Michal Kwiatek

[Focus] Focus Songfestival 3

Uitslag  

21 members have voted

This poll is closed to new votes
  1. 1. Wat kies je?

• Het nieuwe systeem
    • Het scorebord

1,661 posts in this topic

4 uur geleden zei Aaron:

wel een beetje gemist, dit verhaal. :)

Je kan nog altijd meedoen hè!

1 minuut geleden zei Michal Kwiatek:

Je kan nog altijd meedoen hè!

ok, I can try. :D

Bij het insturen van mijn keuzes voor de volgende 5 rondes heb ik 2 keer te horen gekregen dat iemand een bepaald nummer reeds gekozen had. Zijn dat dan extra punten voor uitstekende muzieksmaak of minpunten voor onoriginaliteit? :hmm:

Hangt ervan af, als je November Rain in wilde sturen bij de Top 2000-ronde zeker dat tweede.

12 minuten geleden zei Hendrik:

Bij het insturen van mijn keuzes voor de volgende 5 rondes heb ik 2 keer te horen gekregen dat iemand een bepaald nummer reeds gekozen had. Zijn dat dan extra punten voor uitstekende muzieksmaak of minpunten voor onoriginaliteit? :hmm:

Ik citeer een zekere Hendrik in het topic Nummers waarvan je spontaan agressief wordt:

Op 9-1-2018 om 16:07 zei Hendrik:

Alles wat te vaak wordt gedraaid. 

Op 9-1-2018 om 16:07 zei Hendrik:

#hipster

RIP geloofwaardigheid

28 minuten geleden zei LSDS:

Ik citeer een zekere Hendrik in het topic Nummers waarvan je spontaan agressief wordt:

RIP geloofwaardigheid

Niets zegt toch dat die nummers vaak gedraaid worden? :s 

Dommedieter

En ik zou zeggen RIP geloofwaardigheid, maar die moet je eerst hebben natuurlijk. 

waarom kunnen we niet gewoon drie nummers inzenden. altijd maar dat kiezen tussen totaal verschillende dingen 

3 uur geleden zei freire28:

Enig idee wanneer we ronde 16 mogen verwachten :D?

Normaal gesproken volgende week :) 

8nikb06dh.png

xfyy2uq2go.png

We beginnen deze terugblik op 2017 direct met een van de twee nummers die meerdere keren werden ingezonden voor deze ronde. Dat het dan net bij Imagine Dragons gebeurt, hoeft ook niet te verwonderen als je ziet dat ze de twee keren dat ze meededen aan dit Songfestival telkens in de top zeven van hun ronde eindigden. Keuze genoeg trouwens voor hits van de Amerikaanse indieband van het afgelopen jaar, naast deze ‘Whatever It Takes’ waren er ook nog ‘Thunder’ en ‘Believer’.

6ur7o2vg25z.png

Ik herkende ‘The System Only Dreams in Total Darkness’ meteen maar ik had geen idee waarvan en na even zoeken vond ik het toch: het staat op de soundtrack van FIFA 18! Daarvan zullen nog enkelen dit wel kennen denk ik zo, al zal dat misschien zoals ik niet bij naam zijn. Ik durf The National wel te voorspellen als een van de verrassingen deze ronde met hopelijk voor Lhamo Dhöndup nog eens een plaatsje bij de eerste helft, dat is ook alweer zes rondes geleden voor Tibet.

y6rewy03y2349.png

Na drie nummers hebben we meteen alle inzendingen gehad die ik meer dan een keer langs heb zien komen. En als een van de grote memes van 2017 kon Big Shaq oftewel comedian Michael Dapaah niet ontbreken natuurlijk. Met ‘Man’s Not Hot’ stond hij in zowat heel Europa in de hitlijsten dus het minste dat je kan zeggen is dat deze sketch van de Brit geslaagd is.

7cmxokuo.png

Ook de Amerikaanse popzangeres Katy Perry tekende weer present in 2017 met onder andere ‘Feels’ en deze ‘Chained to the Rythm’. Dit nummer betekende meteen ook de eerste grote hit voor Skip Marley en als ik je zeg dat hij uit Jamaica komt dan weet je waarschijnlijk al genoeg. Indien je het toch nog niet doorhebt, hij is familie van Bob Marley, meer bepaald zijn kleinzoon.

iiwevla5.png

Van een artieste die al een tiental jaar meegaat, gaan we naar een rockband die pas in 2013 het levenslicht zag. Al is het misschien correcter om rockduo te zeggen aangezien Royal Blood slechts bestaat uit zanger en gitarist Mike Kerr en drummer Ben Thatcher. Met ‘Lights Out’ uit hun tweede album ‘How Did We Get So Dark?’ stonden deze heren afgelopen jaar op de eerste plaats in de rock hitlijsten van Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Liefhebbers van het genre zullen hier dus wel punten aan geven!

xqwq1t.png

Ook de volgende artiest is een rockband al is deze wel iets alternatiever dan de voorgaande. De Amerikaanse band Moon Taxi zei me op het eerste gezicht niets en dat is altijd leuk natuurlijk. Blijkbaar zijn ze toch al meer dan tien jaar actief, maar hun succes situeert zich vooral in hun thuisland, waar ze regelmatig eens touren. Benieuwd wat ‘Two High’ hier gaat doen, al vind ik het moeilijk om er een voorspelling aan vast te maken.

0r99nzr6fdn.png

Als volgende krijgen we een nummer dat het op dit moment ook nog erg goed doet in de hitlijsten, zowel in Nederland als in België staat ‘Havana’ op het moment van schrijven op plekje vier in de hitlijsten. Sinds ze eind 2016 uit de meidengroep Fifth Harmony stapte, gaat het uitstekend met de solocarrière van Camila Cabello. Vorig jaar had ze naast deze ‘Havana’ samen met rapper Young Thug, ook nog succes met ‘Know No Better’ en ‘Bad Things’. Laten we hopen voor haar dat 2018 net zo’n mooi jaar zal worden

j1myufwnto.png

Giovanni Hernandez stuurt zijn favoriete artiest nog eens naar het podium. Het is namelijk al de derde keer dit Songfestival dat de Belgische hardstyle DJ Coone mag aantreden voor Italië. Deze keer doet hij dat samen met Wildstylez, een DJ uit hetzelfde genre maar dan uit Nederland. Ronde 12 was de laatste ronde waarin Coone meedeed en daar wist hij slechts twee nummers achter zich te houden, eens kijken of hij nu wat meer geapprecieerd wordt.

lu1ib5qb1a5.png

De vorige Belg zal bij onze noorderburen ook nog wel bekend zijn, dat zal in het geval van Milo Meskens wel anders zijn denk ik. Hij deed in 2015 mee aan De Nieuwe Lichting van radiozender Studio Brussel, een soort jaarlijkse talentenjacht maar dan via de radio. De winnaar van 2017, Tamino, deed enkele rondes geleden al eens mee trouwens. Terug naar Milo Meskens nu, die had afgelopen jaar ook een serieuze hit in België met ‘New Beginning’, maar leuk dat Jonas Spritch voor het onbekendere ‘Twenty One’ gaat.

7scs3g.png

Ook in 2017 scoorde twee derde van de voormalige groep Swedish House Mafia weer een grote hit. Axwell en Ingrosso hadden een van de grote hits van deze zomer en bij uitbreiding van heel het jaar met ‘More Than You Know’, in zowat heel Europa stond het wel in de top vijf. Benieuwd of Juan José de Coria hiermee de aanstormende Steven Latch en Edwin van Cleef kan afhouden in het klassement.

bw1y5zp6ld5t.png

Bastille bracht vorig jaar nog eens een nummer uit en dat was voor de soundtrack van de Netflixfilm ‘Bright’. Ook Camila Cabello van daarnet heeft een nummer op die soundtrack, zo zie je maar dat er overal wel ergens een verband tussen te vinden is. Tijdens het vorige Songfestival deed Bastille trouwens ook al mee aan een actuele ronde, toen wonnen ze zelfs met ‘Pompeii’. Om ‘World Gone Mad’ daarmee nu te gaan vergelijken is misschien wat te hoog gegrepen, maar wie weet valt hun muziek hier nog steeds goed in de smaak.

jbdj534z5mb.png

Einar Olsen brengt wat rap naar deze 2017 ronde met de Amerikaan Vince Staples, uit Compton meer bepaald. Ook Juicy J heeft aan deze song meegewerkt, die is bij het grote publiek wel gekend van ‘Dark Horse’ samen met de eerder aan bod gekomen Katy Perry. Hier gaat het echter niet om een paard maar om een vis. Wat ik van ‘Big Fish’ moet verwachten weet ik niet zo goed, al zou het voor Noorwegen wel eens leuk zijn om een keertje top tien te eindigen.

xwa1jy37.png

Tijdens de vorige ronde stemde hij al mee, maar hier is hij dan ook met zijn eerste inzending: Pavel Nedved uit Tsjechië! Hij zorgt voor wat indierock met de Amerikaanse band The War On Drugs. Die zijn natuurlijk vooral gekend van iets oudere nummers als ‘Red Eyes’ en ‘Under The Pressure’, maar hier zullen we hen aan het werk horen met ‘Strangest Thing’. Ik zie dit wel een goed debuut worden voor Tsjechië, met veel punten van het alternatieve publiek.

82dd5la.png

Dan krijgen we nu volgens mij de inzending met het laagste aantal views op Youtube, met een kleine 30.000 views zou dit niet misstaan in een onbekend is onbemind-ronde. De mannen van Dropkick Murphys draaien al mee sinds 1996 en met hun combinatie van folk en rock kan je hen best wel uniek noemen. Igor Pavlov zal alvast hopen dat die uniekheid van ‘Until the Next Time’ beloond zal worden.

nyi6ty.png

2017 betekende het tienjarige jubileum voor de Britse band Alt-J en dat vierden ze met hun derde album ‘Relaxer’. Daarop was deze ‘3WW’ oftewel ‘Three Worn Words’ de opener en voor dit nummer kreeg Alt-J het gezelschap van zanger Ellie Rowsel van Wolf Alice. Net als mijn voorspelling bij The War On Drugs verwacht ik ook hier wat punten van het alternatieve publiek, met hopelijk voor Juan Marigil net zo’n mooi resultaat als vorige ronde tot gevolg.

v0r0xc.png

De eerste helft van deze ronde sluiten we af met de inzending uit Colombia en dan weet je dat de kans groot is dat we ons aan een elektronisch nummer mogen verwachten. Carlos Ortiz stelt ook dit keer niet teleur en brengt met ‘Focus’ een soort eerbetoon aan dit forum, dat toch onder deze naam zal voortbestaan blijkbaar. Sick Individuals is trouwens een DJ-duo uit Hilversum dus we kunnen ze alvast relatief dicht bij huis situeren. Twee rondes na elkaar eindigde Colombia tiende, zullen ze voor een derde op rij gaan?

cbnd6z2yq.png

Het tweede gedeelte van deze ronde beginnen we met de nummer twee van de vorige ronde!  De man uit Emiraten komt met een bijzonder nummer. Als je naar deze song luistert, zal je onder andere de zang, of ja beter gezgd, de gemanipuleerde zang opvallen. Ondanks dat de stemmen in het nummer zo enorm vervormd worden, ontstaat er toch een lekker ritme! Deze band heet Doctrine, is een groep afkomstig uit Los Angels en zag nog maar net het levenslicht. Geniet u, zoals ze het zelf noemen, van ‘wat klassieke koormuziek met wat ritme van het Indiepop genre’.

7r6po9yg.png

Gaan we naar Vaticaanstad, waar Cyril met een nummer komt van Alvvays, een Candese Indiepopband uit Toronto. Sinds 2011 vormen ze met z’n vijven deze groep. Hun laatste album werd naast Canada ook vaak beluisterd in andere Engelstalige landen zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het is een rustig nummer wat zeker lekker weg luistert! Of het ook veel punten krijgt, dat durf ik niet te zeggen, maar laten we het beste hopen voor Cyril...

dg9dctbj7bzce.png

We gaan weer terug naar Los Angels, want daar komt de volgende muzikant vandaan! Robbe kiest voor een song van Thundercat, ofwel Stephen Bruner wat zijn echte naam is. Ik had er nog nooit van gehoord, maar hij schijnt toch redelijk bekend te zijn. Zo gaf hij begin april nog een concert in Utrecht en Brussel. Maar als je met Kendrick Lamar op pad gaat, wordt je al snel bekend natuurlijk! Het is lastig in te schatten waar dit nummer gaat eindigen, maar ik gok de middenmoot voor Kroatië!

c7zv39r7ccu.png

Op naar Denemarken en naar het echte songfestival! Michal Kwiatek kiest ervoor om Blanche ook te verwelkomen in de Focus variant! Ellie Delvaux, de echte naam van Blanche, mocht voor België uitkomen en werd van te voren gezien als een van de outsiders/kanshebbers. De repetities gingen niet helemaal naar wens en even werd er zelfs gevreesd dat ze de finale niet zou halen. Gelukkig zette Blanche, toen het er echt om ging, twee prima optredens neer, wat resulteerde in een vierde plaats in zowel de halve finale als de finale! Linker rijtje moet hier toch wel zeker lukken en wie weet wat er dan nog meer mogelijk is! 

6gap17704sx9k.png

Van de Belgische inzending van het ESF, naar de Belgische inzending van het FSF! Aaron debuteert namens de Belgen en dat doet hij met het nummer ‘There's Nothing Holdin' Me Back’ van Shawn Mendes. Voor veel mensen denk ik toch wel een bekend nummer, want deze Canadees behaalde met dit lied in onder andere de USA, Canada en Zuid-Korea en in nog veel meer landen een top 10 positie! Wie weet is dit een goed teken en kan Aaron zijn debuut verzilveren met een mooie plek!

1f6anr03ptba4.png

Allereerst een compliment aan Freire dat hij vaak voor nummers uit het land waar voor hij uitkomt: Oekraïne! Je hoort dat soort nummers immers niet elke dag op de radio. Ditmaal horen we een song van de progressieve popband The Hardkiss, die onder andere al eens meedeed aan de nationale voorronde van het songfestival in 2016 en destijds tweede werden! Het volgende nummer ‘The cranes’ brachten ze vorig jaar uit. Het is een emotionele song, die vast wel meerdere mensen zullen waarderen hier!

xxmxn48h.png

Door naar het land dat de volgende ronde vooral in de belangstelling zal staan: Australië! LSDS neemt wederom een bijzonder verhaal nee met zijn nummer. Slowdive, een Engelse band uit Reading, begon in 1989 en was tot 1995 vrij actief in de muziekwereld. Daarna hielden ze er plots mee op, maar 19 jaar later kwamen de bandleden toch weer bij elkaar om in 2017, ruim 22 jaar later (!), voor het eerst weer een single uit te brengen! ‘Star Roving’is de naam van het nummer en daar kun je nu naar gaan luisteren!

il812lnp.png

Het volgende nummer is vooral in België in bekend. Deze song moest een grote zomerhit worden van Dimitri Vegas & Like Mike met hulp van David Guetta en bijgestaan door singer-songwriter Kiiara. In Vlaanderen kwam dit lied op nummer 4 te staan in de Ultra Top 50 en in Nederland op plekje 22 in de Top 40! Deze song is inderdaad lekker om op te dansen in de zomer. Het zou me daarom ook niet verbazen als dit nummer het goed gaat doen.

ci401437adu0m.png

De Ieren sturen een band die in 2017 flink aan de deur klopte. Cigarettes After Sex, wat een prachtige naam is voor een band, ontstond nu bijna 10 jaar geleden in Texas. Vorig jaar brachten ze hun allereerste album uit. Een van de tien nummers daarop heet ‘Apocalypse’, een lied waarbij je heerlijk kunt wegdromen. Evert stelt ons wederom zeker niet teleur en laat ons weer echte pure muziek horen! Benieuwd waar hem dat gaat brengen in de eindstand!

q9ysmv6.png

Ja ja, daar is ie weer! Onze lieftallige Fransman Ddamore maakt z’n comeback! Hij komt met een nummer van de Australische zanger Zayn, waarin Sia ook nog ergens gezellig voorbij komt flitsen. ‘Dusk Till Dawn’ werd in enorm veel landen een nummer 1 hit! Ook in Nederland en België stond het nummer in de top 5. Ik gok dat dit nummer het hier erg goed gaat doen bij het mainstreampubliek. Wellicht is dat wel de succesformule die de comeback kid naar een hoge klassering brengt!

zfgbn0bu.png

Zijn we aanbeland bij onze Welshman, die de koppositie in het klassement al van dichtbij kan ruiken! Vraag is of hij deze ronde al de koningsstoel van de man uit Oost-Timor kan overnemen. Het zou zomaar kunnen, want het volgende nummer is bepaald niet slecht te noemen. We stellen u de band The Score voor. Deze groep ontstond in 2015 in, jawel daar hebben we die plaats weer, Los Angels! De hitlijsten heeft deze band nog niet opgespoord, maar wellicht komt daar nu verandering. Laat we dat in ieder geval hopen voor Suig!

0afq4e.png

De Oostenrijkse jodelman gaat voor een nummer van een band die hij al eens eerder liet optreden bij dit liedjesfestijn. We schrijven ronde 14, toen The Script op een knappe vierde plaats eindigde met ‘Hall of Fame’. Deze ronde horen we het nummer ‘Rain' dat een grote hit werd in Vlaanderen en Nederland. Het linke rijtje moet toch weer haalbaar zijn voor de nummer 4 in het klassement!

a8fgweue1j.png

Hadden we het net erover dat Suigfdhuibsyret de koppositie ruikt, maar dat geldt ook eigenlijk net zo hard voor Stefan, die eveneens binnen de 10 punten van de koploper staat! Nothing but Thieves is de band die voor ons gaat optreden. Ze komen uit Engeland en zijn al sinds 2012 samen. In het volgende nummer zegt zanger Conor Mason ‘Sorry’ tegen een meisje voor wat hij heeft gedaan. De song kwam een maand geleden verrassend in de Top 2000 terecht (plekje 1034)!

7ertnmibmjh7w.png

Gaan we naar onze oppermachtige Zeus uit Macedonië! Hij wil wat laten horen van Allan Rayman, een singer/songwriter uit Toronto. In tegenstelling tot veel andere zangers is hij totaal niet geïnteresseerd in wat voor roem dan ook. Sterker nog: hij vermijdt het liefst zoveel mogelijk interviews en randzaken eromheen! Hij maakt muziek om er zelf plezier van te hebben en zo hoort het toch eigenlijk ook. Zijn nummers zijn wat melancholiek en je hoort er duidelijk wat soul, blues en rockklanken in terug, zo ook in het nummer ‘Go My Way’. Ben benieuwd of dit kan verrassen!

g9a5ahf7xq9.png

We zijn aangekomen bij Malta, en inderdaad daar zijn we nog nooit eerder geweest! Stinooo debuteert deze ronde en bij de Tom Boonen fans maakt hij zich waarschijnlijk meteen onsterfelijk door het supporterslied van 'Den Tom' in te zenden. Het initiatief kwam van de radiozender Studio Brussel en samen met Tijs Vanneste en Yves Gaillard, die samen het duo Van Echelpoel vormen, maakten ze het nummer ‘#ZietDenTom’. #welkomStinooo!

qghlk2i5qq5q.png

Van Dinoow, de trots van Slovenië, krijgen we ter afsluiting nog een lekker stukje piano te horen! Twenty One Pilots bracht dit nummer ‘Hometown’, weliswaar in 2015 uit, toch is deze pianoversie vorig jaar opgenomen. Dit nummer heeft een wat donker en somber karakter. Dat heeft ermee te maken dat het lied gaat over dat ze weg willen naar een nieuwe en betere plek op aarde. Geniet van de laatste klanken van deze ronde!

Dat was het alweer en met een recordaantal van 32 inzendingen is het een hele boterham, bedankt allemaal! De deadline om je top tien via PM naar mij, Michal Kwiatek, door te sturen, ligt op dinsdag 6 februari, 22u. Hieronder vind je nog eens alle inzendingen opgelijst.

Spoiler

Imagine Dragons - Whatever It Takes

The National - The System Only Dreams in Total Darkness

Big Shaq - Man's Not Hot

Katy Perry - Chained to the Rythm ft. Skip Marley

Royal Blood - Lights Out

Moon Taxi - Two High

Camila Cabello - Havana ft. Young Thug

Coone & Wildstylez - Here I Come

Milo Meskens - Twenty One

Axwell Λ Ingrosso - More Than You Know

Bastille - World Gone Mad

Vince Staples - Big Fish

The War On Drugs - Strangest Thing

Dropkick Murphys - Until the Next Time

Alt-J - 3WW

SICK INDIVIDUALS - Focus

Doctrine - Play

Alvvays - Dreams Tonite

Thundercat - Walk On By feat. Kendrick Lamar

Blanche - City Lights

Shawn Mendes - There's Nothing Holdin' Me Back

The Hardkiss - The cranes

Slowdive - Star Roving

Dimitri Vegas & Like Mike vs. David Guetta feat Kiiara - Complicated

Cigarettes After Sex - Apocalypse

Zayn - Dusk Till Dawn ft. Sia

The Score - Legend

The Script - Rain

Nothing But Thieves - Sorry

Allan Rayman - Go My Way

Van Echelpoel - #ZietDenTom

Twenty One Pilots - Hometown

Edited by Michal Kwiatek

Geen Kendrick? :o (die collab met Thundercat (:notworthy:) uitgezonderd)

Ik heb al een ronde gewonnen met een nummer uit 2017, dus stiekem hoop ik dat ik het hier ook goed doe. :ninja:

Edited by LSDS

Wanneer die baslijn van Go my way inzet, moet ik zo hard denken aan lithium van nirvana, blijkt het album ook nog 'Courtney' te noemen haha. Als dat album echt een ode is, is het wel leuk gedaan. goed nummer.

Over het algemeen uitstekende ronde vind ik. Weinig afval en een aantal nieuwe nummers leren kennen die ik zeker ga onthouden. Jammer genoeg ook eentje van een rechtstreekse concurrent voor het algemeen klassement :ninja:

Ook de terugkeer van ddamore wordt hier gesmaakt.

Edited by suigfdhuibsyret

Wat reacties die in mij opkwamen toen ik het lijstje even snel afging:

- In het algemeen veel alternatieve muziek. Soms wel leuk, soms gewoon saai.
- Meer PCM lui die meedoen! Stijn en Michiel welkom <3
- Havana ben ik helemaal klaar mee, blegh.
- Blanche heb ik nog op gestemd! benieuwd waarmee België dit jaar komt. 
- Tja als je Dieter na je eigen liedje hebt dan krijg je het sws moeilijk. 
- Tijs jonge lekkere inzending. Als er één couplet is wat ik 100x heb beluisterd vorig jaar dan is het dat van complicated. Maar ik vind het refrein(de beat) verschrikkelijk.
- Ontspannend nummertje Evert.
- StefanVK goede inzending 
- Nog geen idee wat ik met Zeus z'n nummer aan moet.
- Stijn sws 12 punten

Interessante ronde, eigenlijk geen idee wie gaat winnen. 

2017: Een armoedig muziekjaar, blijkt ook wel uit deze ronde.

Op 1/10/2018 om 20:16 zei Hendrik:

Als het deze ronde was dan zijn het minpunten voor slechte muzieksmaak.

Op 30-1-2018 om 22:03 zei Dahls:

2017: Een armoedig muziekjaar, blijkt ook wel uit deze ronde.

Jezus natuurlijk ga je aan de popnummers niet veel vinden, maar er is genoeg lekkers uitgekomen hoor

Niet echt onder de indruk van deze ronde. Nogal veel hetzelfde ook. Commerciële dan wel indiepop. Dan neig ik toch eerder richting die tweede categorie. Maar toch, bijna niets dat erbovenuit stak. (Wel onderuit natuurlijk, die dance en andere elektronische bagger.)