AlwaysNumberOne

PCM 2017 Tactieken + Besturing

18 posts in this topic

De nieuwe Pro Cycling Manager game is dan eindelijk daar met een paar nieuwe features die het spel helpen, maar soms ook verwarrend zijn. Zo is het regelen van je tactiek vooraf die je kan gebruiken in je 3D race om niet alle 9 renners continu te hoeven bedienen erg handig (ik weet niet zeker vanaf welk jaar dat is, maar dat doet er niet heel erg toe). Nou is het zo dat ik heb ondervonden dat de kopman van voren wordt gehouden op de knop 'vooraf besproken tactieken uitvoeren', maar in een sprintetappe zou je verwachten dat ook de sprinter zichzelf van voren houd en er minimaal 1 man de sprinter beschermt en hem van voren houdt met deze knop. Helaas doet die dat niet, heeft iemand hier een oplossing voor? Ik ben namelijk pas net bezig met dit spel en ben nog volop in de ontdekkingsfase hoe het hele besturingssysteem werkt, dus wat hulp zou zeer gewaardeerd worden!

Edited by AlwaysNumberOne

Je komt al een heel eind door je renners elke rit allemaal bij de start op ''kort overnemen'' te zetten en zodra ze dan op kop rijden op ''positie behouden'' te zetten. Dan blijven ze in ieder geval in vlakke ritten eigenlijk altijd bij de voorste 30 renners zitten. Als het nummer van hun inspanningsmeter dan rood gaat knipperen de inspanning verhogen naar bijvoorbeeld tussen de 80 en 85 zodat ze niet hun positie verliezen.

Ja, zo kan ik inderdaad mijn sprinter van voren houden. Alleen het probleem daarbij is dat ik dan continu erop moet letten dat de sprinter niet te veel werk verricht maar wel goed in positie blijft. Als ik de renner gewoon op 'automatisch' kan zetten dan hoef ik er niet meer naar om te kijken terwijl ik bijvoorbeeld bezig ben met de man in de kopgroep. Ik zal het helaas op jouw manier moeten doen... Maar bedankt voor je reactie in ieder geval!

Geen ervaring met het gebruik van 'automatisch', maar zou het verschil maken denk je? Om op een bepaalde positie te blijven zal je altijd dezelfde energie moeten verbruiken. Dus of je 'm op 'positie behouden' hebt, of op iets anders... als hij op een bepaalde plek wil zitten kost dat een bepaalde hoeveelheid energie. Bovendien zakken ze inderdaad nooit zomaar terug als je 'positie behouden' aan hebt. Je kan prima de inspanning dan op 85-90 zetten, aangezien hij dat dan niet continu verbruikt, maar meer als een soort plafond hebt. Je geeft als het ware de opdracht 'blijf op deze plek zitten en gebruik maximaal 85-inspanning'. Wordt het zwaarder, dan gaat het nummertje rood knipperen en zal hij terrein verliezen (en niet harder trappen). Gaat het echter maar 30 per uur, dan blijft hij met een lage hartslag op z'n plek zitten. Hoef je hem niet op 40-inspanning te zetten :)

Ik doe altijd aan het begin van de rit, direct als je nog die inzoomende camera hebt voordat de renners überhaupt vertrekken, het spel op pauze. Druk op '0' om alle renners te selecteren, klik op een renner (meestal leiderstrui) met de rechtermuisknop en klik daar op 'Positie kiezen'. Dan gaan ze direct naar voren toe om zich bij de leider te vestigen voor de rest van de dag.

Ja ik snap hoe ik mijn mannen van voren kan houden, maar wanneer ik hem op de knop 'automatisch' zet dan hoef ik niet te denken aan renners die elkaar beschermen, renners die op kop meerijden en renners die bidonnen halen. Ik denk dat ik er maar aan moet wennen dan dat ik het zelf ga controleren.

Wat me wel opvalt aan PCM 2017 ivm 2011 is dat het heel veel realistischer is. Van wat ik tot nu toe gezien heb vind ik de AI niet heel passief. De AI maakt namelijk oa gebruik van springplanken in bergetappes. Daarnaast is de opzet van een vluchtgroep ook veel realistischer geworden + natuurlijk de massale valpartijen in het peloton waarbij renners over elkaar heen vallen. Ik ben tot nu toe zeer te spreken over de game, terwijl de recensies niet altijd zo positief zijn... Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat zij het vergelijken met 2016 en ik met 2011 ;)

Nee oke, duidelijk. Denk dat PCM het zelf niet nodig vindt om als sprinter voorin te blijven. Vaak zie je de AI sprinters ook wat verder achterin zitten en komen ze echt op het einde opzetten. Terwijl de klassementsrenners, wat meer van voren zitten de hele dag.

En wat je tweede post betreft.. alleen maar mooi ;) Het gaat om de totaal beleving. Misschien dat op sommige punten de ontwikkeling niet groot genoeg is voor sommigen, maar in het geheel gaat het spel er dus wel op vooruit, blijkt maar weer!

Dat moet dan wel, toch vind ik het zelf fijn om iedereen (zeker mijn belangrijke renners) van voren te houden aangezien een massale valpartij desastreus kan zijn. 

Ja het is zeker positief als het spel vooruitgaat! Ik heb altijd het idee gehad dat PCM nooit echt heel veel fanatieke spelers heeft gehad. Misschien wel mede doordat de groep die veel wielrennen kijkt geen doelgroep is voor games..

Is het trouwens beter om je renners op.'automatisch' te zetten, Of zelf bedienen? En welke inspanning kun je je ze dan het beste geven?

Ik geef de voorkeur altijd aan zelf bedienen. Het kan twee kanten op: met automatisch kan de AI ineens dingen met je renner doen die je niet wil #metoo maar het kán ook gunstig uitpakken volgens mij. Door bijvoorbeeld actiever te reageren op aanvallen. Dat zou dan op basis gaan van de instellingen in het strategie scherm voorafgaand aan een koers. Waar je kan instellen wie wel/niet reageert op aanvallen etc. Nogmaals, zelf geen ervaring met het spelen op automatisch, want ik weet gewoon wat ik heb aan handmatig.

Hoe ik het aanpak: aan het begin van de wedstrijd alle renners selecteren en positie in laten nemen voorin het peloton. Dan zitten ze gelijk bij elkaar (kan wel eens vervelend zijn met valpartijen..) en goed voorin. De inspanning die je meegeeft wanneer ze op 'positie houden' staan is de maximum inspanning die ze doen. Tot tweederde van de meeste koersen is 70 meer dan zat. Daarna moet je het in de gaten houden. Gaat het rood knipperen, dan staat het te laag om deze plek te behouden, dus moet je het bijstellen naar boven.

Zet 't niet gelijk vanaf het begin op 99, want dan gaan ze er ook alles aan doen om dat ene plekje te behouden, terwijl je ook gewoon wat kan inzakken en rustig terugkomen als er wat actie is vooraan. Dit geldt overigens alleen maar voor 'positie behouden'. Voor op kop rijden of solo koersen gelden natuurlijk andere theorieën. Vraag maar raak :) 

Thanks tinyriconen. Heb na Pcm2014 weer eens PCM gekocht. Moet er weer even inkomen. Mocht ik vragen hebben dan meldt ik me hier.

Vraagje: in het spel zie je links in beeld (in dit geval links van de 126). 3 horizontale streepjes staan.

Soms kleurt de bovenste wit, dan weer even de middelste.

Waar dienen deze voor?

Naamloos.png

Die geeft aan waar de renner zich bevindt in de betreffende groep. Het bovenste streepje is wit als de renner voorin zijn groep (of het peloton) zit, midden = midden, en het onderste streepje betekent achterin. Moet zeggen dat ik er nog nooit gebruik van heb gemaakt.

Naamloos.png

Vraagje die ik helaas nergens in handleiding of zo terug kan vinden.: ik zie verschillende balken in beeld Geel, blauw, Rood.

Welke dient nu precies waarvoor? Geel is nog resterende energie? Maar wat is blauw dan weer?!?

De verschillende balken hebben te maken met de (beschikbare) energie voor bepaalde inspanning. 

De groene balk (niet vergeten) onderaan het rennersvakje is het totale uithoudingsvermogen. Hier hoef je je niet te veel van aan te trekken over het algemeen - daarom is hij ook wat weggestopt - behalve bij de klassiekers van 200+ km en verderop in een grote ronde. (Bij renners met mindere REC-waarde vult deze niet altijd meer 100% aan het begin van een rit)

De gele balk is de 'serieuze inspanning'. Je merkt, als de hartslag goed omhoog gaat dat deze leeg begint te lopen. Deze vult vervolgens wel weer aan als de hartslag daalt, maar bij elke pittige inspanning wordt het balkje wel iets korter. Dat zie je weer in het blauw terug. Het balkje zal niet meer voller worden dan het blauwe deel van de balk. Logisch, een renner die meerdere malen flinke inspanning heeft moeten leveren heeft dan later in de koers niet de energie die hij eerder ook had.

De rode balk ten slotte is echt de demarrage-balk. Hier wordt een beroep op gedaan als de hartslag de 170 passeert. Een gevulde rode balk is noodzakelijk om een (tegen)aanval te plaatsen of te sprinten.

Over het algemeen geldt ook, zodra rood leeg is er direct (meer) een beroep wordt gedaan op het geel.

Bedankt voor de uitleg Tinyriconen!

Even 3 vragen in 1x :.

Ik ga beginnen met een carriere. Wat houden jullie qua aantal koersdagen aan.

Als ik bv Lotto NL Jumbo als voorbeeld pak. In het spel hebben ze in periode jan-maart bijna elke dag wel een koers.

zo staan de 4 koersjes in spanje van 26 t/m.29 jan in het spel geselecteerd.

Als ik dat vergelijk met de 'echte' situatie zijn dan heeft Lotto Nl Jumbo deze niet gereden.

Houden jullie de wedstrijden aan die het spel selecteert, kopieren jullie de echt situatie.

Of een mix van beide. Zo ja wat moet ik een beetje tellen qua koersdagen en daaraan gekoppeld de vorm in het voorseizoen (Dat je vooraf moet selecteren)?

Tevens het volgende punt: Groenewegen had als vormpiek de Giro

Dit heb ik nu aangepast naar de Tour  echter blijft de groene golf (het vormpeil) nog steeds hoger bij de Giro dan bij de Tour).

Kan ik dit ergens aanpassen,

Naamloos.png

Edited by Sjoerd102

Over het algemeen zou ik gaan voor 60-70 koersdagen per renner. Vooral voor de kopmannen. Dan heb je niet echt te veel last van vermoeidheid en rijd je ook niet onnodig veel koersen in 1 seizoen. Dat is net als in het echt overigens.

Ik trek zelf altijd eerst de kalender helemaal leeg om hem dan zelf naar wens aan te vullen. Het spel maakt de kalender echt te vol van zichzelf.

Wat betreft je Groenewegen issue, misschien dat het verholpen is als je een dag verder gaat in het spel. Anders is dit gewoon een bug waar je mooi mee vastloopt. Dan zou je met de editor zijn schema moeten aanpassen ofzo. Heb zelf nog geen 17-carrière gespeeld dus ken dit systeem nog niet goed genoeg.