LSDS

07-08/07 | Openingsweekend a.k.a. Grand Départ | Vlakke ritten

77 posts in this topic

35jgx0i.jpg

Here we go again, drie weken non-stop koers op tv, ik kan er wel aan gewend geraken. Zo'n drie keer per jaar is zoiets wel fijn, behalve wanneer telkens dezelfde renner wint. Laat de kans nu net bestaan dat Chris Froome -winnaar van de laatste drie grote rondes en de laatste drie Tours- mogelijk toch niet zal kunnen starten wegens zijn positieve dopingtest in de Vuelta. Drie keer is scheepsrecht?

Wordt vervolgd...

2206787-46036050-2560-1440.jpg?w=1050

Elk jaar zijn er in de Tour wel enkele vernieuwingen. Dit jaar is de grootste vernieuwing dat er terug bonificatieseconden te verdienen vallen bij tussensprints. In de eerste negen ritten zullen ergens tussen 30 en 8 kilometer van de meet respectievelijk 3, 2 en 1 seconde(n) te verdienen zijn voor de eerste, tweede en derde renner die aan de lijn passeren. Verder is het parcours van deze Tour ook zeer fijn, met onder anderen een bergrit van 65 kilometer, een ploegentijdrit van 35 kilometer, een rit met maar liefst 21 kilometer aan kasseistroken en verder heel wat bergetappes.

<< KLIK HIER VOOR EEN OVERZICHT VAN ALLE RITTEN >>

grand-depart-route.jpg

Waar we het openingsweekend kunnen situeren

Etappe 1: Noirmoutier-en-l'Île - Fontenay-le-Comte

De eerste twee dagen zal er normaal gesproken gesprint worden. In de openingsetappe starten de renners vanop het eiland Noirmoutier, nabij Nantes. De Tourkaravaan is hier al eerder gepasseerd, onder anderen in 1999. Toen werd de etappe berucht door de massale valpartij aan Passage du Gois - een stuk weg dat enkel bij laagwater te berijden valt. Daarom hebben de organisatoren er niets beter op gevonden om dit jaar het peloton over een brug te sturen. De kans dat Richie Porte zichzelf hier al uitschakelt, is dus niet zo groot als men zou hopen.

etappe-1-profiel.jpg?22

Profiel van de eerste rit in lijn

Etappe 2: Mouilleron-Saint-Germain - La Roche-sur-Yon

Ik had eigenlijk ongeveer het tekstje van de eerste rit in lijn kunnen kopiëren en hier plakken, alleen blijken de renners nu niet langs dat eiland te passeren. Gelukkig heb ik eraan gedacht om niet te vermelden dat in de vorige rit naar het einde toe een bergsprint ligt, en dat in deze rit de renners na 28 kilometer opnieuw kunnen sprinten voor 1 punt voor de bolletjestrui. Vandaag zal ongeveer duidelijk worden wie het illustere rijtje van opvolgers van onder meer Teklehaimanot, Mørkøv en Veikkanen als koning van het bergklassement in de eerste week zal vervoegen. Oh ja, en gisteren kregen de renners 201 kilometer onder de wielen geschoven, vandaag zijn het er 'slechts' 182.5. Toch een verschil van een klein half uur.

etappe-2-profiel.jpg?22
Profiel van de tweede rit in lijn

Favorieten

Voor de ritzeges en dus de eerste gele truien zal het gaan tussen de sprinters. Quickstep zal zijn dominantie in de sprint willen voortzetten en proberen om opnieuw een Colombiaan in het geel te krijgen met Fernando Gaviria. Lotto Soudal kan de hoop om geel te dragen wel bijna opbergen, want André Greipel heeft niet meer zoveel lef als hij ooit had. Peter Sagan, Marcel Kittel, Dylan Groenewegen, Mark Cavendish en andere namen zullen volgens mij in het zand bijten en de snelle Colombiaan op het podium zien pronken met het geel en het groen aan het eind van deze tweedaagse.

Fernando Gaviria
Peter Sagan, Mark Cavendish
Dylan Groenewegen, Marcel Kittel, Arnaud Démare
**
Sonny Colbrelli, Nacer Bouhanni, André Greipel, Michal Kwiatkowski
*
Oliver Naesen, Sep Vanmarcke, Greg Van Avermaet, Philippe Gilbert, Yves Lampaert

Omdat dit de eerste rit is, bevind ik mij ook in een positie waarin ik kan en mag voorspellen wie het eindklassement gaat winnen. Ik tip Froome, maar omdat nog allerminst zeker is dat hij zal starten, zijn mijn sterretjes gebaseerd op een deelnemersveld waarin The Kenyan Alien niet aanwezig is.

Movistar
Vincenzo Nibali, Geraint Thomas
Tom Dumoulin, Romain Bardet, Ilnur Zakarin
**
Primoz Roglic, Daniel Martin, Rigoberto Uran, Jakob Fuglsang
*
Egan Bernal, Richie Porte, Bauke Mollema, Rafal Majka, Tiesj Benoot

peter-sagan-tour-de-france-yellow-jersey
En deze man wint het groen als de jury consequent is

Edited by LSDS

Bergsprint bij 4e categorie levert enkel 1 punt op voor de winnaar.

Waardeloze voorbeschouwer.

sorry meneer de autist :blush:

Cavendish 4 sterren ;c

Sprint mijn moeder niet eens voorbij

2 uur geleden zei Salvatore:

Beter had Sagan deze toer aan zich voorbij laten gaan ;c

Wat een schande was dat vorig jaar ;c

Nee, hij moet gewoon voor een onverbeterbaar record van minstens 10 groene truien gaan. :gvc: 

1 minuut geleden zei Salvatore:

Hoeveel heeft ie er inmiddels? 5?

5 en het hadden er 6 moeten zijn.

Ja, en hij heeft er slechts eentje als wereldkampioen terwijl hij dit jaar zijn derde had moeten pakken. :( 

Edited by LSDS

Zolang het maar niet zo'n schrale bedoeling wordt als vorig jaar. Oké, Matthews won twee ritten, maar bijna iedere sprinter was uit koers of uit vorm tegen het eind.

Nu er een Colombiaanse topsprinter aan boord is, kunnen we aannemen dat er in de derde week op z’n minst één topsprinter in vorm is. :notworthy: 

Op 2-7-2018 om 15:42 zei den zwartjoekel:

ze willen dus per se een colombiaan in het geel hebben in de eerste 3 dagen? ;c 

Spannond :poundit: