Stefanvk

[Blog] Train de Trainer

122 posts in this topic

40_Winter_is_coming.png

Het NSK is geweest en dat betekent ook direct einde wegseizoen. En het gevolg daarvan is dan weer dat het tijd is om nieuwe plannen te maken. De vervolgvraag is dan meteen: waar wil ik naartoe? Die vraag is nog lastig te beantwoorden.

Wat ik wel weet is dat ik komend seizoen weer wil gaan koersen. De vraag is alleen nog in welke vorm. Blijft het bij trainingskoersen? Plakken we er funklasse wedstrijden aan vast? Of neem ik misschien zelfs een Sportklasse licentie? Ik denk dat de winter het antwoord moet gaan brengen.

De maand oktober is traditioneel rustmaand voor wegrenners, maar gezien ik pas net begonnen ben ga ik daar geen gebruik van maken. De komende maand wil ik vooral veel investeren in duurtraining voor zolang het weer dat met mij eens is.

Ik ga ik komende maand samen met @Gaussier het programma Zwift eens uitproberen. Gaussier probeert mij hier al een tijdje in te praten, maar als jullie ervaringen hebben om te delen dan hoor ik dat ook graag.

Vanaf november beginnen de wintertrainingen met de ploeg weer. Dit wordt afgewisseld tussen duurtrainingen en tactiektrainingen. Dat laatste is een uitvinding van mijzelf waar we als damesploeg vrij uniek in zijn. Ze zijn loodzwaar voor zowel fysiek als mentaal, maar vooral heel leerzaam. Hierover later meer.

Daar waar ik niet met de ploeg op stap ben, probeer ik zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij veldritten en baankoersen. Individuele training zal dus vooral doordeweeks plaats gaan vinden en gezien het winter wordt, gaat de Wahoo Kickr waarschijnlijk weer vaak gebruikt worden.

CU: #41 Krachttraining | #42 Driedaagse | #43 Alkmaar

Edited by Stefanvk

Erg leuke blog om te volgen dit!

Zwift kan ik enkel maar aanraden, het is geen probleem om zo meerdere uren binnen ten fietsen zonder enorme verveling. En wedstrijden rijden is ook mogelijk en ook gewoon top. 

41_Krachttraining.png

Krachttraining. Het is een integraal onderdeel van het trainingsschema van iedere zichzelf respecterende wielrenner. Bij lagere categorieën is het geen must, maar zodra je besluit dat je het uiterste uit jezelf wilt halen kun je niet om krachttraining heen.

Sinds kort geef ik op de maandagochtend zelf ook krachttraining op een middelbare school in Den Haag. Hier ben ik gevraagd om de wielrenners met een topsportstatus te begeleiding in en om de sportschool.

Wat mij betreft ligt de basis van krachttraining altijd in functionele training. Dit wil zeggen dat er vooral met het eigen gewicht wordt getraind. Voordat je aan de zware gewichten gaat, kan kracht goed getraind worden door middel van core stability en sprongtraining.

Tijdens de trainingen die ik zelf geef combineer ik deze core stability en sprongtraining met loopvarianten, waarbij vooral veel gesprint wordt. Dit vergroot de explosiviteit van de sporter en verhoogt het atletisch vermogen.

Nu ik deze trainingen geef aan andere sporters ben ik zelf ook van plan om dit in lage frequentie toe te passen in mijn eigen programma. Ik wil het in gaan zetten als variatie-middel die ik vooral in kan zetten op momenten dat het slecht weer is en ik het binnen fietsen zat ben.

CU: #42 Driedaagse | #43 Alkmaar | #44 Seans Hills

Edited by Stefanvk

42_Driedaagse.png

Vanavond sta ik voor een interessant debuut. Het baanseizoen gaat weer van start en direct mogen we aantreden in een mooie koers. Zo zal ik als begeleider aanwezig zijn bij de Driedaagse van Alkmaar.

De wedstrijd is een kortere variant op de bekende zesdaagses en is nieuw in het wedstrijdprogramma. In drie dagen wisselen de Elite-mannen en dames elkaar af en vult het onderdeel stayeren de gaten op. Ikzelf ben, zoals je waarschijnlijk al wel zou verwachten, aanwezig voor de dameswedstrijd waarin een van mijn rensters van start gaat.

Het programma voor de drie dagen is niet mis. Alle drie de dagen zal er een omnium van vier onderdelen verreden worden. Uithoudings- en herstelvermogen zijn daarmee van groot belang.

Daarnaast is ook het deelnemersveld van een bijzonder hoog niveau. Zo staan onder andere Kirsten Wild, Amy Roberts, Lucy Nelson en Nina Kessler aan het vertrek van een totaal 20-koppig peloton.

Hoewel ikzelf meerdere keren als begeleider aanwezig ben geweest bij baanwedstrijden is een koers als deze nieuw voor mij. Ik kan dan ook erg uit naar deze nieuwe ervaring.

Programma

Dag 1: Puntenkoers, Afvalkoers, Scratch, Temporace

Dag 2: Puntenkoers, Afvalkoers, Scratch, Temporace

Dag 3: Puntenkoers, Temporace, Afvalkoers, Derny

Deelnemerslijst

1. Amy Roberts, 2. Marjolein van ’t Geloof, 3. Kirsten Wild, 4. Lucy Nelson, 5. Mylene de Zoete, 6. Isabel Ellis, 7. Phaedra Krol, 8. Winanda Spoor, 9. Nina Kessler, 10. Amber vd Hulst, 11. Juliët Eickhof, 12. Bente van Teeseling, 13. Biance Lust, 14. Lily Schuitemaker, 15. Ellie Russell, 16. Megan Chard, 17. Cathalijne Hoolwerf, 18. Maaike Brandwagt, 19. Eline van Rooijen, 20. Tatjana Imrek

CU: #43 Alkmaar | #44 Seans Hills | #45 3Daagse Alkmaar

43_Alkmaar.png

Dit was best gaaf. Het sportpaleis in Alkmaar was nauwelijks nog te herkennen. De hele boel was omgebouwd om er een feestelijke zesdaagse van te maken. Wel was hierbij voornamelijk gedacht aan de VIP’s en iets minder aan de renners. Met de dames hadden we een klein hoekje gekregen aan de achterkant van de baan waar we met twintig rensters en tien begeleiders moesten bivakkeren. Maar goed, ook daar wen je snel genoeg aan.

De opkomst was kwa publiek nog niet heel spectaculair. Ik vermoedde zelfs dat 80% van het publiek bestond uit de mensen die de gratis kaartjes van de rensters hadden gekregen. Hopelijk wordt dit vrijdag en zaterdag wat beter.

De koers dan. We besloten om geen uitgebreide warming-up uit te voeren en een minder eerste onderdeel te incasseren. Dit zou hopelijk aan het eind van de meerdaagse een goede koers opleveren. Het eerste onderdeel ging dan ook niet geweldig. Tijdens de puntenkoers werden er geen punten gepakt. Wel zat ze goed in de eindsprint, waardoor ze tiende werd.

De afvalkoers ging iets beter. Maar halverwege koers was te merken dat de benen nog geen topvorm uitstraalde. Het werd een negende klassering.

Daarna sloeg de wedstrijd helemaal om. Op ons favoriete onderdeel, de scratch, speelde ze het spel fantastisch. Het leidde tot een foto finish met Kirsten Wild, die helaas in het voordeel van de wereldkampioene beslist werd.

De temporace was een bijzondere. Het lukte om twee punten te pakken, maar gelukkig waren er heel veel renners die slechts één punt pakten. Hierdoor waren er heel veel punten over het deelnemersveld verspreid, waardoor er een vierde klassering uitkwam.

Na dag één staan Kirsten Wild bovenaan. Kessler staat op twee en het is duidelijk dat zij samen om de winst gaan strijden. Onze uitgangspositie is beter dan van te voren verwacht: we gaan dag twee met een vijfde plek in het klassement.

CU: #44 Seans Hills | #45 3Daagse Alkmaar | #46 NCK

44_Seans_Hills.png

Kort geleden kwam @SeanSchleck met een mooie lijst beklimmingen in Katwijk. Hoog tijd om die eens uit te testen.

Onderweg naar een afspraak in het Westland, ben ik gestopt in Katwijk daar een rondje te gaan trainen. Ik parkeerde onderaan de Nachtegaallaan, waarvandaan direct de eerste beklimming begon.

Op de Nachtegaallaan kon je duidelijk kiezen tussen een lange en een steile kant. De lange kant bevatte naar mijn zin net iets te veel kruisingen en drempels om leuk te zijn, maar de steile kant leverde een leuke krachtmeting op. Een heel leuk klimmetje om een versnelling te testen.

De Hans van der Hoevenstraat viel mij dan weer flink tegen. Het had meer weg van de uitrit van een parkeergarage en eindige op een grote weg. Geen ideale plek om gas te geven.

De Berkenlaan was echter een hele leuke. De weg zien te vinden was een opgave op zich en resulteerde erin dat ik een trap op moest lopen (blijkbaar stond ik gewoon aan de verkeerde kant), maar eenmaal daar was het genot niet minder. Je kan vrij lang naar beneden blijven rijden via wat andere wegen, waardoor je toch een kleine minuut aan het klimmen bent wanneer je gas geeft.

Op de laatste beklimming ben ik dan ook even blijven hangen om hem meerdere keren op te fietsen. Klein nadeel was wel dat het begon te regen, waardoor ik de klinkerbochten niet vol kon nemen.

Al met al leverde het een leuke training op. Bedankt @SeanSchleck!

CU: #45 3Daagse Alkmaar | #46 NCK | #47 Nieuwe doelen

Graag gedaan. 

Ik kan me voorstellen dat de vd Hoevenstraat niet echt geschikt is, voor mij als nauwelijks fietser een redelijk karwei. 
Fijn om te zien dat mijn lijden op deze stukken ook voor de gevorderde fietser geen eitjes zijn :D

45_3daagse_alkmaar.png

Drie omniums achter elkaar betekent een loodzwaar programma. Vanaf dag twee zag je de eerste rensters dan ook gigantisch in elkaar zakken. Iedereen had pijn, niemands benen wilden meer, maar toch werd er gekoerst.

De focus hoog houden was voor mij als coach dan ook de belangrijkste taak de laatste twee dagen. “Onthoud dat iedereen pijn in de benen heeft”, “het gaat nu om wie dit het liefste wilt,” en “zorg dat je blijft lachen, niets doet je tegenstanders zoveel pijn als jou zien lachen” waren slechts enkele van de uitspraken die avond.

Zo goed als de eerste avond zou het echter niet meer gaan. Het was goed te merken dat we niet echt naar deze wedstrijd hadden toegewerkt, waardoor het baanritme nog niet aanwezig was.

Na de tweede dag stonden we op plek zes, waar we uiteindelijk ook zijn gebleven. In een sterk internationaal deelnemersveld als dit is dat totaal geen schande. Er moet nog een schepje bovenop, maar daar hebben we gelukkig nog alle tijd voor.

CU: #46 NCK | #47 Nieuwe doelen | #48 1000

46_NCK.png

De traditionele afsluiter van het wegseizoen is het NCK: het Nederlands Club Kampioenschap. Dit kampioenschap wordt beslist over een ploegentijdrit en wordt verreden in vier categorieën: Elite-mannen, Vrouwen, Junioren en Jeugd.

Mijn eigen ploeg is volgens de reglementen een combinatie-ploeg en gezien het NCK in verenigingen wordt verreden wordt onze ploeg opgesplitst in drieën.

Ikzelf was mee als mekanieker. Waarom de ploegleider dat had bedacht snap ik nog steeds niet, want mij aan een fiets laten sleutelen is doorgaans geen goed plan.

Tijdens het NCK wordt er gestart in de omgekeerde volgorde van de uitslag van vorig jaar en gezien we vorig jaar veel blessures hadden, startten we vandaag als een van de eerste ploegen met een veel te sterk team voor die positie.

Vier ploegen wisten we onderweg in te halen, waardoor we uiteindelijk een zesde plaats wisten te bemachtigen. De winst ging naar WV Noord Holland, dat met Natallie van Gogh, Chanella Stougje, Amy Pieters en Roxanne Kneteman vier profs aan de start had staan.

Hoewel het NCK eigenlijk geen enkele prestige oplevert, is het wel altijd een fijne koers als je hem goed af kan sluiten. Daarmee is direct de winter officieel begonnen.

CU: #47 Nieuwe doelen | #48 1000 | #49 Opleiden

47_Nieuwe_doelen.png

Citaat

De volgende doelen zijn uitgekozen om voor eind september te bereiken:

5 seconden waarde: Van: 3, Naar: 5

1 minuut waarde: Van: 6, Naar: 9

5 minuten waarde: Van: 12, Naar: 15

20 minuten waarde: Van: 12, Naar: 15

Dat betekent het volgende wat wattages betreft:

Gewicht: 70,5 kilogram

5 seconden waarde: 800 watt / 11,35 per kg

1 minuut waarde: 470 watt / 6,67 per kg

5 minuten waarde: 270 watt / 3,83 per kg

20 minuten waarde: 220 watt / 3,12 per kg 

Bovenstaande was post nummer vijf in deze blog. 42 posts later is er het nodige veranderd, want de doelstellingen volledig verpulverd. Op 20 september deed ik mijn laatste meting, waarde volgende waardes uitkwamen:

Gewicht: 69,9 kilogram

5 seconden waarde: Score 13 / 954 watt / 13,65 per kg

1 minuut waarde: Score 19 / 539 watt / 7,71 per kg

5 minuten waarde: Score 24 / 335 watt / 4,79 per kg

20 minuten waarde: Score 22 / 263 watt / 3,76 per kg

Vooral over de scores was ik zelf verbaasd. Dit betekent namelijk dat ik echt weer mee kan doen tussen de lagere wedstrijdcategorieën. Wetende dat ik een hele winter heb om dit nog verder op te hogen, kijk ik uit naar de start van het nieuwe seizoen.

Het eerst volgende meetpunt wordt eind november. Ook hiervoor heb ik weer nieuwe doelen gesteld. Het eerste puntje, gewicht, heeft wat uitleg nodig. Eerder had ik verteld niet af te willen vallen. Dat is nog steeds het geval, maar wel wil ik graag op het trainingskamp in Spanje (begin februari) op de 68 kilogram zitten. Dit is gezien de snelheid waarop ik kan afvallen heel gemakkelijk te doen, maar om mijn lichaam tijd te geven eraan te wennen wil ik alvast een klein stapje in de juiste richting doen door naar de 69 te gaan.

De doelstellingen voor eind november dan:

Gewicht: 69 kilogram

5 seconden waarde: Score 17 / 1021 watt / 14,79 per kg

1 minuut waarde: Score 23 / 564 watt / 8,17 per kg

5 minuten waarde: Score 27 / 346 watt / 5,02 per kg

20 minuten waarde: Score 25 / 276 watt / 4 per kg

Daarbij horen de volgende doelstellingen om voor september 2018 behaald te hebben:

Gewicht: 69 kilogram

5 seconden waarde: Score 22 / 1114 watt / 16,15 per kg

1 minuut waarde: Score 29 / 611,34 watt / 8,86 per kg

5 minuten waarde: Score 33 / 389 watt / 5,64 per kg

20 minuten waarde: Score 31 / 319 watt / 4,62 per kg

Dat stellen van doelen vind ik lang nog niet makkelijk. Bovenstaande lijkt kwa wattages op zich best haalbaar, maar als ik daar de scores tegenaan houd dan betekent dat dat ik over een jaar wel serieus hard zou moeten kunnen fietsen. Wetende dat de score 42 het profrandje betekent, vind ik een score van 33 al een bizar hoge doelstelling. Ik ben daarom heel benieuwd hoe dicht ik in de buurt ga kunnen komen.

CU: #48 1000 | #49 Opleiden | #50 Maximaaltest 1

Edited by Stefanvk

48_1000.png

1000 watt. De magische grens van 1000 watt, daar wilde ik vandaag overheen. En dus was het tijd voor een sprinttraining. Opnieuw negen sprints met vijf minuten rust.

Tijdens de eerste sprint wist ik mijzelf volledig te verrassen. Direct verbrak ik mijn PR van 954 watt en scoorde ik 964 watt. Dat zette direct de toon voor de rest van de training. Daar waar vorige keren de 900 watt een uitschieter betekende, scoorde ik nu geen enkele keer onder de 900 watt.

964…. 984…. En…. Ja! 1024 watt! Voor het eerst boven de 1000 watt. En (ook niet onbelangrijk) direct boven mijn doelstelling voor november.

Maar het geluk was nog niet op. De eerstvolgende sprint gingen we naar de 1039 en na een “tussensprintje” van 971 watt werd de 1041 watt gehaald.

Daarna was het wel een beetje op. 932, 968 en 914 waren de afsluitende getallen. Toch kon ik ook daar niet ontevreden over zijn.

Het is gaaf om te zien dat mijn sprint zo hard vooruit gaat. Van geen enkele versnelling kunnen plaatsen, naar een waarde waarmee je je kan meten in het peloton. Zoals sprinter Churandy Martina het zou zeggen: ik ben blij.

CU: #49 Opleiden | #50 Maximaaltest 1 | #51 Lopen

49_Opleiden.png

Als trainer is opleiden een belangrijke taak voor mij. Maar niet alleen ikzelf moet anderen opleiden, ik moet er ook voor blijven zorgen dat ik zelf opgeleid wordt. Eenmaal je stopt met leren sta je stil  en gezien mijn leeftijd van 23 jaar zou het heel naïef zijn om te denken dat ik zou moeten stoppen met leren.

Ik ben daarom beginnen aan de Wielertrainer 4 opleiding, de hoogste trainersopleiding die wordt aangeboden door de wielerbond. Door een vrij strenge selectie volgen we deze opleiden met een klein groepje van tien trainers met daarin trainers uit wegwielrennen, mountainbike, baanwielrennen, bmx, triatlon en paralympisch wielrennen.

De mix van trainers is dan ook direct een van de meest interessante dingen van deze opleiden. Het meeste leer je niet direct van de lessen, maar van de discussies met de andere cursisten die daaruit voort komen.

Om de opleiding extra kracht bij te geven ben ik ook stage gaan lopen op Papendal, waar ik werk aan de begeleiding van de talentengroep en het ontwikkelen van het opleidingsplan van de KNWU.

Even wennen zijn de nieuwe situaties wel. Voor het eerst bevind ik mij in groepen trainers waar ik niet overduidelijk degene ben die verteld hoe het in elkaar zit. Nu moet ik zien te luisteren naar anderen en iets opsteken van wat hun te vertellen hebben.

Het leuke is dat de stroom van kennis beide kanten op werkt. Ik leer dingen van hun en zij leren dingen van mij. Dat levert een erg leuke sfeer op die mij uit doet kijken naar de rest van de twee jaar die dit opleidingstraject gaat duren.

CU: #50 Maximaaltest 1 | #51 Lopen | #52 Zwift

50_Maximaaltest_1.png

Bah. Wat had ik verschrikkelijk slechte benen vandaag zeg. In mijn warming-up merkte ik al dat ik minder wattage trapte. Maar goed, ook onder vermoeidheid is het interessant om te zien wat je aan kan.

Vandaag voerde ik een maximaaltest uit, waarbij ik het protocol hanteerde dat ik als junior ook aangehouden heb. Op deze manier wilde ik mijn testresultaten objectief vergelijken met mijn juniorentijd.

In dit protocol begin je op 60 watt en komt er iedere minuut 20 watt extra weerstand bij. Je blijft fietsen tot je je benen niet meer rond krijgt.

Op 280 watt voelde ik al dat ik het lastig ging hebben vandaag. Een vervelende constatering, want dit is in principe een wattage dat ik 20 minuten vol zou moeten kunnen houden.

Toch wist ik mij er nog aardig doorheen te slepen. Mijn oude PR (380 watt) wist ik te overtreffen en nog dertig seconden door te rijden in die zone. De 400 redde ik daarmee net niet.

De test is een bevestiging dat ik op de goede weg ben, maar laat ook zien dat ik nog ruimte voor verbetering heb. Die 400 watt moet toch binnen afzienbare tijd meer dan haalbaar zijn.

CU: #51 Lopen | #52 Zwift | #53 Off season

Edited by Stefanvk

51_Lopen.png

Hardlopen. De discussie rondom dit onderwerp is groot in de wielrennerij. Is het juist wel of juist niet handig? Dat meningen verschillen er enorm over.

Ikzelf ben van mening dat hardlopen een positief effect kan leveren op de prestatie van een wielrenner. Echter vind dit effect niet op de korte termijn plaats.

A-specifiek trainen is in mijn ogen namelijk een enorme toegevoegde waarde in de training van een wielrenner. Het grote nadeel van wielrenners is namelijk vooral dat ze niet veel anders kunnen de fietsen. Dat maakt dat sporters met een andere sportachtergrond makkelijk instromen in de sport.

Een wielrenner opleiden als sporter in plaats van wielrenner, heeft dan ook grote voordelen. Zo kan het wielrennen veel leren van schaatsers, die het grootste deel van hun trainingen buiten het ijs uitvoeren.

En dus ben ook ik weer aan het hardlopen geslagen. Iets wat mij altijd vrij goed is afgegaan. Hiervan hoop ik vooral dat het mij de nodige variatie kan bieden in mijn trainingsprogramma.

CU: #52 Zwift | #53 Off season | #54 Nr. 4

Ik zag die wielrenners vroeger op TV nog wel eens hardlopen... ...door de modder met een wielrenfiets op hun schouder. Gelukkig word ik daar in Noorwegen niet mee lastig gevallen.

52_Zwift.png

Na maandenlang aandringen van de heer @Gaussier is het dan eindelijk zover: ik heb het programma Zwift aangeschaft. Voor al wie het begrip niet kent, Zwift is een programma waarmee je online kan wielrennen. Door je smart trainer aan te sluiten op je computer, kun je jezelf in een virtuele wielerwereld zien fietsen. Niet alleen jezelf trouwens, want ook alle anderen die op hetzelfde moment aan het rijden zijn fietsen om je heen.

Tegenwoordig gaat het programma zelfs zover dat je ook deel kan nemen aan specifieke workouts, groepstrainingen en zelfs wedstrijden.

Na het programma meerdere keren getest te hebben, moet ik Gaussier toch groot gelijk geven. Het programma is een enorme motivatiebooster en zorgt ervoor dat het plezier om binnen te fietsen bijna net zo groot is als het buiten fietsen. Met name de wedstrijdfunctie is een hele interessante en daagt je uit om flink diep te gaan.

Toen ik mijn eerste wedstrijd begon moest ik overigens wel even aan de techniek en tactiek wennen. Zo resulteerde het erin dat ik achterin finishte, terwijl ik een aanzienlijk hoger gemiddeld wattage had dan veel andere renners.  Effectief bij iemand uit de wind zitten is dan ook best een kunst.

Dat laatste is overigens hetgeen waar ik mij het meest over verbaas bij Zwift. De zuiging van het peloton lijkt daadwerkelijk op de werkelijkheid. Eenmaal gelost uit het peloton kom je dan ook nooit meer terug.

En dan nog even een note to self: vergeet niet de oplader in je computer te steken. Moeten lossen uit de kopgroep omdat je bent vergeten je laptop op te laden is geen aanrader.

CU: #53 Off season | #54 Nr. 4 | #55 Maximaaltest 2

53_Off_season.png

Off season… wat een rotperiode. Voor mijzelf als renner mag ik er dan niets mee te maken hebben, maar als begeleider des te meer. En helaas is off season voor een begeleider alles behalve een rustperiode.

In deze periode komen al die kleine kutklusjes boven drijven waar je de rest van het jaar geen tijd voor had. Het hele volgende wielerseizoen moet worden voorbereid. Zowel winter als zomer moeten in één klap worden uitgeschreven.

Alle inspanningstesten geven negatieve scores aan. Niemand is vooruit gegaan de afgelopen maand. En gezien er ook nauwelijks wedstrijden zijn is het energieniveau uit behaalde prestaties behoorlijk laag.

Gelukkig is er één ding dat je door deze periode heen trekt. Het geloof in het volgende seizoen is meer dan hoog. Op dode momentjes tijdens het werk staar ik voor mij uit en zie ik de successen al voor mij.

Komend seizoen kan er wel eens voor gaan zorgen dat een aantal rensters echt gaan doorbreken. Ik kan niet wachten tot ik dat kan zien gebeuren.

Tot die tijd kruip ik nog even achter mijn bureau. Opleidingsplannen en herstelanalyses worden uitgeschreven, want juist nu wordt de basis gelegd voor het succes dat we over een half jaar gaan boeken.

CU: #54 Nr. 4 | #55 Maximaaltest 2 | #56 Manager

Edited by Stefanvk