Joaquin Purito Rodriguez

[PCM 2018| MOE_1] Team Dimension Data

160 posts in this topic

Kop_DD.png

§ Inleiding - I

Na vele teleurstellende jaren, waarin er amper opmerkelijke resultaten werden geboekt, besluit de directie van Dimension Data het over een andere boeg te gooien en fors te investeren. Dat brengt (nog) geen nieuwe renners met zich mee, maar wel een nieuwe manager: JPR. Hoewel JPR even een break genomen heeft, is hij nu dus weer terug. Na eerder successen met onder meer Tinkoff, Katusha en Glanbia, krijgt hij nu een heel ander team onder zich. Waar hij vroeger wereldtoppers als Sagan, Contador en Rodriguez onder zich had, is Dimension Data kwalitatief toch een pak minder.
“Het klopt dat de teams niet echt te vergelijken zijn, maar dat maakt de uitdaging net mooi. Dit seizoen is het behoud uiteraard de doelstelling, en de komende jaren willen we als team doorgroeien. Ik heb vertrouwen in mijn eigen kwaliteiten en in die van mijn renners.”

Of dat vertrouwen terecht is, zal nog moeten blijken. Kopmannen van Dimension Data zijn renners die naar zichzelf op zoek zijn. Mark Cavendish (SP 79) is de grootste naam, maar is al lang niet meer de topspurter van weleer. Bo Hagen (KAS 77) was ooit hét opkomende talent in het wielrennen, maar heeft die belofte nooit kunnen waarmaken en wacht nog steeds op die grote zege. Datzelfde geldt in mindere mate voor klimmer Louis Meintjes (KL 75), die op jonge leeftijd enkele knappe ereplaatsen wist te behalen, maar ondertussen in zijn groei lijkt te stagneren. Daarnaast is er nog O’Connor (KL 77), maar deze jonge kerel is nog maar 22 jaar en moet eigenlijk in de luwte kunnen groeien.

Het op papier zwakste team van de WT  lijkt dan ook een zwaar seizoen tegemoet te gaan. JPR zal het beste (en meer) in zijn renners naar boven moeten halen om succesvol te kunnen zijn.

NEXT UP: Team & Doelstellingen

Bij deze dus een nieuwe carrière van mijn hand. Zoals in de inleiding te lezen heb ik reeds verschillende carrières gehad. Ik ben een tijdlang weggeweest maar het begon toch weer te kriebelen. In tegenstelling tot mijn andere carrières heb ik nu een team zonder favorieten gekozen. Dit zorgt toch voor een unieke uitdaging, want het zal echt niet gemakkelijk zijn om resultaten neer te zetten, maar elk resultaat zal daardoor extra veel voldoening geven. Door het nieuwe promotie-degradatiesysteem denk ik niet dat behoud een probleem zal worden. 

Hoewel ik er erg veel goesting in heb, ga ik het niet al te uitgebreid maken, al zal dat ook van koers tot koers afhangen. Je moet echter geen al te zotte lay-out van mij verwachten, het zullen pure tekstupdates worden met één of twee screens erbij. 

Edited by Joaquin Purito Rodriguez

Succes, zeker een uitdaging!

Citaat

Bedankt voor de fijne reacties. Ik hoop dat die blijven komen. Bij deze deel 2, wel wat leeswerk, maar hierna kunnen de koersen beginnen. 

Kop_DD.png

§ Inleiding – II

In het tweede deel van de inleiding geef ik inzicht in de sponsordoelstellingen, stel ik het team voor komend seizoen voor en geef ik de voorlopige selecties voor de grote rondes vrij.

De sponsordoelstellingen zijn jammer genoeg opgelegd door de sponsor, er was geen ruimte om te onderhandelen. Het klassieke voorjaar is belangrijk maar de doelen zijn toch redelijk zwaar aangezien we daar alleen Hagen hebben. Daarnaast ligt de focus op verschillende nationale kampioenschappen.

Doelen.png

De renners:

1.      Mark Cavendish (SP 79): Onze topspurter gelooft dat hij nog steeds etappes kan winnen in de grote rondes. Hij legt zijn focus dus op de Giro en op de Tour. Daarna kan hij nog enkele koersen rijden in zijn thuisland en de najaarsklassiekers als Hamburg en Plouay.

2.      Bo Hagen (KAS 77, HEU 74): Mikt zoals elk jaar weer op de Vlaamse voorjaarskoersen. Daarna mag ook hij naar de Tour gaan, als knecht voor Mark in de vlakke ritten en als vrijbuiter in overgangsritten. We zien mogelijkheden in Plouay en Hamburg, als bliksemafleider van Mark.

3.      Stephan Cummings (HEU 75): Hij legt een eerste piek in de Ronde van Catalonië, om vervolgens naar de Tour toe te werken. Of hij de Vuelta rijdt staat nog niet vast, het kunnen ook de Canadese koersen worden.

4.      Ben O’Connor (KL 77, HEU 75, TR 67): Ondanks zijn jonge leeftijd is hij de rondekopman die op klassementen mikt. Naast de Giro en de Vuelta zal hij niet te veel rijden. In deze koersen mikt hij op een top-10 en/of de jongerentrui.

5.      Reinaerdt Janse Van Rensburg (SP 74) piekt een eerste keer in de Tirreno. In de Tour zal hij een pure knechtenrol vervullen in functie van Mark en de andere vrijbuiters. Daarnaast zal hij Bo Hagen bijstaan in de klassiekers (Plouay).

6.      Serge Pauwels (KL 74): De 34-jarige Belg rijdt zowel de Tour als de Vuelta en mikt daarin op die felbegeerde etappezege, waar hij al zo vaak net naast greep.

7.      Tom Jelte Slagter (HEU 76): Mikt eerst op de Amstel Gold Race, om vervolgens de Giro te doen. Zijn najaarsdoelen liggen vervolgens in Canada, als de vorm dat nog toestaat, aangezien hij zijn seizoen al met een knaller wil beginnen in Australië, waar hij ambitie heeft in de Tour Down Under, een ideaal moment om al WT-punten te scoren.

Ook bij de overige renners zitten enkele interessante namen. Zo mikt Igor Anton opnieuw op dagsucces in de Giro en de Vuelta en is het uitkijken naar wat Meintjes en Vermote kunnen. 

DD_2018.png

JPR geeft ook al een eerste inkijk in de selecties voor de komende grote rondes. Verschillende renners zullen in twee rondes starten om daar zo sterk mogelijk te kunnen staan. Anderen zullen geen grote ronde rijden maar ook zij zullen een interessant programma krijgen: 

Giroselectie (voorlopig): 

- O'Connor
- Anton
- Slagter
- Kudus
- Gibbons
- Meintjes
- Renshaw
- Cavendish

Tourselectie (voorlopig):

- Cavendish
- Hagen
- Pauwels
- Cummings
- Vermote
- Berhane
- Debasey
- Van Rensburg

Vueltaselectie (voorlopig):

- O'Connor
- Anton
- Kudus
- Meintjes
- Pauwels (?)
- Renshaw 
- ?
- ?

Edited by Joaquin Purito Rodriguez

Mooie uitdaging dit!! Benieuw wat Cav en Bo Hagen nog kunnen en hoe Meintjens, Gibbons, Kudus en co zich zullen ontwikkelen!!

Pittige doelstellingen trouwens, vooral in de Vlaamse koersen!!

Kop_DD.png

Bedankt voor de fijne reacties. Vanaf de volgende update zal er ook met beeldmateriaal (screens) gewerkt worden. De update die daarna komt zal ook met een goeie export van de resultaten zijn, zodat deze duidelijk en mooi weergeven worden. 

$ Nationale kampioenschappen Australië en de People Choice Classic

De titel in het tijdrijden gaat naar Richie Porte. De BMC-renner klopt zijn ploegmaat Dennis met een absolute toptijd. Ben O’Connor is geen tijdrijder én niet in vorm, wat resulteert in een vijftiende plaats.

De wegrit is vaak een vreemde koers. De vroege vlucht blijft vaak voorop en Dimension Data anticipeert op dergelijk scenario door Mark Renshaw op pad te sturen. Met zijn goede spurt is hij topfavoriet indien de kopgroep van drie voorop blijft. Dat is jammer genoeg niet het geval, aangezien Sunweb controleert in dienst van Matthews. De spurter/puncher valt aan nadat de kopgroep gegrepen wordt. Hij krijgt enkele mindere goden mee en rijdt vol door. Deze poging strandt op 10 kilometer van de streep door toedoen van Orica (Ewan) en BMC (Porte). Op 6km van de streep acht O’Connor zijn moment gekomen. Hij plaatst in de laatste honderden oplopende meters een demarrage. Niemand volgt aangezien Orica voor een spurt met Ewan gaat. De knechten krijgen het gat echter niet gedicht en de 22-jarige pakt zijn eerste nationale titel. Matthews is een teleurgestelde tweede, Ewan is slechts zevende.

Zoals eerder aangegeven moet Dimension Data slim pieken om punten te scoren. Daarom mikt Slagter nu al vol op de TDU en enkele andere koersen in januari. Om beter aan die ronde te kunnen beginnen doen onze renners in de People Choice Classic al wat koersritme op.

Selectie: Thwaites, R Van Rensburg, Slagter, Jacques van Rensburg, Thompson,  Berhane, Gebreigzabhier
Aangezien de People Choice classic slechts 50km lang is, laat het peloton geen vlucht vertrekken. Het tempo wordt voortdurend hoog gehouden. Een logische massaspurt is dan ook het gevolg. Aangezien thuisrijder Ewan niet aan de start lijken er kansen te zijn voor kopman R.J. Van Rensburg, maar de trein van Dimension Data staat nog niet op de rails. Lead-out Thwaites eindigt zelfs een plaats voor Van Rensburg, op plaats vier. Wie het wel goed deed waren FDJ en Katusha. Een nek-aan-nek duel tussen Cimolai en Planckaert wordt in het voordeel van de Italiaan beslecht.

Uitslag PCC:

1.      Davide Cimolai          Groupama FDJ

2.      Baptiste Planckaert    Katusha Alpecin

3.      Max Walscheid          Sunweb

4.      Scott Thwaites          Team Dimension Data

5.      RJ Van Rensburg     Team Dimension Data

6.      Daryl Impey               Michtelton Scott.

10. Tom Jelte Slagter     Team Dimension Data

Mooie overwinning met O'Connor in het Australisch Kampioenschap! Jammer dat in de People's Choice Classic de trein nog niet helemaal op de rail stond, maar vierde is verder een prima resultaat.

Heel fijn dat je weer terug bent. Je bent verzekert van een vaste lezer ;) Dimension Data is een grote uitdaging, vooral omdat je toch gedwongen wordt een vol programma te rijden met al die WT-koersen. Plannen wordt dus nog belangrijker om die broodnodige punten te scoren. Toch ga ik er wel van uit dat dat je lukt. In je DB is de teleurstelling rondom Meintjes vrij duidelijk doorgevoerd, haha, wat is ie matig zo ! Benieuwd wat je met O'Connor kan realiseren in de Giro en Vuelta. Cavendish en Hagen zijn natuurlijk twee sterke renners die de nodige scores binnen halen. Verder zal het een jaar van aanvallen worden. Soms misschien frustrerend, maar ergens lijkt dat me juist heel leuk spelen. Ben benieuwd!

Wat betreft je doelstellingen kan je inderdaad zeggen dat ze wat zwaar zijn, maar de doelen met het hoogste belang (3 of meer sterren) lijken me toch wel binnen bereik, uitgezonderd Roubaix. :) 

Je begint het jaar met een verrassende Australische titel. Zeker omdat de favorieten gewoon hun ding deden, dat maakt de trui alleen maar meer waardevol :) Goed gedaan! In de People's Choice verloopt het dan weer wat minder, maar een koers van die afstand is ook erg lastig uit te voeren.