TromBone

Etappe 19 | Venaria Reale - Bardonecchia | 184 km

641 posts in this topic

Ronde van Italië

25/05

Venaria Reale - Bardonecchia 184 km

Op papier de mooiste etappe van de Giro, niet zo moeilijk zo heel veel zotte etappes zijn er deze giro niet. Deze dus wel samen met de Zoncolan en aankomst naar Cervinia. Deze etappe is een mooi eerbeton aan de laatste winnaar Vincenzo Nibali die weliswaar als tweede over de meet kwam, maar onze goede vriend Santambroggio kon het niet laten om langs alle kanten doping in zijn lijf te spuiten.

Nibali is de grootste coureur van deze generatie, dat staat buiten kijf. Deze man heeft een palmares van de 100 beste Colombianen ooit te samen.

Over tot de orde van de dag. Vandaag moet het oorlog worden, als dat niet het geval is mag het huidige peleton massaal zelfmoord plegen. De eerste 90 km zijn niet echt van belang al zit daar ook nog een klim van 2de categorie in. De volgende 90 km is het gewoon afzien.

G18_T19_Bardonecchia_alt_jpg.jpg

De finale beginnen de Nibali wannabe's met de Finestre een extreem lastige beklimming van 18 km aan 9% procent gemiddeld. Bijna nooit is het steiler en bijna nooit zakken de percentages, zogezegd een loper maar wel eentje met een hoog percentage. Komt er nog eens bij dat de laatste 8 km op onverharde wegen zijn. Een ideale kans voor Dumoulin om achter te blijven met een lekke band. Als ze echt willen kan de giro hier op zijn kop gezet worden.

G18_T19_S02_Finestre_alt_jpg.jpg

Na een afdaling is het klimmen naar Sestrière, relatief makkelijke klim, waar het enkel naar het einde toe pas echt klimmen is. Veel zal afhangen van wie er gelost heeft op de Finestre.

G18_T19_S03_Sestriere_alt_jpg.jpg

Aankomen doen we op de Jafferau, een korte maar stevige aankomst met percentages constant naar de 10 procent. Een 7 km afzien voor eeuwige glorie als opvolger van Kapitein Nibbles!

G18_T19_S04_Jaffereau_alt_jpg.jpg

Grootste spelbreker van deze etappe is de strook vals plat tussen Sestrière en de voet van de Jafferau. Toch een 13 km dat als er een paar kopmannen alleen zitten ze meer achterom zullen kijken dan naar voor.

Favorieten

We voelen natuurlijk allemaal aan dat de tijd van Pinot stilaan gekomen is. Deze man met indrukwekkende flieter staat klaar voor zijn eerste grote ronde naar zijn hand te zetten.

***** Pinot
**** Chaves, Yaids
*** Hermans, Formolo, Pozzovivo, 
** Bennet, Superloser Lopez, Aru, Woods
* Wellens, Tosh, Roelandts, Campenaerts, Planckaert

Ga voor een outsider

Tornado Tosh als een wervelwind over het losse zand van de Finestre? Alle concurrentie pardoes de berg af? Iedereen buiten tijd behalve de Tornado himself? Toch eens een Belgische rondezege? 

6946d18d32.jpg

Oh la

De poster van sterke Tosh hangt al jaren boven mijn bed!

6 minuten geleden zei TromBone:

De poster van sterke Tosh hangt al jaren boven mijn bed!

TROMBONE HEEFT LAST VAN PREMATURE EJACULATIE

YOU HEARD IT HERE FIRST

Voorspellinkje: Yates moet al lossen op de Finestre of richting Sestrière, maar op de Jafferau wordt Dumoulin al snel achtergelaten door Pozzo en Froome. Waarna het overmorgen nog spannender wordt. 

Sestrière is normaal wel heel kut, maar als Yates dan iets achter ligt is hij wel weg daarna.

Zojuist zei den zwartjoekel:

morgen denk ik om half 2 vrij/thuis. zijn ze dan al begonnen aan de finestre?

Ten vroegste twee uur daar dacht ik.

Ook heel erg benieuwd naar Dumoulin. Vandaag lag hem perfect, Finestre gaat heel zwaar worden en de ploeg is ook waardeloos (Oomen begint er ook door te zakken). Dumoulin lijkt wel goed te recupereren.

Morgen vrij genomen, laat maar komen

Ik ben er gewoon ziek van dat ik niet kan kijken. Kan ten vroegste pas om half 9 kijken. Mezelf maar proberen af te sluiten van sociale media dan. :( 

17 minuten geleden zei AngliVentoux:

Ook heel erg benieuwd naar Dumoulin. Vandaag lag hem perfect, Finestre gaat heel zwaar worden en de ploeg is ook waardeloos (Oomen begint er ook door te zakken). Dumoulin lijkt wel goed te recupereren.

Ik denk dat Oomen het vandaag heeft laten lopen. Toen Movistar ging rijden en Dumoulin zat goed voorin zag je Oomen rustig uitpakken.

Tip: zoek een stream van de Rai. Eurosport gaat sowieso momenten missen met die reclames.

Edited by Appeltaart

De grote vraag van morgen is natuurlijk: Waar gaat Dumoulin morgen kakken !