Sign in to follow this  
Pilsudski

Pilsudski rijdt de strade bianchi

20 posts in this topic

Hoi lapzwanzen,

Ik moet gratis met mijn werk de stradebianchi gaan rijden in maart (granfondo, 130km). 

Bepaalde 'problemen' dringen zich echter op->

Probleem 1: ik heb geen fiets (meer), hoewel ik al 5 jaar van plan ben een nieuwe te kopen: ik zou zo'n basisfiets willen kopen van rond de 1000€, hebben jullie bepaalde aanraders in deze klasse? Ik had zo'n shimano 105 ding in gedachten, aluminium met eventueel carbon voorvork en een triple (of wat denken jullie, er zitten stroken in van over de 15% procent...) en ik ging dit jaar 2 keer rijden op een 'leenfiets' en ik klets ze met mijn schijnbaar aangeboren talent, anorexia, en triple wel losjes uit het wiel op klimmetjes a la kemmelberg, catsberg, etc. Dus dat lijkt me wel wat? Meningen altijd welkom.

Probleem 2: ik fiets nooit. ik keek weleens parijsroubaix vanop de hometrainer (mee demarreren met boonen op het einde van de krachten en gaymen die wint ik sterf nog steeds) deed jaar deed ik 2 wielertoeristtoertjes en ik kon wel mee met ietwat meer geoefende fietsers (1 rit was 110+km op het vlakke en een andere rond de 50km met hellingen a la kemmelberg) maar nu vroeg ik mij af: hoe bereid ik me hier op voor? Ik loop 2 keer in de week 9km en speel 1 keer in de week een voetbalmatch, voor de rest zit ik aan een bureau. Ik vond 50km op zo'n heuvelparcours wel al vrij lastig laat staan 130km,  hoe pak je dat dan aan?

Maarja, gratis daar wat gaan zitten rondtoeren kan ik moeilijk laten liggen en sowieso dat ik de ronde van vlaanderen voor toeristen er nog bijlap als ik dan toch in vorm sta.

Vanaf dat je die fiets hebt iedere twee-drie weken een rit van 100km doen, om wat te wennen aan de afstand. Dan is het op de dag zelf gewoon even doorbijten. Of je moet echt goed willen zijn en de rest eraf willen rijden ofzo. If not, volstaat dit advies makkelijk. 

liefst rijd ik ze allemaal naar de pauper maar dat zal waarschijnlijk te hoog gegrepen zijn :( 

maar het weer is wel kut hee, moet ik dan zo geen stage doen naar tenerife ofzo? beetje de teide oprijden enzo? 

Edited by Pilsudski

Als je niet serieus wilt trainen raad ik je aan de heuvels aan dezelfde inspanning als het vlakke te doen. Anders ga je kapot. Als je dat doet is wennen aan de afstand genoeg, zelfs als je enkel op vlak terrein traint. Om mensen die wel wat serieuze training hebben gehad eraf te rijden ben je sowieso al wat laat als je nog geen fiets hebt nu.

op de hometrainer wat intervaltraining doen in de avonduren kan ook nog wat helpen

als je niet heel hard gaat, kan je altijd doen alsof jouw watts met terugwerking bij die van Boonen kunnen worden opgeteld: zelfs als het niet heel veel is, is het waarschijnlijk het verschil tussen winst en verlies voor Tom. 

Dit doe ik zelf althans altijd bij opnames van Robbi - jammer alleen dat hij de bochten dan niet meer kan houden en telkens te pletter valt :( 

nou ik ga er voor gaan. Voor zo'n strade bianchi te rijden, doe je dat met standaardkoersbanden? Of bredere/ander profiel?

Ik heb een tijd terug banden met meer profiel gekocht om drie redenen. Ten eerste moest ik toen regelmatig verharde zandwegen en grindwegen over met mijn fietsje. Met compleet profielloze banden is dat vragen om lekke banden of slippers. Ten tweede rijd ik regelmatig in de regen, en dan is met slicks op de typische gladde tegels in een stad rijden vragen om valpartijen. Ten derde reed ik -ondanks het feit dat ik mijn banden altijd op z’n minst hard zet- met profielloze banden regelmatig lek. Ik heb er met mijn nieuwe banden pakweg 1500 kilometer opzitten, en ik moet de eerste lekke band nog steeds tegenkomen. Daarvoor gebeurde het eens om de 300-500 kilometer (ik rijd veel in de stad, waar veel troep zoals spijkers en glas op de baan ligt). Met deze factoren kan jij ook te maken krijgen, dus ik zou het wel doen als ik jou was.

Een kanttekening die ik wel moet maken, is dat ik mijn koersfiets eerder als transportmiddel gebruik. Als je 130 kilometer wilt gaan fietsen, moet je wel beseffen dat zo’n banden het normaal gesproken net een tikkeltje zwaarder maken. Ik heb er ook al wel twee keer 100 km+ mee gereden, en moet wel zeggen dat je het natuurlijk compleet niet merkt dat het iets zwaarder zou zijn.

Mijn banden zijn Schwalbes met evenveel profiel als een gemiddelde band voor een stadsfiets. Je hebt hier natuurlijk nog variatie in. Omdat ik ze dringend nodig had, en er nog maar één exemplaar van 23mm beschikbaar was, rijd ik met achteraan een 25mm. Op basis daarvan en mijn ‘ervaring’ op grindwegen zou ik zeggen dat een 23mm (standaard breedte voor een koersband) zeker moet volstaan. 

Ze waren trouwens goedkoper dan de slicks die ik altijd kocht en zien er nu uit alsof ze langer gaan meegaan, dus het brengt zeker geen meerkost met zich mee als je besluit regelmatig te gaan fietsen.

Tot zover mijn te uitgebreide mening over dit onderwerp.

25 > 23 inderdaad

Ik voeg echt wat toe hier

Ben verschillig

En

Maak dat verschil

Edited by Ralf Mackenbach

25mm is een must, ik ben zelf aan het twijfelen om naar 27mm te gaan. Alles voor het comfort!

nog een vraag: ik ging gisteron naar de winkel en daar wisten ze me te vertellen dat ze geen triples meer verkochten. Klopt dat???? Tegenwoordig is alles compact zei die. Ik wou liever triple omwille van de vrijheid en wat vooral belangrijk is dat ik het kleinste verzet kan steken. Kennen jullie modellen met triple? of kan je op gelijk welk kader een triple steken of hoe werkt dat eigenlijk? Ze zijn allemaal 50-34 and als ik wou zouden ze er een 32 opsteken maar wat zit er dan achteraan? Standaard triple is 30-25 het kleinste in het niet? Dus dan moet je minstens een 32-26 compact steken om gelijkaardig te blijven. Wat hebben jullie erop zitten? Sowieso koop ik enkel een fiets voor heuvels en bergjes te gaan bedwingen dus moet ik wel een klein verzet.

Was aardig teleurgesteld.

En is het verschil met tussen binnen en buitenblad dan niet te groot?

Ik zag een Cube attain sl, bmc alr01 two, ridley helium en bianchi impulso. Opzich allemaal dezelfde fietsen lijkt me met Shimano 105, hetgeen verschilt is de kleur en de prijs. Zijn er dan argumenten om niet de cube (goedkoopste) te nemen?

GRAAG ADVIES (dringond)

EN DAN NOG WAT: kan je die fietsen ook in andere kleuren krijgen en wat kost dat? Of wetenjullieniet? Gelijk die bianchi vind ik de mooiste van vorm maar die kleur past niet bij mijn nationaal belgische tenue (uiteraard tom boonen wereldkampioen)

Edited by Pilsudski

Triple is eigenlijk echt niet nodig. Als je naar echt steile dingen gaat kan je nog altijd een groot tandwiel achteraan steken.

Koop dan een pak die past bij je fiets

Amateur

Zeg eens Dinoow, zou jij graag eens mijn anus uitlikken? Ik scheer m'n anushaar zelden en ben er wel vrij van overtuigd dat er momenteel wat oude kak in kleeft.

Los daarvan karig advies.

Op 19-11-2017 om 19:12 zei Pilsudski:

nog een vraag: ik ging gisteron naar de winkel en daar wisten ze me te vertellen dat ze geen triples meer verkochten. Klopt dat???? Tegenwoordig is alles compact zei die. Ik wou liever triple omwille van de vrijheid en wat vooral belangrijk is dat ik het kleinste verzet kan steken. Kennen jullie modellen met triple? of kan je op gelijk welk kader een triple steken of hoe werkt dat eigenlijk? Ze zijn allemaal 50-34 and als ik wou zouden ze er een 32 opsteken maar wat zit er dan achteraan? Standaard triple is 30-25 het kleinste in het niet? Dus dan moet je minstens een 32-26 compact steken om gelijkaardig te blijven. Wat hebben jullie erop zitten? Sowieso koop ik enkel een fiets voor heuvels en bergjes te gaan bedwingen dus moet ik wel een klein verzet.

Was aardig teleurgesteld.

En is het verschil met tussen binnen en buitenblad dan niet te groot?

Ik zag een Cube attain sl, bmc alr01 two, ridley helium en bianchi impulso. Opzich allemaal dezelfde fietsen lijkt me met Shimano 105, hetgeen verschilt is de kleur en de prijs. Zijn er dan argumenten om niet de cube (goedkoopste) te nemen?

GRAAG ADVIES (dringond)

EN DAN NOG WAT: kan je die fietsen ook in andere kleuren krijgen en wat kost dat? Of wetenjullieniet? Gelijk die bianchi vind ik de mooiste van vorm maar die kleur past niet bij mijn nationaal belgische tenue (uiteraard tom boonen wereldkampioen)

Er worden volgens mij enkel nog low-budget fietsen standaard met triple uitgerust. Je kan het nog kopen, maar standaard steken ze een compact omdat dat het grootste deel van de gebruikers kan bedienen. Misschien kan je het op een akkoordje gooien met de fietsenmaker dat hij de compact eraf neemt en je een triple steekt. (maar in mijn geval diende ik dan eigenlijk gewoon een nieuwe triple te kopen en ging hij die als meerprijs gewoon aanrekenen en de onderdelen van de compact meegeven, daarom toch maar voor compact gegaan).

Als de fiets je niet aanstaat in de aangeboden kleuren kan je hem altijd nog laten lakken, en dan kan je voor een custom design gaan. Was paar jaar geleden iets van een 250 à 300 euro, geen idee wat de prijzen nu zijn. Ben je wel de kader eventjes kwijt (meeste hebben wachttijd van paar weken, en zeker nu met de feestdagen + winterperiode waarbij heel wat team-kaders moeten gedaan worden.