levi

[FOCUS, UCI/ASO] Tour of Europe

169 posts in this topic

haha die headlines

Porte kan druk nu al niet meer aan
Valverde verlengt voor 17 jaar
BORA gestraft voor samenwerking FDJ B)

Edited by Amez

5t9uh07e4dw.png

Loïc Vliegen (24) stopt per direct met wielrennen na hartproblemen

Brussel - De Belgische wielrenner Loïc Vliegen heeft vroegtijdig zijn fiets aan de haak moeten hangen wegens hartritmestoornissen. De renner van de Zwitserse formatie BMC maakte een veelbelovende start van het wielerjaar en lag met onder meer een vijfde plaats in de Ronde van Dubai op koers om een selectie voor de Tour of Europe af te dwingen. Gelukkig laat de Belg het niet aan zijn hart komen, en heeft hij meteen een nieuwe droom.

angina_p_man.jpeg
Archiefbeeld (asphalia)

"Ik wil graag piloot worden. Soms kijk ik vanuit mijn ouderlijk huis naar de vliegtuigen die van een naar de luchthaven van Luik vliegen, en dan neem ik altijd meteen airscanner erbij om te kijken welk type vliegtuig het is. Onlangs vloog er voor het eerst een Lockheed F-104 Starfighter voorbij. Dat was kicken, ik was in de wolken." liet de jonge Luikenaar zich ontvallen.

Ook zijn niet-deelname aan de Tour of Europe valt hem zwaar. "Oorspronkelijk zat ik in de voorselectie. Dit is echt een bittere pil om slikken, want ik wilde bewijzen dat Belgen nog steeds beste renners van Europa leveren. Ik kan alleen maar hopen dat twee van mijn teammaats de eer van ons land zullen hooghouden. Oh shit, dat mocht ik eigenlijk nog niet zeggen!" sprak hij verder. Behalve Richie Porte, lijkt het er dus ook op dat Olympisch kampioen Greg Van Avermaet aan de start zal verschijnen. De andere plaats kan opgevuld worden door Jürgen Roelandts, Dylan Teuns of Nathan Van Hooydonck.

(vdv)

Edited by LSDS

Een vrij goedkope manier was het, de manier waarop Cofidis zijn renners voor de Tour of Europe bekend maakte. 

Een simpele bar in Villeneuve D'Asq was het toneel voor de rennerspresentatie van Cofidis, al was dat aan geen vlag (of header) te herkennen. Met een mobiel in de hand en een lekker zoemend beamertje op de achtergrond verschenen er na een druk op de knop 8 renners op het ietwat kreukelige schermpje. 

- Davi Navarro 
- Daniel Teklehaimanot
- Nacer Bouhanni
- Rayene Bouhanni
- Jesús Herrada
- José Herrada  
- Dimitri Claeys 
- Loïc Chetout 

Met de gevleugelde en zoetsappige woorden "Family is one nature's masterpieces." als WordArt (de regenboog variant ofc) in de powerpoint bijgeschreven sloot de nieuwe ploegleider meteen weer af. 

Wat opvalt? Laporte blijft thuis en met Navarro als kopman gaat Cofidis maar weer eens een poging wagen op een goed klassement. Twee broederlijke twists in de selectie, waar dus de prachtige WordArt op sloeg en uiteraard is dè Eritrees kampioen op de weg ook van de partij. Een ploegje met wat lekkere kuitenbijters dus. 

Bahrein-Merida klaar om te schitteren
Tristian Hoffmann nam de eer om de selectie voor de Tour of Europe van Bahrein-Merida aan te kondigen vanuit een hotel in Podolsk, een voorstadje van Moskou waar de ploeg rond het Grand Depart verblijft. Ondanks dat er in de Giro en de Tour goed gepresteerd is, hoopt Hoffmann in de Touropa ook zijn slag te kunnen slaan.

SELECTIE:
Manuele BOARO (ITA)
Sonny COLBRELLI (ITA)
Enrico GASPAROTTO (ITA)
Ion IZAGIRRE (SPA)
Matej MOHORIC (SLV)
Ramunas NAVARDAUSKAS (LIT)
Vincenzo NIBALI (ITA)
Domenico POZZOVIVO (ITA)

Ondanks zijn val in de afgelopen Tour, kijkt Nibali uit naar de Tour of Europe. "Ik ben weer volledig hersteld. Een stuk sneller dan verwacht. Ik zat redelijk snel weer op de fiets en hoop revanche te kunnen nemen voor de Tour. Ik heb van de ploeg de ruimte gekregen om echt voor de overwinning te gaan." Hoffmann bevestigt Nibali's antwoord: "Vincenzo is inderdaad de kopman. Wij gaan voor het optimale resultaat en hebben dat ook binnen de ploeg besproken. Wat de doelstelling is? Dat houden we voor onszelf. Aan onze gezichten zal je wel zien of we die gaan halen, ja of nee."

Een blij gezicht in de ploeg was Navardauskas. De sprinter ging niet uit van een uitverkiezing. "Ik dacht dat ik nooit de kans zou krijgen om mezelf in deze ronde te kunnen laten zien. Naast de sprints hoop ik van grote waarde te kunnen zijn in de ploegentijdrit. Daarnaast hoeven mijn fans niet zo ver te reizen om mij te kunnen zien rijden. Estland is naast de deur." Bahrein-Merida is dus positief gestemd richting de Tour of Europe, door Hoffmann al benoemd tot de Touropa. Het is te bezien of Nibali echt hersteld is en kans heeft tegenover renners als Dumoulin, Froome en Porte.

spelleke.thumb.png.f6d6a6f9ae5d311935579d410e9eeb75.png

EF Education First Drapac hult zich in stilzwijgen

Jef_fe was heel duidelijk. Er worden op dit moment nog geen namen aan de pers gegeven. Dit viel duidelijk niet in goede aarde. Zowel de renners als aanwezige pers hadden zich voor niets verzameld, doch mocht de pers een kort interview afnemen met enkele renners.

Vanmarcke: “Ik hoop er vast en zeker bij te zijn in deze nieuwe, grote ronde. Hopelijk houdt Jef_fe geen rekening met het feit dat ik vaak val en ziet hij kansen voor mij als vrijbuiter.”

Docker: “Jef_fe heeft al een kort gesprek met mij gevoerd over de deelname aan de Tour of Europe. Hij vroeg me dan ook of zo’n moustache wel aerodynamisch was, waarop ik natuurlijk categoriek neen antwoordde. Jef_fe was daarop duidelijk, de moustache of een deelname. Op dit moment ben ik er alvast nog niet uit”

Uran probeerde het in het Engels: “Me dunno if I race or not. For me it would be a huge chance to win a big race, but me know I am not as strong as others. Maybe I will be there, maybe not, we’ll see“

Bij het verlaten van de zaal zag de pers duidelijk dat enkele renners het erg moeilijk hadden met deze situatie. Volgens verschillende bronnen stapte Vanmarcke al wenend buiten.

seb.thumb.jpg.927cab25b0953b0afd0dfeb5320d4a07.jpg

Ook toen weende Vanmarcke (Belga)

Edited by jef_fe

bz08miw.png

Voorselectie Team LottoNL-Jumbo voor Tour of Europe

Vandaag belegde Team LottoNL-Jumbo een persconferentie aangaande de voorselectie voor de Tour of Europe. Aan het woord waren teambaas Richard Plugge en ploegleider Nico Verhoeven. De druk bezochte persconferentie in hartje Gouda - u weet wel, waar ze kaas maken, de Jumbo verkoopt ook heel veel kaas - zorgde uiteindelijk voor een hoop commotie. 

Om te beginnen nam ploegbaas Richard Plugge het woord. 'Welkom allen, fijn dat u in deze hoeveelheid op onze persconferentie bent afgekomen. Vandaag is een speciale dag. We maken immers voor het eerst een voorselectie bekend voor de al veelbesproken Tour of Europe. Ik snap dat dit een moment is waar veel van u allen naar uit heeft gekeken. En wij net zo goed, want het vertrouwen binnen onze ploeg is nog nooit zo groot geweest.' Ploegbaas Plugge begon eerst over de ploegleiders die mee zullen gaan in de nieuwbakken grote ronde. 'Het is altijd moeilijk om ploegleiders te selecteren voor een koers, want aan het einde van de dag kunnen ze er natuurlijk allemaal geen snars van', werd de toon direct gezet. 'Uiteindelijk ga je dan toch vooral wegstrepen en zien wat er overblijft. Identiteitsbehoud is voor ons zeer belangrijk op deze pokkenlange citytrip. Daarom vielen ex-mof Grischa Niermann en meertalige flierefluiter Addy Engels al vrij snel af.'

'Dan had je nog Louis Delahaije, prima vent, maar met zo'n achternaam sla je met name in Estland natuurlijk een heel verkeerd figuur', zei Plugge terwijl hij vluchtig de zaal inkeek om er zeker van te zijn dat niemand een wedervraag zou stellen. 'Frans Maassen is overigens voorlopig uit de roulatie wegens een hardnekkig aanhoudend spraakgebrek. Hij zit nu bij een logopedist en heeft tevens nog altijd last van meurende poten.' Op de vraag wie dan wel mee zullen gaan als ploegleiders, zei Plugge stellig: 'Ja, dat zijn dus Nico Verhoeven en Mathieu Heijboer. Twee duidelijke, Hollandse kerels met kale koppen als dinosaurus-eieren.'

Ploegleider Jan Verhoeven ging verder in op de voorselectie van Team Lotto NL-Jumbo. 'We hebben gekozen voor échte tulpenbinken, zoals Mathieu en ik ze graag noemen. Niet poetsen, maar daden, zeg maar. Robert Gesink is onze absolute kopman, Bram Tankink is mee voor de moffengrappen en Merijn Zeeman moet gewoon een keer zijn scheefgegroeide muil houden met zijn al maar voortkabbelende prietpraat. Dus we hebben besloten hem maar eens op een fiets te zetten, die wijsneus. Zullen we eens zien wat 'ie ervan bakt.' Op vragen over het ontbreken van enkele grote namen zoals Dylan Groenewegen en Primoz Roglic, was Verhoeven kort maar krachtig. 'Die rijden in China, daar kijken ze niet zo nauw', waarna een bulderende lach volgde.

Afbeeldingsresultaat voor merijn zeeman
Merijn Zeeman staat mogelijk voor een verrassende carrière-switch, zij het gedwongen

Voorselectie Team LottoNL-Jumbo:
Pascal Eenkhoorn
Tom Leezer
Bert-Jan Lindeman
Robert Gesink
Bram Tankink
Merijn Zeeman (c)
Daan Olivier
Koen Bouwman
Stef Clement
Jan Maas

e52onp05.png

Gaviria speerpunt bij #TheWolfpack in Tour of Europe

fernando-gaviria-reviva-el-momento-en-el

De Belgische formatie van Quick Step-Floors maakte vandaag zijn selectie voor de gloednieuwe Tour of Europe bekend. Daarin is de Colombiaanse topsprinter Fernando Gaviria de vooruitgeschoven kopman. Hij krijgt een hele hoop aankomsten voorgeschoteld die hem zouden moeten liggen.

Bij de knechten die hem daarbij zullen moeten helpen zijn ook twee Belgen met Yves Lampaert (aka LAMPIE aka JOHN DEERE) en Philippe Gilbert. Ook Maximiliano Richeze en Maximilian Schachmann zullen de rol van knecht vervullen in deze ronde.

john-deere-9RX-promo-image-1200.jpg?itokJohn Deere haha ja dat West-Vlaamse boerse is zo grappig

Verder maken ook ronderenners Bob Jungels en Enric Mas deel uit van de selectie. Zij zullen niet voor een klassement rijden maar alles op dagsuccessen zetten. Last but not least is er nog Julian Alaphilippe die zijn aanvallende Tour van 2018 wil overdoen in deze Tour of Europe. Ah ja en als ploegleider gaan die dikke en zijn drie kinnen mee.

763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfe

De ploegleider in kwestie op de foto met Wout Poels en @Wesley Declerck

lyphre0v1ousi.png

Selecties druppelen binnen

Langzaam maar zeker maken de deelnemende wielerploegen hun selecties bekend. 17 teams hebben hun selectie inmiddels doorgegeven aan de organisatie. Enkel Androni Giocattoli, Katuscha-Alpecin, LottoNL-Jumbo, Roomptot-Nederlandse Loterij en Sky moeten zich nog melden bij het inschrijfbureau in Moskou. 

@Jeis @Mark0174 @tijs02 @Zeus @Siempie @Jimski (nog 1 renner). Ik hoop dat het jullie lukt om voor woensdag je selectie door te geven!

Ze zijn overigens erg leuk jullie nieuwsberichten! :) 

c3uxcr1jp5bim.png

Ondanks eerdere berichten (mogelijk onder druk van de Italiaanse koffieboer Segafredo) gaat Trek met een zover mogelijk sterke selectie naar de Tour of Europe. De eerste man die op het blaadje verscheen was Bauke Mollema, de Nederlander zal nog eens voor het klassement gaan (wat waarschijnlijk neerkomt op net naast de top 10), al zal hij bij tegenvallende prestaties zich op ritten moeten gaan richten. Echt steun voor de Nederlander gaat er niet mee aangezien de twee andere klimmers Pantano en Brambilla een vrije rol krijgen, al moet de Italiaan zich afhangend van de prestaties van Bau misschien toch wel in het gareel zetten. De Colombiaan mag gewoon zijn kunsten vertonen bergop en bergaf, met de bergtrui als logisch gevolg want die zou hem wel mooi staan.

Dat zijn dan drie klimmers wat gezien de andere vijf man die in Europa moeten gaan schitteren, wel ten eerste is er Degenkolb die sprints moet gaan winnen. Dit met hulp van Stuyven en ook Pedersen, waar de Deen ook nog een vrije rol krijgt in bepaalde ritten. De Belg moet zich op het lead-out spellen richten want voor ereplaatsen kopen we niks. De laatste twee man Felline en Skujins mogen het lekker uitzoeken en doen waar ze zin in hebben. Van de Let wordt op reis gesteld als hij zich af en toe nog wat in het teambelang steekt, maar de Italiaan echter mag de hele ronde zijn gang gaan en we zien dan wel waar het schip strandt. Dit op verzoek van Segafredo die graag elke dag een zak koffie geven aan de persoon die de daguitslag van Felline  goed voorspelt.

Het lijkt dus een leuk bijeengeraapt zooitje te worden bij Trek, maar dit spreken de ploegleiders tegen want deze renners zouden al enkele ritten samen verkend hebben. Ach wat maakt het eigenlijk ook uit als er maar gekoerst wordt en gepresteerd want dat mag ook wel eens gezien het geld dat er in gepompt wordt en helemaal gezien volgend jaar Porte voor de ploeg komt rijden en dan wordt het toch maar wachten op de val. 

lyphre0v1ousi.png

Nieuwsbericht.png

Deelnemerslijst bijna compleet

Bijna alle ploegen hebben hun selecties gereed. Het is enkel nog wachten op die van Team Sky. De Britse ploeg is momenteel op trainigskamp en is daardoor niet te bereiken voor de pers.

De laatste dagen zag de organisatie dat ook Lotto-Jumbo, Katusha-Alpecin, Roompot en Androni hun selecties op orde hebben. 

Citaat

Hoop dat @tijs02 voor vrijdag zijn selectie alsnog doorgeeft. Anders probeer ik zo snel mogelijk vervanging te zoeken zodat we snel van start kunnen! :) 

lyphre0v1ousi.png

Voorbeschouwing.png

Welkom bij de eerste voorbeschouwing van de Tour of Europe. Vandaag blikken we vooruit op het algemeen klassement. Dit klassement wordt verreden over tijd en is eigenlijk het meest simpele van allemaal: de renner die de Tour of Europe aflegt in de kortste tijd wint het algemeen klassement.

Doorgaans wordt dit klassement beslist in bergachtige etappes of tijdritten, waardoor dit de twee belangrijkste eigenschappen zijn voor een goede klassementsman.

1r9odwelo7120.png

Route.png

De verwachting is dat het algemeen klassement pas laat in de wedstrijd in zijn plooi zal vallen. De eerste echte kans voor de klassementsmannen ligt in Noorwegen, waarna in Engeland de tijdrijders het verschil mogen maken. Laat in de meerdaagse gaan we dan nog eens naar Frankrijk en Spanje, maar de grootste kans om bergop het verschil te maken ligt in Slovenië. Het zal echter duren tot Berlijn voor we weten wie dit klassement gaat winnen.

Favorieten.png

favorieten-blauwe-trui.png

In_the_picture.png

in_the_picture_blauwe_trui.png

1p6bay03jh.png

Movistar maakt teamselectie bekend.

In een twitterfilmpje heeft Movistar de selecte voor de Ronde van Europa bekend gemaakt. Het filmpje is een versie van het internetfenomeen "De Harlem Shake", waarbij eerst een persoon danst, en bij de drop een groep andere personen mee doet en ludiek danst en zo. 

Na het vorige nieuws was al bekend dat Mikel Landa Meana zou gaan starten in de Vuelta a Europa, dus deze begon te dansen. Bij de drop zag je opeens o.a. Richard Carapaz de Gangnam Style dansen, Jasha Sütterlin wild in het rond dabben, Carlos Burgercur het Ketchup-song dansje doen en Rafael Valls de robot doen. Verder daggerde Daniele Bennati José Joaquin Rojas Gil en deed Marc Soler de jumpstyle.

Ondanks de tenenkrommende beschrijving, staat het niet in de top 10 slechte social media posts van wielerploegen in 2018

1p6bay03jh.png

UPDATE:

Teamdokter Jésus Hoyos maakt bekend dat Daniele Bennati een hamstringblessure heeft opgelopen tijdens het daggeren van Rojas. Invaller Imanol Erviti zal aan de start staan in Moskou

lyphre0v1ousi.png

Voorbeschouwing.png

Ook in de Tour of Europe zal er gestreden worden om de puntentrui, welke deze ronde gekenmerkt zal worden door de kleur groen. Het puntenklassement is erop gemaakt een  prooi te zijn voor de sprinters in het peloton, doordat er in de vlakke etappes meer punten te verdienen zijn.

Het winnen van de puntentrui is echter van meer factoren afhankelijk dan enkel goed kunnen sprinten. Het overleven van de gehele meerdaagse blijkt namelijk voor veel sprinters een struikelblok. De sprinter die goed genoeg kan klimmen om de hele wedstrijd uit te rijden kan zomaar eens een gooi gaan doen naar het groen.

xjpvk7sg.png

Route.png

De hoeveelheid klassieke sprintetappes zijn schaars tijdens de Tour of Europe. In Estland hebben we een spiegelvlakke etappe, maar daarna is het wachten tot Engeland voor een echte sprintersaankomst. Let daarom in het begin van de meerdaagse ook maar eens goed op de klimmers die een heuveltje over kunnen. Het zou namelijk zomaar eens kunnen dat de beslissing gaat vallen in etappes als die van Oslo en Brussel.

Favorieten.png

favorieten-groene-trui.png

In_the_picture.png

in_the_picture_groene_trui.png

Bahrein-Merida geïrriteerd na ontkenning bestaan door Tour of Europe
Irritatie bij de Bahrein-Meridaploeg. In de voorbeschouwing van de organisatie werd Vincenzo Nibali benoemd als lid van de Emirates-ploeg. "Een zware klap voor de sponsor, die op de valreep nog behouden werd." aldus Tristan Hoffman. "Het is te hopen dat degene die het geschreven is niet langer werkzaam is, anders zal de ploeg een schadeclaim indienen. "We doen onze best om het wielrennen te steunen, maar om ons bestaan te ontkennen, terwijl de coureurs daar geen redenen voor geven, is ronduit belachelijk," aldus Mario Partanelli, PR-manager van Merida.

De organisatie van de Tour of Europe heeft nog niet gereageerd. 

De broertjes Bouhanni gaan het wel efkes doen wat betreft die groene trui