Stefanvk

[Blog] Train de Trainer

226 posts in this topic

29_Intervallen.png

Het zal jullie vast opgevallen zijn: het was heerlijk weer de afgelopen dagen. Die wattagetrainingen moest ik dus toch maar even laten voor wat ze waren. Het was tijd om naar buiten te gaan en te genieten van het weer.

Ik zag het zelf maar als een beloning voor mijn harde trainen de laatste tijd: nog even een paar goede zondagen voor ik anderhalve week mijn fiets aan de kant moest zetten.

Maandag ging ik voor een rondje interval van een uur. De minuutwaarde wilde ik toch trainen in de vorm van intervallen op de weg. Mijn doel: iedere interval boven de 40 rijden, welke kant de wind ook op staat. Dat lukte verrassend goed.

Dinsdag werd het wat langer: een rondje van twee uur met een stukje door de duinen van Katwijk en Noordwijk. Die duinen boden een ideale plek voor een blokje van vijf minuten. Verrassend genoeg lukte het ook hier om de 40 km/h te halen voor het gehele blok, al had ik dan wel het voordeel van de duinen, die vaak wel wat versnellend werken.

Ik betrapte me er na afloop op dat ik zat uit te zoeken hoe ik het beste kon rijden als ik een rondje van drie uur zou doen. Ik weet niet wat me bezield, maar ik geloof dat ik wielrennen weer leuk vind.

CU:  #30 Laatste training | #31 Ardeche: voorbereiden | #32 Ardeche: 1e etappe

Edited by Stefanvk

30_Laatste_training.png

Mijn laatste training voor de Ardeche bestond niet uit fietsen. Het fietsen viel namelijk een beetje in het water, op zowel een letterlijke als figuurlijke manier.

Op de planning de laatste twee dagen stond in principe één gesprek met een nieuwe renster. Het werden er uiteindelijk drie. Bij een van de gesprekken werd ik last minute opgroepen, waardoor ik een trainingskoers moest laten schieten. Maar goed, het was toch zeikweer. En altijd klaarstaan voor de ploeg is toch een belangrijk deel van mijn werk.

In plaats daarvan heb ik twee dagen mijn armen getraind. Om de een of andere reden had ik namelijk bedacht dat het prima mogelijk was om in een kantoor van 50 m2 in drie dagen zowel het plafond als de muren te voorzien van nieuwe verf.

Mijn wielertrainingspauze begint dus iets eerder dan gepland, maar na mijn tochtje Frankrijk gaan we er gewoon weer volle bak tegenaan.

CU:  #31 Ardeche: voorbereiden | #32 Ardeche: 1e etappe | #32 Ardeche: 2e etappe

Edited by Stefanvk

Op 31-8-2017 om 14:44 zei Stefanvk:

29_Intervallen.png

Het zal jullie vast opgevallen zijn: het was heerlijk weer de afgelopen dagen. Die wattagetrainingen moest ik dus toch maar even laten voor wat ze waren. Het was tijd om naar buiten te gaan en te genieten van het weer.

Ik zag het zelf maar als een beloning voor mijn harde trainen de laatste tijd: nog even een paar goede zondagen voor ik anderhalve week mijn fiets aan de kant moest zetten.

Maandag ging ik voor een rondje interval van een uur. De minuutwaarde wilde ik toch trainen in de vorm van intervallen op de weg. Mijn doel: iedere interval boven de 40 rijden, welke kant de wind ook op staat. Dat lukte verrassend goed.

Dinsdag werd het wat langer: een rondje van twee uur met een stukje door de duinen van Katwijk en Noordwijk. Die duinen boden een ideale plek voor een blokje van vijf minuten. Verrassend genoeg lukte het ook hier om de 40 km/h te halen voor het gehele blok, al had ik dan wel het voordeel van de duinen, die vaak wel wat versnellend werken.

Ik betrapte me er na afloop op dat ik zat uit te zoeken hoe ik het beste kon rijden als ik een rondje van drie uur zou doen. Ik weet niet wat me bezield, maar ik geloof dat ik wielrennen weer leuk vind.

CU:  #30 Laatste training | #31 Ardeche: voorbereiden | #32 Ardeche: 1e etappe

Als je vaker in de buurt van Katwijk rondhangt: er zijn een paar goede explosieve stukjes voor klimmers die je misschien niet kent. 
Als lolfietser zijn die stukjes geen pretje, maar dat kan een goede training of meetpunt zijn voor getrainde renners

57 minuten geleden zei SeanSchleck:

Als je vaker in de buurt van Katwijk rondhangt: er zijn een paar goede explosieve stukjes voor klimmers die je misschien niet kent. 
Als lolfietser zijn die stukjes geen pretje, maar dat kan een goede training of meetpunt zijn voor getrainde renners

Klinkt interessant. Waar kan ik die vinden?

1 uur geleden zei Stefanvk:

Klinkt interessant. Waar kan ik die vinden?

Drie punten.

1. Nachtegaallaan: de langste vd drie. Niet enorm lastig, maar voor NLse begrippen lang genoeg om inhoud te meten
2. Hans vd Hoevenstraat: middel, goede test voor een puncher, gok ik. Kan je makkelijk aan als je tempo houdt. Is niet direct aan te snijden, omdat er een bocht voorzit. Acceleratie à la Lopez is denk ik wel te testen.
3. Berkenlaan: kort, maar zeer steil. Ook geen lekkere bocht, maar erg rustig, zodat je goed kan afsnijden. Het is slechts enkele meters, maar de kans dat je stil komt te staan is aanwezig. 

Katwijk ligt in de duinen wat de omgeving van punten 1. en 3. niet vlak maakt. De omgeving vd Berkenlaan is buiten het duin (waar het op ligt) vrij vlak in zijn omgeving.

19 minuten geleden zei Gaussier:

Ik zit even in de "help, ik moet weer alles bijwerken dat ik niet in de ardeche heb kunnen doen" modus. Morgen kun je weer activiteit verwachten.

31_Ardeche_voorbereiding.png

Voorbereiden op een meerdaagse koers is best een klus. Zeker als het een koers in het buitenland betreft. Bij grote ploegen worden deze taken verdeeld over meerdere personen, maar bij een ploeg als dat van ons komt het allemaal op het bordje van de ploegleider. Een logistiek manager of iets in die trant kennen we niet en dus ben je, naast ploegleider, ook meteen reisgids.

Het begint met de organisatorische rompslomp. Inschrijven bij de organisatie, buitenlandtoestemming aanvragen bij de consul, startlijst inleveren, extra overnachtingen boeken, etc., etc.. Uiteindelijk komt het allemaal samen in de briefing. Veel ploegleiders houden dit zo compact mogelijk en versturen de informatie vrij laat, maar ikzelf hou ervan om veel informatie vroeg te delen. Een maand van de voren had de ploeg dan ook een volledig draaiboek met reisplannen, tijdsschema’s, voorbeschouwingen en tactieken.

Het lastige van deze week was dat we voor het eerst een koers als deze reden. Gerucht ging dat de Tour de l’Ardeche de zwaarste meerdaagse ter wereld is: zelfs zwaarder dan de Giro Rosa. Dit komt omdat er geen enkele vlakken dag in zit. Het is alleen maar klimmen.

Waar we precies stonden op wereldniveau in grote klimkoersen wisten we dus niet, maar na voldoende research kon ik een aardige schatting maken. Top 10 in een etappe, top 20 in het klassement, dat zou het doel worden.

Zaterdagochtend vertrokken we van Rotterdam richting het zuiden. Overnachten deden we in Dijon, waarna we op zondag van Dijon doorreden naar Saint-Albran-Auriolles (wie kent het niet). Maandag konden we een rustig dagje lostrappen, waarna op dinsdag het feest zou losbarsten.

Een leuk detail: de overnachtingen werden door de organisatie geregeld waardoor we deze week iedere dag 1,5 uur naar de etappe mochten reizen. Alsof je je accommodatie in Breda plant, terwijl er in Zwolle koers is.

CU:  #32 Ardeche: Deel 1 | #33 Ardeche: Deel 2 | #34 Terug in training

Edited by Stefanvk

32_Ardeche_deel_1.png

Zes dagen, zeven etappes. Iedere etappe kende vele zware beklimmingen. Het zou een hel van een week worden. Mijn verwachting was dat we in de week zouden groeien. Door de gewenning aan het hooggebergte zouden we langzaam ietsje beter kunnen worden.

De eerste etappe kregen we direct de deksel op onze neus. Vanaf de start ging het direct steil omhoog. Het tempo laag hoog en het peloton brokkelde in vele stukken. Bovenop kwamen kleine groepjes weer bij elkaar, totdat er drie grote groepen ontstonden. En verrek, we hadden niemand bij de eerste groep. Veertig rensters waren vooruit en we zaten er niet bij. Dag klassement.

De tweede dag ging niet heel veel beter. Dit keer brak het halverwege en zaten we er met vijf rensters achter. Slechts één renster wist zich bij de eerst 67 te werken en als 36e over de meet te komen.

De derde dag was vooral mentaal loodzwaar. We konden om zes uur ’s ochtends al vertrekken om een tijdrit te rijden in de ochtend. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een tijdrit heb gezien die zo slecht georganiseerd was als deze. Het was veel te technisch, bevatte een 16% afdaling met grind in de bochten en was zo afgezet dat je als ploegleider niet terug kon komen naar de start nadat je een rensters gevolgd had. De uitslag was al niet veel beter, we kwamen niet in  het linker rijtje voor.

De middag bood de nodige hectiek. Een van de auto’s had een computerstoring en lag eruit voor de rest van de dag. Met de nodige hulp van andere ploegen (dank Lares Waowdeals) wisten we aan de start te komen met alle rensters. Die etappe zou het eerste beetje licht op de ploeg doen schijnen.

De vierde etappe eindigde in een sprint van een uitgedund peloton. Hier wist een van onze rensters zich goed te positioneren voor een technische sprint. Het leverde haar een zesde klassering op.

Het ging met vele moeite, maar doelstelling één: check.

CU:  #33 Ardeche: Deel 2 | #34 Terug in training | #35 Status check

Edited by Stefanvk

33_Ardeche_Deel_2.png

Deze week was niet alleen fysiek zwaar, ook mentaal was het een enorme klap. Lange zware etappes tegen de wereldtop gecombineerd met extreem veel reistijd vraagt enorm veel focus van je lichaam. Iedere dag kwamen we dusdanig laat terug bij de accommodatie dat er weinig momenten van ontspanning plaatsvonden.

Het was goed merkbaar dat de dames het lastig vonden. Hoe laat je jezelf iedere dag weer op voor een enorm zware etappe?

Etappe nummer vijf was weer een beest van een etappe en goed gaan deed het niet. Onze beste renster werd 42e op vier minuten van het peloton. En na een lange reis terug kwam ook bij mij de mentale klap.

Wat kun je nog bespreken met rensters waarvan je weet dat ze gaan lossen? Ik wist het antwoord bij eendaagses, maar ik kon niet langer zes dagen achter elkaar hetzelfde verhaal ophangen.

Tijd voor feedback. Ik vroeg om advies bij een andere ploegleider binnen het team, wat een goede keuze bleek. “Iedereen is een goede ploegleider als je de leiderstrui in handen hebt, dit is je mogelijkheid om echt te laten zien wat je in je hebt.”

In besloot te focussen op opleiden, vooruitgang en het uiterste uit jezelf halen, waar dat ze ook zou brengen. Het bleek te werken. De laatste twee dagen gingen geweldig. In de koninginnenrit hadden we plotseling twee rensters in de voorste groep mee en reed een van hen naar een 17e klassering.

Doelstelling twee: helaas niet. Maar volgend jaar gaat het ongetwijfeld lukken.

CU:  #34 Terug in training | #35 Status check | #36 Wedstrijdweek

Edited by Stefanvk

34_Terug_in_training.png

Het duurde iets langer dan gepland voor ik weer terug op de fiets kon stappen. De dag voor ik vertrok naar Frankrijk had ik mijn fiets weggebracht om hem te laten repareren. Dit koste blijkbaar behoorlijk wat tijd, omdat menig onderdeel besteld moest worden.

Nu weet ik een hoop over wielrennen, maar fietsonderhoud is niet een van de onderwerpen die onder mijn kennis vallen. Daar heb ik normaal gezien @Gaussier voor.  Mijn fiets, die ik sinds maart 2014 heb, heb ik ook nooit echt weggebracht voor een onderhoudsbeurt. Hij was er dus flink aan toe.

Om even op te noemen wat er vervangen moest worden: bracketlagers, stuur, stuurpen, stuurlint, ketting, cassette, derailleurwieltjes, buitenblad, buitenband achter, pedalen, balhoofdlagers, binnenkabels rem, binnenkabels derailleur, buitenkabels rem en buitenkabels derailleur. Kortom: alleen het frame en de wielen zijn nog hetzelfde.

Vrijdag stapte ik dus weer voor het eerst op een bijna gloednieuwe fiets. Even een ritje van 30 kilometer naar het zuiden om een auto op te halen. Dat voelde behoorlijk anders dan ik gewend was. Zo zat ik bijvoorbeeld weer vast aan mijn pedalen.

Ik zou deze week alleen op vrijdag kunnen trainen, vanwege koers op zaterdag en zondag. Wel was ik direct al benieuwd naar de training van maandag. Ik wilde die dag een 20 minuten training gaan doen en was erg benieuwd naar hoeveel verschil in wattage een goed werkende fiets op zou leveren.

CU:  #35 Status check | #36 Wedstrijdweek | #37 Meer wattages

Edited by Stefanvk

35_Status_Check.png

Eens zien hoe ik ervoor sta. Interessant om te zien vandaag was of het gebrek aan training de afgelopen twee weken op zou wegen tegen de verschillen in materiaal. Met name het verschil in speling op de bracket verwachtte ik dat het verschil op zou leveren.

Dat verschil dat was er duidelijk. In de warming-up merkte ik al dat ik 170 watt trapte in plaats van de gebruikelijke 130 watt. Wetende dat ik tijdens de eerste inspanningstest op de 20 minuten waarde op 200 watt uitkwam, was dit een bijzonder verschil om te zien.

Tijdens de training waarbij ik 2x 10 minuten had gepakt reed ik gemiddeld 230 watt. Ik wilde in eerste instantie de training starten op dat niveau, maar merkte al heel snel dat ik harder kon. Ik hield daarom de 250 watt aan.

Dat bleek goed vol te houden. Over het eerste kwartier kreeg ik het voor elkaar om exact 250 watt gemiddeld te rijden. Gedurende dat hele kwartier had ik in mijn hoofd de laatste vijf minuten te versnellen, wat prima lukte.

In de laatste vijf minuten haalde ik een gemiddelde van 301 watt. Dat kwam ook weer verrassend dichtbij mijn laatst gemeten 5 minuten waarde van 324 watt. Ook die moet dus hoger kunnen.

Het totaal leverde een gemiddelde van 263 watt over 20 minuten op. Veel hoger dan voorheen gereden. Daarmee is het vertrouwen voor het NSK weer volledig aanwezig.

35_Charts.png

CU:  #36 Wedstrijdweek | #37 Meer wattages | #38 Voorbeschouwing

Edited by Stefanvk

36_Wedstrijdweek.png

Aanstaande zondag rijd ik weer voor het eerst een koers buiten de bekende clubparcoursen. Mijn laatste koers op de openbare weg stamt uit 25 mei 2013. Man, ik word oud.

Na de status check van maandag had ik dus nog zes dagen om mij voor te bereiden op de koers. Ik besloot dit te doen door mij te richten op het verbeteren van mijn maximale vermogens en niet te veel herhalingen uit te voeren. Zeker gezien mijn kracht in een koers op uithoudingsvermogen ligt, is het belangrijk dat ik mee kan wanneer het even heel hard gaat. Maximale vermogens helpen daarbij.

Eén lastig dingetje deze week: hier in het dorp is het feestweek. Ieder jaar komen mijn vrienden deze kant op om feest te vieren. Zo ook deze week. Wel heb ik afgesproken de zaterdagavond te skippen, zodat enkel de vrijdagavond wat laat wordt.

Het programma voor de week ziet er als volgt uit:

Maandag: 20 minuten waarde

Dinsdag: 2x 1 minuut waarde

Woensdag: 1x 5 minuten waarde

Donderdag: Duurtraining + Jeugdclinic geven

Vrijdag: Rustdag

Zaterdag: 30min lostrappen

Zondag: Koers!

Mijn wedstrijd zondag begint om 10:45. Om 9:00 starten de dames. Ik zal daarom zorgen dat ik oom 8:00 al aanwezig ben, zodat ik van te voren het parcours kan verkennen.

Ja, inderdaad, ik neem dit veel te serieus voor een wedstrijd voor mensen zonder wedstrijdlicentie.

CU:  #37 Meer wattages | #38 Voorbeschouwing | #39 NSK

Edited by Stefanvk

37_Meer_Wattages.png

Na de verbetering op de 20 minuten waarde was de hoop voor verbetering op de  andere waardes hoog. Opnieuw voelde ik me goed, maar ook hield ik in mijn achterhoofd dat de training van maandag zijn impact wel zou hebben.

De dinsdag kon ik mijn eerste minuut volle bak gaan, maar merkte ik de tweede keer dat het wel flink op was. Dat maakte het ook lastiger om de tweede keer alles te geven, waardoor ik niet boven de 400 watt kwam. De eerste interval leverde zoals gezegd wel een bijzonder mooi resultaat op: 539 watt. Dit is 100 watt meer dan ik reed tijdens mijn eerste test en is meer dan ik in eerste instantie had gehoopt te halen binnen een jaar.

De vijf minuten waarde ging ook lekker, maar de benen voelden best zwaar. Hoewel ik op mijn teller zag dat ik meer wattages trapte tijdens de warming up dan voorheen, voelde ik al dat het verderop in de vijf minuten best lastig kon gaan worden.

Toch vertrok ik best lekker. De eerste minuut kon ik een waarde van 350 watt aanhouden zonder het idee te hebben dat ik in zou zakken. Dat inzakken gebeurde helaas wel, maar ik wist de schade gelukkig beperkt te houden. Een waarde van 336 watt over vijf minuten bleek het resultaat.

Daarmee ga ik met veel hogere waardes richting het NSK dan waar ik een maand geleden op gehoopt had. Nu maar eens zien wat het op gaat leveren.

CU: #38 Voorbeschouwing | #39 NSK | #40 Winter is coming

Edited by Stefanvk

38_Voorbeschouwing.png

Morgen is het zover, voor het eerst ga ik weer deelnemen aan een wedstrijd. En man wat heb ik er zin in. Zelden heb ik zoveel vertrouwen in mijn eigen fysieke vermogen gehad als nu.

Toch ga ik ervanuit dat mij morgen een zware opgave te wachten staat. Ik ben vast niet de enige pannenkoek die denkt dat hij het goed kan doen tussen de pannenkoeken.

Op het programma staan 44,2 kilometers, verdeeld over dertien rondes van 3,4 kilometer. Het parcours bevat voornamelijk rechte wegen en zwakke bochten, maar één bocht gaat problemen opleveren. De laatste bocht voor de streep is 180 graden. De wind zal geen rol spelen, die waait met windkracht 2 uit het oosten.

parcours-nsk.png

De deelnemerslijst bestaat uit 57 namen. Daarvan ken ik er welgeteld één. Dat maakt het lastig te voorspellen wat er mogelijk is. Ik heb werkelijk geen idee wat het niveau zal zijn en waar mijn kansen liggen.

Gezien het renners bevat zonder al te veel wedstrijdervaring, is er één ding waar ik in ieder geval vanuit ga: het peloton zal heel snel verspreid zijn over het parcours. De groep zal snel uitdunnen en het zal mij niets verbazen als er na drie rondes nog maar tien man om de winst strijden.

De eerste ronde gaat daarmee belangrijk zijn. En met name die eerste 180 graden bocht kan voor opschudden zorgen. Daarom heb ik mijzelf als doel gesteld om het eerste kwartier constant bij de eerste tien te rijden.

De doelstelling voor het resultaat hangt daarmee gelijk aan mijn doel voor de eerste ronde: top 10.

CU: #39 NSK | #40 Winter is coming | #41 Krachttraining

Edited by Stefanvk

Succes. Ik vind dit een zeer interessante blog trouwens. 

39_NSK.png

‘Stefan, ik denk dat we onze doelstelling een beetje moeten bijstellen.' Samen met een vriend zat ik onze concurrentie te bewonderen en kwamen we tot de conclusie dat er best een paar flinke benen aanwezig waren. Daarnaast bleek menig fiets voorzien van een wattagemeter, wat erop duidde dat ik niet te enige was die hier een beetje voor getraind had.

Vlak voor de koers begint het leuke startopstelling spelletje. Ik kwam aanrijden tot er al vijf rijen aan renners stonden, maar met het nodige schuifwerk wist ik ervoor te zorgen dat ik vanaf de eerste rij kon vertrekken zonder iemand te irriteren.

Bij het klinken van het startschot was het meteen volle bak koers. Ik merkte dat er menig renners explosiever vertrok dan  ik zelf, waardoor ik al snel wat naar achteren schoof. Een goede parcoursverkenning had mij echter geleerd dat er een kans lag bij het aansnijden van de 180 graden bocht. Iedereen sneed hem rechts aan, dus kon ik er links voorbij en ging ik bij de eerste vijf door de bocht heen.

In de tweede ronde werd er echt flink versneld. Ik reed 55 km/h op het rechte stuk en werd voorbij gereden door behoorlijk veel renners. Ik wist dat dit het moment was waarop ik flink door moest bijten. Als ik deze slag zou overleven, zou ik in ieder geval de koers in het peloton uitrijden.

En dat lukte. Ik overleefde de slag, schoof weer wat op naar voren en wilde net mijn opmars naar de voorkant van het peloton maken toen er abrupt een einde aan mijn plannen werd gemaakt. Drie rijen voor mij gingen er renners onderuit en vervolgens doken daar vele renners overheen. Voor mij, achter mij, links en rechts lagen renners. Zelf zat ik nog op de fiets in een surplace tussen de vele fietsen op de grond.

Het duurde te lang voor ik door de massa fietsen heen was. Vijf kilometer lang heb ik het peloton achtervolgd, maar het was geen doen. Ik kwam nooit meer terug en besloot de koers te verlaten.

Helaas, geen succes. Maar toch ga ik niet helemaal met een slecht gevoel naar huis. Het wedstrijdniveau was hoger dan gedacht en toch wist ik goed te volgen. Het maakt mij toch weer hongerig om volgend seizoen wat meer te gaan koersen.

Revanche op het NSK? Dat gaat er toch hopelijk niet van komen. Ik heb vandaag namelijk mijn scriptie ingeleverd! Lang leven de vrijheid.

CU: #40 Winter is coming | #41 Krachttraining | #42 Driedaagse

Edited by Stefanvk