Luuk.

07/08 - 13/08 | BinckBank Tour | 2.WT

143 posts in this topic

ID: 1   Posted (edited)

ztxf5v.png

BinckBank tour

7 – 13 augustus

Hoe zorg je ervoor dat je als kutronde nog meer gehaat wordt? In dit geval door van sponsor te veranderen. Toegegeven, Eneco Tour was ook niet geweldig, maar het zal nog wel even duren voordat ik aan de naam BinckBank Tour gewend ben. Geld is geld, maar de naam Ronde van Nederland bekt toch lekkerder weg. Al zou die naam ook niet meer kloppen natuurlijk.  

Achtergrond

Sinds 2005 wordt deze ronde namelijk niet alleen in Nederland, maar ook in België verreden. Het noorden van Nederland is in veel voorgaande edities zelfs vermeden. maar dit werd de voorbije twee jaar opgevangen met een rit rondom Bolsward (waar Dylan Groenewegen vorig jaar zijn eerste zege in de World Tour behaalde). Deze rit is in de editie van dit jaar weer geschrapt, waardoor Voorburg dit jaar het noordelijkste punt is, maar over het parcours straks meer. 

Is deze commerciële ingreep dan nog ergens goed voor geweest? Nou, het kan wel gezegd worden dat deze koers sinds het erbij halen van België hoger aanzien geniet. De laatste jaren was de Eneco Tour toch wel een speerpunt voor klassieke renners in het najaar, wat te zien valt in wie met de prijzen ging lopen. Waar de Ronde van Nederland ook vooral een Nederlands feestje was, zijn het sinds 2005 voornamelijk buitenlanders die de eindzege voor zich opstrijken. Nu vind ik persoonlijk dat het niet positief is als Edvald Boasson Hagen twee keer op je erelijst staat, maar voor organisatoren is dat toch een naam die telt. Sowieso heeft deze ronde de laatste jaren vooral eindwinnaars opgeleverd waar je spontaan van gaat kokhalzen. Enkel Wellens vind ik dan nog wel een leuke renner. Het toeval wil dat deze man twee jaar op rij toesloeg in de Ardennenrit die na een jaar afwezigheid weer is teruggekeerd in het parcours. Zou hij zijn derde eindzege kunnen pakken? Ik zou het niet erg vinden, want een herhaling van onderstaande moet je niet willen. Qua winnaar dan, want de koers was wel leuk.

Parcours

bbt_2017_etappes.jpg?sfvrsn=4

Weer weinig spannends aan het parcours dit jaar. Blijkbaar heeft de organisatie de voorkeur voor vaste etappeplaatsen en soortgelijke finales jaar na jaar. Zonde, want er zijn genoeg leuke routes uit te tekenen in België en Nederland.

De eerste etappe gaat van start in Breda. Na verschillende kronkelingen door het Brabantse land wordt dan koers gezet naar de achtertuin van @ddamore, Venray dus. Hier worden nog twee lokale rondes afgelegd, waarna we naar alle waarschijnlijkheid een massasprint krijgen.

Ook dit jaar is er weer een zeer korte tijdrit (9 km) in de Eneco Tour. Start en finish zijn bij het NS-station van Voorburg, wat betekent dat dit misschien wel de lelijkste tijdrit in jaren is. Rond het keerpunt is het redelijk bochtig, voor de rest is het grotendeels rechttoe rechtaan. Maar gaat deze tijdrit tot veel verschillen leiden? Natuurlijk niet.

Rit drie brengt ons dat de klassieke sprintersrit naar Ardooie. Gestart wordt er in Blankenberge. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat hier vrij weinig gebeurt. Niet teveel woorden aan vuil maken dus, net als deze hele rit overigens. Sagan won vorig jaar in Ardooie, dat is nog wel het vermelden waard.

Rit vier brengt ons dan naar de omgeving van Maastricht, al wordt Nederland deze etappe niet betreden. Lanaken is start- en finishplaats, ook al zo’n troosteloos dorp. Het voordeel is wel dat deze etappe al wat meer golft. Helaas biedt de site van de BinckBank Tour geen degelijke profielen. Maar de knikjes in deze etappe zijn ook weer niet heel zwaar, dus waarschijnlijk wordt het gewoon een sprint.

Dat zwaardere klimwerk is wel te vinden in etappe vijf. Helaas kiest men zoals gewoonlijk voor een finish in Sittard, aan het bikepark dat naast het Fortunastadion is aangelegd. Kun je wel de Cauberg in het parcours leggen, maar die ligt dus veel te ver van de finish, en om Sittard-Geleen zijn geen écht zware beklimmingen te vinden. Veel verschillen tussen de favorieten hoef je dus niet te verwachte.

Ontstaan die verschillen wel in etappe zes? Het lijkt me wel, want dat is de Ardennenrit die gelukkig weer de plaats in heeft genomen van de ploegentijdrit. Het tweeluik van de Cote de Saint-Roch en de Rue Bois des Moines moet de beslissing vormen in deze etappe. Maar ook daarvoor is het zwaar genoeg, met onder meer passages langs het hoogste punt van België en de beruchte Ferme Libert.

Afsluiten doen we met de ondertussen wel traditionele rit naar Geraardsbergen. Twee lokale rondes met onder andere de Muur en de Bosberg om vervolgens te finishen op de Vesten. Vorig jaar wist Terpstra hier nog het klassement naar zijn hand te zetten, zien we dit jaar een soortgelijk scenario?

Favorieten 

Het deelnemersveld, tja, voornamelijk Nederlanders en Belgen die hier aan het vertrek staan natuurlijk, voor de rest zijn er weinig toppers aanwezig. Met het terugkeren van de Ardennenrit en het beperkte aantal tijdritkilometers denk ik dat er een betere klimmer met de zege gaat lopen. Een Sagan kan het richting Houffalize bijvoorbeeld laten lopen, dus in het klassement hoeven we hem niet per sé terug te verwachten. De naam Wellens valt dan ook meteen, maar gezien zijn matige jaar denk ik niet dat hij voor zijn derde gaat. Benoot zie ik daarentegen wel een eind komen als die nog iets van zijn Tourvorm over heeft, en van Avermaet heeft natuurlijk wat recht te zetten na zijn matige Tour. Gilbert? Die stapte onlangs in San Sebastian nog uit vanwege ziekte, dus die zal niet in topvorm zijn. Dumoulin verwacht ik wel ergens hoog terug. In eerdere edities liep die tegen het probleem aan dat hij te vroeg in de leiderstrui kwam en iedereen naar hem keek. Dat was echter een heel andere Dumoulin dan deze, dus de kans is best groot dat hij die druk dit jaar wel aankan. Al met al komt dat tot dit lijstje:

Tom Dumoulin

Greg van Avermaet

Tiesj Benoot, Oliver Naesen, Tony Gallopin

**

Philippe Gilbert, Tim Wellens, Wout van Aert, Peter Sagan

*

Pieter Weening, Stefan Küng, Gorka Izagirre, Sep Vanmarcke, Niki Terpstra

Edited by Luuk.
6 people like this

WorldTour en niet eens profielen op je site kunnen zetten, ben je dan een enorme kutkoers he.

1 person likes this

Ik verwacht dat Sagan wel mee gaat doen voor de eindzege, deed in Polen toch ook meermaals zijn best om de leiderstrui te behouden,

Gaat strontweer worden dus schrijf Wellens maar op.

Gedaan

2 people like this

wellens :lachen:

Commentaar van Renaat en José :poundit: 

Hopelijk beginnen ze meer en meer Wuyts op pensioen te sturen.

ID: 9   Posted (edited)

jammer doen ze het rondje niet andersom.

te weinig rotondes nu zo in de finale

Edited by ddamore

Hoezo te weinig rotondes? :tranen: 

Gruwelijke spurt van Sagan hoor. 

Tsaar Peter :) 

Lekkere chaos in de sprint. Sagan op 1 duizendste :poundit: 

Greipel trouwens ;c Tijd voor pensioen

Zojuist zei Vrobrolf:

Genant he

1 minuut geleden zei Vrobrolf:

Zat gewoon in het wiel van Bauhaus ;c Wel lachen :pff: 

Sagan :banana: 

8 minuten geleden zei AngliVentoux:

Zat gewoon in het wiel van Bauhaus ;c Wel lachen :pff: 

https://streamable.com/3pl1f

De definitie van achteruit spurten.

2 people like this

3 minuten geleden zei Little Goliath:

Lijkt wel alsof ie lek staat :lachen: 

Probeert niet eens te volgen als Sagan en Bauhaus vertrekken. Lijkt eerder alsof hij zit te slapen.

Zoiets ja, want uiteindelijk finisht hij nog 9e voor Demare, die op de video hem voorbij steekt. Dus zeker niet lek, anders zou die volledig uitbollen.