Sign in to follow this  
Pilsudski

Tom Boonen in de media

37 posts in this topic

we need mooarrr tom boonen!

2018 gaat ‘hert’ van start voor Tom Boonen: ook als autopiloot start hij… in het Midden-Oosten

13/01/2018 om 02:00 door MARC CORNELISSEN - Print - Corrigeer

4dcd623e-f7ef-11e7-be1b-1d260194dd19_web

Boonen rijdt de 24 Uur van Dubai in een BMW M235i. “Eén van de tien traagste wagens op de piste.”FOTO: TRR

In de 24 Uur van Dubai is Tom Boonen (37) gisteren begonnen aan zijn nieuwe raceseizoen, zijn eerste volledige in de autosport. Dat hij zijn tweede carrière serieus neemt, blijkt uit zijn drukke programma: meer dan 15 raceweekends, gespreid over vier kampioenschappen en minstens acht landen. Het zal dus ‘hert’ gaan in 2018.

Tradities zijn er om in ere te houden. Als wielrenner begon Tom Boonen zijn seizoen dikwijls in de zandbak van Qatar. Als autosporter loopt hij warm in de Verenigde Arabische Emiraten, een eindje verderop aan de Perzische Golf. “Dat is een goeie gewoonte, hé”, zegt Boonen op de Dubai Autodrome. “De familie is meegekomen en we blijven na de 24 Uur nog een week hier. Dit is een mooie wedstrijd en als je wat zon kan meepikken in deze tijd van het jaar, is dat mooi meegenomen.”

Vroeger was Qatar zijn voorbereiding op de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Maar wat zijn nu zijn doelen van het seizoen? “Ik kijk heel erg uit naar Valencia. Dat wordt mijn eerste race in de Nascar en mijn allereerste sprintrace. Daar krijg ik het nu al warm van. Voorts wil ik Hockenheim en Zolder noemen. Dat zijn de halve finale en finale van het kampioenschap. Tegen die tijd wil ik op snelheid zitten.”

In november maakte Boonen bekend dat hij de 24 Hour Series zou rijden, pure uithoudingswedstrijden. Later kwam er ook nog de Nascar Euro Series bij. “Dat wordt zelfs het belangrijkste deel van mijn seizoen. Ik heb op Zolder getest met de Ford Mustang waarmee Marc Goossens de slotrace gewonnen heeft en die kennismaking is enorm meegevallen. Dit wordt het begin van een twee- of driejarenplan dat ik in mijn hoofd heb. Zo’n Nascar-wagen is een pure raceauto: heel basic, geen elektrische hulpmiddelen, alleen een stuur, pedalen en een schakelpook. Dat is precies wat ik nodig heb, omdat ik zo alles kan leren over het afstellen van een auto.”

“Marc Goossens rijdt het hele seizoen in Elite 1 (het hoogste niveau, nvdr.), ik kom met dezelfde wagen uit in Elite 2. Het is de bedoeling dat hij me ook gaat coachen. Om snel vooruitgang te boeken is het heel belangrijk dat ik me door de juiste mensen omring. Eén van de belangrijke dingen die ik moet leren, is samenwerken met een ingenieur. Marc is de geschikte man om me daarbij te begeleiden. De Nascar spreekt me wel aan en ik zou er graag eens van proeven in Amerika. Eén of twee koersen, hé. Zeg nu niet dat ik in Amerika ga racen.”

Zeven uithoudingsraces, zes Nascarmeetings en zes keer Belcar: het wordt dus heel druk. “De uithoudingsraces heb ik teruggebracht tot vier: Dubai, Barcelona, Texas en wellicht Spa. Zo’n Mercedes GT4 is een heel dure auto, te duur om de hele kalender af te werken. De Nascar werk ik wel volledig af. Van de Belcar moet ik één manche missen door agendaproblemen. Daarnaast rij ik nog een paar Fun Cup-wedstrijden omdat ik dat gewoon een heel leuke competitie vind. Zo kom ik algauw aan vijftien raceweekends en dat is absoluut de limiet.”

Cowboys in 90 auto’s

“Hier in Dubai, met negentig auto’s op een vrij kleine omloop mag je heel veel accidenten verwachten, want er zitten nogal wat cowboys tussen. Onze nieuwe Mercedes is te laat aangekomen en daarom hebben we teruggegrepen naar de BMW M235i van vorig jaar. Ik zit dus in één van de tien of vijftien traagste wagens op de piste. Ik zal meer in mijn spiegels moeten kijken dan door de voorruit. De toppers zijn twintig seconden per ronde sneller en schieten je links en rechts tegelijk voorbij.”

“Ik neem me gewoon voor om altijd duidelijk te zijn naar de anderen. Ik zie in mijn spiegels alleen een lichtbak aankomen. Wie inhaalt, heeft een beter zicht op de situatie. Ik kan alleen maar zorgen dat zij duidelijk zien welke lijn ik ga nemen. Finishen zou in deze omstandigheden al goed zijn. Als dat lukt, eindigen we vanzelf hoog in onze klasse.”

Hoe houd je dat vol?

Duimpie in je hol! :)

4dcd623e-f7ef-11e7-be1b-1d260194dd19_web

Tom Boonen bleef sinds zijn afscheid ver weg van het wielrennen. Op de wielerbeurs Velofollies dook hij toch weer op. Christophe Vandegoor kon hem enkele vragen stellen. Boonen sprak onder meer over zijn overgang naar het "gewone" leven, de wegcarrière van Wout van Aert en de zaken rond Froome en Armstrong.

Voor het eerst in jaren zat Tom Boonen deze winter niet op de fiets. "Toen de mannen op trainingskamp vertrokken en ik hier in België achterbleef in het slechte weer was het wel zuur. Maar ik mis de koers niet. Ik moet me gewoon aanpassen aan een andere levensstijl."

Ik denk dat ik nog ver kan komen in de autosport. Ik heb nog marge.

TOM BOONEN

"Ik doe nu veel andere dingen en die zijn niet allemaal slechter. Als de lente voor de deur staat, zal ik wel weer wat beginnen te fietsen en dan zal ik ook wel eens in de koers opduiken."

"Maar ik wil mij nu niet vastpinnen op een ploeg of een fietsenfabrikant. Ik heb geen tijd om vast in dienst te gaan bij pakweg Quick-Step. Daar komen ook verplichtingen bij. Ik heb geen zin om in een bepaalde richting geduwd te worden."

Boonen is die andere richting al enkele maanden geleden ingeslagen: het autoracen. "Ik heb nood aan nieuwe uitdagingen. Het is makkelijk om als ex-renner in de cocon van de wielrennerij te blijven en dan rustig weg te deemsteren. Maar dat zit niet in mij."

"Ik denk dat ik nog ver kan komen in de autosport. Ik heb nog marge. Maar in het wielrennen heb je het wel meer in de hand. In de autosport hangt het soms van onnozele dingen af. Je bent nooit zeker."

Tom Boonen over...

• ... Wout van Aert: "De gemakkelijkste weg voor hem is om in de cross te blijven, maar dat doet hij niet. Daar heb ik bewondering voor. Het is heel moeilijk om in te schatten hoe goed hij het op de weg zal doen. Na 250 kilometer zakken er veel door het ijs. In het laatste halfuur worden de prijzen uitgedeeld. Hij zal wel wat leergeld betalen, maar niet zoveel als iedereen denkt. Ik denk dat hij wel kan meedraaien tot de finale."
  • ... Chris Froome: "Er waren al langer verdachtmakingen en nu hebben ze de stok gevonden om hem te slaan. Sky wekt die afgunst op. Iedereen zat hier op te wachten. Terwijl het volgens mij eigenlijk iets stoms is. Door die salbutamol heeft hij echt niet de Tour of de Vuelta gewonnen."
  • ... Lance Armstrong naar de Ronde: "Hij maakt deel uit van de geschiedenis van de koers, goed of slecht. Hij is meer gestraft dan anderen die dat ook verdienden. Wellicht vanwege de persoon die hij was. Maar het is niet aan de Ronde om Armstrong te integreren in de koers en hem op een voetstuk te zetten."

Nu hij gestopt is en bezeten is door auto's moet ik er al veel minder van hebben

dat gaat wel over, 6 maanden en we hebben een nieuwe drugsrel ik zeg je eerlijk.

1 uur geleden zei TromBone:

Nu hij gestopt is en bezeten is door auto's moet ik er al veel minder van hebben

Niet genoeg Froomehaat?

5 uur geleden zei Erik:

Niet genoeg Froomehaat?

Dat vooral ja. 

Boonen: "Wil nog eens Belgisch kampioen worden, maar nu met de auto"

• 100424736.jpg

Boonen (r) vormt een team met Kumpen (l) en Longin (m).

DO 08/02/2018 - 08:13Na een lange carrière op de fiets begint Tom Boonen voor het eerst met andere sportieve ambities aan het jaar. Boonen vormt een raceteam met ervaren rotten Anthony Kumpen en Bert Longin en legt de lat meteen hoog: met een Porsche 911 wil hij de nationale titel veroveren in de Belcar. “Racen zit in mijn bloed”, vertelt hij aan Sporza.

Tom Boonen mag de fiets dan wel aan de haak gehangen hebben, hij oogt nog altijd bijzonder scherp. "Ik denk dat ik hooguit 3 kilogram bijgekomen ben, en dat zijn dan nog vooral spieren. Tegenwoordig zit ik drie keer per week in de fitness, nu doping gewoon kan neemt de spiermassa ook snel toe", zegt Boonen. En in een race-auto zit hij dus ook. "Ik heb vorig jaar al heel wat races gereden, en dat was een goeie leerschool. Nu kan ik niet wachten om er weer aan te beginnen."

Ik zie mezelf dit nog 15 of misschien zelfs 20 jaar doen

TOM BOONEN

Boonen zal dit jaar twee competities rijden: het Europese Nascar-kampioenschap en het Belgische kampioenschap, de Belcar. "Ik ben er een halfjaar mee bezig geweest om alles in elkaar te puzzelen. Vroeger werd alles voor mij gedaan, maar nu moet ik het zelf doen. Ik ben er best trots op dat we het nu eindelijk rond gekregen hebben."

"Net als het wielrennen is de autosport mijn passie. Ik zie mezelf dit nog 15 of misschien zelfs 20 jaar doen. De beste van de wereld worden zoals in de koers hoeft niet meer, maar het is wel een heel mooie hobby en misschien kunnen we nog mooie prijzen wegkapen. Een titel komt nooit op bestelling, maar ik wil wel heel graag het Belgisch kampioenschap winnen. Ik denk dat alles aanwezig is om het dit jaar al te proberen samen met Anthony Kumpen en Bert Longin. Cancellara won ook regelmatig met een motortje, ik kijk er naar uit ook eens gemotoriseerd prijzen te pakken."

3161880126.jpg

"Sommigen houden van postzegels, ik van auto's"

Kumpen en Longin kennen het klappen van de zweep: ze zijn samen goed voor 15 Belgische titels. "We hebben er Tom niet zomaar bijgenomen", zegt Kumpen. "Het klikt goed en Tom is ook een goede rijder. Je moet mij niet vragen om met een fiets een gevaarlijke afdaling te doen, maar Boonen weet wel al hoe hij met de auto een moeilijke bocht moet nemen. Hij leert echt snel bij."

Racen zit gewoon in mijn bloed. Of het nu met een fiets is, op skilatten of met een auto.

TOM BOONEN

"Mijn talent om met een auto te racen is meer dan oké", vult Boonen aan. "Racen zit gewoon in mijn bloed. Of het nu met een fiets is, op skilatten of met een auto. Als kind hield ik er ook al van om te sleutelen aan een fiets of iets anders, dus ook de technische kant van de sport boeit me heel erg. Er is niks mooiers dan gepassioneerd zijn door iets. Sommige mensen houden van postzegels verzamelen, bij mij draait het nu allemaal om de auto."

Wat geeft Boonen nu de grootste kick: met overschot in de benen de Taaienberg opknallen of vol gas een moeilijke bocht nemen op Francorchamps? "Het valt niet te vergelijken", zegt hij. "Als je vol kunt doorgaan op de Taaienberg tussen een massa volk, dan is dat echt kicken en voel je de adrenaline. In de autosport is dat anders: de adrenaline komt meestal als je aan het wachten bent in de pits om het stuur over te nemen van je teamgenoot. Het is dus een beetje de omgekeerde wereld."

Boonen moet rijden op dag van Roubaix: "Dat is zuur"

De eerste manche van de Belcar wordt gereden in het weekend van 7 en 8 april. Toevallig ook het weekend van… Parijs-Roubaix. "Dat is wel een beetje zuur", geeft Boonen toe.

"Ik was graag aanwezig geweest tijdens Parijs-Roubaix. Maar de kalender is wat hij is en daar kan ik niks aan veranderen. Sowieso zal ik tijdens de race wel proberen om tussendoor wat televisie te kijken."

Beter sterft hij tijdens een van die races vooraleer hij zichzelf nog meer belachelijk maakt. 

2 minuten geleden zei Hendrik:

Beter sterft hij tijdens een van die races vooraleer hij zichzelf nog meer belachelijk maakt. 

Hij moet eerst nog een mannelijke opvolger maken hoor. Wel niet bij Lore liefst, bij die Sophie van weleer of zo. 

:boonen: gaat voor Lotto-Soudal werken. :s 

Zijn recente levenskeuzes vallen volgens mij het best te verklaren door een ongezond gebruik van cocaïne.  

Stelt niets voor! Een paar dagen in het jaar of zo en is meer voor Ridley ook.

Dat zeiden de Duitsers ook over Hitler. Het is maar voor 1 regeerperiode en voornamelijk voor die Hugo Boss merch.

Lekker voor je Ome Lefevere :L