deck

[Focus] Dungeons & Dragons

983 posts in this topic

Zaterdag 26 november gaat de Focus Dungeons & Dragons Campagne van start! D&D is een Fantasy Role-Playing Game waarbij de spelers quests vervullen, een wereld vol onwerkelijke wezens verkennen, en eigen karakter ontwikkelen. De ‘regels’ van D&D zijn te talrijk om hier uiteen te zetten, maar het is dan ook niet iets dat je leert, maar iets dat je speelt en gaandeweg oppikt. Spelers zijn (vrijwel) volledig vrij in hun doen en laten, dus het wordt een verrassing hoe deze campagne — dit ‘verhaal’ — gaat uitpakken.

Onze deelnemers zijn:
@Cyril — Quomop, de Gnome Rogue
@delegendelolsmurf — Finnus, de Human Barbarian
@Luuk. — Paco, de Halfling Ranger
@Reuell — Fidel, de Dwarf Cleric
@Se7en — Matshakh, de Half-Orc Warlock

We spelen in de play-by-post stijl. Dat wil zeggen dat ik geregeld een situatie schets en vervolgens de spelers vraag om input, letterlijk: “wat doen jullie”, of “wat doe je, Luuk?” Op basis van hun reactie ontwikkeld het scenario zich.

Onder ieder scenario — iedere situatieschets — zal worden aangegeven hoeveel tijd de spelers hebben om hun (re)actie te posten. Bij het verstrijken van deze ‘deadline’, of wanneer eenieder geantwoord heeft, vervolgt het scenario zich.

Spelers zullen dikwijls om checks gevraagd worden. De volgende checks bestaan in het spel: Skill Checks, Saving Throws, Initiative Rolls, Attack Rolls, Damage Rolls, Hit Dice. De eerste vijf worden uitgevoerd met een d20, de laatste twee met de daarvoor aangegeven dice. Wanneer een speler om een check gevraagd wordt gooit hij zelf de juiste dice en telt daarbij zijn eventuele modifier op. Hij geeft dan bijvoorbeeld aan: "Nature Check = 1d20 + 3 Mod = 13 + 3 = 16", of "Club Damage = 1d4 + 6 bludgeoning = 3 + 6 bludgeoning = 9 bludgeoning".

gzt0KeB.png

Bovenstaande kaart geeft een weergave van Semiferia, het fantasieland waar de spelers hun avonturen in zullen beleven. Wat verdere duiding:

C3: Noordelijke Lichthuis
J3: Eilandvlaktes
W6: Havenstad Gloria
F7: Kasteel Evelkof
S7: Oude Druïdencirkel
O9: Burcht Forshoog
H10: Hoogste Piek
M11: Dwergmijnen
D12: Westelijke Ruïnes
Q13: Woudmoerassen
L14: Hoofdstad Stagiel
H16: Stad Horduus
V17: Heilige Boom

Edited by deck

Ik verheug me nu al op jullie moeders afwerken

De winnaar is de eerste die op alle vakjes is geweest van kleuren die voorkomen in het gebid van Reuell.

Leuk en origineel concept, veel succes @deck! :) 

10 uur geleden zei dvsermelo:

Is er wel een doel in het spel? 

Ja, al zullen de spelers daar zelf nog achter moeten komen. Maar wanneer dat doel afgesloten is, is het niet zo dat het spel ook afgelopen is, tenzij iedereen er tegen die tijd wel genoeg van heeft natuurlijk :P 

De zon is al een tijdje bezig met diens benedenwaartse mars. Schemerig is het nog niet, maar meer dan een uur zal het niet duren voordat de marktkoopmannen hun waar inladen en terug naar huis gaan voor het avondeten. De vochtige straatkeien lokken een slipper uit van een nietsvermoedende dwerg die zich ternauwernood staande weet te houden vlak voor het portaal van Het Halfmannetje, de lokale tapperij. De dwerg, die zich voortbeweegt met een knoestige wandelstok, probeert min of meer zijn weg te vervolgen, maar komt nog geen tien meter verder of een melodie afkomstig vanuit de herberg lokt hem dwangmatig toch naar binnen. Een gezelschap van een dozijn mensen, dwergen en halflingen, verspreid over een viertal ronde tafels, proosten op de additie van de nieuwe consument, waarna de beste man zich zetelt aan de bar, een pul aanneemt, en een koper toewerpt aan het vreemde schepsel verantwoordelijk voor de muziek. In de hoek van de bar, op een kleine verhoging, bespeelt een rankgebouwde mogogol zijn banjo, een schijnbaar normaal tafereel hier in Het Halfmannetje.

OCwx8At.jpg
‘De Mogogol’

“Dan zien we ineens piepkleine lichtjes,
die twinkelen heel snel aan en uit.
Ze lijken op de sterren aan de hemel,
en dansen heen en weer zonder geluid.”

Het flauwe geklap teneinde van het kikkermensenlied over de vuurvliegjes van thuis stemt de groene knakker tevreden, te zien aan het uitzetten van zijn blaaskaken. Vanuit een vertrek achter de op een kier staande deur langs de bar klinkt het bevel om een volgende nummer in te zetten. De Mogogol begint zijn volksinstrument bij te stemmen en neuriet alvast het ritme. Op dat moment kondigt het gerinkel van iemand die zijn schaalharnas over het hoofd uittrekt de binnenkomst van een nieuwe kroegganger aan. Een halfling stapt de zaak in, maar waar de dwerg enkele minuten eerder weinig opzien baarde, kijkt iedereen zijn ogen uit bij deze gast. Een verbeten blik en outfit die direct weggeven zich doorgaans tientallen kilometers weg van de beschaving te bevinden. Zwaard aan zijn riem en boog op zijn rug, dit is duidelijk geen stadswandelaar, maar een avonturier. De tafel met halflingen zetten hun bier even opzij om hun soortgenoot een knik waaruit een zeker respect blijkt te geven. Er heerst even stilte, vervolgens zet de mogogol zijn volgende lied in en vult het café zich weer met het getingel op stalen snaren.

9b7ZhuR.jpg
‘Binnenkomst van de Halfling’

@Luuk., je stapt Het Halfmannetje binnen en ziet een dertiental kroeggangers. De iets eerder binnengewandelde dwerg zit aan de verderest lege bar. Twee dwergen aan de tafel links in het café, drie mensen aan een tafel rechts. Een uitermate groot mens, afgezonderd van de andere bezoekers, achteroverleunend op twee stoelpoten. Natuurlijk de mogogol op zijn podiumpje, en tenslotte een vijftal mede-halflingen in het midden van de kroeg, eveneens een ronde tafel omsingelend. Wat doe je?

Citaat

Deadline: 25-11-17, 16:00

Edited by deck

Aan de bar gaan zitten en een gesprek met de barman of de dwerg aanknopen. 

Spannend dit

:o 

1 uur geleden zei Luuk.:

Aan de bar gaan zitten en een gesprek met de barman of de dwerg aanknopen. 

“Kom eraan”, hoor je iets of iemand — je bent niet echt honderd procent zeker — grommen vanachter de deur naast de toonbank. Je weifeling wordt gauw verklaard wanneer de deur openslaat en een zeker twee meter hoge op zijn achterpoten lopende beer zich achter de tap plaatst. “Wat zal het zijn”, vraagt hij terwijl hij een pul aan het drogen is met een bevlekte lap stof. 

7mkyDnu.png
'De Barman'

Nu je plaats hebt genomen aan de bar valt je pas op dat om de hoek van de toonbank zich een veertiende gast bevindt, die zich tegoed aan een pintje — een drankje op maat van de drinker, een gnoom, zeker twee koppen kleiner dat je reeds bescheiden halfling omvang.

@Cyril, voel je vrij een praatje te slaan met @Luuk.

Ik fluister @Luuk. in zijn oor met de vraag of dat echt een pratende beer is, of dat er iemand een pilletje in mijn drankje gedropt heeft.

Edited by Cyril

36 minuten geleden zei Cyril:

Ik fluister @Luuk. in zijn oor met de vraag of dat echt een pratende beer is, of dat er iemand een pilletje in mijn drankje gedropt heeft.

Je fluistert met de bedoeling dat de barman, die wacht op @Luuk. zijn bestelling, je niet hoort. Je mag voor Stealth rollen! Gooi een d20 en tel er je Stealth Mod bij op (graag even beide getallen benoemen).

7 minuten geleden zei Cyril:

5je gerold, + 7 stealth = 12

De barman vangt niet alles op van wat je zegt, maar bij het vallen van het woord ‘beer’ wordt hij duidelijk getriggerd. “Beren praten niet gnoom, en geld tellen moet je al helemaal niet aan ze overlaten. Zolang je in Het Halfmannetje te gast bent mag je naar me refereren als ‘barman’, mijn naam ‘Bruinpoot’, of — als het moet — ‘die ursa’, zoals mijn volk heet.”

Rustig aan, rustig aan, ik kom hier ook alleen maar om een beetje te relaxen. Ursa's zijn onbekend aan mij, meneer de Beerman, eh Barman.

@Luuk., wil je een potje biljarten?