Tijn

PCM Focus Stravaklassement 2017

200 posts in this topic

Nee man, gewoon zo houden. Leuk toch als men z'n route een beetje gaat aanpassen, of een sprintje trekken waar ze dat anders niet zouden doen, voor wat puntjes. Net alsof je daarmee van Mania gaat winnen.

Je weet net zo goed als ik dat koms er in opnemen bullshit is.
Je kan namelijk zelf koms maken, je rijdt ergns 500 meter tering hard en je maakt er een segment, dan verkort je je route met 100 meter en dan staat het kom er bij. Dus ik zou niets met koms doen.
Zie de meerwaarde ook niet en dat zegt dus iemand die vaak kom's rijdt.

Als men dat wil doen, doet men dat toch? Good for them.

'Valsspelen' zou ik me geen zorgen over maken, enkel of het niet veel tijd in beslag gaat nemen om alle ritjes voor KOMs en PRs te checken.

35 minuten geleden zei deck:

Als men dat wil doen, doet men dat toch? Good for them.

'Valsspelen' zou ik me geen zorgen over maken, enkel of het niet veel tijd in beslag gaat nemen om alle ritjes voor KOMs en PRs te checken.

KOMs is buiten het 'valsspelen' sowieso niet echt eerlijk. Als ik kijk naar de KOMs hier in de buurt moet ik overal tegen de 60 aan rijden. Bij Patrick in de buurt is het geloof ik niet heel anders. Als je dan ergens woont waar amper iemand woont of fietst heb je een groot voordeel. Maja is ook niet eerlijk qua hoogtemeters als je woont zoals Wouter.

Maar ach het is maar een grappige toevoeging allemaal.

5 minuten geleden zei Tjebco:

KOMs is buiten het 'valsspelen' sowieso niet echt eerlijk. Als ik kijk naar de KOMs hier in de buurt moet ik overal tegen de 60 aan rijden. Bij Patrick in de buurt is het geloof ik niet heel anders. Als je dan ergens woont waar amper iemand woont of fietst heb je een groot voordeel. Maja is ook niet eerlijk qua hoogtemeters als je woont zoals Wouter.

Maar ach het is maar een grappige toevoeging allemaal.

Snap ik ook wel, maar PRs is voor iedereen eerlijk, en die KOMs maken echt nauwelijks verschil qua punten. En voor ieder fietsgebied wat wils is al deels opgelost door het snelheidsklassement. Zodat je ook in vlakke gebieden extra punten kan verdienen.

Uiteindelijk gaat het toch niet om een absoluut eerlijke, representatieve lijst te hebben, maar om mensen motivatie te geven om een extra ritje te maken, of hun ritje wat op te leuken met een sprintje, of extra hoogtemeters, of net die 3 kilometer meer die nodig is voor extra punten.

Valsspelen voor een stravaklassement :P

Ik vind het héél tof dat je dit gaat doorzetten en doorontwikkeld, @tijn11! Toch heb ik ook wel wat kleine opmerkingen.

Zoals @deck al aangaf, is het heel erg zonde als je het combiklassement laat gaan. Ik train zelf op dit moment voor duatlons en doe dus beide sporten geregeld; weliswaar meer lopen dan fietsen maar vooruit. Het afgelopen jaar vond ik het juist een uitdaging om in die hoedanigheid met anderen te strijden. Dat je ook aparte klassementen post lijkt me wel een toevoeging, maar ik zou ook het combiklassement behouden. Dat moet in Excel niet moeilijk zijn te regelen. Dat de puntentelling nu gelijkgetrokken wordt vind ik leuk maar niet noodzakelijk. Als hardlopen met minder punten beoordeeld wordt, vind ik dat geen probleem. Maar vanuit de gedachte dat iedere sport telt, is het misschien ook wel mooi. Daarbij vind ik het wel jammer dat je wandelen bij het hardlopen gaat rekenen. Dat is toch echt wel iets anders, vind ik. Ook omdat je nu een extra categorie aan overige sporten hebt (wat ik overigens ook niet echt nodig vind, maar soit). Daar zou je dan mijns inziens beter wandelen onder kunnen scharen dan onder hardlopen. Ook de snelheidszones met hardlopen zou ik nog wat nuance inbrengen, ik zou er nog één extra aan toevoegen die zes punten krijgt en die +5.00pkm 4 of 5 punten geven.

6 minuten geleden zei Matthieu:

Ik vind het héél tof dat je dit gaat doorzetten en doorontwikkeld, @tijn11! Toch heb ik ook wel wat kleine opmerkingen.

Zoals @deck al aangaf, is het heel erg zonde als je het combiklassement laat gaan. Ik train zelf op dit moment voor duatlons en doe dus beide sporten geregeld; weliswaar meer lopen dan fietsen maar vooruit. Het afgelopen jaar vond ik het juist een uitdaging om in die hoedanigheid met anderen te strijden. Dat je ook aparte klassementen post lijkt me wel een toevoeging, maar ik zou ook het combiklassement behouden. Dat moet in Excel niet moeilijk zijn te regelen. Dat de puntentelling nu gelijkgetrokken wordt vind ik leuk maar niet noodzakelijk. Als hardlopen met minder punten beoordeeld wordt, vind ik dat geen probleem. Maar vanuit de gedachte dat iedere sport telt, is het misschien ook wel mooi. Daarbij vind ik het wel jammer dat je wandelen bij het hardlopen gaat rekenen. Dat is toch echt wel iets anders, vind ik. Ook omdat je nu een extra categorie aan overige sporten hebt (wat ik overigens ook niet echt nodig vind, maar soit). Daar zou je dan mijns inziens beter wandelen onder kunnen scharen dan onder hardlopen. Ook de snelheidszones met hardlopen zou ik nog wat nuance inbrengen, ik zou er nog één extra aan toevoegen die zes punten krijgt en die +5.00pkm 4 of 5 punten geven.

Het wandelen krijgt wel veel minder punten natuurlijk. Want geen snelheidsbonussen. Hardlopen levert dus al gauw 2x zoveel op.

Edited by deck

13 minuten geleden zei deck:

Het wandelen krijgt wel veel minder punten natuurlijk. Want geen snelheidsbonussen. Hardlopen levert dus al gauw 2x zoveel op.

Ja das waar, maar ik vind het meer een principieel dingetje. Hardlopen is geen wandelen en vice versa. 

2 minuten geleden zei Matthieu:

Ja das waar, maar ik vind het meer een principieel dingetje. Hardlopen is geen wandelen en vice versa. 

Maar de twee gaan differentiëren levert wel nog meer werk op, omdat ze in hetzelfde overzicht verschijnen op Strava.

17 uur geleden zei deck:

Geen gecombineerd klassement? Dat had ik niet begrepen @tijn11. Zou ik persoonlijk zonde vinden. Als je ze toch apart bijhoudt is een gecombineerd klassement heel makkelijk automatisch te berekenen in excel, en dat heeft zeker meerwaarde. Jij fiets bijvoorbeeld, maar wandelen doe je ook veel.

Ik had die twee juist uit elkaar gehaald, omdat je anders geen representatief beeld krijgt van de wielrenners en de hardlopers. Ik zal het deze week weleens aanzien, en dan neem ik een beslissing.

6 uur geleden zei Jodelaar:

Ik zou KOM's niet doen.
Deze kan je ook zelf aanmaken en je kan zoeken naar "makkelijke" koms.
Zou het niet doen.

Tja, het is natuurlijk aan jezelf om ervoor te kiezen dat je makkelijke KOM's pakt. Maar als je er moeite voor moet doen om 'm te pakken, zie ik er het kwaad niet van in. 

5 uur geleden zei Jeis:

Dan slechts 2 punten voor KOM's waar minder mensen komen en 1 punt waar nog minder mensen komen?

Het is een beetje lastig te bepalen waar veel mensen komen en waar weinig. En erg tijdrovend. 

2 uur geleden zei Matthieu:

Daarbij vind ik het wel jammer dat je wandelen bij het hardlopen gaat rekenen. Dat is toch echt wel iets anders, vind ik.

Ja, maar met de bonuspunten die ik geef voor snelheid, en het aantal kilometers dat hardlopers meer maken dan wandelaars, verwacht ik dat de hardlopers geen last zullen ondervinden aan de wandelaars. 

@deck, @Jodelaar, @Jeis, @Matthieu.

Op zich vind ik Kom's wel leuk. Diegenen die veel met strava bezig zijn en zin hebben om wat te zoeken kunnen zo wat puntjes pakken. Eerlijker zou zijn mochten de punten afhankelijk zijn van het aantal deelnemers. Bv 1 punt per 100 deelnemers aan de Kom. Maar qua werk maak je het je zelf dan wel heel moeilijk. Misschien als compensatie de pr's er uithalen.

Een Kom op de Ventoux verdient wel wat puntjes denk ik :)

4 uur geleden zei Lukylukker:

Valsspelen voor een stravaklassement :P

Ik ben ooit naar buiten gegaan voor 200 meter hoor.

15 minuten geleden zei mania:

Op zich vind ik Kom's wel leuk. Diegenen die veel met strava bezig zijn en zin hebben om wat te zoeken kunnen zo wat puntjes pakken. Eerlijker zou zijn mochten de punten afhankelijk zijn van het aantal deelnemers. Bv 1 punt per 100 deelnemers aan de Kom. Maar qua werk maak je het je zelf dan wel heel moeilijk. Misschien als compensatie de pr's er uithalen.

Een Kom op de Ventoux verdient wel wat puntjes denk ik :)

Met de hoogtemeters en andere bonussen erbij zeker.

Zal mijn idee hierover maar eens geven; ik ben niet helemaal op de hoogte van hoeveel mensen regelmatig in het hardloopklassement te vinden zijn (?) maar het zou me verbazen mochten dat er vaak meer dan 10 zijn. Als je bij het hardlopen de puntenschaal een klein beetje omlaag trekt en maar 10 man punten geeft kan je denk ik een relatief representatief combiklassement in mekaar flansen (van een pure wielrenner's kant bekeken natuurlijk). Niet dat dat echt mogelijk is natuurlijk maar je kunt altijd proberen. Verder vind ik het combiklassement sowieso een meerwaarde omdat je dan toch een soort ultiem klassement hebt. 

Verder ga ik tientallen KOM's halen op mijn trainingsrondjes in het bos, omdat mensen daar nog wel eens een segment neerleggen en er niemand hier in de buurt harder dan mij door het bos rijdt. Lijkt me niet heel eerlijk om mij al die "gratis punten door te spelen. 

Verder denk ik wel leuke veranderingen, (zeker als het combiklassement behouden blijft) zonder de basis te veranderen. Hoe dan ook geweldig dat iemand hier tijd in wil steken!

Ik heb de afgelopen week getest, veranderd, nog eens getest en het zooitje overzien, en ben tot het volgende gekomen:

- Puntenverdeling: nog even bekijken, uiterlijk de 30e definitief.
- Combiklassement: bij de updates plaats ik de twee klassementen (wielrennen en hardlopen) apart. Zo is duidelijk te zien hoe de verhoudingen per sport zijn. Echter komt er een derde klassement - het totaalklassement - welke beslissend is. Deze is dus het belangrijkst. Of ik de punten behaald met extra sporten aan één van de twee sportklassementen, of aan het uiteindelijke totaalklassement ga toevoegen weet ik nog niet zeker, maar voor het puntentotaal zal dat sowieso niet uitmaken.
Wandelen: dit blijft gewoon zoals het was. Met de bonussen die hardlopers krijgen met afstand en snelheid komt er uiteindelijk een duidelijke schifting. Wat wel belangrijk is, is dat de wandelingen onder hardloopsessie worden geüpload, en dat er duidelijk wordt aangegeven dat het om een wandeling gaat (bijv. - zoals ik doe - met [wandeling]).
KOM's: houd ik gewoon zoals het was. Misschien dat ik nog wat aan de puntenverdeling verander, maar dat is zoals gezegd voor de 30e definitief. Als je hiervoor wilt valsspelen: doe vooral, want mij heb je er niet mee (je doet zelf de meeste moeite voor die puntjes). Tijd is absoluut geen punt, je kunt namelijk makkelijk alle behaalde PR's en KOM's bekijken op Strava.