Se7en

Op zoek naar verbetering en versterking

201 posts in this topic

En die shoutboxers hadden ook gewoon gelijk over die award van Karl, die had ie al lang binnen moeten hebben.

8 minuten geleden zei AngliVentoux:

Maar dat van dat Twitter-account is ook best een goed idee, lijkt me wel mooi, beetje tegen schenen schoppen van een Zonneveld en dergelijke. Je gewoon profileren als een wielersite met een hoop kennis waar ook erg stevig gediscussieerd kan worden.

Doet TourDeJose ook nog mee? Gaan we haar eens live tijdens de uitzending verbeteren, de walrus!

Zojuist zei Zeus:

Doet TourDeJose ook nog mee? Gaan we haar eens live tijdens de uitzending verbeteren, de walrus!

Die is gestopt na 'dreigementen' geloof ik. 

Maar dit forum kan zich inderdaad veel beter vermarkten.

Wat Klaas zegt. De reden dat de meesten hier (denk ik toch) blijven terugkomen, is hoe hard op de man er hier gediscussieerd wordt. Profileer je dan ook zo, een beetje als de antipool van een wielerflits of zo. 

En dat moet dan misschien maar met wat schijtlollig doen op sociale media zo nu en dan, in de hoop dat iemand eens 'hapt of zo. Bijvoorbeeld die award voor Kkarl dus. Maar dat moet dan wel gebeuren door mensen met enig gevoel voor humor.

28 minutes ago, Zeus said:

Maar beter doe je ff normaal tegen mij

Laatste tijd doe ik heel redelijk

Beter doe je weer gewoon irritant, nu blijft er slechts een stuk arrogantie over.

On: @Se7en ja jullie kunnen er niks aan vinden, maar er zijn echt nog genoeg mensen die pcm spelen ook uit de benelux en er zijn er weinig zo niet geen die hier (actief) lid worden. Valt nog wel wat te behalen daar door bijvoorbeeld helpdesk, carrières en multiplayer-gedeelte niet zo te verstoppen.

Met ideeën als preview, reviews en content als tijn op de vorige pagina beschrijft ga je geen nieuwe leden trekken. Ga je deze nieuwe weg blijven volgen heb ik het idee dat pcm op termijn uit sterft. Dan scheidt dit forum zich dus af van andere PCM-communities?

Btw: binnenkort het WK PCM op focus!

41 minuten geleden zei Klaasschaaf:

Aja en ik zou Zeus een ip ban geven. Sinds hij hier is, gaat de activiteit per dag weg en de sfeer ook.

Klaasschaaf is terug :notworthy: 

Kort samengevat:

* Maak van de site meer een collectie van leuke en boeiende schrijfsels, die gemaakt worden door enkele leden die dit kunnen en willen. Deze artikels moeten met de regelmaat van de klok verschijnen. Je kan bijvoorbeeld beginnen met steeds dinsdag en zaterdag iets te posten en dan daags na een grote koers een of ander verhaaltje over die wedstrijd posten. Dat kan gaan van de vriendin van Johan Vansummeren die bij de start van Parijs-Roubaix een melksnor had, tot een overzicht van de 10 leukste zegegebaren van Peter Sagan (mensen houden van lijstjes) tot het verder uitleggen van een verhaal dat een commentator vermeld heeft tijdens de koers.

* Post steeds de links van de artikels op sociale media om het bereik te vergroten.

* Pak de voorbeschouwingen nog serieuzer aan. Dat Parijs-Roubaix niet tijdig verschenen is, is wel mijn schuld eigenlijk. :s Ook deze kunnen gemakkelijk gelinkt worden op de hoofdpagina en sociale media, of toch zeker de meest boeiende.

Verdere ideetjes: 

* Stel dat we hierdoor toch een iets groter publiek trekken, dan kan de prono ook uitgebreid worden om leden vast te houden. @Zweers had jij al geen opzet of zelfs een site voor een prono die niet handmatig berekend werd? 

* Make pcmfocus great again

* Indien we echt een schrijversteam hebben gevormd, kan als boost elke maand een themaweek gehouden worden. De ene maand staan we stil bij enkele wielerrecords, de andere maand bij knechten en dan weer bij de exoten van het peloton. Elke dag een artikel posten oid kan volgens mij -mits voldoende gelike en zo op sociale media- echt wel voor wat nieuwe instroom zorgen.

Misschien zie ik het allemaal wat groots, we zijn namelijk geen professionals, maar hier zit toch echt wel voldoende kennis en schrijftalent verzameld om dit op kleine schaal te kunnen laten slagen. Of dit echt werkt, weten we pas wanneer we het geprobeerd hebben. 

Dus... Is er iemand die zich geroepen voelt om manager van het pcmfocus redactieteam te spelen of om gewoon mee kennis of verhalen te delen met de wereld?

Wat @LSDS hierboven beschrijft zou prima kunnen werken. Als je elke dag een interessant wielerverhaal plaatst, komen er steeds meer mensen die de site vinden, mits je het verhaal deelt via de 'socials' en dan vooral via Facebook. Heb voor mijn studie (journalistiek) stage moeten lopen bij een nieuwssite en daar zie je dat 80 tot 90 procent van de mensen via Facebook bij een artikel terecht komen. 

Het moet natuurlijk geen Wielerflits 2.0 worden, maar wel een site waarbij de artikelen inspelen op de actualiteit. Voorbeeld: Als de Giro op een geven moment een tweestrijd lijkt te worden tussen een Italiaan en een Spanjaard, dan kun je een beschouwing maken over wie van de twee renners de sterkste ploeg heeft. Je zou ook een soort 'historisch artikel' kunnen maken met als insteek om 5 legendarische duels langs te gaan tussen de Spanjaarden en Italianen in de grote rondes. En wat LSDS inderdaad zegt, artikelen met lijstjes trekken veel lezers (de 5 gruwelijkste valpartijen, de 5 opvallendste wereldkampioenen, de zwaarste bergen waar wielrenners ooit tegen zijn opgefietst, enz.)

Op dagen wanneer er niet zo veel te doen is, kun je bijvoorbeeld stil staan bij een renner die jarig is en een leuk stukje over hem schrijven, of misschien vond er die dag wel een bijzondere wielergebeurtenis plaats in het verleden. Misschien kun je ook een stuk maken welke renner de lekkerste 'wielerbabe' heeft en dan een poll invoegen. 

Natuurlijk hoop ik ook dat het verhalenboard weer wat actiever wordt met mooie verhalen over fantasierenners, blogs en verhalen+spellen waarin jezelf kunt meedoen. Echter zie ik dat wat somberder in.

Actualiteit gaat je niks opleveren, daar is dit te klein voor, plus die markt is al overvol. Diepte artikelen, voorbeschouwingen etc., dat zou kunnen. Dan heb je wel iemand nodig die de kwaliteit bewaakt, want er is hier tot dusver een groot verschil tussen.

Ik zou dan toch vooral focussen (haha, snapjem?) op de actualiteit en niet te veel van die historische dingen. Dat is al geprobeerd met dat ene geflopte board, is te weinig animo voor.

27 minuten geleden zei Erik:

Ik zou dan toch vooral focussen (haha, snapjem?) op de actualiteit en niet te veel van die historische dingen. Dat is al geprobeerd met dat ene geflopte board, is te weinig animo voor.

Dat denk ik ook ja. En vooral heb je niet genoeg mensen voor. Ik denk dat best wel wat mensen eens een stukje willen schrijven, maar daar blijft dat dan bij. Je zou dat dan bijvoorbeeld wel kunnen doen bij een monument of voor de Giro ofzo, een legendarische editie eruit pakken. Maar op wekelijkse basis gaat dat niet lukken (helaas). 

Citaat

Goed, ik ga ook eens een duit in het zakje doen. Ik roep dan vaak wat vanaf de zijlijn, maar toch ook zeker ik heb het beste met Focus voor. Daar komt ook bij dat ik persoonlijk al redelijk wat ervaring heb met community's die vanuit een (diep) dal moesten komen. Zo is er het welbekende FV (zie homepagina, bij partners). Inmiddels volledig verzopen, maar een aardige tijd geleden liep dat nog best redelijk. Desalniettemin was er ook toen een periode dat de boel stil stond en is de community onder mijn leiding (mijn grote vriend @David was ook aan boord, de geweldige sectieleider moderatie destijds, als ik mij dat goed herinner) in korte tijd weer flink opgebloeid: de statistieken (bezoekersaantallen, zoekresultaten, bijdragenaantallen op het forum) waren hoger dan ooit te voren en er waren meerdere projectjes opgezet die in een relatief korte tijd aantoonbaar al resultaat opleverde. Het kan dus zéker wel, óók hier, is mijn overtuiging. Maar dan moet er wel een sterk plan zijn, iets van visie aanwezig zijn, en bovenal mensen die een zekere visie in de praktijk combineren met een zekere, frisse bereidheid om de handen daadwerkelijk uit de mouwen te steken. In elk geval zal ik eens globaal mijn visie pogen uiteen te zetten. Doe er mee wat je wil/wat jullie willen, maar het is in elk geval goedbedoeld en constructief van inslag.

NAAMSVERANDERING

Als ik het goed begrijp, wil men de naam gaan veranderen. Het lijkt mij duidelijk dat 'Focus' behouden moet blijven. Dat woord moet er hoe dan ook in gaan zitten, want dat is het grootste kenmerk van deze community. Je moet er echter wel op voorbereid gaan zijn dat je, door de naam te gaan veranderen, het vermoedelijk zwaar te verduren zal gaan krijgen in de begintijd, wanneer het gaat om bezoekersaantallen inkomend vanuit zoekmachines. De kracht van die zoekmachines voor óns is namelijk het woordje 'PCM' / 'Pro Cycling Manager'. Op basis van die zoekopdracht komt men in de Benelux uit op deze community. Laat die 'PCM' weg en je bent ineens een grijze muis op het internet. Daarom is het (naast als de wiedeweer te gaan beginnen met op grootse wijze sociale media aan te gaan pakken) ontzettend belangrijk om je niet in een langzaam proces te gaan storten waarin je elke maand er een nieuwe verandering door gaat gooien. Dan kom je er niet, dat duurt te lang: je moet er meteen staan. Je moet heel goed weten wat je wil, en ja, er moet daadwerkelijk een inhoudelijk én strategisch 'plan' aanwezig zijn, waarvan uit je in relatief korte tijd de boel volledig op zijn kop zet en vanaf de eerste dag je nieuwe merk in haar volledigheid in bloei kan laten gaan. Ik zou ook opteren om de naam niet al te inclusief te maken. Enkel 'Focus' of een combinatie van woorden waarin 'Focus' het zwaarste zou wegen is een cruciale fout: dat is véél te algemeen. Het is niet voor niets dat Wielerflits en Wieler Revue het woordje 'wieler' in hun naam hebben zitten. Zeker bij Wielerflits is de toevoeging 'flits' totaal nietszeggend. Maar het maakt niet uit, want het is direct duidelijk dat het om wielrennen gaat. Ik denk oprecht dat 'WielerFocus' je strategisch gezien het beste uit zou komen. 'Focus op Wielrennen' kan ook, is iets mooier en poëtischer, maar is alweer aan de ietwat lange kant. Dan moet je een pakkende afkorting hebben. Neem ter voorbeeld Voetbal International. Dat is redelijk pakkend, maar nooit zo erg als 'VI'. Dat is hetgeen zij een logo op kunnen bouwen en hetgeen waarmee ze in de volksmond bekend mee zijn. 'Focus op Wielrennen' zou dan al snel 'FoW' worden, maar dat klinkt eerder als een nieuwe politieke partij. Je zou het risico kunnen nemen door 'Focus op Wielrennen' te pakken, maar in een afkorting kan je het dan niet gooien. Wat ik vooral niet zou doen, is een naam gaan nemen die een bepaalde inclusiviteit met zich mee brengt. Dat schrikt af. Geen wielerlovers-insidersnaam gaan gebruiken. Dat schrikt vooral af en daarmee verklein je je doelgroep alleen maar: niet doen.

HET MERK

Wanneer je een goede naam hebt, is het ontzettend belangrijk deze van een gedegen uiterlijk te gaan voorzien. Het huidige logo zoals die ter voorbeeld op Twitter valt te zien, is er één die dan misschien wel degelijk is, maar vooral totaal niet aanspreekt. Het moet levendig zijn. Dat wil je ook gaan uitstralen. Je kan zeggen wat je wil over FV, maar dat logo (nogmaals: zie homepagina, bij partners) is herkenbaar, is modern, is kernachtig en creatief tegelijkertijd.. Zoiets moet je willen. Het moet er uit gaan spreken. Ook een slogan is iets waar je best over na mag denken. Het hoeft helemaal niet een lange te zijn, ook geen pretentieuze, maar het moet er wél één zijn die direct aanspreekt voor de doelgroep die jullie willen gaan bereiken. Als voorbeeld (en dat zal ik later nogmaals doen) neem ik Catenaccio. Die hebben - je ziet het direct op de homepagina - als slogan: 'Vlijmscherpe voetbalachtergronden'. Daar zit werkelijk alles in wat hun en hetgeen zij aanbieden kenmerkt: het gaat over voetbal, ingezoomd op 'de achtergronden' (het is verdiepend) en dat 'vlijmscherp', hetgeen hun inhoudelijke en ook kritische en analytische karakter aantoont. Het belangrijkste van zo'n slogan is dat het je direct een idee geeft wat de community, in dit geval onze community, jou aan kan bieden. Geloof het of niet, maar ik weet zeker dat de combinatie naam, logo/uiterlijk en slogan op relatief grote schaal het verschil kan maken of iemand deze community een bezoekje gunt of dat die het aan zich voorbij zal laten gaan. Bij het merk hoort ook het uiterlijk en ik denk dat daar echt eens wat aan gedaan zal moeten worden. Om te beginnen al het logo en de banners. Maar ook naar de site mag eens goed gekeken worden. Die is, qua uiterlijk, gewoon zéér oubollig. De kleuren zijn grauw, het lettertype is zeer statisch, die grote witranden aan de zijkanten zijn onooglijk en het is simpelweg vééls te druk met alle kadertjes aan de zijkanten. Onoverzichtelijk, onooglijk, grauw en weinig inspirerend. Dat is ook echt een belangrijk aandachtspunt, of dat zou het in elk geval moeten zijn. Ook vind ik dat de nieuwsberichten er op dit moment te weinig uit springen. Niet alleen omdat er omheen zo veel aan het afleiden is, maar in de eerste plaats ook omdat het een zeer klein venstertje betreft. Liever iets moderners met een scherpe foto en een dikke kop erboven. En zorg dat het aantrekkelijk is om te reageren op nieuwsberichten. Zorg dat je daar al eens discussies krijgt. Breng er wat elan in. Dat is op dit moment namelijk ook een ondergesneeuwde optie.

DOELGROEP

Dit is een zeer belangrijk onderdeel. Wie willen jullie gaan bereiken? Wat voor mensen moeten deze community gaan bezoeken? Je zou in principe in staat moeten zijn om een profielschets te maken van het gemiddelde, potentiële lid dat zich aan zou moeten en willen sluiten bij deze community. Het moet dus meer over wielrennen gaan. Als je het nieuws wil gaan verslaan, sta je al met 3-0 achter op bijvoorbeeld een Wielerflits. Daarnaast heb je daar de capaciteit niet voor. Er zit meer ruimte in een platform voor wielerliefhebbers. Prima, maar wie zijn deze wielerliefhebbers dan? Waar kan je ze bereiken? Op sociale media? Welke dan? En wat is er zo aantrekkelijk aan deze community om hen te kunnen bereiken? Toch niet het forum.

CONTENT

Je moet content aanbieden die gesmaakt zou kunnen worden door pure wielerliefhebbers. Achtergronden, voorbeschouwingen, maar ook eens nabeschouwingen, analyses zelfs, waag je eens aan een meer tactische benadering van het wielrennen, gewaagde columns.. Eerder gebruikte ik Catenaccio als voorbeeld wanneer het ging om het gebruik van een sterke slogan, maar ergens zouden zij ook een voorbeeld kunnen zijn voor onze community wanneer het gaat om het soort content dat zij aan bieden. Wij zouden, bij wijze van spreken, de 'Catenaccio van de wielermedia' kunnen worden. Ja, dan mik je hoog, maar waarom niet? Wellicht zullen we het succes van hen in omvang nooit (of niet snel) bereiken, maar je geeft wel een sterk karakter mee aan je community. Ik denk overigens ook dat daar de kracht van deze community ligt. Hetgeen ons bind is de liefde voor de wielersport (en Pro Cycling Manager is daar ooit in onze jongere jaren een uiting van geweest; nu is dat over, klaar, we moeten verder) en de kracht van de bekendste en actiefste leden hier zit hem in de verdieping, in de achtergronden.. Kijk alleen maar naar hoe groot het voorbeschouwingsteam hier is. En hoeveel lieden dat toch zeer redelijk doen en daadwerkelijk ook kunnen, daar de kwaliteiten voor hebben.. En vergeet niet: als jij pak 'm beet twintig man hebt die goed kunnen schrijven over wielrennen, dan hoef je helemaal niet afhankelijk te zijn van een jonge knul van 14 jaar die nog geen drie zinnen foutloos kan typen (maar wel een boel motivatie heeft; zolang hij het vieze werk maar lekker op weet te knappen!). In één week zijn vijf/zes inhoudelijk geschreven stukken allang voldoende. Kwaliteit boven kwantiteit. Is Catenaccio ook weer een mooi voorbeeld in. Daar kan een voorbeschouwing bij zitten, een nabeschouwing, een (tactische) analyse, een kritische column, achtergronden.. Een AngliVentoux kan een geweldige voorbeschouwing maken, een Matthijs kan een sterke tactische analyse maken van een zekere wedstrijd, als Fiets eens een dag lang zijn dagelijkse gebrabbel zou bewaren voor een sterke column (want als je allicht de scherpe kantjes er een beetje vanaf zou halen in het formulerende gedeelte, is iemand als Fiets meer dan in staat een spraakmakende column te schrijven die in elk geval tot denken en anders simpelweg vermaak aanzet), als Salvatore zijn liefde voor Sagan eens om zou zetten in woorden i.p.v. smileys (en ik weet zeker dat hij dat kan).. Dan kom je al een heel eind. Dan maak je kwaliteit, dan daag je eens uit, dan laat je zien je op de alternatieve randen van de wielerliefhebberij te bevinden en dan trek je echt wel mensen aan. En daar heb je geen schoolknaap voor nodig die kinderachtige zinnen eruit dondert. Weg met die mentaliteit. Je hebt ambitie om er wat van te maken? Ga het organiseren. Doen. En zoals ik hier al schets: die mogelijkheden heb je hier. Meer dan voldoende. We zouden er wat mee moeten doen, want het kan absoluut.

SOCIALE MEDIA

Als je iets op poten wil gaan zetten, ontkom je niet aan sociale media. En dat moet je ook niet willen. Jonge mensen en openlijke wielerliefhebbers ga je absoluut vinden op Facebook, maar vooral toch ook op Twitter. Dat kan echt al heel snel gaan. Alleen al door gebruik te maken van specifieke hashtags, aanwezig te zijn op momenten dat veel wielerliefhebbers zich bevinden op Twitter (tijdens wielerwedstrijden zelf dan voornamelijk) en op die momenten ook je content aanbieden. Tijdens ter voorbeeld de Tour de France heb je plots immens veel wielerliefhebbers. Velen van hen brengen hun zomerse middag ook al voor de TV door, met de Tour de France op beeld. Naast wat mooie lavendelvelden is er nog bar weinig te zien. Een geweldig moment om op Twitter nog eens je content aan te bieden. Wat maakt het uit? Je moet mensen bereiken. Thomas Voeckler in de aanval? Hebben we daar een stuk over? Linken en delen die boel! En gaat het niet over Thomas Voeckler specifiek, maar hebben we een stuk over pure aanvallers? Maak de associatie met Voeckler en dat éne goede stuk (of die éne goede column) over rasaanvallers en/of optimisten binnen de wielersport en deel het! Maakt geen donder uit! Reageer met regelmaat op mensen die een relatief groot aantal volgers hebben en bekend staan als wielerliefhebbers (Wilfried de Jong, Wagendorp, Zonneveld, Bogerd, et cetera). En dat hoeft niet per sé provocerend (bij voorkeur niet eigenlijk, dat is leuk om te laten zien wie je bent, maar is strategisch gezien niet zo heel slim). Veel liever wat brutaal, bekijk iets vanuit een andere invalshoek, soms ook best met wat humor (maar probeer wel inhoudelijk te blijven, we zijn geen WielerGekkies o.i.d, we willen wel serieus worden genomen) en retweet ook eens iemand die iets zinnigs zegt. Kan ook een random persoon zijn. Maakt geen zak uit. Interactie is ook heel belangrijk. Facebook is makkelijker. Alleen actief zijn helpt al een boel. Geschreven stukken delen met een leuk tekstje en een toffe afbeelding is vaak al genoeg. Verder zijn Instagram en Snapchat heel populair onder jongeren: ga eens na of we daar iets mee kunnen. Youtube gaat een stuk lastiger worden wanneer het gaat om wielrennen en niet meer PCM. Maar dat is ook niet erg. Ik heb ook weleens ergens gelezen dat je beter één platform kan hebben waar je enorm actief bent dan dat je er een boel hebt waar je maar een beetje mee aan loopt te kakken (dat klinkt overigens vrij aannemelijk, maar het is in de sociale media-context ook een bewezen iets: beter een geweldig actief en interactief Twitter-account dan een aantal matte platformen). Conclusie? Een geweldig actief Twitteraccount en Facebook als ondersteuning van de content die we maken zou al meer dan prima zijn. Youtube (en een live-event op Facebook dan ook) zou interessant kunnen zijn als we iets met een podcast gaan doen ofzo. Maar dat vergt wel tijd en inzet. Toch zou je best eens zoiets kunnen doen. Zoek eens wat gekke mensen uit hier met een mening (zijn er zat) en iets van charisma (of in elk geval geen afstotelijk uiterlijk) en ga eens met elkaar wat praten. Negeer die camera, doe alsof je gewoon op het forum met elkaar loopt te lullen. Ja, je moet het willen en het moet er ook uit gaan zien (je wil ook niet voor lul staan als community), maar het is een poging waard. Live-verslag van een koers is ook best helemaal geen slecht idee, maar met alle respect voor Sem en zij die hem assisteerden: je moet wel wat te zeggen hebben. Mensen luisteren niet graag naar open deuren en monotone, krakende, en/of kinderlijke stemmen: dan zetten ze Eurosport wel op. Je moet twee mensen bij elkaar zetten die gewoon zichzelf kunnen zijn en wat kunnen keuvelen met elkaar. Af en toe eens hun visie op bepaalde zaken laten schijnen. De combinatie Fiets & deck. Matthijs & SteJov. Jodelaar & TromBone. Ik noem maar wat. Interessante combinaties. En geen 'daar gaat Contador! Gaat 'ie hoor! Drukken!', neen, ophouden daarmee. Gewoon De Cauwer-achtig brabbelen. Het is wel leuk als er iemand is die een beetje zegt wat er aan het gebeuren is, maar je bent toch ook geen live-sportverslaggever. Niemand die dat van je verwacht. Gewoon twee mensen die babbelen over de koers. Niet te veel giechelen, geen té geforceerde grappen: gewoon jezelf zijn en wat babbelen. Af en toe wat inhoudelijks zinnigs zeggen. Leuk zat. Vaak kijken mensen de koers er zelf toch ook al bij, ze zien zelf wel wat er allemaal aan het gebeuren is. En een soort nabeschouwing kan je ook vastleggen. Simpelweg door met microfoontjes te spreken. Je zou na een grote klassieker of een rit in de Tour de France met drie mensen via een microfoonverbinding eens wat kunnen nabeschouwen. Prima toch? Zolang het maar mensen zijn met bij voorkeur iets van de baard in de keel, met weinig schroom en liever eigenaardig dan saai. 

ORGANISATIE

Belangrijk is om in een cruciale fase als deze een duidelijke organisatie te hebben staan. Er moet een overkoepelende visie, een overkoepelend plan zijn. Er moeten mensen zijn die deze kennen en bepaalde verantwoordelijkheden evenals specialisaties hebben. Natuurlijk is alles hier op vrijwillige basis, maar je hebt écht mensen nodig die hun verantwoordelijkheden dragen en toezien op de arbeid die gewenst is om tot een goed aanbiedbaar product te komen. Een organisatie, een staf, met al haar rollen en benamingen, is er om duidelijkheid te verschaffen, met als gevolg een werkbare gang van zaken. Dat is de topprioriteit wanneer je hier een organisatie neer gaat zetten.

Ik zou het volgende willen voorstellen (en waarmee ik ook niet al te veel af wil wijken van hetgeen men gewend is):

Administrators (5)
- Een algemene administrator die het hoogste woord heeft (bewaken van de visie/het plan, toezien op een goede uitvoering van hoog in de organisatie naar laag in de organisatie en ook degene die extern de aangewezen man is: partners, contacten, acties, et cetera)
- Een technische administrator (spreekt voor zich, evenals de invulling, Satioz is onomstreden)
- Een administrator die gaat over alle projecten die moeten leiden tot de producten waarop onze community gaat draaien: de geschreven stukken voor op de homepagina (iemand met een redactioneel overwicht dus)
- Een administrator voor specifiek de sociale media, bij voorkeur iemand bij wie de visie bovenaan staat (en deze dus ook heeft)
- Een administrator die alle activiteiten die op het forum plaatsvinden (en daar vermoedelijk zullen blijven) onder zijn leiding zal nemen, of in elk geval de coördinatie ervan. Let wel: het gaat hier dus niet over activiteiten waarvan het de bedoeling is dat ze op de homepage terecht komen. Geen analyses, na/voorbeschouwingen, en noem het maar op. Zie het als een soort Forum Administrator

Moderatie (2 - 3)
- Spreekt voor zich: twee/drie mensen die het forum geordend en overzichtelijk houden.

Schrijvers Team (10 - 30)
- Iedereen die eens zin heeft om om een voorbeschouwing, een nabeschouwing, een analyse, een column, desnoods een (serieus mooi) gedicht (David kan dat, Ralfje kan dat, ik zeg maar wat, wielrennen is toch bij uitstek de meest literaire en heroïsche sport, kan best) te schrijven. Hiervoor moet je gewoon eens een aanmelding open gooien. Moet je toch aan zo'n 10 - 20 man kunnen komen. Niks hoeft per sé op wekelijkse basis of iets dergelijks, het mag uiteraard wel, zolang het maar redelijk goed is. Eens in de twee/drie weken een stukje is al heel leuk. Binnen dit team kan je ook weer aparte teams gaan vormen: mensen die enkel na/voorbeschouwingen willen schrijven, mensen die enkel eens een column willen schrijven, et cetera. Verdeel eens wat teams, maak wat voorzichtige afspraken, en je komt echt wel tot zo'n 5/6 stukken minimaal per week. 

Forum Team (4 - 16)
- Dit gaat dan om eenieder die een activiteit zou onderhouden op het forum. Ook hierin kan je aparte teams maken, zoals dat nu al het geval is met de prono/verhalen bijvoorbeeld. Dit is meer het activiteitenclubje, zeg maar. En dan puur met betrekking op het forum.

Site & Social Media Team (2 - 6)
- Bestaande uit mensen die de 'producten' (hetgeen we produceren, dus gewoon veelal de geschreven artikelen) op zowel de site als op de sociale media kanalen publiceert. Je zou hier nog een onderverdeling in kunnen maken: het site-team en het social media-team. Beide hebben ook een eigen admin, een eigen leidinggevende dus. Deze mensen zijn echt wel belangrijk en dienen niet zomaar 12-jarige snotapen te zijn. Jong mag, ambitievol is goed, maar schrijfkwaliteiten/weten hoe je iets brengt op Facebook/Twitter is 100x belangrijker. Hier valt wel enigszins in te trainen door de twee admins, van wie je zou mogen verwachten dat zij dat wél kunnen. 

PCM Team (2-6)
- Mensen die toch nog enigszins het PCM-karakter van de community onderhouden (je moet er ook niet helemaal mee gaan stoppen, dan grijp je weer naast een andere doelgroep. Je moet je op kleinere schaal sterk houden, beter dan op grote(re) schaal het een beetje door laten sukkelen)

Consultants/adviseurs (2 - 4)
- Mensen met ervaring óf een (creatieve, vernieuwende) visie, het laatste is zo dan niet nóg belangrijker, daar je zeker in deze fase baat hebt bij mensen die out the box kunnen denken en/of scherp en kritisch zijn. Hier zou ik echt in investeren: geef deze mensen overal de toegang en laat ze wanneer ze daar iets voor voelen gewoon hun gal spuien en met ideeën, nieuwe inzichten, andere invalshoeken en noem het maar op komen. Hier ben je echt mee gebaat, want met enkel de typische Focussers van het eerste uur zal je veelal terugvallen in het oude, terwijl we vooruit moeten. Liever visionaire en revolutionairen, dus.

Het lijkt mij heel gezond en verstandig om binnenkort eens de boel te gaan doorlichten. We (of tenminste, dat wil men toch?) gaan een nieuwe fase in, dan is het zaak om je oude vriendjes los te laten en mensen op posities neer te zetten die daadwerkelijk goed zijn/over visie beschikken voor hetgeen ze dienen te doen. Durf om mensen eruit te zetten die maar een klein aandeel hebben in de community (of die op PCM-gebied wel aantrekkers waren, maar nu gewoon slechts harde werkers kunnen zijn, verzet ze van hoge functies naar een team waar ze écht nuttig zijn, ter voorbeeld het PCM Team/Site & Social Media Team) en wees niet bang nieuwe mensen binnen te halen met visie, kennis en frisse bereidheid. Dat heb je in deze fase écht nodig: je moet een organisatie hebben staan die gewoon klopt en er moet geen ruimte zijn voor verdienstelijke vrienden die rustig op hun poef kunnen zitten. Niet omdat je het die mensen niet zou moeten gunnen: maar omdat het afstraalt op de rest, in negatieve zin. En bovenal omdat je de beste stuurlui aan wal moet hebben staan.

HET FORUM

Het forum moet volledig opnieuw worden ingedeeld. Een overzichtelijke index met de nadruk op de wielerwereld. Maak onderscheid in soorten discussies over wielrennen en zorg dat het wielergedeelte uitgebreid de aandacht krijgt. Licht het forum en al haar subfora eens volledig door en schep orde: het is immers een nieuw begin. Je zou bij wijze van spreken hem gewoon volledig opnieuw in moeten delen zonder ernaast te houden hoe die nu is. Schijt aan zeikerds die moeten wennen: je bent immers ook een nieuwe community, dan hoort wat wennen daar bij. Tegelijkertijd moet ook de nadruk blijven liggen op het gegeven dat Focus een ontwikkeld én gezellig forum heeft. De toogfilosoof en de kroeg, zoals ze nu heten, moeten niet ondergedrukt worden. Sterker nog, ik denk dat je die toogfilosoof een groter aandeel moet geven op de index. Daar mag meer aandacht naar. Je moet benadrukken dat we ontwikkelde leden hebben en niet zomaar jonge Wielerflits-kneusjes. Ook het 'Eigen Wielrennen' moet belangrijker worden. Ervaringen, verhalen met elkaar delen, info over materiaal of routes.. Die meetings zijn nu vrij inclusief: waarom die niet openstellen? Waarom niet juist proberen om ze beter en massaler te gaan organiseren? Met nieuwe leden, kleintjes, gooi het op Twitter..? We zijn immers een community van wielerliefhebbers, dan kan het toch ook een plek zijn waar zij met elkaar komen en allicht samen met elkaar dagen kunnen gaan organiseren waarop ze gaan fietsen met z'n allen? Is dat gek? Ik denk dat, wanneer je daadwerkelijk groter wil worden, je toch een beetje van die inclusiviteit af zal moeten.

Het woord dat ik nu ga gebruiken kan misschien wat afschrikken: maar het doet hier af en toe ietwat incestueus aan. Als buitenstaander is het heel lastig 'integreren' op dit forum. Dat heeft alles te maken met de manier waarop men hier met elkaar aan het communiceren is. En begrijp mij niet verkeerd: ik doe daar absoluut volop aan mee, maar ik ben mij er wel van bewust dat het buitenstaanders enigszins doet afschrikken om mee te doen en/of in te schikken. Het heeft mij, ter voorbeeld, lang geduurd vooraleer ik hier echt wat actiever werd. Volgens mij heb ik dit forum een beetje door David leren kennen en heel lang ervoer ik toch dat de drempel om hier echt 'mee te doen' heel hoog ligt. Het vergt een bepaalde, hele directe en persoonlijke manier van communiceren die niet iedereen zal bevallen en waar sommigen ook echt aan zullen moeten wennen. Voor mij was het dan uiteindelijk niet zo'n probleem, daar ik van mezelf altijd al bijzonder direct en onorthodox was in mijn reageren op fora (hetgeen diezelfde David wel zal kunnen beamen). Maar voor de gemiddelde wielerliefhebber kan dit echt gaan afschrikken. Er is hier gewoon echt sprake van een zekere inclusiviteit die wat incestueus aandoet. Dat is ook logisch, want mensen hier kennen elkaar al heel lang en zo ontstaat er toch iets van een soort subcultuurtje (ook omdat het gros hier niet het 'gemiddelde mens' is, denk ik), maar het is wel van belang om je daar bewust van te zijn. Het is wel van belang om je te beseffen hoe dat naar buiten toe afstraalt. Hoe je dat dan moet oplossen, is een lastige, en ergens is het ook wel mooi, zolang het de community en haar groei maar niet tegen gaat werken. Allicht zou men de ongeschreven regel kunnen maken en hanteren dat het op de man spelen, die af en toe wat té vurige directheid en de velen inside-jokes zich wat meer op de kroeg richten i.p.v. het wielergedeelte en we daar wat inhoudelijker gaan proberen voor de dag te komen. Noem het kinderachtig, maar het strookt niet met elkaar wanneer je naar buiten toe je profileert met allerlei interessante analyses, beschouwingen en achtergronden, en je als bezoeker op het forum allemaal hatelijke ongein tegenkomt. Dat zijn dan twee totaal van elkaar verschillende werelden en dat zal er ook wel voor zorgen dat je wat terughoudend gaat zijn in je behoefte om te emanciperen. Je kijkt wel uit. Gevolg is dat de ledengroei niet sterk zal zijn en je eeuwig met dezelfde kliek blijft zitten, totdat zij eens de community achter zich besluiten te laten. Dat wil je natuurlijk niet.

Goed, dat is voor nu wel even voldoende, denk ik zo. Hopelijk kan men hier wat mee. Heb in elk geval gepoogd om eens constructief (een andere kant van mij, die ik toch zeker ook heb) bij te dragen aan het vooruitdenken van deze community. Men wil een nieuwe weg inslaan, dit is toch de derde keer dat ik zie dat men daar serieus mee bezig lijkt te zijn: welnu, een serieuze en constructieve (deels ook gebaseerd op opgedane ervaring op dit gebied) bijdrage van mijn kant. Mochten er verder nog vragen zijn: mijn inbox staat altijd open. Voor iedereen!

Liefs,
Zeus

@Se7en, @Reuell, @dvsermelo, @DemoN, @Hendrik, @Mattias, @Sem en al zij die daarover gaan/hier belang bij zouden kunnen hebben.

Ben het grotendeels met je eens. Maar vind wel dat wel dat je er een beetje teveel een bedrijf van wilt maken. De manier van omgaan hier moet je echt niet loslaten vind ik, ja misschien kost dat je wat nieuwe leden maar anders ga je ook de wielerflits kant op. 

Ik zeg ook absoluut niet dat je het (de manier van communiceren hier) volledig moet loslaten. Ik geef enkel aan dat je in het wielergedeelte rekening zou kunnen houden met het gegeven dat je de drempel voor nieuwe leden niet té hoog moet willen maken, en dat je ook met z'n allen kan afspreken het daar iets rustiger aan te doen dan bijvoorbeeld in de kroeg. Dat zou kunnen en, denk ik, vooral bevorderlijk zijn. Het is verder geen breekpunt, slechts een concessie die we met z'n allen zouden kunnen doen.

Ik snap wat je verder zegt over het bedrijfs-gehalte, maar ik denk wel dat dat een lichte misvatting is. Voor een community met een bepaalde ambitie is het net zó belangrijk om te werken aan naamsbekendheid op sociale media, om ervoor te zorgen dat je een goed merk neer weet te zetten (ook qua uiterlijkheden) en je iets aan hebt te bieden waar mensen wat mee kunnen (content). Net zoals een sterke en duidelijke organisatie ook absoluut een beginpunt van een groeiende en succesvolle community zal zijn. Het zijn ook allemaal factoren die belangrijk zijn voor een community, dat weet ik ook uit ervaring, en dat het factoren zijn die ook bij bedrijven een rol spelen, dat ligt natuurlijk voor de hand.

Ja, misschien enigszins ja. Maar een Bultmans die José Been een ravijn toewenst moet gewoon kunnen vind ik. En met dat bedrijfsgehalte kan ik je wel volgen. Op social media ligt best wel een gat ook denk ik. Op Facebook bijvoorbeeld ken ik zelf niet een pagina die op Facebook zelf echt grote voorbeschouwingen plaatst, dingen analyseert en dergelijke (en niet een linkje plaatsen naar een artikel op een site), dat mis ik zelf wel en anderen ook wel. Ik zou met wat anderen daar best wel wat op willen proberen opzetten

Edited by AngliVentoux

Klinkt als een best mooi plan, eigenlijk precies wat David wat krachtiger zei. Dit maakt het alleen was concreter. Het is echter wel een hele organisatie, als je alles zo opsomt. En er wordt best wat gevraagd van mensen. Ik bedoel, leuk zo babbelen over een wedstrijd. Maar vier uur (gratis) keuvelen is toch niet aan iedereen besteed. Bovendien zitten er ook wel wat kosten. Drie microfoontjes klinkt simpel, maar kost toch al gauw wat. Maar eigenlijk heb je er wel twintig nodig, want er gaan echt niet vier mensen een hele Tour de France verslaan. Nuja, dit is wel heel specifiek gericht op iets, maar om aan te geven dat er in kleine veranderingen al veel energie/tijd/geld gaat zitten. Bovendien wil je nu enorme ommezwaai maken. Belangrijkste is een goede organisatie. Als die staat, én je weet dat iedereen gemotiveerd is, dan kan je het project uitrollen. Anders wordt het een onhaalbare zaak. Maar zoals je zegt, de potentie om er iets van te maken, is er. 

Ik had het bericht van David niet gelezen. Inmiddels wel, en daar ben ik het grotendeels mee eens, ja. Is ook niet zo heel vreemd, er zijn best vaak raakvlakken in hetgeen David van mening is en hetgeen ik van mening ben. Toch was zijn bericht vrij globaal en is hetgeen ik hier nu uiteen heb gezet wat concreter en vooral uitgebreider (het beslaat meerdere factoren die meespelen om een community sterker te maken, ook in haar transitie naar een nieuw soort concept). Dat het een hele organisatie is, dat klopt, maar in feite is dat het nu ook al. Maar als ik kijk naar de hoeveelheid losse teams die er nu zijn (van verhalen tot zelfs schaatsprono, nooit geweten dat we die hebben), dan schept het juist een hoop overzicht. Daarnaast is wat mij betreft, op de korte termijn (en ook om de basis juist voor op de lange termijn neer te zetten), het allerbelangrijkste om te gaan kijken naar de als het aan mij ligt vijf verschillende administratoren met al hun eigen specialisatie en verantwoordelijkheid, het grote team aan schrijvers in de eerste plaats opzetten en vervolgens onderverdelen, het Site/Social Media-team zeer nauwkeurig gaan vormen en vervolgens aan de gang krijgen en tevens de juiste consultants/adviseurs benoemen die al op zeer korte termijn mogelijk van waarde kunnen zijn (naast de administrators zijn zij degene die de visie en de nieuwe inzichten brengen, onmisbaar in een fase waarin je eigenlijk als het ware een nieuwe community én organisatie op aan het zetten bent). Ik geloof er absoluut in dat je, óók hier, een organisatie neer kan gaan zetten die in staat is om de gehele transitie naar een nieuw soort community in goede banen te leiden. 

Dan ga je verder heel specifiek in op een bepaald idee, dat van live-verslag tijdens een wielerwedstrijd. Ik heb niet gezegd dat dit een hele Tour de France lang zou moeten plaatsvinden. Het zou een paar keer kunnen. In ritten die van groot belang zijn of die bovengemiddeld interessant zijn (neem een eerste bergrit, of een rit in de laatste week met al vroeg zware beklimmingen op het menu waardoor er mogelijk al vroeg koers is), maar ook eens in ritten die allicht oersaai zijn en hoogstwaarschijnlijk op een massasprint uit zullen gaan draaien. Om het simpele gegeven dat er dan meer mensen op internet te vinden zullen zijn die mogelijkerwijs zo'n live-verslag zouden ontdekken en het eens een kans zouden geven. En wie weet, mochten ze het vermakelijk vinden (dat is toch wel het doel), komen ze de volgende keer eens terug. Wat microfoons betreft weet ik dat bij een Slimste Mens een zeer behoorlijk aantal mee kon doen, waar ook een zekere microfoonverbinding voor nodig was. Ik denk dat dat wel zou meevallen. Daar valt altijd naar te kijken, maar het zal echt niet zo zijn dat we/men ineens op grote schaal microfoons in moet gaan kopen.

6 minuten geleden zei Zeus:

Dan ga je verder heel specifiek in op een bepaald idee, dat van live-verslag tijdens een wielerwedstrijd. Ik heb niet gezegd dat dit een hele Tour de France lang zou moeten plaatsvinden. Het zou een paar keer kunnen. In ritten die van groot belang zijn of die bovengemiddeld interessant zijn (neem een eerste bergrit, of een rit in de laatste week met al vroeg zware beklimmingen op het menu waardoor er mogelijk al vroeg koers is), maar ook eens in ritten die allicht oersaai zijn en hoogstwaarschijnlijk op een massasprint uit zullen gaan draaien. Om het simpele gegeven dat er dan meer mensen op internet te vinden zullen zijn die mogelijkerwijs zo'n live-verslag zouden ontdekken en het eens een kans zouden geven. En wie weet, mochten ze het vermakelijk vinden (dat is toch wel het doel), komen ze de volgende keer eens terug. Wat microfoons betreft weet ik dat bij een Slimste Mens een zeer behoorlijk aantal mee kon doen, waar ook een zekere microfoonverbinding voor nodig was. Ik denk dat dat wel zou meevallen. Daar valt altijd naar te kijken, maar het zal echt niet zo zijn dat we/men ineens op grote schaal microfoons in moet gaan kopen.

Via Discord of een dergelijk appje moet er wel het een en ander mogelijk zijn op dat gebied, dunkt mij.