Sign in to follow this  
Matthieu

Tactieken | Tijdrijden (Individueel)

64 posts in this topic

Ik heb geprobeerd de tactieken toe te passen in de heuveltijdrit van giro 2017 met Dumoulin maar was nog niet helemaal succesvol. Een tijdrit van 39.2 km over glooiend parcours (zie screen hieronder). Wat ik deed: in de vlakke stukken 59 en in de stukken bergop 69. Zo waren mijn balkjes mooi leeg op het einde. Maar toch werd ik maar 5e in de tijdrit met veel slechtere tijdrijders die het beter deden: Nibali, Chaves, Uran en Amador.

Enige tips om dit in de toekomst te verbeteren? 

Misschien wel even vermelden dat Dumoulin in de loop van de eerste week een verkoudheid heeft opgelopen. Zijn conditie was tegen de tijdrit wel wat gedaald, maar zijn dagvorm was 0 en er was dus geen invloed op zijn stats. 

Een ijzersterke tijdrijder als Dumoulin kan vooral winst pakken op de vlakkere delen t.o.v. de niet-tijdrijders. 59 is wat dat betreft een vrij lage effort. Je zou op het vlakke wat hoger kunnen zitten en dan iets lager op de heuvels. Overigens is het normaal ook wel beter om wat 'goed te maken' op de heuvels, maar dat geldt vooral voor de iets mindere tijdrijders (en betere klimmers).

Dat klinkt ergens wel logisch. Versnellen op de heuvels is vooral een tactiek die goed werkt met de klimmers die niet zo goed tijdrijden? 

De afsluitende vlakke tijdrit ging een pak vlotter, daar kon ik met tamelijk grote voorsprong winnen.

Over het algemeen heb ik altijd de beste ervaring met een zo vlak mogelijk inspanningsniveau. Dus in dit geval zou dat zo'n 64 zijn. Als het op het eind omhoog gaat, dan kun je beter zorgen dat je wat over hebt, zodat je iets meer inspanning gebruikt op de slotklim. De AI zit dan vaak stuk, en dan kun je nog behoorlijk veel tijd winnen.