Se7en

Een nieuwe wind waait

116 posts in this topic

Beste forumvrienden,

Zoals jullie wel gemerkt hebben, is het hier de laatste tijd een beetje stilletjes. De vlam is lichtelijk uit de pijp, zou je kunnen stellen. Hier en daar was reeds een ongeruste noot te horen, schrik dat men weldra ergens anders op zoek zou moeten naar het laatste nieuws over clmobiaanse wielrenners, slechte woordgrappen of discussies over vrouwennamen. Echter, in 2017 wordt de tijd teruggedraaid en gaat Focus volstrekt herleven.

Focus verandert zijn focus

Op naar wat jullie eigenlijk willen horen. Wat gaat er in 2017 veranderen? Jarenlang heeft dit forum eigenlijk uit twee delen bestaan, PCM en overige. Vandaag ook dat er een PCM admin is en een Overige admin. PCM stond steeds garant voor de instroom van nieuwe leden, Overige zorgde ervoor dat ze bleven plakken. Neem het aan van iemand die hier al, kuch, bijna 12 jaar plakt.

Nu is die instroom wat stilgevallen vanuit het PCM gedeelte. Er komt minder en minder volk op zoek naar patches, databases en algemene hulp; een trend die alleen nog sterker zal worden. Achter de schermen is daarom in grote lijnen afgesproken om te herbronnen en ons vooral te richten op het wielrennen. Het PCM gedeelte blijft uiteraard bestaan, maar nieuwe initiatieven zullen zich er meer en meer op richten om nieuw volk aan te trekken met wielergerelateerde content. Content die draait om kennis en passie, om de heroiek van het wielrennen en de verhalen achter de mannen (of vrouwen) in de lycra pakjes.

Wat dit concreet zal inhouden, wordt nog verder uitgewerkt en zal uit heel wat trial and error bestaan. Maar je kan je er alleszins aan verwachten dat de wielerboards binnenkort bovenaan staan, met PCM daar net onder.

Minder! Minder! Minder!

Dat brengt ons naadloos bij het volgende onderwerp, namelijk dat het forum momenteel te groot is. Veel boards maakt alles overzichtelijk, maar heeft alleen nut als de boards ook gevuld geraken. Anders staan ze er een beetje nutteloos en doods te wezen. Bijgevolg zullen er hier en daar boards worden samengevoegd om tot een compacter, levendiger en gezelliger geheel te komen. We kondingen dit op voorhand aan, zodat de meer autistisch aangelegde leden zich tijdig kunnen voorbereiden op het feit dat ze even niks meer terug gaan vinden. Vermoedelijk zullen de veranderingen komend weekend gebeuren. Het uiterlijk blijft voorlopig evenwel hetzelfde; ondanks lobbywerk van mijnentwege zal Neptunus niet terugkomen. Helaas.

Vincere insieme

Focus nieuw leven inblazen is geen taak voor een handvol personen. Iedere hulp is welkom, en daarvoor wordt naar jullie gekeken. Als je concrete ideeen hebt of een initiatief op poten wil zetten, aarzel niet om het gewoon te doen, of de staff te contacteren om het verder uit te werken. Als je wil helpen maar geen idee hebt waarmee, laat het ook gewoon weten. In de nabije toekomst zullen er ook nog oproepen komen voor medewerkers allerhanden. Los daarvan, wees actief. Maak topics. Post. Discussieer over clmobiaanse wielrenners, slechte woordgrappen of vrouwennamen. Dat betekent niet dat je moet forceren en spammen, gewoon euh, volg je instinct.

Daarnaast zullen er in een aantal boards nieuwe initiatieven op poten worden gezet. Kom allemaal wat minder buiten en gebruik je tijd om mee te doen met deze initiatieven. Zonlicht is overrated.

Financiele toestand

Uiteraard draait dit forum niet gratis. Het geld van de aandelen is op en de rekeningen blijven komen. En jullie kunnen daar op een eenvoudige manier verandering in brengen, door te kopen. Games, laptops, maandverband: alles wat je via onze link koopt bij geaffilieerde webshops, levert ons een klein percentage op. En het kost niemand iets!

Een overzicht van de geaffilieerde webshops vind je in dit topic. Hier vind je ook een progress bar die het op te halen bedrag voorstelt, en periodisch geupdate wordt op basis van de inkomsten. In de nabije toekomst zullen we het aantal webshops uitbreiden, en proberen om iedereen warm te maken voor aankopen. Come and ball with me, spend money like it's fallin' from a tree.

Tot slot

Veel heb ik op dit moment niet meer te vertellen. Wij weten ook nog niet wat er allemaal gaat gebeuren. In ieder geval zal iedereen op de hoogte worden gehouden, met dit soort langdradige posts vol geforceerde pogingen tot humor. Ga en vermenigvuldig u(w posts).

Hoe staat het eigenlijk met de verkoop van PCM? Ik stelde met ontzag vast dat er op PCM Daily nog niet eens een 2017 DB is. Sterker nog: de laatste DB dateert van september. Vijf jaar geleden was er meestal al een DB begin januari voor het nieuwe seizoen. Dat moet toch zeggen dat de aanhang tout court daalt?

De PCM aanhang zit vooral op Steam tegenwoordig, ipv op fora. Over de verkoop ben ik niet zeker, maar ik denk dat PCM 16 misschien ook als spel wat tegenvalt. Veel vernieuwing is er volgens mij niet.

Logische stap ja, het wielerboard is veruit het meest levendig hier ook.

Een nieuwe wind waait, maar het kompas is stuk. Ik krijg hier een nogal leeg gevoel van. Je forum omturnen tot een soort conservatief wielerpraatclubje gaat je geen nieuwe leden opleveren. Fora zijn ouderwets en niet tot nauwelijks meer in trek. Om wat te praten, gebruikt men fora niet meer. Het enige wat een forum anno 2017 nog bestaansrecht geeft is wanneer zij voorzien in praktische behoeftes die elders op het internet niet meer beantwoord worden. Dan is met name een sterke, centrale site een vereiste en dien je de sociale media te gebruiken om hierop aan te sluiten. 

Mij maakt het persoonlijk weinig uit - ik kom hier immers puur voor het keutelen en ook steeds minder vaak - maar als je hier nog wat uit wil slaan, is dit een vreselijk destructieve stap. Je komt allicht ons, de actieve, hier vastgeroeste leden tegemoet, maar het afbrokkelen van de community in haar totaliteit werk je hier niet mee tegen. Sterker nog: je zet hem in een hogere versnelling.

16 uur geleden zei Se7en:

De PCM aanhang zit vooral op Steam tegenwoordig, ipv op fora..

No shit? Hebben die echt zoveel meer te bieden tegenwoordig?

Ben er namelijk niet kapot van wat ze met die Steamworkshop aanbieden. Gecentraliseerd ja, maar diepgang ho maar.

Of we gaan gewoon full fok en gooien de boel overhoop.

Ik ben voor het KLB-board.

15 minuten geleden zei Zeus:

Een nieuwe wind waait, maar het kompas is stuk. Ik krijg hier een nogal leeg gevoel van. Je forum omturnen tot een soort conservatief wielerpraatclubje gaat je geen nieuwe leden opleveren. Fora zijn ouderwets en niet tot nauwelijks meer in trek. Om wat te praten, gebruikt men fora niet meer. Het enige wat een forum anno 2017 nog bestaansrecht geeft is wanneer zij voorzien in praktische behoeftes die elders op het internet niet meer beantwoord worden. Dan is met name een sterke, centrale site een vereiste en dien je de sociale media te gebruiken om hierop aan te sluiten. 

Mij maakt het persoonlijk weinig uit - ik kom hier immers puur voor het keutelen en ook steeds minder vaak - maar als je hier nog wat uit wil slaan, is dit een vreselijk destructieve stap. Je komt allicht ons, de actieve, hier vastgeroeste leden tegemoet, maar het afbrokkelen van de community in haar totaliteit werk je hier niet mee tegen. Sterker nog: je zet hem in een hogere versnelling.

En uit welk gedeelte maak je precies op dat het kompas niet naar een sterke, vernieuwende site en sociale media wijst?

Uit het feit dat dat sociale mediateam nog altijd niet Karl heeft gecontacteerd om hem over zijn gewonnen prijs te informeren.

Wle als hij uit je hand waait

2 uur geleden zei Steels:

Is Hofkens serieus met dat geld van de aandelen vandoor?

Klopt. Kaaimaneilanden en stuff.

Sinds de 'update' is het carrièreboard niet meer toegankelijk, jammer genoeg. Ik had er tijdens de besprekingen van de hervorming nochtans de nadruk op gelegd dat iedereen de carrières vergat, anderen zeiden dan weer dat zij onder één noemer werden gezien met de verhalen, maar ook dat is niet het geval.  

http://forum.pcmfocus.com/topic/38220-pcm-2016moe_1-tinkoff/?do=findComment&comment=1206110 --> via de zoekfunctie heb ik mijn eigen carrière kunnen vinden, maar je kan er niet naar toe gaan. 
Ik hoop dat dit opgelost kan worden...

Zojuist zei Se7en:

Ik zal het eens nakijken, maar als Gast kan ik de carrieres gewoon zien onder PCM > Single Player

@Joaquin Purito Rodriguez

Ik kan niet meer in het FDB-board. Ik weet überhaupt niet waar het staat. Kan daar misschien iets aan worden gedaan, @Se7en ;)