SeanSchleck

[PCM 2015 | NOR_6] Motorola - Jack - FORCED END

169 posts in this topic

@Enrici @tinyriconen @Jowinho bedankt voor de reacties en @Rik Hesseling bedankt voor de like.

[Oktober]
Constant succes voor Motorola na een teleurstellend najaar
Het hele jaar werd er gepresteerd. In het voorjaar won Schnater de Waalse Pijl, Adams werd tweede in de Giro en won de Tour. Troy Zoïs voegde zich bij hem op het podium met de bollentrui. Er was weinig om over te klagen als het ging over de blauwe brigade van Henri Daemen. 

Maar na de Vuelta, waar er niet eens ondermaats werd gepresteerd, leek er de klad in te zitten bij Motorola-Jack. Erol Stiel was duidelijk de beste en Poels moest genoegen nemen met de tweede stek. Sindsdien leken de gezichten bij de ploeg wat minder gelukkig te staan. Denk maar terug aan Adams die foeterend en tierend baalde van het verlies in Namen. Ook Schnater leek niet gelukkig met zijn brons in Lissabon. 

Daemen gaf aan dat hij ging proberen om de koppies weer de goede kant op te krijgen met oog op de slotweken van het seizoen. "Het is niet alleen fysiek een zwaar seizoen geweest. Mentaal moesten onze jongens constant van windrichting draaien om hoop te houden op een goede afloop. Neem bijvoorbeeld Amstel Gold, waar Arjan, Wout en Picky (Pickering, red.) alle drie ten val kwamen. En dat in een koers die je als eerste in je agenda hebt opgeschreven. Het zat niet mee dit jaar, dus moet de knop om met oog op volgend seizoen. Deze weken zullen daar ook bij helpen."

Achteraf kunnen we zeggen dat het heeft gewerkt. In de maand oktober werden er louter top-5 plaatsen geboekt. In de Ronde van Lombardije waren zowel Adams als Schnater in topvorm en mochten zij in een groep van vijf strijden om de zege. Adams demarreerde als eerste en mocht in Como de handen in de lucht steken. Schnater werd best of the rest en werd tweede. Adams huilde van geluk: "Ik heb de Tour en de Giro gewonnen, maar deze zege is mij voorlopig kostbaarder. Weinigen geloofden dat ik een rol van betekenis kon spelen in de monumenten. Alleen mijn vriendin en mijn beste vrienden hielden geloof.  Ze zeiden dat ik moest wachten op de kans die eens zou komen. Nu kon ik hem pakken. Het is de beloning voor het harde werken, maar ook voor hen die mij hielpen geloven." 

In Emilia de herkansing voor Schnater om nu wel te winnen. Maar hij werd wederom tweede, ditmaal achter Francis Ireland, die en passant ook de Chrono des Nations daags wist te winnen. Motorola gaat volgende week in winterslaap, na de ploegenpresentatie in San Francisco. Zoals de Eurythmics al zeiden: Sweet dreams are made of this, who am I to disagree? In ieder geval voor Adams en Ireland. 

zjbipj.png
Adams wint in Como

Uitslagen Oktober 2019:

Milaan-Turijn Ada Arm Gib Ire Poels Tam Verm       Ire5 Ada6 Poels8        
Ronde van Lombardije Ada Arm Bar Gib Ire Poels Schn Verm     Ada1 Schn2 Poels10       DOEL Top-5
Coppa Sabatini Arm Cort Gib Tam vdL Wat Ørving       Gib5            
Giro dell'Emilia Ada Gib Ire Poels Schn Verm         Ire1 Schn2 Poels3 Verm4      
Chrono des Nations Ada Arm Bar Gib Ire Poels Schn       Ire1 Bar2 Ada6 Poels7      

[Nabeschouwing 2019]
Wanneer stapt Ireland weer eens op de voorgrond?
We beginnen ons eindejaarsartikel met een opvallende vraag. Want nu alle prijzen zijn verdeeld en de meeste ploegen vooruitkijken met veel verlangens, kijken we terug op 2019 en vragen we ons af waarom Henri Daemen Francis Ireland de kans niet geeft. Wat doen zijn Hollandse oogappels zo veel beter dat zij telkens te voorkeur krijgen als kopman? De Amerikaanse sponsor heb ik nog niet horen klagen dat een Amerikaanse renner geen kopman in de cruciale koersen en ook geen Amerikaan van Motorola heeft kunnen schitteren in de koers. 

De enige die dat ooit heeft gedaan is Francis Ireland in de Tour van vorig jaar. Hij overvleugelde Adams en reed naar de vierde plaats in het eindklassement. Hij liet zich in de Giro weer zien als de goede meesterknecht, zoals Poels jaren gedaan heeft bij Team Sky. Maar waar blijft de kans als ultieme kopman in een grote ronde? Bij zijn debuut in de Vuelta in 2016 liet hij zien veel in zijn mars te hebben. Hij stond namelijk vijfde in het klassement voordat hij door een val de Vuelta moest verlaten. Maar Motorola speelt hem te weinig uit als kopman. 

Ik denk dat Wout Poels hem in de weg zit. Daemen wil drie klimkopmannen in zijn ploeg hebben en wil sommigen ook nog dubbel inzetten. Weinig ruimte voor het kopmanschap van Ireland. Terwijl deze de kans moet kunnen krijgen; misschien in 2020 de eerste echte kans? De Giro zou een mooie kans kunnen zijn om zichzelf weer op de kaart te kunnen zetten. Ook zijn prestaties in Emilië en in de Chrono des Nations laten zien dat hij er klaar voor is. Laten we hopen dat Ireland Armstrong kan doen vergeten en de strijd kan aangaan met de Adamsen, Quintana's en Stielen van deze aarde. Dat zou de wielersport nog mooier maken.

Overzicht wielerjaar 2019:
Giro-winnaar: Nairo Quintana (AST), voor Sean Adams (MJC) en Vincenzo Nibali (BEL) [Francis Ireland 5e]
Klassementen (S, B en Y): Elia Viviani (LAM), Dominik Nerz (TGA) en Sean Adams (MJC)
Tour-winnaar: Sean Adams (MJC), voor Nairo Quintana (AST) en Tejay van Garderen (BON) [Wout Poels 8e]
Klassementen (S, B en Y): Alexander Kristoff (SNY), Troy Zoïs (MJC) en Sean Adams (MJC)
Vuelta-winnaar: Erol Stiel (OGE), voor Wout Poels (MJC) en Adam Yates (WIG) [Arjan Schnater 15e]
Klassementen (S, B en Y): Erol Stiel (OGE), Arcadio Geijo (AST) en Erol Stiel (OGE)

Milaan-San Remo: Søren Kragh Andersen (MJC)
Ronde van Vlaanderen: John Degenkolb (BEL)                         Parijs-Roubaix: John Degenkolb (BEL)
Amstel Gold Race: Daniel Martin (WIG)                                     Waalse Pijl: Arjan Schnater (MJC)
Luik-Bastenaken-Luik: Julien Alaphilippe (WIG)                         Ronde van Lombardije: Sean Adams (MJC)
WK (Lissabon): Caleb Ewan (OGE)                                            ITT (Lissabon): Tom Dumoulin (TGA)
Renner van het jaar: Sean Adams (MJC)
Bijzondere prestaties: Kristoff 3x Gent-Wevelgem, Viviani 5x Sprinttrui Giro; 2x Vattenfall Cycclassics, Costa 3x Québec
en Sagan 2x ENECO Tour.

[CU: Ploegenpresentatie 2020 + Wie is de beste in 2020?]

Edited by SeanSchleck

Sterk einde van het seizoen gereden met Ireland en Adams sluit het jaar af zoals hij al de hele tijd bezig is. Op een schitterende wijze dus. 

Het hele jaar door topresultaten behaald, wat ook hoort bij deze ploeg die zich echt puur op dit soort resultaten focust. De Tour gewonnen en tweede in de Giro en Vuelta. Er zijn weinig opties om het nog beter te doen, dat wordt zeker nog een zware opgave. 

@Rik Hesseling @Jowinho @Enrici @tinyriconen Bedankt voor de reacties! Sorry voor de foto per discipline; ben vergeten ze bij te snijden :rolleyes:

[Ploegenpresentatie 2020]
The Sixth Sense
Het is redelijk weer voor de tijd van het jaar. Een waterig oktoberzonnetje schijnt over de baai van San Francisco. Motorola-Jack opent zoals we gewend zijn de periode van de presentaties richting de eerste koersen in Januari. Veel mensen zijn gekomen om te zien hoe Motorola zich nóg dominanter wil manifesteren in de koers. Eén devies lijkt daarbij vooral van waarde te zijn: Winnen.

Want hoe goed Motorola zich liet zien, men wist alleen Milaan-San Remo, de Waalse Pijl, de Tour en Lombardije te winnen. Wie het zo opnoemt een flinke erelijst voor één ploeg, maar Henri Daemen wil meer. "Presteren in de tweede rang kan de ploeg nu wel, maar nu moeten we onze dominantie gaan tonen in de hors categorie. We moeten de koers dit jaar meer naar onze hand zetten. De koers controleren en vervolgens afmaken. Dat is het doel."

Vier renners vertrokken, vier renners versterkten de ploeg. Het meeste was al bekend gemaakt tijdens de Tour, waardoor we nauwelijks verrast waren. Dat wordt volgend jaar anders: "De waarde van deze presentatie is er niet meer. Nauwelijks interessant voor de pers én de sponsoren. We geven daarom de informatie niet meer prijs en vragen toekomstige nieuwe coureurs dat eveneens niet te delen met het publiek, hoe graag ze het ook willen."

Voor het eerst gaat de ploeg de renners meer koersdagen geven. Een interessante ontwikkeling, gezien de methode die de ploeg hanteert, waarin men beter wordt van de ervaring, niet van het koersen zelf. "De leeftijdsopbouw van de ploeg is anders dan de afgelopen jaren, dus dat is minder van belang geworden. We hopen volgend jaar weer qua leeftijd een stap terug te doen. Of dat een echte oplossing is, zien we dan wel weer."

De selecties voor de Grote Ronden werden vandaag wel bekend gemaakt. Waar we al weken hopen op Ireland's kopmanschap, werd dat geen bewaarheid. Er werd door de ploegleiding ruimte gelaten voor de kans. In de Giro zou er gereden worden voor etappezeges met Cort Nielsen en Schnater met Vermeulen die zijn kans krijgt om voor het klassement te gaan. In de Tour krijgt Adams het kopmanschap met Poels en Albrecht als knechten en in de Vuelta mogen Poels en Ireland samen de strijd aangaan. 

Wij spraken met Francis Ireland, die uitkijkt naar zijn seizoen: "Ik heb tot nu toe altijd de Giro gereden. Een heerlijke koers om te rijden met avontuurlijke aankomsten. Maar de ploeg vond het belangrijker dat ik in Californië zou koersen en dan later in het jaar in de Vuelta het ga proberen om Poels te steunen. Of ik Poels kan kloppen en de macht kan grijpen? Dat willen jullie graag, ik weet het niet. We zien wel wie het beste is, zoals we dat bij Motorola altijd doen." De Motorola-fans kunnen in winterslaap en uitkijken naar de eerste koersen in Januari.  

SELECTIES:
Giro d'Italia: Cort Nielsen, Gibbons, Puccio, Schnater, van Baarle, van Steeden, van der Lijke, Vermeulen, Zoïs
Tour de France: Adams, Albrecht, Daniel, Herbert, Kämna, Poels, Spelbos, Tammer, Ulrich
Vuelta a España: Baratta, Ireland, Kragh Andersen, Ludvigsson, Ørving Eriksen, Pickering, Poels, Risbjerg, Waters

Selectie-MJC20201538737323.png
Selectie Motorola-Jack 2020

[Wie zijn de beste in 2020?]
Een nieuw jaar betekent nieuwe verhoudingen. Eerst hoe het er per discipline voor staat, daarna het overzicht wie per ploeg de lakens uitdelen. 

KLIMMERS:
Klimmers20201538740449.png

HEUVELAARS:
Heuvelaars20201538740444.png

TIJDRIJDERS:
Tijdrijders-20201538740454.png

KASSEIENVRETERS:
Kasseien20201538740447.png

SPRINTERS
Sprinters20201538740451.png

Overzicht ploegen 2020:
Teams-toppers-WT20201538740451.png
Weinig nieuwe ploegen in de WorldTour. Katusha heeft het wielerwereldje verlaten en is vervangen door het Aziatische Sony-Hyundai. Ploegen op te letten, naast Motorola, zijn Belfius, Orica-GreenEDGE, Tinkoff-Saxo en Wiggle. De mogelijke degradanten zijn Lampre-Merida, Lotto-Soudal en Bancolombia. 

Opvallende renners zonder ploeg voor 2020 zijn de topsprinters Yungfeng Wang (CHN) en Elia Viviani (ITA). Duidelijk geen nieuwe sprinttrui voor hem. Ook Roman Kreuziger (CZE) en allrounder Grégory Tardif (FRA) zitten zonder ploeg, evenals voormalig Motorola-renner Magnus Mortensen (ZWE).

Ook nemen er een aantal grote namen afscheid van de wielersport. Tony Martin, Wiggins, Contador, Péraud, Pozzovivo, Rubiano en ook Nicolas Roche. 

[CU: Januari 2020 + Hoe is met de renners van Motorola uit 2015?]

Edited by SeanSchleck

Zo Quintana is wel een heel stuk ster bergop dan de rest. Veel succes in het volgende seizoen. 

Pff zie weer flinke blokvorming qua klimmers en sprinters bij sommige ploegen. Altijd moeilijk om tegen te rijden. Enfin, mooi overzicht en wederom uitstekend geschreven. Overigens heb je weer een mooi gebalanceerd team neergezet. Denk dat je in elke grote koers wel een duit in het zakje kunt doen. Veel succes volgend jaar en ben inderdaad benieuwd wat Ireland kan uitrichten in de koersen waar hij een vrijgeleide krijgt.

Heel mooie update weer :) Erg fijn ook om dat inzicht te krijgen in je ploeg, de andere ploegen en de renners op zich. Maakt dat je de updates/prestaties nog beter op waarde kan inschatten.

Ik hoop trouwens dat je in 2020 ook je slag kan slaan in de Vlaamse klassiekers met Tammer.
Quintana is trouwens echt wel van een ander niveau zeg! Daarachter is de nivellering wel enorm.
Ook wel weer lekkere nationaliteiten zie je voorbij komen: een Griekse klimmer, een Chileense tijdrijder, keienvreters uit Syrië en Hong Kong én niet te vergeten de sprinters uit IJsland en Burkina Faso :D 
Je hebt op elke discipline sterke renners beschikbaar, dus de ambitie om "alles" te winnen is een terechte. Ik hoop dat je het voor elkaar kan krijgen, want kan me voorstellen dat je in jaar zes toch wel het verschil wilt gaan maken als je over deze selectie beschikt.
En wat een ploegen trouwens: Orica, Trek, Wiggle en Belfius en Tinkoff al helemaal.. jemig, overpowered at the least.

Péraud pas na 2019 met pensioen, haha. Bij mij wilt hij ook maar niet stoppen.

Prachtige update Sean! Erg leuk om te zien hoe alles zich zo evolueert. Denk dat je zelf een knappe ploeg hebt opgebouwd, realistisch ook. Alles winnen wordt een uitdaging, maar wel eentje die - met wat geluk - te doen is. Veel succes komend seizoen!

Overigens zal Orica wel alle sprinttruien mee naar huis nemen. Wat een sprintersgilde zeg...

@Rik Hesseling @Jowinho @Angus1997 @tinyriconen @Enrici Bedankt voor de reacties. Het is allemaal een beetje op elkaar gedrukt, het Sky-model slaat ook bij andere ploegen toe. Jammer, aangezien spreiding leidt tot een aantrekkelijkere koers. Ik wil/kan er niet aan prutsen. Orica heeft idd een sprintploeg van jewelste, maar de slechtste vd vijf is de Wereldkampioen!! Schuif dat maar eens opzij...

[Januari]
Alles is nieuw, behalve de koers
We zijn weer begonnen. Alle fietsen, klikpedalen en volgwagens konden weer worden opgepoetst. De renners in vorm zijn grauw van de regen waarin ze hebben getraind, terwijl de rest wat bruiner is van de ontspanning in verre oorden. Nieuwe ploegen willen zich tonen en nieuwe renners zoeken hun weg naar de optimale prestatie. Het peloton ziet er nog bijna hetzelfde uit, alleen het rood van Katusha is vervangen door het zwart van Sony. 

Het seizoen opent zich traditioneel met de NK's van Australië. De winst in de tijdrit ging naar het jonge talent Andy Foudoulakis van Tinkoff. Benieuwd wat deze jongen kan in de rest van het seizoen. Het NK op de weg was meer aan Motorola besteed en de winst ging voor de tweede keer op rij naar Lachlan Morton. Hij ging in de aanval met Danny van Steeden, een neoprof van Avanti én goed sprinter. Morton wist in de slotfase Van Steeden stuk te rijden en reed zo naar de eerste zege van Motorola dit seizoen. Is dit de dominantie die Daemen voorspelde?

In Argentinië was de Tour de San Luis. Alexey Vermeulen werd met Albrecht als meesterknecht getest voor een eventueel kopmanschap in de Giro. Een taak die hij met verve leek te voltooien. Nibali won, voor Adrian Cooke en Arredondo. Vermeulen werd zesde, vlak achter Mollema. Vermeulen was tevreden met zijn eerste test: "Ik hoopte op top-tien en dat Marc (Albrecht, red.) me goed kon ondersteunen. Dat is allebei aardig gelukt."

Ten slotte was er nog de Tour down Under. Normaal gesproken start men daar met een magere kopman en een redelijke sprinter. Dit keer stond Motorola met Francis Pickering aan de start. Pickering sloeg met twee etappes en de eindzege toe in Australië en liet zich door niemand bedreigen. Hij maakt indruk en lijkt de concurrentie te kunnen aangaan in het heuveldrieluik met de Schnater's Alaphilippe's en Isacco's van deze wereld. Pickering zelf blijft er koel onder: "Ik heb in die koersen nog weinig gepresteerd. Als ik moet kiezen, kies ik voor Amstel. De beleving van de rest van de ploeg voor die koers, ervoer ik vorig jaar ook al. Dat het er toen niet inzat, was jammer (Pickering kwam in goede positie ten val, red.) maar dit jaar is er weer een kans."

Motorola-Jack was dominant in Januari en liet zich constant zien. Laten we hopen dat zij dit het gehele jaar door kunnen zetten. Dan wordt het een mooi jaar. 2020, het jaar van oranje, blanje, bleu.

Uitslagen Januari 2020:

NK Australië ITT Herb Morton                        
NK Australië Herb Morton vS                 Morton1 Herb4 vS5
Tour de San Luis Alb Käm SKA vdL Verm Ørving           Verm6AK    
Tour down Under Eis Kemp Morton Pick Risb Tam vS         Pick1AK++    

[Hoe is met de renners van Motorola uit 2015?]
Van de oorspronkelijke ploeg uit 2015 zijn er tien renners niet meer actief voor Motorola. Het was een succesvolle generatie, want alle tien de renners hebben een gemiddelde van 75 of hoger. Geen doorsnee koekenbakkers dus, maar echte waardevolle renners. Hier een artikeltje met hoe het deze renners vergaan is.

Ten eerste beginnen we met de ultieme knechten: Hillary Adams vertrok na één seizoen Motorola naar UnitedHealthcare, reed in 2018 en 2019 voor Bontrager en rijdt dit seizoen weer voor UnitedHealthcare. Hij behaalde in al die seizoenen geen enkele ereplaats. Dat geldt ook voor de tijdrijder Rieks Snoei. Hij vertrok in 2017 naar Roompot, om in 2019 promotie te maken naar LottoNL - Jumbo. 

Het volgende duo zijn de Nederlandse sprinters Roel Scheurwater en Marlon Laisina. Laisina (73;76) won in 2017 in dienst van Southeast de Clasica de Almeria. Sindsdien won hij niet meer. In 2019 maakte hij de overstap naar Giant-Alpecin. Scheurwater (76;78) maakte de directe overstap naar Giant in 2017. Ook hij schiet nauwelijks raak: vorig jaar boekte hij een dubbele ritzege in de Herald Sun Tour. 

Dan gaan we naar Cameron Trent en Matthias Devaud. Trent (KAS74), de nieuwe Mathew Hayman, rijdt dit seizoen voor GreenEDGE, na drie seizoen te hebben gereden voor Sky/Wiggle. Hij boekte in het zwart twee keer een top-vijf klassering in Dwars door Vlaanderen. Een goede prestatie, maar het knechten zit hem in het bloed. Voor Devaud ligt dit anders. De Zwitserse allrounder won in 2018 Parijs-Camembert en werd vorig jaar vierde in Kuurne-Brussel-Kuurne. De concurrentie is groot en het peloton laat hem niet zomaar gaan. Devaud rijdt sinds 2017 voor Trek.

De Amerikaanse klimmers Jones Hastings en Bernard Granville hebben het moeilijker. Hastings (KL72;71), voormalig Touretappewinnaar, reed sinds zijn vertrek voor Bontrager en maakt dit seizoen de overstap naar Trek. Hij won in 2017 een bergetappe in de AMGEN Tour. Verder zagen hem niet meer schitteren als in de Tour van 2016. Granville (KL71;69), zesde in de Tour de l'Avenir van 2017 en bolletjestruiwinnaar, was werkeloos na zijn ontslag in juli 2017. In 2019 kreeg hij de kans bij Garmin en haalde hij een zesde plaats in de Tour van Langkawi. Niet erg aansprekend.

Tot slot het Britse duo Adrian Cooke en Owen Hardy. Cooke (KL74;75) is ook een allrounder. Hij won in dienst van Sky/Wiggle in 2017 een Giro-etappe, werd in 2018 Brits Kampioen en won vorig jaar een etappe in Catalonië. Daarnaast won hij meerdere kleine koersen. We moesten hem vanaf 2017 laten gaan en lieten daarmee het Britse element in de ploeg gaan. Hardy is de succesvolste; de sprinter (80;85) heeft het moeilijk in het grote sprintgeweld, maar won vorig jaar wel de Omloop het Nieuwsblad voor Wiggle. Kan hij dit jaar de sprong maken en de strijd aangaan met de kanonnen van Orica?

[CU: Februari + Portret Troy Zoïs]

Edited by SeanSchleck

Sterke januari maand, zoals je zelf al aangeeft. Hopelijk kun je die lijn doorttrekken. Verder ook leuk stuk over de oudrenners. Opvallend dat de meeste ondanks degelijke stats zo matigjes presteren. Hadden ze misschien bij Motorola moeten blijven? ;)

Leuke update van de inmiddels vertrokken renners! Tof hoor! Ook 2020 begin je weer erg sterk door te heersen in de TDU. Hopelijk kan je die lijn doortrekken.

Sterk begonnen aan het seizoen met een knappe zege in de Tour Down Under als hoogtepunt, al is de nationale titel natuurlijk ook altijd leuk :D 

Sterk begin van het seizoen in Australië! Het stuk over de oudrenners is echt een leuk origineel stukje, mooi om te zien hoe het ze is vergaan. :)

Bedankt voor de reacties @Rik Hesseling @Angus1997 @tinyriconen @Jowinho @Enrici. Het is een tijdje stil geweest hier van mijn kant. Weinig PCM levert weinig zin in posten op. Het einde van het seizoen zal ook wel weer meespelen. Gelukkig heb ik nog wat voorraad en kan ik jullie verblijden met een stuk.

[Februari]
The Stars and Stripes shine across Europe
Soms is het de vraag welke ploeg dominant zal zijn in een seizoen. De ploegen lijken aan elkaar gewaagd, al is de lijst met ploegen die dat werkelijk zijn een stuk kleiner dan vroeger. Nu kijken we of naar Belfius of naar Wiggle of naar Tinkoff. Ondanks dat de hoofdprijzen nog ver weg lijken, lijkt Motorola-Jack de ploeg om in de gaten te houden. Nadat in Januari al goede resultaten werden geboekt, ging de ploeg in Februari verder. 

In bijna elke koers stond de Amerikaanse ploeg in de top-vijf van het klassement en wist het ook regelmatig een etappe mee naar huis te nemen. Alleen in Qatar was de ploeg kansloos, nadat het in de ploegentijdrit teleurstelde en in de sprints met Gregory Daniel geen vuist wist te maken tegen het grote sprintersgilde dat aanwezig was. Daniel maakt zich nog geen zorgen: "Het seizoen is nog lang en ik ben nog niet in vorm. De Tour is het grote doel en velen denken dat ik niet zal presteren. Ik ben goed bezig geweest deze winter en ik denk dat ik een stap heb gemaakt."

Iedereen lijkt een stap verder en frisser dan de anderen in het peloton. Zo won Gibbons overtuigend de Herald Sun Tour en was Wout Poels de beste in de Algarve en de Ardèche. De enige tegenvaller was het niet-presteren van Sean Adams in de Ronde van Oman. Giro-kopman Vermeulen eindigde als derde en maakte de koers van de ploeg wel weer goed. Adams maakt zich geen zorgen: "Ik had hier graag goed gereden. Maar mijn seizoenopbouw is nu anders en ik wil veel meer pieken richting de Tour en het naseizoen. Dus daarom rij ik hier geen deuk in een pakje boter. Het wordt wel beter."

Misschien wordt dit het jaar waarin de doelen van 2015 eindelijk worden behaald. Zo veel mogelijk winnen met eigen kweek. Zo formuleerde Henri Daemen het toen en hij herhaalde die doelstelling in 2018. Maar nu lijkt het zover; wat na de overvloed?

Resultaten Februari 2020:

Etoile de Bessèges Bar Cort Eis New Ulr Ørving           Ulr2AK+ Eis5AK  
Herald Sun Tour Gib Herb Morton Spel vdL Wat           Gib1AK+    
Ronde van Qatar Dan Käm Kemp Ludv Puc Tam                
Vuelta Cic. A Murcia Ada Alb Gib Schn Ulr Verm           Ada1 Gib3  
Ronde van Oman Ada Dan Pick Spel vB Verm           Verm3AK    
Ronde vd Algarve Eis Ludv Morton Poels Schn vdL Zoïs Ørving       Poels1AK+ Schn2AKJ  
Classic Sud Ardèche Morton Newbury Pick Poels Schn Wat           Poels1    

[Portret Troy Zoïs]
De wereldreiziger
Al vanaf jongs af aan was hij bezeten van de fiets. "Sinds de eerste keer dat hij op de fiets zonder zijwieltjes reed, waren we hem al kwijt. Een halfuur later kwam hij dan weer terug en dan was hij de buurt rondgefietst. Steeds meer totdat hij hele dagen op het schiereiland ging fietsen." 

Vader George over zijn zoon Troy, de winnaar van de bolletjestrui van de afgelopen Tour de France. We zijn in het zuiden van Nieuw-Zeeland, in Dunedin. Het is wel te begrijpen dat Zoïs hier kon uitgroeien tot een zeer gewaardeerd renner in het peloton. De ruige omgeving van de Otago Peninsula is zeer heuvelachtig en in Dunedin ligt eveneens de steilste straat ter wereld. George Zoïs kent de straat: "Hier drie blokken verder. Baldwin Street. Troy reed hem elke dag drie keer op. Soms twee keer, soms vier keer. Meer mocht niet van mij, daar kan je niets mee. Ik stuurde hem naar het schiereiland. Daar kun je mooi trainen, ondanks het niet al te beste weer. Je wordt er een hard mens van." 

Troy zelf was er al snel van overtuigd dat hij wielrenner wilde worden: "Ik spiegelde me al snel aan de Mayo's en Pantani's van deze wereld. De aanvallende klimmers, durven alles op te geven voor de zege. Dat was mijn droom." Er zijn er niet zo veel meer van, al kan van Zoïs niet worden gezegd dat hij een topklimmer is. De groep met aanvallende topklimmers is de afgelopen jaren steeds kleiner geworden. "Jammer, want daarvoor kijk je naar de koers. Ik denk aan Rasmussen en Vinokourov in die Tour van 2005. Het kan niet meer, althans niet zonder doping. Al mijn voorbeelden zijn niet schoon gebleken. Daarom des te meer motivatie om het wel zonder attesten en schorsingen te bereiken."

De gehele winter verblijft Zoïs in Dunedin. "Het weer is goed, veel ruimte om te trainen. Je wordt wel eens herkend, maar dat is het offer van presteren." Dit jaar mag hij met Vermeulen om het kopmanschap vechten in de Giro. Zoïs werd in zijn debuutjaar bij de profs (2016, red.) al negende in de Vuelta. Kan hij meedoen om het roze of is dat een stap te ver? "Ik denk het wel, want ik ben niet goed genoeg om in het hooggebergte mee te gaan met de Quintana's en Gianopulossen van deze aarde. Ik doe mijn best voor de ploeg en hoop een etappe te kunnen winnen." De bergtrui dan? Is dat een doel? "Misschien, als het een beetje loopt. Kan weer een stap zijn in mijn carrière."

Na de bollen in Parijs volgde een schitterend naseizoen waarin Zoïs liet zien dat hij meer kan dan knechten voor de kleppers van de ploeg. "Dat heeft hem echt goed gedaan. Uit de schaduw kruipen van je kopman en laten zien dat je ook een houtje kan fietsen, heeft mij veel gedaan. Heel Dunedin is trots op hem en ik geniet een beetje mee." Vader George kijkt uit over de Baai naar Larnach Castle. "Hij is voor heel Dunedin de moderne Ridder van Larnach Castle. Wie had dat gedacht? Wij niet." 

[CU: Maart 1/2: Tot vlak voor de Primavera]

Edited by SeanSchleck

Prima voorseizoen erop zitten zo te zien. Ook weer lekker met Poels gepresteerd.

Heerlijk interview weer om te lezen, en ik moet eerlijk zeggen dat jou interviewtjes, achtergrond stukjes bij je postjes altijd goed verzorgd zijn en lekker weglezen. Waarvoor hulde!

Februari zag er weer erg goed uit voor Motorola. Laat die grote zeges nu maar komen. Leuk interview ook nu weer met Zoïs. Tof dat je daar de inspiratie voor hebt. :) 

Goed gereden in deze periode! Ook leuke manier van presenteren zo'n interview