Sign in to follow this  
Matthieu

Tactieken | Tijdrijden (Individueel)

64 posts in this topic

Ik heb het geprobeerd met deze stats:

Lastras/Capecchi - 82TT 82PRL

Castroviejo/Quintana - 82TT 50PRL

Ventoso/Intxausti - 50TT 82PRL

Uitslagen:

Geplaatste Afbeelding

Geplaatste Afbeelding

Geplaatste Afbeelding

Geplaatste Afbeelding

Geplaatste Afbeelding

Geplaatste Afbeelding

Het lijkt er dus op dat alles onder de 5km een pure proloog is, alles boven de 30 een pure tijdrit.

Bij afstanden tussenin tellen beide stats, ik vermoed dat deze bij 17,5km (het midden) allebei voor 50% meetellen.

Gewoon keihard knallen @Thymen Hakkoer. Je energie balkje in de gaten houden. Als je energie te snel afneemt moet je op minder procent gaan rijden. Als het te langzaam gaat, gooi je er wat bij.

Wat ik altijd doe is dit:

- Ik zet het percentage van de renner altijd op 55%-60% bij de start. Zo kan die nooit in het begin te veel energie verspillen. Aan de hand van hoe snel zijn energie daalt zet ik hem op de juiste percentage.

- Ik zorg altijd dat ik tot 4/5 deel van de etappe meer energie over heb dan dat de rit nog duurt. Dus het groene balkje van energie is nog verder gevuld dan het rode balkje van hoe lang de etappe nog duurt. Dan kan ik dat laatste 1/5 deel nog flink versnellen.

- Op een heuveltje versnel ik altijd! Ik gooi er vaak minstens 10% bij op. Dan verliest hij wel een heleboel energie, maar dat is in de afdaling altijd wel weer in te halen. Stel ik rijd met een renner constant op 65% en er nadert een heuvel schakel ik over naar 75%-80%. Hier win je veel tijd mee. In de afdaling zet ik het percentage weer terug op 65%. Dan verlies je wel weer wat terrein, maar in verhouding veel minder dan dat je bergop hebt gewonnen. Bovendien krijg je weer veel energie in de afdaling.

Edited by dvsermelo

Ik zorg altijd dat mijn balkjes op het einde leeg zijn, meer kan je niet doen in een vlakke tijdrit.

In Heuveltijdrit trek ik meestal wat door op de klimmetjes

Ik doe ALTIJD in een klimtijdrit het vlakke tussen de 48% en de 50 %. Daarna lekker doorrammen op 80-85%.

Daarna op 70% en de laatste 500 meter 99%! Met deze tactiek haal ik altijd goede klassementen!

@dcsermelo de situatie die je verteld is duidelijk.

Maar geldt het op deze manier ook voor prologen?

De normale tijdritten heb ik aardig onder de knie.

Heb zeker gewerkt dat er op de heuvels/klim veel tijd te winnen valt.

Waardoor je met relatief slechte tijdrijders zelfs goede klasseringen kan halen.

De meeste prologen zijn gewoon vlak! Steeds hetzelde tempo aanhouden en de laatste 300 meter op 99%!

@dcsermelo de situatie die je verteld is duidelijk.

Maar geldt het op deze manier ook voor prologen?

De normale tijdritten heb ik aardig onder de knie.

Heb zeker gewerkt dat er op de heuvels/klim veel tijd te winnen valt.

Waardoor je met relatief slechte tijdrijders zelfs goede klasseringen kan halen.

Precies. Op de heuvel tijd winnen.

In prologen zitten er vaak geen heuvels en is het gewoon 7 km gaan. Gewoon je balkjes helemaal leeftijden! Een andere tactiek is er niet echt.

Edited by dvsermelo

Ik begin altijd op 70 en daarna op de helft St. Ik hem op 71 bij de laatste 300 meter rij ik op 99. Miss klinkt dit dom maar je verdeelt je energie goed dit is alleen mogelijk bij renners van het niveau van Tony Martin bij mindere niveau rijders moet je beginnen op 65 en de laatste 2 kilometer op 78

Ik was eerst altijd bar slecht in tijdritten en verloor dus ook altijd tijd op mijn concurrenten maar na jullie tips gelezen te hebben toch een heerlijke uitslag in de Giro d'Italia gereden met Kelderman!

http://gyazo.com/8dc2a299bddf89eb532e4beca6b2772b 

Trouwens de nummers 4 en 5 van het algemeen klassement zijn Contador en Rodriguez die respectievelijk 2.30 en 3.25 verloren op Kelderman 

Edited by MrSpeckNeck

Ik vind tijdritten echt kut. Wat is dat blauwe balkje en wat is dat groene nou precies?

Groen je energie, blauw de afstand tot finish. op de finish streep moeten ze beide precies leeg zijn.

@bjorn13579 Ik heb geen PCM 2016, maar het beste in elke PCM tot nu toe is uitproberen. Als het goed is zijn je knechten als eerst aan de beurt, op basis van het algemeen klassement. Wat je moet doen is spelen met de inspanningsmeter zodat de renner met een klein beetje extra energie over finisht. In een heuvelachtige tijdrit versnel je een beetje in de heuvels/bergen en vertraag je een beetje in de afdalingen. Wanneer je op het vlakke 65 rijdt dan kan je omhoog 70 gaan rijden en in de afdaling 60 en kijken hoe de energiebalk zich verhoudt tot de afstandsbalk aan het einde van de race. 

Aan alle andere bedankt voor de tips! Ik heb op PCM 2011 met Samuel Sánchez de tijdrit van GP Al Pais Vasco met overmacht gewonnen :)