ze hit na hit. Maar goed, binnen de regels van de opgave kunnen deze gekozen worden, dus daar verder geen gezeur over.

Wel vind ik het twijfelachtig om artiesten te kiezen die nu net hun eerste grote hit scoren/scoorden. Die zijn nog volop singles aan het uitbrengen en zouden over een maand dus een tweede hit kunnen hebben....