Sign in to follow this  
LSDS

30/08 | Rit 7 | Onda - Mas de la Costa | 183,2 km

12 posts in this topic

OVERNAME VAN DE MACHT

Nu de Belgen de macht hebben overgenomen in de koers, is het ook tijd om dat te weerspiegelen in de voorbeschouwing. Helaas ben ik eigenlijk niet zo'n kenner, dus veel heb ik niet te zeggen. Ik laat liever de benen spreken. Dylan Teuns zou er goed aan doen om ook die ingesteldheid te hebben.

Nu Dylan gisteren getoond heeft na zes dagen eigenlijk de beste man in koers te zijn, is het misschien wel eens tijd om het over de Belgische selectie (voor het WK uiteraard) te hebben.

"Ik begin, José. Gilbert, Van Avermaet, Wellens, Benoot en Naesen. Dat zijn vijf certitudes. En na wat de schicht van Diest gisteren heeft laten zien, kan je die ook moeilijk thuislaten. Dat is zes. De Gendt, die moet altijd mee. Al-tijd. Laat hem op een eigen baanvak zoals in de 100 meter één-tegen-één tegen 't is eenders wie rijden, en hij wint gegarandeerd. Zeven. Lampaert, Evenepoel, Vanmarcke, Meurisse, Philipsen en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Eigenlijk zouden we zoals indertijd in de Tour met een België A en een België B moeten kunnen rijden. En dan wil ik nog wel eens kijken wie van de B-ploeg géén podium kan rijden. We barsten van de kwaliteit, José."

- "En de Belgische selectie ook, Michel." (gniffelt)

"Terug een wereldmacht. We zijn terug een wereldmacht. Op alle terrein! Van Aert wint godbetert massasprints in de Tour, Evenepoel rijdt in San Sebastian in zijn eentje God en klein Pierke naar huis. Teuns rijdt in het rood. We winnen drie ritten in de Tour. Merlier wint het Belgisch kampioenschap. We winnen overal!"

- "Vergeet niet dat onze mannen in Yorkshire tegen Alaphilippe en van der Poel moeten koersen, Michel. Dat zijn ook geen gewone mannen."

*radiostilte*

De rit

etappe-7-profiel.jpg?02

Profiel van de dag

Spanjaarden zijn malle mensen. Zo ligt de gemeente Onda blijkbaar boven zeeniveau en is de aankomst in Mas de la Costa het verste wat we vandaag van de kust verwijderd zullen zijn. (Tgoh ja, Michel, wij zitten hier natuurlijk een godganse dag op dezelfde plaats in dat commentaarhok.)

De laatste vier kilometer zijn zalig. In de eerste kilometer van de slotklim zit al een strook van 22,5 procent. Dat is nog 8,5 procent meer dan de laatste fles rood van gisteren, Michel, en die leek nog goed mee te vallen.

etappe-7-mas-de-la-costa.jpg

Profiel van de slotklim

Favorieten

Bij de klassementsmannen is het maar zien wie Superman Lopez iets kan maken. Roglic? Valverde? Quintana? Pogacar? Chaves? Majka? We zien wel. Alleszins zal het niemand van EF zijn. De roze mannen hebben geleerd van kopman Vanmarcke en zijn met zijn allen zo gracieus op de grond beland dat we van deze ploeg niet meer veel mogen verwachten in deze Vuelta.

Of Teuns zijn trui kan behouden? Misschien, maar dan zullen de debatten niet al te vroeg geopend mogen worden.