Tijn

PCM Focus Stravaklassement 2017

200 posts in this topic

Hallo Focus-actievelingen,

Met deze zin ga ik het nieuwe Strava-jaar inluiden. Een jaar waarin ik, als uw nieuwe Stravadictator en opvolger van @deck , hoop dat heel PCM Focus weer ‘actief’ wordt. Een beetje competitie kan daar natuurlijk bij helpen. Want dat maakt men gemotiveerd (in een laboratorium onderzocht :hmmph02: ).

Dus. De veranderingen zijn door heel meedenkend Focus uitvoerig geredekaveld. Die soap kunt u in het onderstaande teruglezen. De KOM’s, PR’s, puntenaantallen… Alles passeerde de revue. En op deze 29e dag van 2016 is alles definitief. Voor uw gezondheid zal ik mijn rede hier tijdelijk even arrêteren, zodat we even de hele rits kunnen bekijken:

8v14Nxl.png

Tevreden? Ik hoop van wel. Een universeler systeem is de achterliggende gedachte. Natuurlijk kunnen we à la minute niet zeggen of dat universele systeem ook daadwerkelijk aanwezig is, dat moet met de tijd blijken. Verder moet de kloof tussen kilometervreters en snelheidsmaniakken wat gedicht worden, én krijgen overige-sporters ook de kans puntjes te sprokkelen. Dus ga massaal darten, kajakken, korfballen, curlen, waterfietsen of kleiduifschieten! Het levert allemaal leuke scores op. Wel even een Strava-accountje maken, natuurlijk!

Nou, dat was het belangrijkste wel. Nog iets vergeten? Denk ’t niet! Alhoewel:

Nog even een terugblik op de voorgaande jaren:

2015:              1. Manu Mermans (@MAgNUs)     606 pnt.
                        2. Tim Alleman (@mania)             583 pnt.         
                        3. Jens Dekker (@Aussie)            520 pnt.

2016:              1. Tim Alleman (@mania)              1745 pnt.
                        2. Jonas Cornelis (@jokke2907)   1300 pnt.
                        3. Jens Dekker (@Aussie)            988 pnt.

En dank aan de vorige organisatoren: @decken @Renze.

Edited by Tijn

Overzichtspagina: 

week 52 (2016): hier
week 1: hier
week 2: hier
week 3: hier
week 4: hier
week 5: hier
week 6: o.v. omstandigheden geen klassement. 
week 7: ''
week 8: hier
week 9: hier
week 10: hier
week 11: hier
week 12:
week 13:
week 14:
week 15:
week 16: 
week 17:
week 18:
week 19:
week 20:
week 21: 
week 22:
week 23:
week 24:
week 25:
week 26: 
week 27:
week 28:
week 29:
week 30:
week 31: 
week 32:
week 33:
week 34:
week 35:
week 36: 
week 37:
week 38:
week 39:
week 40: 
week 41: 
week 42:
week 43:
week 44:
week 45:
week 46: 
week 47:
week 48:
week 49:
week 50:
week 51:
week 52:
Eindklassement 2017:

Edited by Tijn

Ziet er goed uit, alleen geen fan van de KOM's en de PR's.

Ik ben er ook geen groot fan van. Niet alleen neem je daarmee wel heel veel hooi op je vork, voor iets wat eigenlijk niet echt uitmaakt in mijn ogen, maar ook zijn mensen p die manier wel enorm afhankelijk van hun woonplaats. Verder neem ik aan dat je voor loopsessies van 20+km 15 punten krijgt (en niet voor 30+). :poep:

Edited by LSDS

Je mentions werken niet.

ik vind dat voor afstanden boven 200 ook meer punten kunnen worden toegediend, niet dat als wouter op een dag 1 miljoen kilometer fietst hij evenveel punten krijgt als ik die maar 200 kilometer fiets

Hardlopen zoveel punten gaat wel voor onrealistische tussenstanden zorgen (dan zou bv. Mathieu gewoon top 3/5 gaan eindigen, omdat er bijna geen tegenstand is met hardlopen en hij met wielrennen ook nog aardig wat punten bij scoort). Of je moet met drie kolommen gaan werken (wielrennen apart, hardlopen apart en dan de totaal score), dan kan je wel terugkijken hoe iemand in verhouding scoort, want zolang je hardlopen erbij gaat houden krijg je een vertekenend beeld.

Goed laat duidelijk zijn dat ik blij bent dat je dit schitterende initiatief gaat doorzetten dus je moet vooral doen wat je zelf fijn vindt ;) PR's zou ik alleen wel weglaten, dat gaat je heel veel tijd kosten. Leuk als je veel tijd hebt, maar als je het druk hebt zijn dat de dingen die je motivatie gaan slopen.

Ik ben juist erg enthousiast over het KOM/PR idee. Dat wilde ik zelf ook graag doen, maar had ik niet de tijd voor. Als @tijn11 die tijd wel heeft denk ik dat het het meest interessante aspect aan het klassement gaat worden :)

14 uur geleden zei Dinoow:

ik vind dat voor afstanden boven 200 ook meer punten kunnen worden toegediend, niet dat als wouter op een dag 1 miljoen kilometer fietst hij evenveel punten krijgt als ik die maar 200 kilometer fiets

Ik deed bij @Wouter altijd het volgende: bij een rit van 400 kilometer kreeg hij de 20 punten voor 250+ kilometer met daarbovenop nog eens de 5 punten bonus van een rit van 150 kilometer. Voor zijn 1000 kilometer rit (of hoeveel dat ook was) 4x 20 punten.

KOM & PR's zijn volgens mij iets wat inderdaad wel behoorlijk wat werk gaat zijn, vooral omdat je dan elke activiteit moet bekijken... Ik vraag me af hoe dat vol te houden is.

Op zich zal het wel geen doorslaggevende waarde hebben op het klassement, wat wel goed is (want zo'n verbetering van PR's etc is goed voor wie nog niet zo lang op Strava zit, of wie erg verbeterd, maar als je zoals ik al bijna 7 jaar gegevens op Strava hebt, dan wordt het moeilijker en moeilijker en moet ik het hebben van locaties die ik amper doe.

Eigenlijk is gemiddelde snelheid ook afhankelijk van woonplaats, en moet er misschien ergens meer rekening gehouden worden met hoogtemeters daarbij. Voor sommigen is het lastig om een rit te doen met meer dan 200 hoogtemeters, in mijn geval is het lastig om eentje te doen met minder dan 200 hoogtemeters van waar ik woon, iets wat nefast is voor de gemiddelde snelheid (nu, da's een punt waar ik nooit op ga focussen, meeste zullen wel al gemerkt hebben dat ik iets meer op afstand dan snelheid mik).

En voor de afstanden lijkt me de werkwijze die @deck deed wel een goeie. Dus de afstand met een watervalsysteem gaan toekennen. (dus 300 = punten 200 + 100). Zou boven de 200 wel maar per 50 rekenen, dus niet als het 351 is 200 + 100 + 50 + (-50). 

De andere activiteiten zou ik trouwens eigenlijk wel niet per dag rekenen. Want als iemand kiest om 's morgens uur te zwemmen en 's avonds nog een uur, vind ik dat wel 2 uur waard...

Ik heb vorige week een test gedaan, en mijn resultaten vergeleken met die van @deck. Ik was er in totaal een uurtje aan kwijt, maar dan moet je natuurlijk wel meerekenen dat de decembermaand bijzonder rustig is gebleken. Verder was het KOM/PR-bonusklassement mijn idee om zo meer kansen te geven aan degenen die niet heel veel fietsen. Jodelaar is vrij snel, echter staat hij door gebrek aan kilometers slechts diep in de top-twintig. Tijd maakt voor mij - weliswaar tot op bepaalde hoogte, natuurlijk - weinig uit.

22 uur geleden zei Dinoow:

Ik ga, zoals Wouter goed aandroeg, een watervalsysteem inbrengen waarin ritten van boven de 200 kilometer een te allen tijden zo positief mogelijk gecombineerd puntenaantal krijgen. 

23 uur geleden zei LSDS:

Ik ben er ook geen groot fan van. Niet alleen neem je daarmee wel heel veel hooi op je vork, voor iets wat eigenlijk niet echt uitmaakt in mijn ogen, maar ook zijn mensen p die manier wel enorm afhankelijk van hun woonplaats. Verder neem ik aan dat je voor loopsessies van 20+km 15 punten krijgt (en niet voor 30+). :poep:

Deck zei dat marathons rijkelijk beloond mogen worden. Maar ook daar ga ik met een watervalsysteem werken.

22 uur geleden zei Tim:

Je mentions werken niet.

Daar kan ik weinig aan doen. Maar je hebt het gevonden!

22 uur geleden zei Koen:

Hardlopen zoveel punten gaat wel voor onrealistische tussenstanden zorgen (dan zou bv. Mathieu gewoon top 3/5 gaan eindigen, omdat er bijna geen tegenstand is met hardlopen en hij met wielrennen ook nog aardig wat punten bij scoort). Of je moet met drie kolommen gaan werken (wielrennen apart, hardlopen apart en dan de totaal score), dan kan je wel terugkijken hoe iemand in verhouding scoort, want zolang je hardlopen erbij gaat houden krijg je een vertekenend beeld.

Goed laat duidelijk zijn dat ik blij bent dat je dit schitterende initiatief gaat doorzetten dus je moet vooral doen wat je zelf fijn vindt ;) PR's zou ik alleen wel weglaten, dat gaat je heel veel tijd kosten. Leuk als je veel tijd hebt, maar als je het druk hebt zijn dat de dingen die je motivatie gaan slopen.

Ik ga voor wielrennen en hardlopen een apart klassement maken. Dus geen gecombineerd wieler-hardloopklassement meer. Matthieu doet als primaire sport aan hardlopen, dus de punten voor overige sporten zullen bij hem bij het hardloopklassement gaan tellen. Jij Koen, doet vooral aan wielrennen, dus jij krijgt jouw overige sporten-punten bij het wielerklassement bijgeteld. 

7 uur geleden zei Wouter:

Eigenlijk is gemiddelde snelheid ook afhankelijk van woonplaats, en moet er misschien ergens meer rekening gehouden worden met hoogtemeters daarbij. Voor sommigen is het lastig om een rit te doen met meer dan 200 hoogtemeters, in mijn geval is het lastig om eentje te doen met minder dan 200 hoogtemeters van waar ik woon, iets wat nefast is voor de gemiddelde snelheid (nu, da's een punt waar ik nooit op ga focussen, meeste zullen wel al gemerkt hebben dat ik iets meer op afstand dan snelheid mik).

Ik ga de punten voor snelheid en hoogtemeters gelijktrekken, zodat iemand die in een heuvellandschap woont niet hoeft te lijden onder iemand die in het platteland woont. 

7 uur geleden zei Wouter:

De andere activiteiten zou ik trouwens eigenlijk wel niet per dag rekenen. Want als iemand kiest om 's morgens uur te zwemmen en 's avonds nog een uur, vind ik dat wel 2 uur waard...

Ik had die max. 1x per dag aangegeven omdat ik niet hoopte op valsspelers. Maar iemand die 's morgens zwemt en 's avonds kajakt - ik zeg maar wat - krijgt zeker voor beide activiteiten punten.

Mentions werkten niet omdat ze in quote stonden Tijn. Als je wil dat ze werken moeten ze in het 'orginele' bericht staan.

Overigens maakt mij de puntentelling niets uit. Ik ben toch een luie zak.

14 minuten geleden zei Tjebco:

Mentions werkten niet omdat ze in quote stonden Tijn. Als je wil dat ze werken moeten ze in het 'orginele' bericht staan.

Bedankt!

Geen gecombineerd klassement? Dat had ik niet begrepen @tijn11. Zou ik persoonlijk zonde vinden. Als je ze toch apart bijhoudt is een gecombineerd klassement heel makkelijk automatisch te berekenen in excel, en dat heeft zeker meerwaarde. Jij fiets bijvoorbeeld, maar wandelen doe je ook veel.

Ideaal voor mij dit als alles bij elkaar zou zitten(1/8 Triathlon-trainingen). Ohja, en ik kan lekker KOM's proberen te rijden op wegen waar bijna niemand komt B) 

Heb weinig met het doel "kilometers maken" maar ik zal ook wel meedoen komend jaar.

2 uur geleden zei Jeis:

Heb weinig met het doel "kilometers maken" maar ik zal ook wel meedoen komend jaar.

Maar uiteindelijk train je toch ook gewoon voor jezelf he en niet om hoger op te komen in dit klassement ;) Althans dat mag ik hopen :P Al kan zo'n klassement als dit natuurlijk wel een mooie motivatie zijn om toch nog ff dat extra ritje te maken en/of die extra lus erbij voor de kilometers.

Ik zou KOM's niet doen.
Deze kan je ook zelf aanmaken en je kan zoeken naar "makkelijke" koms.
Zou het niet doen.

1 uur geleden zei Jodelaar:

Ik zou KOM's niet doen.
Zou het niet doen.

Als dat mensen motiveert om naar buiten te gaan en een afgelegen weg op te zoeken die ze anders niet zouden rijden, why not? 

8 hours ago, Jimski said:

Maar uiteindelijk train je toch ook gewoon voor jezelf he en niet om hoger op te komen in dit klassement ;) Althans dat mag ik hopen :P Al kan zo'n klassement als dit natuurlijk wel een mooie motivatie zijn om toch nog ff dat extra ritje te maken en/of die extra lus erbij voor de kilometers.

Ja, maar ik hoor anderen vaak plezier hebben in het kilometers maken. Ik trek het liefst zo vaak mogelijk een sprintje ipv kilometers af te leggen.

1 hour ago, Jodelaar said:

Ik zou KOM's niet doen.
Zou het niet doen.

Dan slechts 2 punten voor KOM's waar minder mensen komen en 1 punt waar nog minder mensen komen?