Matthijs

[PCM 2017] Ervaringen

157 posts in this topic

Vraagje over PCM 2015, ik heb een aantal keren gezocht naar de doelstellingen en wat mij opvalt is dat ik alleen de doelstellingen van het begin van het seizoen kan bekijken. Ik heb het dus over de daadwerkelijke invulling, dus winst, top 5 of bijv. top 3. 

Op de kalender kan ik wel de belangrijkste koersen zien die zijn gemarkeerd met een ster, maar alleen de eerste koersen zoals Tour van Oman bijv. top 5 verder in het jaar (bijv. in juni en september) zie ik ze dus niet, iemand een tip waar ik dat kan vinden, of hoe ik dat naar voren haal?

@Knight Die kan je vinden in het scherm van je sponsor (een van de tabbladen waar je ook je inbox hebt). Daar kan je dan weer naar verschillende tabbladen springen waaronder je doelstellingen :)

Dat klopt dat heb ik gevonden, alleen komt bij mij pas de echte doelstellingen in beeld als je in die periode zit, dus jan, feb en maart zie je in het begin en april pas in april. De sterretjes in de kalender staan er wel, alleen weet je de uiteindelijke doelstelling pas later in het seizoen. Ik al het anders screenen. 

Je moet in dat sponsor scherm nog wel naar het tweede tabblad gaan, dan heb je ze op een rijtje. Je krijgt dan dit scherm: (negeer de nummers)

scr02.jpg

Aha, ik heb dat negotiate helemaal niet gezien.

Helaas kan ik niet meer terug zien wat het was, dat komt pas gaandeweg het seizoen.

Of aan het begin van het jaar gelijk opschrijven zodat je daarna weet waar je de renners moet laten pieken.

Top man bedankt weer!

Volgend seizoen pak ik dat beter op.

De doelen veranderen niet als je er zelf niets mee doet. De sponsor komt met een 'voorstel'. Dan kan je ervoor kiezen het gewenste resultaat te veranderen (levert budget op, of kost wat), maar de koersen staan vast. Doe je er niets mee, zoals jij dus omdat je t hebt gemist, dan blijft het voorstel 'intact'. Wat dat was/is wat je nu in datzelfde scherm als hierboven ziet. Negotiate is echter doel geworden, en budget is resultaat. :)

Je hoeft het niet op te schrijven, het is het hele seizoen te raadplegen.

Ja ik snap hem.

Opschrijven doe ik wel om a) wat voor soort wedstrijd is het en welke renner ga ik daar op inzetten

b ) ik weet dan met welke renner ik waar en wanneer piek, hierdoor kun je de renner naar topvorm brengen als die wedstrijd is, dat vind ik duidelijker dan de staaftabellen.

Komt goed

Op 14-4-2018 om 09:10 zei Knight:

Vraagje over PCM 2015, ik heb een aantal keren gezocht naar de doelstellingen en wat mij opvalt is dat ik alleen de doelstellingen van het begin van het seizoen kan bekijken. Ik heb het dus over de daadwerkelijke invulling, dus winst, top 5 of bijv. top 3. 

Op de kalender kan ik wel de belangrijkste koersen zien die zijn gemarkeerd met een ster, maar alleen de eerste koersen zoals Tour van Oman bijv. top 5 verder in het jaar (bijv. in juni en september) zie ik ze dus niet, iemand een tip waar ik dat kan vinden, of hoe ik dat naar voren haal?

Als je bedoelt dat de schuifbalk rechts niet werkt, dat heb ik ook.. gewoon even op "datum" klikken zodat die van december tot januari verschijnt waardoor je laatste 4 doelstellingen ook zichtbaar zijn.

Kan iemand mij meer uitleggen hoe dat met de vermoeidheid met de renners zit. Ik heb renners die binnen no time op 100% vermoeidheid zit. Geen idee hoe ik dit moet voorkomen.

Hoe starten jullie een seizoen? Heb in het verleden gezien dat mensen excel gebruiken om voor iedere renner alle wedstrijden en dergelijke te noteren en te plannen, maken jullie meteen zo’n planning voor het hele seizoen? Hoe houden jullie de knechten tevreden met doelen?

In het kort antwoordend op je vragen: ik gebruik deels Excel, maar meer als kladblok dan dat ik het daar tot in de puntjes uitwerk. Ik doe het vooral in het spel zelf. Wat dan wel scheelt, ik heb een laptop met die notities dan naast m'n desktop waarop ik PCM speel. Ben er wel even mee bezig, maar plan begin januari wel meteen voor het hele seizoen. Van inschrijven voor koersen en vormpieken maken tot het vaststellen van selecties per wedstrijd. Alles dus. Ik houd geen rekening met de tevredenheid van de renners, waar dit volgens mij nergens een bewezen invloed lijkt te hebben. In PCM15 kon je mooi de vooraf ingestelde doelen laten staan, maar wel het vormschema bewerken. Dat had geen invloed op de tevredenheid.

Een langere versie van hoe ik mijn jaar ongeveer inplan staat hieronder in de spoiler. Schreef dit ooit in een PM voor iemand. Is geschreven in 2017 en geldt voor PCM15. En eerlijk: iedere keer doe ik het weer net iets anders/beter. Zo heb ik nu, wat hieronder niet is benoemd, meer rekening gehouden met fitte reserves, door bewust meer dan negen renners te laten pieken tijdens de GT's.

Spoiler

Een perfecte manier heb ik ook nog niet altijd gevonden, want je doet 't maar 1x per seizoen.. (en ik leer nog altijd bij), maar denk aan de volgende dingen:

- Je hoeft nergens te rijden, behalve in de WT-races. Dat zijn er al 177 tegenwoordig [PCM17 en later] (Daarvoor 148).

- Een renner rijdt gemiddeld zo'n 65-85 ritten per jaar. Kopmannen zitten vaak wat lager, omdat hun frisheid belangrijker is op hun piekmomenten. Knechten vaak wat meer. (70 is prima voor iedereen)

- Kom nooit boven de 100 dagen met een renner. Dat is onnodig en zonde van zijn ontwikkeling (ook van oudjes, die vervallen veel sneller. Bovendien zijn ze al hartstikke moe).

- Negeer gezeur over ontevredenheid. Ik heb nog geen berichten gelezen waarin blijkt dat moraal van invloed is op het presteren van de renner, of de kans waarop hij zijn contract verlengd. (zal je zien dat ze het nu eens een keer hebben aangepakt...) Goed moraal is altijd veilig ;) 

- Zo'n 70 ritten per renner, per jaar dus. Na wat rekenwerk kwam ik erop uit dat je met een WT-ploeg dan ongeveer 250-300 koersdagen per jaar moet hebben om iedereen ongeveer een volledig seizoen te laten draaien. (In mijn derde jaar rijd ik er 280 volgens mij)

Maar welke ritten dan?

- Ik stel vooraf eigenlijk grotendeels al alle doelen op voor mijn renners (incl vormschema's). In ieder geval voor de kopmannen. Dit is toch enkel gericht op WT-wedstrijden, en die staan vast.

- Aan het begin van het jaar schrijf ik me vervolgens overal uit waar mogelijk is.

- Ik schrijf me daarna weer in voor koersen die ik persoonlijk wil rijden, of sowieso goed bij de ploeg of een renner vind passen, of waar ik een andere reden voor heb.

- Daarbij kijk ik vervolgens naar het programma van mijn kopmannen. Als ze ergens goed moeten zijn is het meestal niet verkeerd een koers ter voorbereiding te rijden. Soms kan dat al een WT zijn (Dauphiné voor Tour), maar je wil niet 'koud' een belangrijke wedstrijd instappen. Geldt vooral voor het voorjaar (februari/maart).  Denk bijvoorbeeld om in Oman of Andalucia te rijden als je wil scoren in Parijs-Nice. [Dit hoeven niet per se ritten te zijn die goed bij de renner past. Het gaat erom dat ie rijdt. Maar als ie kans maakt om te scoren, waarom niet..]

- Ik plan vervolgens het jaar van de renners met vormschema zo veel mogelijk in. De echte WT-renners zeg maar. Vervolgens ga je per renner kijken (bij de sterkste beginnend) om het jaar compleet te maken. Zit ie nog op 40-50 koersen, dan kijk je of je hem ergens bij een selectie kan plaatsen of zorg je ervoor dat je je inschrijft voor een koers waarin hij in goede vorm(opbouw) is.

- Zodoende bouw je dat uit, tot je je hele ploeg hebt gehad. De pure knechten gebruik je redelijk als vulmateriaal. En vergeet niet dat het soms ook leuk is om juist met een man uit de 2e/3e lijn te pieken naar (of ieder geval te gaan voor) een specifieke wedstrijd. (Zo liet ik Vermeulen en Cort Nielsen dit jaar gericht rijden voor de Tour of Turkey en California).

- Dit kost tijd en is een werkje, maar ik vind het prettiger om dit aan het begin van het seizoen duidelijk te hebben zodat ik er de rest van het jaar niet naar om hoef te kijken en alleen maar noodzakelijke wijzigingen hoef door te voeren.

- Het is niet raar als je tijdens het plannen ineens ergens niet uitkomt en weer een race moet schrappen.

- Als WT-ploeg word je bijna overal wel geaccepteerd als je wil meedoen. Een enkele rit zal je misschien geweigerd worden, maar dat is nooit van grote invloed.

Ik heb een zelfgemaakt Italiaanse (met Nederlands als 2e nationaliteit, en een paar Denen) ploeg “Vittoria” gestart op pcm13 met de fdb. Met Pozzovivo, Scarponi en Weening als grootste namen hoop ik een leuke middenmoter te worden in de WT. De populairste renner is echter Hoogerland, en die wint meteen de TDU door 2x een 2e plaats met lichte voorsprong op het peloton in de etappe’s 3 en 5! Daarnaast veel ereplaatsen in de eendagskoersjes totaan Parijs-Nice, nog geen enkele winst, maar ook nog geen enkele keer buiten de top-10.

TDU stelt echt niks voor, vluchters pakken vrij makkelijk een rit.

Heb hem gewonnen met Ciske Aneca of all people, de matigste vent binnen Sport Vlaanderen

www.procyclingstats.com/rider.php?id=157866

Deze vent. Heb hem blijkbaar ooit een contract gegeven