Sign in to follow this  
deck

Focus op de Fiets: Materiaal

1 post in this topic

Tekst door @Zweers

 

Focus op de Fiets - Een nieuwe racefiets kopen

Hierbij een uitgebreide gids om je keuze voor het kopen van een racefiets makkelijker te maken. Stel zeker al je vragen in dit topic.

 

 

Shimano, Campagnolo of SRAM?
 

groepen.jpg 
Misschien wel het belangrijkste van je fiets is je groepset. Dit is het gedeelte dat er voor zorgt dat je vooruit komt en kan schakelen. Bij een groepset horen de volgende onderdelen: shifter (remmen), remklauwen, crankset, ketting, derailleurs en cassette.
 
Er zijn drie grote spelers op de markt. Dit zijn het Japanse Shimano, het Italiaanse Campagnolo en een redelijk nieuwe speler, het Amerikaanse SRAM. Wat is het verschil tussen allen?
 
Shimano wordt gezien als oerdegelijk en goedkoop. Dit is voornamelijk te danken aan het grote percentage van alle fietsen die met hun systeem worden afgemonteerd. Als je een fietsenwinkel in loopt is bijna alles wat je ziet Shimano.
 
Campagnolo daarentegen is echt een Italiaans klasse merk. De meeste mensen die met dit merk rijden laten dat ook vaak weten. 'Shitmano' is een niet geheel onbekende term voor de mensen met Campagnolo. De prijs ligt wat hoger, maar daar krijg je echt kwaliteit voor terug.
 
De derde grote jongen is SRAM, Amerikaans en nieuw. Niet iedereen kent het systeem, maar het kan zeker niet onder doen voor zijn twee rivalen.
 
Wat maakt het ene merk nu beter dan het andere?
Eigenlijk, als je heel eerlijk bent, doen alle drie de systemen precies het zelfde. Ze zorgen ervoor dat je kan fietsen en als het te zwaar wordt kan je lichter schakelen. De verschillen zitten hem in de shifters. Elk merk heeft zijn eigen oplossing hiervoor verzonnen. Aan elke kant van je stuur kan je op en af schakelen. Bij Shimano zitten de twee knoppen die daarvoor zorgen dicht op elkaar en is je shifter in twee delen opgesplitst. Campagnolo heeft de kleine shifter naar binnen gehaald. Je hebt een knopje aan de binnenkant en een grotere knop aan de rem zitten. SRAM heeft een dubbel shift systeem, dit houdt in dat je met 1 hendel zowel op als af schakelt.
 
Alle drie de merken hebben uiteraard wel een gradaties van klasse. Zo heb je instap modellen, maar ook de modellen waar de profs mee rijden. Ik zal in het onderstaande lijstje proberen zo duidelijk mogelijk de modellen naast elkaar te zetten.
 

Shimano
 
Campagnolo
 
SRAM
 
Claris
 
Xenon
 
Apex
 
Sora 
 
Mirage
 
[/td]
Tiagra 
 
Veloce
 
 
  Centaur 
 
Rival
 
105
 
Athena
 
 
Ultegra (Di2)
 
Chorus 
 
Force
 
  Record (EPS)
 
 
Super Record (EPS)
 
Red

 

 

 
Het is lastig om te zeggen: “dit is gelijk aan dit en dat aan dat”. Je kan er wel van uitgaan dat Red, Super Record en Dura - Ace elkaar niet ver ontlopen. De profs gebruiken immers vaak genoeg deze groepen. Tussen haakjes staat een mogelijke elektronische groep. Dit houdt in dat het schakelen niet door middel van een kabel gaat maar van elektronische puls. Het instellen van deze groepen is lastig, maar als het eenmaal gedaan is, hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken. De kosten van deze onderdelen zijn echter wel heel hoog. Bij de aanschaf van je fiets moet je dus echt flink in de buidel tasten om dat te kunnen kopen.
 
Wat moet ik hebben?
Deze vraag is eigenlijk niet zo te antwoorden. Dit hangt van verschillende factoren af. Budget speelt een rol, maar ook je ervaring en hoe vaak je fietst. Bij de meeste fietsen die je in de winkel koopt zit Shimano geleverd. Vaak is dit Sora bij fietsen <€1000, Tiagra bij fietsen tussen €1000 en €1500, 105 bij fietsen tussen €1500 en €2000 Ultegra bij fietsen van €2000 en hoger. Dura Ace zie je heel weinig bij fietsen uit de winkel. Hier zal je toch vaker specifiek moeten zoeken. Kijk dus zeker wat je kwijt wilt zijn aan je fiets. Hoe beter je groepset, hoe beter je fietst. Je schakelt gemakkelijker, je hebt minder onderhoud aan je fiets en je hoeft minder snel je onderdelen te vervangen. Dit laatste is natuurlijk afhankelijk van hoe je de fiets behandelt. Dit stuk onderhoud zal ik in een andere gids behandelen.
 
Wat je ook vaak ziet is een groepset die is samengesteld met onderdelen van een andere fabrikant. Dit doen veel leveranciers om de prijs te kunnen drukken. Het is immers goedkoper om merkloze remmen te hebben dan dure A-merk remmen. Over het algemeen maakt het niet heel veel uit dat leveranciers dit doen, echter kan het af en toe voor enige problemen opleveren met bijvoorbeeld het remmen. De officiële remmen remmen gewoon iets meer direct dan die van een B-merk.
 
Negen-, tien- of elf-speed?
Je ziet het steeds bij een fiets staan: 11-speed. Maar wat houdt dit in? Om kort te zijn, dit zijn het aantal kransjes wat je op je achter casette (in het Engels Sprocket genoemd) heb zitten. Hoe meer kransjes, hoe meer mogelijkheden je hebt. Negen speed zal je alleen nog maar bij oude tweedehands fietsen tegenkomen, de fabrikanten doen hier zelf niet meer aan. Bij de meeste verjaarde modellen in winkels zal je waarschijnlijk een 10-speed aantreffen. Dit kan in verschillende uitvoeringen. Achter de aanduiding van het aantal kransjes staat meestal je bereik van versnellingen, bijvoorbeeld 28-11. Dit houdt in dat je grootste krans (lichtste) 28 tandjes telt en de kleinste (zwaarste) 11. In een later stadium zal ik verder ingaan op het kiezen van de juiste versnellingen.
 
Bij het kiezen van je hoeveelheid versnellingen moet je natuurlijk kijken naar de kosten. 10 speed zijn vaak wat goedkoper aangezien het een al wat ouder model is. Hierdoor zijn ook de onderdelen een stukje goedkoper.
 
Het kiezen van de juiste versnelling.
Waarschijnlijk de belangrijkste keuze die je moet maken bij je fiets in je versnelling. Hierbij moet je jezelf een aantal vragen stellen. Wat wil ik gaan doen? Waar wil ik rijden?
 
Voorbladen
Je keuze voor je aantal versnellingen begint eigenlijk al bij je voorbladen. Hier in zijn er drie types te onderscheiden. Een triple, een compact en een dubbel crankstel. Een triple is, zoals de naam al verraadt, een systeem waar drie voorbladen in zitten. Eigenlijk wordt dit alleen in Frankrijk, België en Nederland verkocht, de rest van de wereld ziet (terecht) dat dit onzin is. Wat die drie bladen doen is ervoor zorgen dat je een heel klein verzet kan draaien. Dit is handig als je naar de bergen gaat om daar een rustig ritje te maken. De meeste triple verzetten komen in de uitvoering met een 52-42-34 verhouding. Waarbij de 34 het lichtst is en de 52 het zwaarst. Ook zijn er veel variaties met een 50-39-30 te verkrijgen. De ervaring leert echter wel dat het onderhoud en afstellen van een triple lastiger is en meer tijd kost. Zeker door de komst van de 11-speed is de teleurgang van de triple gekomen. Je krijgt vaak even veel versnellingen bij een 11-speed als bij een triple.
 
Naast triple heb je nog twee mogelijkheden met twee tandwiel bladen voor. Een compact en een dubbel. Wanneer neem je een compact en wanneer een normale? De keuze is eigenlijk helemaal aan jezelf. Echter, als jij van plan bent veel in de bergen of heuvels te gaan fietsen is het wellicht gemakkelijker om een compact set te kiezen. De voorbladen hiervan zijn 50-34. Hierdoor is het gemakkelijk om op het binnenblad omhoog te kunnen peddelen. Daarnaast kan je met een 50 voor genoeg snelheid halen op het vlakke.
 
Bij een normaal crankstel krijg je meestal een 52-36, al is de standaard bij de profs tegenwoordig een 53-39. Deze crank wordt meestal geadviseerd als je veel op het vlakke wilt gaan rijden. Ook bij snelle afdalingen is het leuker om een dubbel te hebben in plaats van een compact. Je kan gewoon hogere snelheden halen.
 
Cassette
Dan nu het tweede gedeelte van de versnellingen. De achterkant, ook wel de cassette genoemd. Dit is een torentje wat bestaat uit 9, 10 of 11 kransjes. Bij een triple komt een 9 speed cassette. Dit houdt dus in dat je in theorie 27 (3x9) versnellingen hebt. Echter door verschillende factoren zal je er maximaal 20 gebruiken. Je kan ten eerste je ketting niet helemaal schuin zetten, dit zorgt ervoor dat je snel slijtage krijgt en je dus de onderdelen moet gaan vervangen. Daarnaast zijn sommige versnellingen dubbel. Op de verkoop informatie van een race fiets staat altijd aangeven tussen welke range je de cassette koopt. Dit kan bijvoorbeeld een 30-12 zijn. Dit houdt in dat je op het lichtste verzet 30 tandjes hebt en op het zwaarste verzet 11.
 
Om nu je keuze te kunnen maken is het wederom een keuze van de type rit die je wil maken. Als je vaak wil klimmen raad ik minimaal een 28 aan (dit heeft natuurlijk alles te maken je keuze voor je voorbladen), al zal voor een dubbel met achter een 30 of 32 in theorie ook kunnen. Bij deze opstelling moet je wel weten of je derailleur dit aan kan. Als je veel pure sprints gaat rijden moet je kijken naar je zwaarste verzet. Bij de meeste fietsen is dit een 11 of een 12. Heb je een compact dan zal je vaak uitkomen op een 13 achter.
 
In theorie zal je niet vaak op je 11 of 12 rijden, het is namelijk aan te raden om souplesse te creëren tijdens je ritjes. Als je dan toch een volle sprint gaat rijden, of een afdaling op volle vaart wilt nemen, dan is een zwaar verzet altijd mooi meegenomen.
 
Roundup
Maar wat is nu het beste? Hier is eigenlijk geen goed antwoord voor. Kijk heel erg naar wat je zelf het fijnst denkt te vinden. Zelf vind ik een 53x39 i.c.m. 30x12 een mooi verzet, echter rijden de meesten van de focus fietsgroep op een compact.
 
Bij onduidelijkheden, stel altijd vragen. Niets is zo vervelend als een verkeerde keuze maken.
 
Frames

 

basso-2010-diamante-road-bike.jpg 
Het uiterlijk van je fiets valt of staat met het frame. Hoe goed de specificaties ook zijn, als het er niet uit ziet, zal je het waarschijnlijk niet aanschaffen. Maar waar moet je op letten bij het aanschaffen van een frame? Zijn daar nog speciale regels voor?
 
Waar voornamelijk over wordt gesproken bij een frame is de stijfheid. Dit is een meetwaarden die bepaald hoe veel je frame kan doorbuigen bij bepaalde krachten. Een stijf frame wordt gezien als een 'hard' frame. Doorbuiging is heel gering. Deze stijfheid zie je voornamelijk bij Aero frames. Alle kracht die je geeft zal in je achterwiel komen. Ook bochten draaien zal met hogere snelheid gaan. Echter heeft elk voordeel natuurlijk ook een nadeel. Het comfort van een Aero fiets is heel gering. Alle putjes in je weg voel je door heel je lijf.
 
Het tegenovergestelde van stijf is slap. Een slap frame wordt eigenlijk niet meer gemaakt, maar een frame dat minder stijf is uiteraard wel. Denk hierbij aan frames die voor de kasseien gemaakt zijn. Deze frames hebben iets meer door buiging bij bijvoorbeeld de zadelpen.
 
Merken
Natuurlijk zijn er merken die voor bepaalde prijsklasse beter geschikt zijn dan anderen. In het lagere segment heb je merken als Rose, Bulls, Sensa, Giant, Cube. De prijs-kwaliteitverhouding staat bij deze merken vaak hoog in het vaandel.
 
Toch is er niet direct een merk te noemen wat je het best kan noemen. Elk merk heeft zijn eigen geometrie. Dit houd in dat bij de zelfde maat frame de bovenbuis langer of korter kan zijn. Maar ook de buiging van de voorvork is belangrijk. Als het merk van je fiets niet belangrijk is voor je, ga dan zeker naar een goede fietsenmaker die een goede fietsmeting voor je kan uitvoeren. Bij deze meting zullen al snel een aantal merken afvallen.
 
Wielen
 
Een onderdeel waar vaak door fabrikanten veel winst op gemaakt word zijn de wielen. Vaak gaan er wat mindere wielen in de fiets, echter is de rest zo goed dat je de hoofdprijs betaalt. Toch zijn wielen een belangrijk onderdeel van je fiets. Met zwakke wielen kan je namelijk nooit met volle snelheid de bocht door vliegen. Ook het dalen gaat een stukje lastiger.
 
Op handgespaakt.nl worden nog verdere belangrijke punten van de wielen besproken. Uiteraard is dit een vergroting van de werkelijkheid. Het is niet dat als je stock wielen gebruikt dat die binnen een jaar er af liggen. Toch is het verstandig om goed naar de wielen te kijken.
http://handgespaakt.nl/
 
Waar je dus vooral naar moet kijken is of de wielset wel goed is voor jouw gebruik. Als je veel gaat klimmen is het verstandiger om een setje lichtere wielen te gebruiken (al is het gebruik van Aero wielen ook prima als je maar snel genoeg omhoog kan). Ook of de wielen jouw gewicht wel aan kunnen. Wielen met maar 10 spaken zullen nooit een gewicht van 85+ kg kunnen dragen. Misschien ziet het er minder snel uit, maar veel spaken is voor jou misschien toch beter.
 
Voornamelijk het gebruik van de Mavic wielen wordt afgeraden door verschillende bladen. Deze wielen worden veel te strak aangespannen waardoor ze sneller spaakbreuk zouden krijgen.
 
Klikpedalen
 
Wil je gaan wielrennen? Dan is een setje klikpedalen toch echt een vereiste. Het gevoel van kracht zetten terwijl je duwt maar ook dat je nog aan je pedalen kan trekken is een unieke eigenschap voor het wielrennen.
 
Maar welke pedalen heb je eigenlijk nodig? Dit is een puur persoonlijke mening. 80% van de toeristen gebruiken Shimano. Dit is een makkelijk en betrouwbaar systeem. Shimano heb je in 800 uitvoeringen van goedkoop tot onbetaalbaar. Het verschil zit bij deze modellen in het gebruik van de materialen. Keramische lagers, carbon voetbed. Kijk hiervoor vooral naar je eigen portonomee. Het is niet zo dat dit je achter geschoven kindje moet zijn. Ga je veel sprinten en dus veel kracht op de pedalen zetten, neem dan een pedaal die in een wat hoger segment zit.
 
Persoonlijke mening: de pedalen van time kwamen goed uit de test. Ze zijn niet al te duur en zien er wat anders uit dan de standaard (toch leuk om eens op te vallen).
 
Accessoires
 
Accessoires maken je fiets af; zijn de kers op de taart. Denk bij accessoires aan je helm, je kleding maar ook een eventuele zadeltas.
 
Helm
Een uiterst belangrijk onderdeel van je outfit. Een helm moet je dan ook altijd dragen als je gaat fietsen. Lees ook de Het is Koers regels over het dragen van een helm en vooral het negeren van mensen zonder.
 
Elke helm die op de markt is, is goed. Een fabrikant mag namelijk geen onveilige helmen verkopen. Het verschil in helmen zit hem dan ook in het gewicht, het functioneren van warmte geleiding en de aerodynamica. Passen en her en der een test lezen is hier de beste oplossing.
 
Kleding
Ook wel handig is een setje fiets kleding. Je hebt er een miljard en die zijn allemaal goed. Waar je op moet letten is de dikte van de stof. Als je alleen in Spanje met 30 graden en zon gaat rijden, dan heb je andere materialen nodig dan als je veel in België en Nederland in het voorjaar wil rijden. Kijk wat je lekker vindt, kijk wat je nodig gaat hebben. Maar wat toch wel aan te raden is zijn de volgende sets:
Een setje zomerkleding
Een setje winterkleding
Arm- en beenstukken
Een windstopper
Korte en lange handschoenen
Overschoenen
 
O ja
Een setje drinkbussen met houders is altijd slim om te doen. Daarnaast is het aan te raden om een handpomp of CO2 patronen te hebben, een banden plak setje (je hebt zelfklevende, dan hoef je nooit meer dan dat doosje mee te nemen), een multitool, bandenlichters en een binnenband mee te nemen bij elke fietstocht.

 


 
Als je vragen hebt, stel deze gerust.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this