Sign in to follow this  
Jonas

PCM Focus TV - Serie Top 20

189 posts in this topic

9 | The Sopranos (1999 - 2007, 6 seizoenen, IMDB)

Description: http://img3.rnkr-static.com/list_img_v2/7200/287200/full/the-sopranos-cast-list-u1.jpg

Wat Game of Thrones de laatste jaren geweest is, was The Sopranos begin jaren '2000, als in het drama waar niemand over kon zwijgen. De serie focust op het professionele en persoonlijke leven van maffiabaas Tony Soprano, en dan vooral op het conflict tussen die twee zaken. Feilloos geschreven, gebackt door een steengoeie cast en een heldere visie van David Chase maken dit een must-watch voor elke serie liefhebber.

De controversiële seizoensfinale laat bij sommige nog stééds een bittere smaak achter, anderen vinden het dan weer één van de beste seizoensfinali ooit. Eén ding is zeker, de impact van The Sopranos mag zeker niet onderschat worden. Tony Soprano, als ultieme anti-held, effende het pad voor toekomstige anti-helden als Walter White (Breaking Bad) en Don Draper (Mad Men). The Sopranos zette HBO echt op de kaart en Maureen Ryan zei ooit het volgende: "No one-hour drama series has had a bigger impact on how stories are told on the small screen, or more influence on what kind of fare we've been offered by an ever-growing array of television networks." Na al die jaren is de invloed van The Sopranos ongetwijfeld afgenomen, maar het blijft nog steeds de crème van de crème voor televisie drama's.

Edited by Jonas

8 | Twin Peaks (1990 – 1991, 2 (3?) seizoenen, IMDB1 - IMDB2)

twin-peaks-original-series.jpg?w=700&h=3

FBI-agent Dale Cooper is in het zonderlinge dorpje Twin Peaks op zoek naar verdomd goeie koffie, en de moordenaar van Laura Palmer.

Voor de première in 1990 was er heel wat hype, toch stelde Twin Peaks een 'ratings risk' voor, geen bekende namen, weinig wapens, geen seks... Wat het wel bood was onconventionele kijk op een wel erg Amerikaans verhaal: een moord in een klein dorpje. Ondanks dat de hype destijds vrij snel ging liggen werd een tweede seizoen aangekondigd. Het zijn die twee seizoenen die een sterke invloed hadden op de komende televisiejaren, aangezien ze de kijker uitdaagden gewone TV conventies te negeren. 

Het David Lynch - Mark Frost combo begon in 2014 met een nieuw seizoen, dat zich 25 jaar na de moord op Laura Palmer afspeelt. De resulterende 18 afleveringen werden dit jaar uitgezonden en blijken een waardig vervolg voor één van de beste series ooit.

Edited by Jonas

Morgen komen er weer 2. 

Twin Peaks heb ik eigenlijk nog niet gezien (dringend werk van maken) dus ik kon er niet al te diep op ingaan..

Sopranos :poundit::poundit::poundit: 

7 | Sherlock (2010 - nu, 4 seizoenen, IMDB)

sherlock-Series-4_-Main_Image.jpg

Een moderne rework van het bekende verhaal van Arthur Conan Doyle, Sherlock en zijn sidekick dr. Watson lossen misdaden op in het 21e eeuwse Londen.

Het concept van een moderne, GSM en andere technologie gebruikende Sherlock kon vrij hard teleurstellen, maar de BBC productie wist al snel alle twijfels van zich af te gooien. Sterker nog, al vanaf het eerste seizoen begon er - terecht - een fanbase te ontstaan. Dit lijkt mij vooral te danken aan uitstekende casting , knappe productie en leuke verhalen. De avonturen die Sherlock en dr. Watson meemaken zijn vaak trouw aan de oorspronkelijke versies, maar de manier waarop technologie gebruikt wordt geeft er een heel aangename twist aan. 

Bennedict Cumberbatch zet een Sherlock neer dat om één of andere reden erg 'bekoorlijk' is. Langs de ene kant is hij een hyperintelligente sociopaat, langs de andere kant een arrogante diva met heel wat sociale gebreken. Daarnaast is er nog Martin Freeman (Dr. Watson) die een prettige, maar lichtjes bittere alledaagse man speelt, al doe je er goed aan hem niet te onderschatten. Het zijn de twee grote sterren van de serie, en je merkt al snel dat er een vrijwel natuurlijke chemie tussen de twee is.

Na vier succesvolle seizoenen, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er geen vijfde uitkomt, maar dat kan nog wel even op zich laten wachten.

Edited by Jonas

Goeie serie, maar ik vond het laatste seizoen wel maar niks

Maarja kijkt natuurlijk altijd goed weg met maar 3 afleveringen per seizoen

Op 11-11-2017 om 15:12 zei Jonas:

Morgen komen er weer 2. 

Twin Peaks heb ik eigenlijk nog niet gezien (dringend werk van maken) dus ik kon er niet al te diep op ingaan..

Ik heb net de voorbije weken gespendeerd aan het ontdekken van Twin Peaks. Wilde nu wel eens snappen hoe die hype ontstaan is. En ik kan het wel begrijpen. Het is niet zozeer het moordvraagstuk op zich dat zo fascinerend is, maar wel de uitwerking van de personages en de soms totaal absurde dimensie die gecreëerd wordt. De eerste twee seizoenen hebben de tand des tijds toch doorstaan. Eenmaal je het soms het belabberde acteerwerk aanvaard hebt, loopt het wel vlot. Gelukkig zetten de hoofdpersonages wel een sterke prestatie neer. Ikzelf vond het tweede seizoen beter dan het eerste. Vaak is het omgekeerd.

Het derde seizoen bekijk ik als het vanaf volgende week woensdag telkens na DSMTW wordt uitgezonden op Vier. Kwestie van ondertitels te hebben. Ik heb gemerkt dat ik zonder ondertitels bepaalde belangrijke details van het verhaal mis.

2 uur geleden zei Jonas:

Goeie serie, maar ik vond het laatste seizoen wel maar niks

Maarja kijkt natuurlijk altijd goed weg met maar 3 afleveringen per seizoen

Eens, laatste seizoenen hebben mij ook niet kunnen boeien. Als er nog een nieuw seizoen komt zou ik ook niet de moeite nemen om dat nog te kijken denk ik.

Ik vond het nog wel oke eigenlijk. Denk dat er vooral een te grote hype naar seizoen vier toe gecreëerd is omdat het zo lang geduurd heeft. Dan valt het tegen als het niveau van de eerste drie seizoenen niet gehaald wordt ja. 

6 | Rome (2005 - 2007, 2 seizoenen, IMDB)

2063677906_b929c027b5.jpg

Rome is een Brits historisch drama dat de bloedige overgang van het republiek naar het keizerrijk in het oude Rome beschrijft. We zien het verhaal vanuit het standpunt van Julius Caesar zelf, toekomstige keizer Octavianus, politieke mede- en tegenstanders en ten slotte wat gewone Romeinen.

Rome onderscheidt zich makkelijk van de talloze andere producties die over deze tijd gemaakt zijn. De schrijvers zijn er in geslaagd de personages zo menselijk en genuanceerd te maken, en dat is wat de serie echt boeiend maakt. Bovendien is elke aflevering visueel om uw vingers van af te likken, om nog maar over de geweldige cast te zwijgen. Kortom, Rome showcaset in twee maal 12 afleveringen van één uur, de geweldige brutaliteit van het oude Rome in al zijn dimensies

.

5 | Band of Brothers (2001, 1 seizoen, IMDB)

Band-of-Brothers-Photo.jpg

Deze gezamenlijke Tom Hanks en Steven Spielberg productie vertelt het verhaal van Easy Company vanaf de landing in Normandië tot het einde van WO II.

Elke aflevering begint met enkele fragmenten waarin Easy Company soldaten vertellen over hun ervaringen, en elke aflevering eindigt met een korte tekstuele update. Tussenin krijg je misschien wel het beste oorlogsdrama ooit te zien, schijnbaar zo realistisch en authentiek. Er is erg veel moeite gestoken in allerlei details zodat het lijkt alsof je je in het midden van alle actie bevindt. Band of Brothers is aangrijpend (in beide betekenissen van het woord) en zo enorm menselijk dat het helemaal geen schande is als een traantje je weet te ontsnappen. 

Hoe dan ook is dit een 10/10 cadeau voor de komende feestdagen, moest iemand echt geen inspiratie hebben.

Twee mooie series. Bij Rome vooral seizoen 1, met geweldige Caesar en de bush van Polly Walker natuurlijk.

Band of Brothers lekker Amerikaans, maar details kloppen enorm. En dat mijn stamcafe kapot wordt geschoten heeft ook wel iets

4 | The Wire (2002 - 2008, 5 seizoenen, IMDB)

wire.jpg

The Wire gaat over de drugswereld in Baltimore, van junkies tot dealers, van politie tot politici.

Edited by Jonas

3 | Breaking Bad (2008 - 2013, 5 seizoenen, IMDB)

BB_S5B_004_L.jpg

Een chemieleerkracht krijgt te horen dat hij kanker heeft, om zijn familie niet zonder lege handen achter te laten begint hij methamfetamine te maken en te verkopen.

2 | Fargo (2014 - nu, 3 seizoenen, IMDB)

fargo1.jpg

Lorne Malvo, een sluwe en manipulerende man, haalt het leven van verzekeringsagent Lester Nygaard volledig overhoop (seizoen 1).

1 | Game of Thrones (2011 - nu, 7 seizoenen, IMDB)

game-of-thrones-ned-stark-in-kings-landi

9 families vechten om de troon van Westeros, terwijl er een eeuwenoud ras na duizenden jaren terugkomt...