Danny

[Blog] Danny's Muziekopinie

44 posts in this topic

Wederom een nieuwe update:

Wijzigingen in nummer 1 posities:

België - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Ariana Grande - Thank U, Next
Denemarken - Wham! - Last Christmas --> Ava Max - Sweet But Phycho
Duitsland - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> MERO - Baller Los
Frankrijk - Lomepal, Roméo Elvis - 1000C --> Lomepal - Trop Beau
Hongarije - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Ariana Grande - Thank U, Next
IJsland - Laddi - Snjókorn Falla --> Lady Gaga, Bradley Cooper - Shallow
Letland - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Ariana Grande - Thank U, Next
Litouwen - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Ariana Grande - Thank U, Next
Oostenrijk - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> MERO - Baller Los
Portugal - XXXTENTACION, Lil Pump, Swae Lee, Maluma - Arms Around You --> Ariana Grande - Thank U, Next
Roemenië - XXXTENTACION - BAD! --> Halsey - Without Me
Slowakije - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Wham! - Last Christmas
Verenigd Koninkrijk -  Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Ariana Grande - Thank U, Next
Zweden - Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Lady Gaga, Bradley Cooper - Shallow
Zwitserland -  Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You --> Ava Max - Sweet But Phycho

Bij maar liefst 15 landen is de nummer 1 positie gewisseld. De kerstliedjes zijn het hardst geraakt, met Mariah Carey die 10 nummer 1 posities verliest. Ariana Grande is de grootste winnaar, met 6 nieuwe  nummer 1 posities

Sfera Ebbasta - Happy Birthday (2018)

Een nieuwe ronde, dit maal gaan we naar Italië, waar Sfera Ebbasta bovenaan staat, met een lied genaamd "Happy Birthday". Normaal gesproken staat er in Italië geen Urban bovenaan, maar nu dus wel, en dat vind ik jammer, want dit is toch echt een heel slecht nummer naar mijn mening. Typisch iets voor de jeugd van tegenwoordig (en ja ik voel me oud nu ik dit typ). Niks voor mij dus, maar goed ik deel het wel met jullie.

Nublu - TMT (2018)

Nog zo'n raar nummer. Dit maal uit Estland, waar Nublu bovenaan staat. Het is een heel donker nummer zonder enige tonatie naar mijn mening. Het taaltje vind ik dan wel weer wat leuker, lijkt een beetje op Fins, maar dan anders. Het is niet veel, maar toch wel leuk.

Halsey - Without Me (2018)

Nu dat Halsey haar eerste nummer 1 positie weet te veroveren sinds vandaag (in Roemenië), mag ik nu hierover praten. Terwijl ik dit schrijf hoor ik het voor de eerste keer en het eerste couplet is niet veel soeps. Maar het refrein daarintegen is iets wat snel in je hoofd kan blijven zitten en dat is er dan wel weer positief aan. Wederom is het niet erg vrolijk, maar het kan ermee door :)

Nieuwe update!

Wisselingen:

België: Ariana Grande - Thank U, Next --> Ava Max - Sweet But Psycho
Costa Rica: Pedro Capó, Farruko - Calma (Remix) --> Paulo Londra - Adan Y Eva
Israël: DJ Snake, Selena Gomez, Ozuna, Cardi B - Taki Taki --> Omer Adam - Rachok Mikulam
Polen: Wham! - Last Christmas --> Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You
Slowakije: Wham! - Last Christmas --> Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You
Thailand: Jennie - Solo --> The Toys - Lālā lxy (100%)

Qua nummer 1 hits heb ik ze bijna allemaal gehad nu. Toch zijn er nog 9 nummer 1's die ik nog niet heb behandeld. Hieronder wederom 3 :)

Anuel AA x Prince Royce x Becky G x Mambo Kingz x Dj Luian - Bubalu

Een nummer dat sinds dat ik Spotify volg constant bovenaan staat in 1 land is Bubalu. Dit nummer staat namelijk bovenaan in de Dominicaanse Republiek. Typisch reggaeton, typisch niets voor mij. Het enige wat er nog goed aan is, is de rap, en ook die valt zeer tegen, zodat het algemeen gewoon vies tegenvalt en totaal niks voor mij is. Misschien is het wel wat voor sommige van jullie, vandaar dat ik hem hier neerzet :)

MC L Da Vinte & MC Gury - Parado no Bailão

We blijven in Latijns-Amerika, of eerder naar het zuiden, waar we beland zijn in Brazilië. Dit land heeft altijd al een muzieksmaak op zich. Ze volgen niet altijd de trends van de westerse wereld en hebben bijna altijd wel een eigen nummer op 1 staan. Zo ook nu, waar we MC L Da Vinte en MC Gury tegenkomen met wederom (reggaeton) rap. Het nummer is naar mijn mening zeer amateuristisch en ik snap niet waarom dit al meer dan een week bovenaan staat. Er zit bijna geen melodie in, en zelfs stukjes waar de stem is vervormd. Dat hoort niet in een nummer 1-hit met meer dan 133 miljoen hits. Gekke Brazilianen toch!

Davina Michelle - Duurt Te Lang

We hebben het beste dit keer voor het laatste bewaard, want dit nummer staat bovenaan in Nederland. Gezonden door Davina Michelle tijdens de Beste Zangers competitie is dit "Duurt Te Lang". In het begin vond ik er niks aan, en wilde ik er niks van weten want heb zeer zeker vooroordelen over die competitie, maar naar mate ik het meer luister begin ik het steeds meer te waarderen en het komt zelfs in mijn kop te zitten. Ik vind het tegenwoordig gewoon een lekker nummertje en laat ook gewoon zien dat je niet altijd vooroordelen moet hebben. Dus geniet van Davina Michelle (vooral onze zuiderburen die dit dus nog niet gehoord hebben)

Op 12/11/2018 om 18:45 zei Danny:

Typisch iets voor de jeugd van tegenwoordig

Al die nummer 1 hits zijn toch typische tienerliedjes....? Als tiener luistert iedereen naar dezelfde populaire top40-zooi. Pas later begint iedereen zijn eigen richting te ontdekken, en door die differentiatie wordt de goede muziek zelden een hit. Tel daarbij op dat de werkende generatie en volk met kids nooit meer zoveel tijd hebben om muziek te luisteren, dus die top charts weerspiegelen eigenlijk altijd wat tieners luisteren.

Het is bijna Kerstmis, en misschien betekent dat voor jullie wel iets. Gezellig samen zijn met de familie, misschien nog een konijn opvreten, weet ik veel. Maar voor mij betekent Kerstmis ook iets anders. Het begin van het Songfestivalseizoen :banana:

Maar Danny? Het sonfestival is toch pas in Mei? Ja dat klopt ook!, maar de nationale finales beginnen alweer, met aan het einde van December de traditionele eerste, dit maal tussen de 20e en 22e December Festivali I Këngës (ofwel Festival van Liedjes) is een muziekfestival uit Albanië dat al 57 keer georganiseerd is. Maar pas sinds 2004 mag de winnaar van het festival naar het Songfestival. Het mooie van dit festival is, dat de artiesten uitsluitend in het Albanees zingen. Meestal wordt er een Engelstalige versie gemaakt en ingekort (want ja, binnen 3 minuten moet het wel weer zijn)

Hieronder de deelnemers

Alar Band - Dashuria Nuk Mjafton

Dit vind ik persoonlijk wel een lekker nummertje. Blij en folk-achtig is het zeker, en zeker het refrein vind ik lekker catchy met die trompetten erbij. Als ze dit insturen dan zullen ze echter niet ver komen naar mijn mening, omdat het toch wel wat pit mist. Desondanks staat dit nummer op mijn persoonlijke plek 3.

Artemisa Mithi & Febi Shkurti - Dua Ta Besoj

Dan krijgen we een nog beter nummer dan de vorige. Hier zit namelijk een goede vrouwenstem in, met een lekker stukje rap. En dat is voor het eerst sinds dat ik FiK volg in de afgelopen twee jaar. Het is niet mijn favoriet deze ronde maar ik zou het wel heel leuk vinden als ze naar Tel Aviv zouden gaan. Dit staat in mijn persoonlijke lijst op plek 2.

'

Aurel Thëllimi - Të Dua Ty

Dan krijgen we een rustiger nummer, maar dat maakt het niet minder mooi. Zeker het refrein kan ik echt kippenvel van krijgen, vooral die uithaal (die op 1:00) vind ik prachtig, maar dat is helaas niet gezongen door Aurel zelf, en dat vind ik dan weer jammer. Het zou wel leuk zijn als dit naar Tel Aviv zou gaan, maar ik verwacht niet dat dit hem wordt. Ik verwacht ook niet dat dit ver zou komen. Dit staat in mijn persoonlijke lijst op plek 7.

Bojken Lako - Jeto Jetën

Dan Bojken Lako, een zanger die ik geloof ik al eerder heb gehoord in FiK. zijn zware stem maakt dit nummer heel donker en eentonig. Het is niet veel naar mijn mening, maar het refrein heeft toch wel wat. Maar dit is voor mij toch echt te saai en als dit naar Tel Aviv gaat dan wordt dit kansloos laatste. In mijn persoonlijke lijst staat dit op plek 20.

Bruno Pollogati - Nuk ka stop

Dan onzen Bruno Pollogati. Het begin van het nummer begint al best lekker, met een goede melodie. De opbouw naar het refrein en het refrein is lekker catchy en goed voor deze competitie met veel ballads. Dit zou het wel leuk doen in Tel Aviv, maar ik verwacht niet dat dit wat wordt. Dit staat in mijn persoonlijke lijst op plek 5.

Dilan Reka - Karma

Dilan is dan aan de beurt. Ook dit nummer is weer wat up-tempo, meer dan de vorige die ik aan jullie voorstelde. Toch mist dit onderscheiding. Ik heb alles nu 1 á 2 keer volledig geluisterd en dit is het beste nummer dat niet echt bij mij was blijven hangen. Voor Tel Aviv zou dit wel leuk zijn en kan goed de finale halen denk ik. In mijn persoonlijke lijst staat dit op plek 8.

Eliza Hoxha - Peng

Dan Eliza Hoxha, met een ballad die ik zo saai vind dat ik er bijna in slaap mee val. Er zijn niet echt uithalen en is zeer eentonig. Toch vind ik niet dat dit het slechtste nummer is, aangezien naarmate het nummer vordert er toch wel wat uitgehaald kan worden. Niet inzenden naar Israël sowieso. Staat op plek 19.

Elona Islamaj - Në Këtë Botë Kalimtare"

Dan Elona Islamaj, met wederom een ballad. Het begin begint wederom best saai, maar het refrein heeft toch wel iets waardoor ik het niet te laag heb gezet in mijn lijst. Voor het songfestival zal dit het misschien wel goed kunnen doen, maar het kan niet op mijn steun rekenen dan. Staat op plek 15.

Eranda Libohova - 100 Pyetje"

Eranda Libohova is dan, aan de foto te zien niet de knapste die meedoet aan dit festival. Haar nummer heeft daarin wel wat. Zeker het refrein onderscheidt zich weer van de rest, beetje Kerstachtig vind ik. Persoonlijk staat dit op plek 14 bij mij.

Gjergj Leka - Një Ditë Tjetër

Gjergj dan, met het nummer dat is het slechtste vindt van de 21 nummers die tot nu toe uitgebracht zijn (van de 22, er is er nog één niet uitgebracht). Waarom? Het stuk vanaf 1:39 heeft helemaal niet met muziek te maken. Gewoon een beetje praten, geen toegevoegde waarde. Dan in combinatie met een heel saai lied maakt het dat dit terecht op plek 21 staat in mijn lijst. 

Jonida Maliqi - Ktheju Tokës

Dan een nummer waarvan ik verwacht dat die het wel goed doet. Een ballad met pit en goede uithalen, zo hebben de Albanese zich al vaak vertegenwoordigd in het Songfestival. Dit zou het ook wel goed doen als het zou winnen, maar het is zeker niet mijn favoriet. Het is wel leuk, maar ik hou persoonlijk niet echt van ballads. Plek 12 voor deze mevrouw.

Kelly - A Më Ndjen

Dan Kelly, die met een nummer komt waarvan het refrein volledig door de autotune is gemaakt, wat ik dan weer jammer vindt, want live gaat dit heel erg tegenvallen. Voor ESF hoop ik niet dat dit hem wordt, want dat zou rampzalig zijn. Plek 17 voor Kelly

Klinti Çollaku - Me Jetë

De volgende die aan de beurt is, vind ik persoonlijk de beste stem hebben, maar het nummer is wat minder. Wederom een ballad en als we daar nog niet genoeg van hebben zeg. Maar goed, met de stem van Klinti is het nog wel te verdragen. Plek 9 voor hem.

Klodiana Vata - Mbrëmje E Pafund

Klodiana Vata dan, die met een nummer komt die ik wel kan waarderen, gewoon vanwege de melodie. Het refrein is ook zeker goed, want het is goed blijven hangen bij mij na 1 luistersessie, en dat is zeker positief voor Klodiana. Ze staat bij mij op plek 6

Kujtim Prodani - Babela

Dan krijgen we een nummer waarvan het refrein bij mij al de hele dag in mijn kop zit, en dat is niet positief te noemen, want het is niet veel soeps. Het is wel leuk, maar de coupletten zijn zo ongelofelijk saai en voegen niks toe. Ik heb Kujtim op plek 16 staan.

Lidia Lufi - Rrëfehem

Lidia dan. En die komt met wederom een nummer met coupletten waar weinig onderscheiding in zit. Het refrein daarentegen is wel goed, maar niks voor mij. zal het niet goed doen op het songfestival en staat op plek 18 in mijn lijst.

Lorela Sejdini - Vetmi

Dan nog een vrouw, met een dijk van een stem naar mijn mening. Het nummer valt daarin in het begin erg tegen en ik had haar na de 1e minuut ergens onderaan staan. Maar toen ik hem volledig had geluisterd is hij toch nog best gestegen, vanwege het stuk vanaf 2 minuten. Dat klinkt echt lekker en geeft het echt een goede boost. Desondanks staat ze op plek 10

Marko Strazimiri & Imbro - Leyla

Dan het tweede duet van het festival. Marko Strazimiri en Imbro leveren wederom een ballet, maar dit nummer vind ik persoonlijk de beste ballad die er is in dit festival. Het enige jammere is, dat Marko's en Imbro's helemaal niet bij elkaar passen als ze samen het refrein zingen, en dat is jammer, want anders zou dit nummer zeker in mijn top 3 staan. Nu staat het op plek 13.

Mirud - Nënë

Wederom een ballad, dit keer van een vent. De uithaal is zeker goed te noemen, maar zo ongelofelijk eentonig. Jammer, want het is een goede ballad. Zal niet ver komen naar mijn mening. Staat op plek 11

Orgesa Zaimi - Hije

Dan komen we eindelijk bij de artiest waar ik het meeste naar uitkeek. Dit was vorig jaar namelijk mijn favoriet, en ook dit jaar heeft ze mijn verwachtingen weer waar gemaakt, want dit is zeker een lekker up-tempo nummertje met wat pit erin. Dit zie je niet vaak in FiK. Of dit het goed gaat doen in Tel Aviv weet ik niet, maar dit is overduidelijk mijn favoriet en ik hoop dat dit wint. Plek 1

Soni Malaj - Më E Fortë

Tot slot Soni Malajme Më E Fortë. Dit is een nummer dat een beetje gehyped wordt. Het heeft pit en is wat meer up-tempo dan bijna alle andere nummers en dat maakt het wel goed. Ik verwacht dat dit nummer het verste komt als ze door zouden gaan naar Tel Aviv. Plek 4 voor haar.

Nou dat waren ze. Ik zou het leuk vinden als sommige van jullie hier eens naar kunnen luisteren en je favoriet uit kan spreken. Vooral naar de mening van @Zeus ben ik wel benieuwd naar, wie hij denkt dat naar het songfestival moet gaan namens Albanië en wie zijn favoriet zou zijn.

Hieronder nog even mijn persoonlijke top 21:

1. Orgesa Zaimi - Hije
2. Artemisa Mithi & Febi Shkurti - Dua ta besoj
3. Alar Band - Dashuria nuk mjafton
4. Soni Malaj - Më e fortë
5. Bruno Pollogati - Nuk ka stop
6. Klodiana Vata - Mbrëmje e pafund
7. Aurel Thëllimi - Të dua ty
8. Dilan Reka - Karma
9. Klinti Çollaku - Me jetë
10. Lorela Sejdini - Vetmi
11. Mirud - Nënë