SeanSchleck

[PCM 2015 | NOR_6] Motorola - Jack

131 posts in this topic

@tinyriconen@LiquigasManager@Bergkoning01 Bedankt voor de reacties

[Polen, ENECO en de Amerikaanse Rondes]
Futurisme kan alleen met een toekomst
Het feest was groot bij Motorola-Jack. De Tourzege had ervoor gezorgd dat het einddoel was bereikt. Met een eigen talent de Tour winnen was iets wat Henri Daemen vijf jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Nu het was gelukt, was het zaak om dergelijk geluk te halen. De ploeg had elke grote ronde gewonnen, maar dat was op een eenvoudige manier met een renner die daartoe in staat was. 

Henri Daemen ziet de toekomst positief in: "Nu we het hoogste hebben bereikt, zullen we proberen andere doelen te halen. Misschien niet direct volgend jaar, maar nu we voor de komende jaren niet op zoek hoeven naar een sponsor (Motorola-Jack verlengde tot 2022, red.), kunnen we weer een nieuw plan opzetten voor 2021 en 2022. En hoe dat eruit ziet, weten we niet. Dat zien we oktober 2020 wel weer." Daemen wil vooral oogsten met deze toprenners, van wie Adams en Schnater nog de komende jaren als speerpunten kunnen fungeren.

Maar misschien past Troy Zoïs ook wel in dit plaatje. De winnaar van de bolletjestrui kent een geweldig naseizoen tot nu toe. Sinds de bollen in Parijs, won de Nieuw-Zeelander de Ronde van Polen en werd tweede in de USA Pro Challenge. Hij kan de perfecte secondant van Adams worden. In tegenstelling tot Ireland is hij niet goed genoeg om met Adams te wedijveren, maar kan hem wel tot het bittere einde bijstaan in de zware bergetappes. Daarnaast won hij de strijd om een contract met Rick Buzali. Hij is mogelijk de lachende derde renner die zekerheid kan gaan genieten bij Motorola.

Maar net alleen Zoïs presteerde in bovengenoemde ronden. Zowel Kämna als Ludvigsson wonnen de lange tijdrit in de Polen en de USA Pro Challenge. In Utah won Edwin Waters het eindklassement en pakte Stanley Gibbons een etappe. Ook Waters lijkt in zijn tweede periode bij Motorola lekkerder in zijn vel te zitten. "Het voelt allemaal vertrouwder en ik ben ook een stapje beter geworden. Die Tour de l'Avenir heeft me goed gedaan. Het gaf me vertrouwen dat het ontslag helemaal niets met mij te maken had en dat ik zeker nog van waarde kon zijn. Dit is het resultaat van het vorige ontslag."

Dan nog de ENECO Tour. In deze koers mocht Greg Daniel zich proberen te meten met de top in een wedstrijd op niveau. Helaas won hij geen etappe, maar deed wel mee om de etappezeges. Een goede ontwikkeling. In de slotetappes lieten Van Baarle en Kragh Andersen zien in vorm te zien voor een goed najaar. Geen zege, maar ook hier wederom vertrouwen getankt voor het slot van het seizoen. 

Resultaten Augustus (1) 2019:

Ronde v Polen Herb Käm Ludv Mort vdL Zoïs         Zoïs1AKJ Käm5AK+ Ludv10AK
Ronde v Utah Arm Buz Eis Gib Kemp Ørv Risb Wat     Wat1AK Gib4AK+ Buz6AK
TK Vuelta Morton Pick Poels Schn             NNB    
ENECO Tour Dan Far SKA Spel vB vS         vB4AK SKA6AK  
USA Pro Challenge Arm Buz Eis Ludv Mort Zoïs         Zoïs2AKJ Buz4AK Ludv+

(+ : etappezege, XAK : plaats in eindklassement, S/B/J : nevenklassement)

[Portret Arjan Schnater]
De weg naar de wereldtitel
We spreken Arjan Schnater op trainingskamp voor de Vuelta. De Vuelta is de koers die hij elk jaar gebruikt om zich op te laden voor het Wereldkampioenschap, een titel die hij graag terug wil. Na de wereldtitel in 2017 en het brons vorig jaar, is hij erop gebrand om de wereldtitel in Verona te heroveren. Maar het parkoers is niet in zijn voordeel, maar toch past het in zijn seizoensopbouw. 

De renner uit Hillegom krijgt elk jaar de vraag wat hij wil rijden en telkens komt hij uit bij de Vuelta. "De late starts, de lastige slotaankomsten, het past me als een aangemeten jas. Ik bereid me voor op de Waalse klassiekers, pak mijn rust en werk vervolgens naar het WK en Lombardije toe. De Vuelta helpt daarbij." Het antwoord zegt het al: Schnater is iemand die zich goed voorbereidt op iets waar hij wil excelleren. "Ik heb nooit een stap overgeslagen om te slagen als wielrenner. De kans die Motorola me gaf, was de eerste keer dat ik werkelijk stappen heb overgeslagen. En ik heb er geen moment spijt van gehad."

De zoon van een investeringsbankier die wielrenner wordt; het is geen logische combinatie. Toch maakt het Schnater niet iemand die pocht met zijn afkomst: "Het heeft me juist laten inzien dat ik harder moet werken dan de rest, om te bewijzen dat het geld me niet zover heeft gebracht. Vroeger dacht ik iedereen dat ik mijn plek in de teams had gekocht. Pas daarna zag men dat ik wel een houtje kon fietsen."

Het doet denken aan Gerben Karstens, de Leidse notariszoon uit de jaren zeventig. Hij werd een lolbroek in het peloton. Zijn afkomst maakte Schnater een serieuze renner die met name in Amstel en Luik kan gloreren. Amstel won hij al twee keer, evenals de Waalse Pijl. Het doel voor volgend jaar, is duidelijk: "Luik en Lombardije winnen, al hoop ik die laatste dit jaar al binnen te slepen. Als ik een goed WK rijd, kan niets me meer in de weg liggen op weg naar de zege in Como." 

Een strijdvaardige Schnater die zich graag in de favorietenrol schuift, een frisse wind in het klimaat van de wielerwereld. Het investeringsbloed dat risico's durft te nemen en vervolgens genoegen kan nemen met nat gaan. De hoogte van het trainingskamp is hem hopelijk nog niet naar het hoofd gestegen. Anders lusten de aasgieren van het nieuwsgilde hem rauw.

[CU: Voorbeschouwing Vuelta + Vattenfall en Plouay]

Edited by SeanSchleck

Mooi stuk weer :) Leuk om op deze wijze een beeld te krijgen bij de renners van je ploeg.

Ja ben is benieuwd wat je kan in de Vuelta!! Leuk stukje over Schnater ziet er me wel een toffe pik uit!(Gerben Karstens wat een held was dat ook al wast het een lolbroek hij won wel ff Parijs-Tours en 21 etappe's in de drie grote rondes:notworthy: hadden we ze nog maar!!)

@tinyriconen@Bergkoning01@Jowinho Bedankt voor de reacties!

[Voorbeschouwing Vuelta]
Last call, last chance
De laatste Grote Ronde van het jaar, en altijd de meest laid-back-Ronde; een late start en weinig kilometers. Iedereen is fris en bij de ploegenpresentatie wordt goed gelachen. Er is weer veel te kiezen, met oude bekenden en relatief nieuwe namen die mogelijk kunnen meestrijden om de zeges en klassementen. 

Ten eerste kijken we naar Motorola-Jack. De ploeg die met Adams twee podiumplaatsen in de Giro en de Tour wist te pakken, hopen nu in de Vuelta wederom hun slag te kunnen slaan. Wout Poels, de titelverdediger, kijkt zoals altijd uit naar de Vuelta: "Het is altijd een feest om hier te koersen. Het parkoers ligt me wel en we hebben de ploeg om iets uit te richten op die steile aankomsten." En inderdaad, want met Poels, Schnater en Pickering, is er een hoop mogelijk. Daarnaast krijgt Greg Daniel de kans in de sprint.

Ook Belfius is weer met een ploeg om van te likkebaarden. Twee uitvallers van de Tour - Landa en Bardet - staan aan de start, evenals Tourverrassing Michal Kwiatkowski. Verder kan er ook gerekend worden op Simon Spilak. Hij hoopt iets te kunnen in het hooggebergte: "Ik hoop te kunnen profiteren van de strijd om het Rood. Ik denk dat ik de kans wel kan grijpen om voor een etappe te gaan. Zo niet, jammer dan."

Ten slotte hebben we nog Wiggle, dat dit jaar met de sterkste ploeg naar de Vuelta is gekomen: Alaphilippe mag het ook hier gaan proberen, met naast zich Ion Izagirre, Daniel Martin en Adam Yates. De steile aankomsten zijn voor Bystrøm, Soler en Swift, terwijl Skiperski en Oss het op het vlakke moeten doen voor de Britse ploeg. Brailsford hoopt op een goed resultaat: "We mikken op een top-vijf plek of het podium. Twee etappezeges behoren ook tot de mogelijkheden." We gaan zien of deze voorspelling terecht is.

Voor de eindzege dienen we rekening te houden met Poels, Adam Yates en Mikel Landa, schat ik zo in. Daarnaast zijn er nog een aantal dark horses op te schrijven met Rafal Majka, Alejandro Valverde (wat kan hij?), Bongiorno en Erol Stiel. De Zwitser maakt indruk in zowel de heuvelklassiekers als in kleinere rondes met meerdere ereplaatsen. Is hij of Majka misschien wel de echte bedreiging voor Poels en co? Dat zullen we moeten afwachten.

Voor de andere klassementen ligt het toch open, zelfs met de deelname van Marcel Kittel (OGE). Voor de muurtjes onderweg is ook Alex Isacco (LTJ) iemand om in de gaten te houden. De jonge Canadees zou wel eens een etappe kunnen winnen, iets wat de Vuelta van Lotto-NL Jumbo een succes zou kunnen maken.Verder is het afwachten wie zich gaat laten zien op weg naar het WK in Verona. 

[Vattenfall en Plouay]
Losse koersen, geen losse flodders
In de eerste week van de Vuelta werd er ook gekoerst in de World-Tour. Zowel de Vattenfall Cyclassics als de Grand Prix de Plouay stond op het programma. Stagiair Frank Ørving kreeg de kans om mee te koersen. Helaas deden we twee maal mee om de zege, maar gewonnen werd er helaas niet. Cort moest het in Duitsland afleggen tegen Elia Viviani en werd tweede; een knappe prestatie in dit sprintersbal. 

In Frankrijk liet Troy Zoïs zien een boost te hebben gekregen van de bolletjestrui, want de Nieuw-Zeelander werd derde, achter de Belg Robert Verwilst (LTJ) en good old (gold) Peter Sagan. Zoïs was echter wel tevreden over zijn koers: "Het ging lekker vandaag en ik voelde dat ik mee kon doen om de zege, altijd een lekker gevoel. Maar toen Verwilst in de aanval ging, vond ik het nog iets te vroeg. Ik durfde niet. Toen Sagan ging, ging ik mee, maar die man was ook te sterk voor mij. Derde worden is dan een goed resultaat."

Resultaten Augustus (2) 2019:

Vattenfall Cyclassics Bar Cort Far Käm Kemp vdL vS Ørving     Cort2
GP Plouay Arm Far Kemp Spel vdL Verm Zoïs Ørving     Zoïs3

(+ : etappezege, XAK : plaats in eindklassement, S/B/J : nevenklassement)
[CU: Vuelta 1/3]

Twee nette podiumplaatsen in de klassiekers. Nu op naar een mooi Vuelta lijkt me zo!

Succes in de Vuelta! Lekkere ereplaatsen in de WT eendagskoersen.

Weer een goed stuk Sean. ;) 

Het heeft even geduurd, maar na het afronden van mijn Master en de ontspanning erna, was het wel weer eens tijd voor een update. Ondertussen is het forum weer een beetje tot leven gekomen, met hopelijk ook wat meer lezers!
@Bergkoning01 @tinyriconen @Enrici @LiquigasManager

[Vuelta 1/3]
SELECTIE: Daniel - Herbert - Kragh Andersen - Morton - Pickering - Poels - Schnater - Tammer - Ulrich
Wie het weet, mag het zeggen
Waar de eerste week zo goed begon voor de Nederlandse wielerliefhebber, zo teleurgesteld is hij nu. De gedachte dat Poels wel even de Vuelta zou winnen, is met de horizon verdwenen. Het verschil met de leider is voor Poels nog te overwinnen, maar de gedachte dat hij de sterkste klimmer is in het Vuelta-peloton, kan overboord. 

Na de ploegentijdrit leek er geen vuiltje aan de lucht. De winst in de ploegentijdrit en de tijdwinst op Belfius (+1.01), Wiggle (+1.08) en Movistar (+1.15) was groot. De enige ploeg die enigszins in de buurt bleef van de Amerikaanse stoommachine was Orica-GreenEDGE, met slechts acht seconden achterstand. De 'tweede' etappe was Poels de winnaar: op de slotklim volgde hij samen met Stiel (OGE) de aanval van Alaphilippe en klopte hem in de sprint. Het leverde Poels de leiding in het klassement op. 

Helaas was het plezier voor de Limburger daarna wel op. Hij had moeite om mee te doen voor de etappezege in de vierde rit en moest gisteren de favorieten laten gaan. Schnater won voor Motorola, maar de trui moest worden afgegeven aan Stiel. Ook vandaag moest Poels passen op de eerste afspraak voor de klimmers. Majka en Adam Yates waren de beste en maakten het uit voor de etappezege. 
Is hij uitgeschakeld? Nee, maar renners als Yates, Majka en Stiel lijken op dit moment beter. Majka gleed weliswaar zondag uit en miste de slag, maar lijkt wel in vorm. 

Henri Daemen maakt zich nog geen zorgen: "Het is nog lang niet afgelopen. We hebben in de Giro gezien dat iemand in de slotweek het klassement nog op zijn kop kan zetten. Die seconden achterstand baren me nog geen zorgen. Het enige wat ik jammer vind, is dat Greg (Daniel, red.) nog geen ereplaats heeft gereden. Maandag slechts een vijfde stek. Dat moet nog wel beter. Maar drie zeges in de eerste week kan mij zeer bekoren." 

Het is dus afwachten tot de komende dagen. Motorola kan hopelijk de verkenning uitbuiten en hun slag slaan in het klassement. Tot dan is het te hopen dat Poels de knop kan omzetten en alsnog kan gaan voor de eindzege. Misschien kan Belfius er nog iets van maken (doen ze nog wel mee?), want tot nu is er nog niets gepresteerd. Maar de Vuelta is nog lang.

KLASSEMENT (na zeven etappes):
1. Erol Stiel - ZWI - Orica-GreenEDGE
2. Wout Poels - NED - Motorola - Jack +0.38
3. Warren Barguil - FRA - Le Coq Sportif +1.59

Resultaten Vuelta (1) 2019:

RIT WINST AK S B J
1_ (TTT) MJC Tammer - - Tammer
2^ Poels MJC Poels Poels Poels Stiel OGE
3_ Enger TCS Poels Enger TCS Morton Stiel OGE
4^ Bongiorno AST Poels Poels Morton Stiel OGE
5_ Bouhanni TFR Poels Bouhanni TFR Morton Stiel OGE
6^ Schnater MJC Stiel OGE Stiel OGE Stiel OGE Stiel OGE
7/ Majka LAM Stiel OGE Stiel OGE Majka LAM Stiel OGE

( _ : vlakke rit; ^ : heuvelachtige rit; / : bergrit, ++: verkenning)
[CU: Vuelta 2/3]

38 seconden is natuurlijk nog prima te overzien, maar het is jammer dat de vorm van Poels op dit moment niet sterk genoeg lijkt om de ronde te winnen. Maar.. op dit moment. De Vuelta is nog maar op een derde en moet eigenlijk nog écht beginnen. Je hebt immers nog altijd wel ruim een minuut voor op de nummer drie. Ik heb er wel vertrouwen in.

(van harte met de afronding van je studie!)

Edited by tinyriconen

Ten eerste, gefeliciteerd met je master! Spreek uit ervaring dat het een heerlijk gevoel is om dat af te ronden. 

De eerste week van de Vuelta lijkt me toch helemaal prima! Het stukje is nog wat aan de negatieve kant haha. Ik snap dat je wilt winnen, maar drie etappes en een voorlopige 2e plek op een afstand die nog te overbruggen is, is natuurlijk een mooi resultaat! :)

Toch niet zo heel slecht gereden hoor Poels staat er nog goed voor en in de derde week gaat het meestal wel duidelijk worden of Wout slecht is!

38 seconden is niet veel in een grote ronde, dus alles is nog mogelijk.

Wederom een een tijdje van relatieve rust. De motivatie van PCM was een beetje weg en ook het schrijven (wat ik on the fly doe) was ik een beetje beu. Goed om te zien dat in de tussentijd velen hun weg weer hebben gevonden naar het carrièreboard. Ik hoop me weer een beetje bij jullie te voegen met regelmatige updates. 
@tinyriconen@Ivanoe111@Jowinho@Bergkoning01@Enrici Bedankt voor de reacties. De negativiteit is natuurlijk bekeken vanuit het journaille, die natuurlijk hoopten dat Poels net zo dominant kon zijn vergeleken met Adams in de Tour. De concurrentie lijkt taaier en dat maakt ze wat negatiever.  We gaan zien hoe de Vuelta zich ontwikkelt...

[Vuelta 2/3]
SELECTIE: Daniel - Herbert - Kragh Andersen - Morton - Pickering - Poels - Schnater - Tammer - Ulrich
Stiel going strong
Vorige week konden we vooruitkijken naar een spannende tweede week in deze Vuelta. Waar we hoopten dat in de eerste dagen de Motorola's een gaatje konden slaan in het klassement, bleek het dat juist Erol Stiel de sterkste was. De Motorola's lieten zich zien en probeerden de Zwitser te lossen, maar dat lukte niet.

Afgelopen woensdag was het juist Poels die Adam Yates en Stiel moest laten gaan in de etappe naar Cortals d'Encamp. De wanhoop in het commentaar van Poels was groot: "Het ziet er slecht uit. Stiel is sterk en het lijkt erop dat we voorlopig iets meer moeten doen om hem te kunnen kraken. Laten we hopen dat we dit weekend de spanning terug kunnen brengen." De hoeveelheid twijfel in zijn verhaal gaf aan dat hij nog de vorm had van vorig jaar, toen hij heerste in de Vuelta en de controle leek te hebben over de uitkomst. 

Na een paar sprintetappes, waar Enger voor Tinkoff de makkelijke sprints wist te winnen en Stig Broeckx vrijdag als vluchter stand wist te houden, was het zaterdag weer een feestje voor de klassementsrenners met het begin van een drieluik. Het weekend werd een wedstrijdje stuivertje wisselen: zo pakte Poels op zaterdag wat tijd terug, terwijl Poels op zondag juist zijn aanval moest bekopen met tijdsverlies. Het maakte hem wel wat mondiger: "Ik denk dat het toch nog kan. De winst die ik gisteren gepakt heb, heeft me goed gedaan. Morgen hoop ik weer Stiel aan te pakken en dan kunnen we met de tijdrit op woensdag het toch nog gaan flikken. Dus we gaan er maar voor!" 

We moeten echter niet voorbij gaan aan de etappezege van Arjan Schnater in het begin van de tweede week. De man met het goede eindschot zat in de elitegroep, maar had in feite concurrentie binnen de eigen gelederen met Francis Pickering. Toch wist hij de zege naar zich toe te trekken. Schnater was blij met de zege: "Van de ploeg krijgen we wat ruimte in de eindsprint, zodat Picky en ik allebei kunnen gaan voor de zege. Gelukkig heeft mijn inhoud me gered en kon ik de zege mee naar huis nemen." De vorm zit dus wel goed bij de Hillegommer en dat geeft perspectief met oog op het WK in Verona. "Ik weet als geen ander van dat er geen garanties voor de toekomst zijn en ook dat de titel nog niet binnen is. Maar het feit dat het met de vorm wel goed zit, geeft natuurlijk vertrouwen."

Laten we hopen dat Poels zich nog kan oprichten in de slotweek. We gunnen het Stiel allemaal, immers een nieuwe ster, maar als Poels hem de zege kan afnemen, zullen we allemaal de Limburger steunen. En wieweet wat het allemaal brengt.

KLASSEMENT (na vijftien etappes):
1. Erol Stiel - ZWI - Orica-GreenEDGE
2. Wout Poels - NED - Motorola - Jack +2.05
3. Adam Yates - GBR - Wiggle +3.35

Resultaten Vuelta (1) 2019

RIT WINST AK S B J
8^++ Schnater MJC Stiel OGE Stiel OGE Stiel OGE Stiel OGE
9^++ Kwiatkowski BEL Stiel OGE Poels Schnater Stiel OGE
10_++ Enger TCS Stiel OGE Poels Schnater Stiel OGE
11/ Stiel OGE Stiel OGE Stiel OGE Geijo AST Stiel OGE
12_ Enger TCS Stiel OGE Stiel OGE Geijo AST Stiel OGE
13_ Broeckx BON Stiel OGE Stiel OGE Geijo AST Stiel OGE
14/ Spilak BEL Stiel OGE Stiel OGE Geijo AST Stiel OGE
15/ Brambilla AST Stiel OGE Stiel OGE Geijo AST Stiel OGE

[CU: Kleine Rondes en het Canadese tweeluik + Portret Brian Tammer]

Edited by SeanSchleck

Stiel is wel erg sterk inderdaad. En twee minuten is niet niks, maar wellicht dat je met een goede derde week de boel nog omver kan gooien.

Je kan nog winnen met Poels, maar makkelijk zal het niet worden! Wel een knappe rit met Schnater gepakt!