Tim

09/04 | Parijs - Roubaix | WT

1,173 posts in this topic

ID: 1   Posted (edited)

Volgens Genesis schiep God de aarde in zes dagen. Aan het einde van de zesde dag zag Hij dat het goed was, waarna hij op de zevende dag lekker ging rusten. Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat ik ernstige twijfels heb bij de historische correctheid van dit alles. God kwam er volgens mijn lezing zo aan het einde van de zesde dag achter dat hij een stukje vergeten was. Een stukje land dat wij nu kennen als het desolate Noord-Frankrijk. In plaats van te zien dat het goed was dacht Hij: "Het is wel goed zo". Het is de enige logische verklaring. 

21mcj2q.png

Parijs - Roubaix

We beginnen deze voorbeschouwing in 2002, want daar begint het verhaal van de Parijs - Roubaix van 2017. Op een regenachtige zondagmiddag wordt de koers verreden. Het is 'blij dat ik glij' op de Noord-Franse kasseien. De één na de ander zwiept de gracht in. Ja, de honderdste uitgave van de mooiste wielerwedstrijd op aarde is er eentje om te onthouden.

Johan Museeuw wint er zijn derde kassei, met een straatlengte voorsprong op Steffen Wesemann. De Leeuw van Vlaanderen heeft al een powernap achter de rug wanneer de Duitser hem komt vergezellen op het podium.

De nummer drie van die wedstrijd is iemand waar Roger de Vlaeminck lovende woorden over spreekt tijdens de koers. Een eerstejaarsprof moet knechten voor George Hincapie, maar laatstgenoemde komt in volle achtervolging op Museeuw ten val. Zomaar ineens, boem, de sloot in. De jonge snaak zet dapper door en ziet zijn moed beloond met een podiumplaats. Dat kon zelfs Roger de Vlaeminck niet zeggen. Maar ook Roger vermoedt niet dat diezelfde jongeling tien jaar later mede-recordhouder wordt in Parijs - Roubaix. 

In de douches toont Tom Boonen zich dolblij, maar tegelijkertijd beseft hij ook dat er meer in had gezeten. Tegen Michel Wuyts zegt hij de volgende, legendarische woorden: "At tiejen Incapie wa bitter gewist..!"

Op de dag dat Museeuw zijn laatste monument wint presenteert zijn opvolger zich in plat Kempisch aan de buitenwereld.

In Compiegne wordt op 9 april 2017, even voor 11 uur, de laatste koers van Tom Boonen op gang geschoten. Het geeft alles en iedereen de gelegenheid om terug te blikken op een fantastische carrière. Uiteraard is er in dit topic alle ruimte om herinneringen op te halen aan de man die voor veel leden van dit forum meer is dan zomaar een wielrenner.

Want of je nu van 'm houdt of hem veracht; Tom Boonen is een monument van een renner. Nu ben je dat al als je vier keer Parijs - Roubaix weet te winnen, maar Boonen won verder ook best wat leuke wedstrijden.

Driemaal is dhr. Boonen de beste in de Ronde van Vlaanderen. Hij wint zes etappes in de Tour en haalt er ook één keer de groene trui. De mooiste trui is echter de regenboogtrui. Het is in mijn herinnering het eerste wereldkampioenschap dat ik van start tot finish heb gezien. Toen durfde ik er nog niet openlijk voor uit te komen. 

Een Boonen in zijn allerbeste vorm is vrijwel onklopbaar.

Toch is de mooiste Boonen wat mij betreft niet de Boonen die het Carrefour de l'Arbre op een strook asfalt deed lijken. Nee, mijn favoriete Boonen is de Boonen van de Taaienberg. Je kan kon er de afgelopen jaren de klok op gelijkzetten. Taaienberg? Boonen degradeert de tegenstand. Daarom is het extra triest dat hij in zijn laatste Ronde van Vlaanderen uitgerekend op zijn heuvel te maken kreeg met mechanische problemen.

Laten we hopen dat dat zondag anders is.

2woja6b.png

Parijs - Roubaix <3 Tom Boonen

Ik zou kunnen kiezen om de volledige carrière van Boonen te bespreken. Dat zou hij zeker verdienen, maar dat laat ik liever aan jullie over. Tom Boonen is namelijk van ons allemaal. Daarom focus ik nu alleen maar even op zijn prestaties in Roubaix.

2002 - 3e
Dit verhaal kent u intussen. Hij vertrok in de honderdste uitvoering van deze koers als knecht voor Hincapie, maar werd de ontdekking van de helletocht. Podium rijden in je eerste Parijs - Roubaix is weinig renners gegeven. 

2003 - 24e
Twee minuten en 28 seconden na Peter van Petegem komt de Bom van Balen toch wel teleurgesteld over de streep. Een valpartij voor de eerste strook was hier mede debet aan. Jammer, maar helaas. Uithuilen en weer door.

2004 - 9e
Een jaar later zien we de grootste concurrent van Tom Boonen opstaan. Fabian Cancellara is de stijlvolle rivaal van Boonen. Cancellara wordt vierde in de sprint op de wielerbaan, die gewonnen wordt door Magnus Backstedt. Boonen wordt vlak achter de handen schuddende Van Petegem en Museeuw negende. Top tien dus. Lang niet gek. Daarnaast maakt hij grote indruk op sommige stroken.

2005 - 1e
Een week nadat hij al de bloemen pakte in de Ronde van Vlaanderen wint meneer Tom Boonen ook Parijs - Roubaix. Hij is daarmee de achtste renner die de dubbel weet te realiseren. In de sprint op de velodrome verslaat Boonen - jawel - George Hincapie. Hoe de knecht zijn kopman definitief weet te overvleugelen.

2006 - 2e
De eerste van Cancellara, waar misschien wel niks aan te doen was. Dingen die ik van deze wedstrijd heb onthouden zijn de valpartij van Hincapie en de gesloten spoorwegovergang, waardoor Boonen die in zijn regenboogtrui van plaats vijf opschuift naar plaats twee. Voor de statistieken, zullen we maar zeggen.

2007 - 6e
De voorbereiding was uitstekend. Met Kuurne, Dwars door Vlaanderen, E3-Prijs en een derde plaats in Sanremo op zak kun je toch niet spreken van een slecht voorseizoen. Toch lukt het in de stoffige Hel niet. O'Grady wint de koers vanuit de vroege vlucht met een leuke solo. Boonen is vermoedelijk de sterkste, maar wordt slechts zesde.

2008 - 1e
Op een slim moment vertrekt Boonen uit de omvangrijke kopgroep die op zo'n 35 kilometer van Roubaix op de Noord-Franse hobbelwegen rijdt. Alleen Alessandro Ballan en Fabian Cancellara konden hem volgen. Beide heren proberen het absoluut, maar Boonen is niet te verslaan. Na de sprint op de wielerbaan mag hij zijn tweede kassei omhoog houden.

2009 - 1e
En in 2009 is het alweer prijs. Boonen is die dag onklopbaar. Achter hem vallen alle concurrenten weg. Thor Hushovd is op het Carrefour de l'Arbre de laatste die besluit de kasseien van dichtbij te bestuderen. Pippo Pozzato dreigt nog wel even, maar al snel wordt duidelijk dat ook de Italiaan niet aan de Belg kan tippen.

Later die dag bestelt Boonen een grotere schouw om zijn derde kassei op te zetten.

2010 - 5e
Ook Cancellara realiseert de dubbel. Terwijl Boonen op een goede vijftig kilometer van de streep een energiegel tot zich neemt muist Cancellara ervantussen. De Zwitser lijkt een brommer te hebben ingeslikt want pas op de velodrome wordt hij teruggezien. Boonen weet de anderen niet tot samenwerking te verleiden.

2011 - DNF
Pech in Roubaix. Da's nieuw voor onze Tom. Al in het Bos van Wallers moet hij voet aan de grond zetten. Op de strook van Sars-et-Rosières valt hij tot overmaat van ramp ook nog eens. Einde koers. Een flinke tegenvaller. De winnaar? Johan Vansummeren, die pardoes zijn vriendin ten huwelijk vraagt.

2012 - 1e
Na het wonderlijke voorjaar van Gilbert in 2011 is 2012 het jaar van Tom Boonen. Na al een hoop zeges in het voorseizoen grijpt Boonen elke kans aan om zijn erelijst nog meer cachet te geven. Achtereenvolgens wint hij de E3-Prijs, Gent - Wevelgem, de Ronde van Vlaanderen. En ook in Parijs - Roubaix is er niks aan Boonen te doen. Nummer vier is binnen. Roger de Vlaeminck wordt nu echt zenuwachtig.

2013 - DNS
Na elf achtereenvolgende optredens in L'Enfer du Nord komt Boonen nu niet aan de start. Een nare val in Vlaanderens Mooiste gooit roet in het eten. Cancellara grijpt de gelegenheid aan om er zijn tweede dubbel en zijn derde kassei te winnen.

2014 - 10e
Pech kenmerkt de koers in 2014. Boonen had nog nooit te maken gehad met een lekke band, maar nu is de dag toch daar. Hij krijgt er maar liefst twee te verwerken. Een tiende plaats is het hoogst haalbare, ondanks enkele demonstraties op de stroken. Niki Terpstra speelt het slim en wint de wedstrijd.

2015 - DNS
In de eerste rit van Parijs - Nice, ergens tussen Saint-Rémy-lès-Chevreuse en Contres eindigt het voorjaar van Boonen. Boem. Sleutelbeen. Roger de Vlaemnnck haalt opgelucht adem. John Degenkolb is de winnaar van de wedstrijd.

2016 - 2e
"Oh oh oh oh oh, ai ai ai ai ai". Het is geen liedje van Anita en Ed, maar het commentaar van het duo Vannieuwkerke en Wuyts. De voorbereiding van Boonen is verre van ideaal geweest. Volgens de doktoren zou hij de wedstrijd over de kasseien niet eens kunnen halen, maartoch zit hij in de finale van de wedstrijd, die wat mij betreft één van de mooiste wielerkoersen ooit is. Zowat heel België hoopt op Boonen. Maar het mag niet zo zijn. Ondanks dat Tommeke op de toppen van zijn kunnen rijdt wordt hij geklopt door Hayman. Godbetert Mathew Hayman.

Ofschoon Boonen aan het eind van dat jaar zou stoppen besluit hij om toch nog één poging te wagen om zijn koers voor de vijfde maal te winnen. En wat het resultaat ook wordt, afscheid nemen op de wielerbaan van Roubaix is toch wel het mooiste wat Boonen kan doen. Voor de laatste maal de barre tocht over de helse wegen volbrengen. De laatste keer dat wipje bij het opdraaien, nog anderhalve ronde rijden en het publiek nog één keer als renner groeten. Bedankt en tot ziens.

ok8oas.png

Parcours

Bij Parijs - Roubaix hoeven voorbeschouwers nooit uit te leggen wat voor parcours het wordt. Relatief vlak met kneiterveel steentjes. In de 257 kilometer lange opgave vinden we 55 kilometer aan steentjes. Sommige stroken (lees: de Espace Charles Crupelandt) zijn keurig aangelegde tuinpaden die eigenlijk niet mee zouden moeten tellen, maar er zitten ook vele wegen bij waar Hannibal volgens de legende rechtsomkeert heeft gemaakt.

De kasseien in het Noord-Frankrijk zijn niet te vergelijken met die van de Ronde van Vlaanderen. Waar uw voorbeschouwer de kasseien van Vlaanderens Mooiste vrij eenvoudig verteerde (goed, op de Steenbeekdries na dan, dat was wel echt een naar strookje), heb ik na een dag in de hel twee weken mijn armen niet goed kunnen bewegen. Een groot verschil. Je zou het niet zeggen als je door België rijdt, maar het valt daar dus allemaal nog wel wat mee met die wegen.

Genoeg gepraat over de kasseien, het is tijd om ter zake te komen. In een hoogteprofiel ziet Parijs - Roubaix 2017 er zo uit.

Profile

U ziet liever een kaartje? Ook geen probleem.

CARTE.jpg

En tot slot ziet u hieronder de stroken in een mooie tabel. Meer lezen over de stroken? Kijk dan hier.

Sector Kilometer Naam Lengte (km) Zwaarte
29 97 Troisvilles naar Inchy 2,2 * * *
28 103,5 Viesly naar Quiévy 1,8 * * *
27 106 Quiévy naar Saint-Python 3,7 * * * *
26 112,5 Viesly naar Briastre 3,0 nieuw
25 116 Briastre naar Solesmes 0,8 nieuw
24 124,5 Vertain naar Saint-Martin-sur-Écaillon 2,3 * * *
23 134,5 Verchain-Maugré naar Quérénaing 1,6 * * *
22 137,5 Quérénaing naar Maing 2,5 * * *
21 140,5 Maing naar Monchaux-sur-Écaillon 1,6 * * *
20 153,5 Haveluy naar Wallers 2,5 * * * *
19 161,5 Trouée d'Arenberg 2,4 * * * * *
18 168 Wallers naar Hélesmes 1,6 * * *
17 174,5 Hornaing naar Wandignies 3,7 * * * *
16 182 Warlaing naar Brillon 2,4 * * *
15 185,5 Tilloy naar Sars-et-Rosières 2,4 * * * *
14 192 Beuvry-la-Forêt naar Orchies 1,4 * * *
13 197 Orchies 1,7 * * *
12 203 Auchy-lez-Orchies naar Bersée 2,7 * * * *
11 208,5 Mons-en-Pévèle 3,0 * * * * *
10 214,5 Mérignies naar Avelin 0,7 * *
9 218 Pont-Thibaut naar Ennevelin 1,4 * * *
8 224 Templeuve (Moulin-de-Vertain) 0,5 * *
7 230,5 Cysoing naar Bourghelles 1,3 * * * *
6 233 Bourghelles naar Wannehain 1,1 * * *
5 237,5 Camphin-en-Pévèle 1,8 * * * *
4 240 Carrefour de l'Arbre 2,1 * * * * *
3 242,5 Gruson 1,1 * *
2 249 Willems naar Hem 1,4 * *
1 256 Roubaix (Espace Charles Crupelandt) 0,3 *

2ike04m.png

Favorietenlijstje

Tot slot natuurlijk de vraag: wie gaat er winnen? Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk favorieten, schaduwfavorieten en mannen die mogelijk kunnen verrassen in onderstaande lijst op te nemen. Toegegeven, veel namen zullen de selectie niet overleven. Velen zullen moegestreden de wielerbaan van Roubaix op draaien, wetende dat het dit jaar weer niet is gelukt om voor de overwinning te strijden. Nog weer anderen zullen die betonnen baan niet eens halen, omdat ze ergens op een akker besluiten om de strijd te staken. Na een paar dagen voelen de renners nog steeds hun gekneusde ballen. Dit alles met dank aan het leed dat Parijs - Roubaix heet.

Tom Boonen

Peter Sagan

Greg van Avermaet, Niki Terpstra, Oliver Naesen, Ian Stannard

**

Yves Lampaert, John Degenkolb, Jasper Stuyven, Mathew Hayman, Imanol Erviti, Dylan van Baarle, Edvald Boasson Hagen

*

Jens Debusschere, Sep Vanmarcke, Stijn Vandenbergh, Zdenek Stybar, Aleksejs Saramotins, Luke Durbridge, Lars Boom, Tony Martin, Alexander Kristoff, Arnaud Démare, Soren Kragh Andersen, Ramon Sinkeldam, Florian Sénéchal, Maarten Wynants, Adrien Petit

Edited by Tim
27 people like this

ID: 3   Posted

PEVELENBERG!

ID: 4   Posted

27 minuten geleden zei den zwartjoekel:

van avermaet 3 sterren? ;c 

teveel?

ID: 5   Posted

Ik heb die laatste kilometers van vorig jaar zojuist weer gekeken.

Voor minstens de tiende keer.

Verveelt nog steeds niet.

3 people like this

ID: 6   Posted

Geweldige voorbeschouwing bij de mooiste koers. Ja, zelfs beter dan de Strade. Juist de omgeving maakt het alleen maar mooier, laat toch altijd weer zien hoe gruwelijk de eerste wereldoorlog is geweest, wordt toch altijd fors onderschat.

ID: 7   Posted

:poundit: Als ze in de buurt komen van vorig jaar is dit de mooiste koers van het jaar.

Vorig jaar de mooiste van het decennium. 

ID: 8   Posted

40 minuten geleden zei mdmazing:

teveel?

kvraag het mij ook af

ID: 9   Posted

42 minutes ago, mdmazing said:

teveel?

ik ga gewoon weer herhalen wat ik voor vlaanderen aankondigde ;c 

maar zonder gekheid als er een koers is waar van avermaet minder kans maakt dan is het wel roubaix volgens mij. kan nog beter amstel of luis proberen

Klopt wel een beetje.

Al zal het me ook niet verbazen als ie zondag podium rijdt.

ik vind dat ook hoor van van avermaet maar dat vind ik van sagan ook :)

Denk dat Van Avermaet wel eens kan winnen hier, maar moet gewoon geluk hebben.

Had Vansummeren ook. Vroeg genoeg weggaan, valpartijtje erachter waardoor de gang er niet meer inschiet bij een Sagan etc, en weg ben je. En dat sprintje wint hij dan wel van Durbridge, Naesen en Senechal die dan mee zijn.

11 minuten geleden zei mdmazing:

ik vind dat ook hoor van van avermaet maar dat vind ik van sagan ook :)

Klopt ook.

11 minuten geleden zei deck:

Had Vansummeren ook. Vroeg genoeg weggaan, valpartijtje erachter waardoor de gang er niet meer inschiet bij een Sagan etc, en weg ben je. En dat sprintje wint hij dan wel van Durbridge, Naesen en Senechal die dan mee zijn.

Verschil is dat ze een van Avermaet nooit zomaar laten rijden.

ID: 15   Posted (edited)

Dat commentaar van Karl bij de editie van vorig jaar is zo tenenkrommend hè ;c

Wuyts heeft nog wel wat, Karl is gewoon ronduit zielig.

Edited by Rubennn
4 people like this

8 minuten geleden zei deck:

Tientje op een finale kopgroep van Vandenbergh, Keisse, De Vreese, Smukulis en Durbridge. 

En daarachter dan de echte figuren die niet willen rijden voor elkaar, waardoor een non-valeur als Senechal zesde wordt. ;c 

Of Jelle Wallays ofzo ;c 

Maar dat van die vijf Gratis Smukulis dan ook maar wint.

1 uur geleden zei Fiets:

Tientje op een finale kopgroep van Vandenbergh, Keisse, De Vreese, Smukulis en Durbridge. 

En daarachter dan de echte figuren die niet willen rijden voor elkaar, waardoor een non-valeur als Senechal zesde wordt. ;c 

Hushovd is gestopt hè.

1 person likes this

2 minuten geleden zei Luuk.:

Hushovd is gestopt hè.

Ja maar Keisse is mee en Lefevre zal met Trentin, Terpstra en Boonen wel alles semi gaan stilleggen. ;c