Tommoc

Het grote ik-geil-op-Paradox-Interactive-topic-mét-streepjes

617 posts in this topic

Duitsland vormen, is dat niet zo goed als onmogelijk met al die HRE staatjes die je moet hebben en dan 50 jaar noncore + 0.25 infamy per jaar per gebied? Heb met Brandenburg wel eens totale world domination gehad, maar dan gewoon Pruisen gevormd en de Duitse gebieden tot vassals omgedoopt. Of helpen royal marriages, personal unions en integrations echt zo goed dat het wel mogelijk wordt om iets als Duitsland te vormen :D (maar die heb je zo weinig in de hand, je hebt er toch enig geluk voor nodig terwijl gewoon oorlog voeren veel berekender kan)

Ik ben er meteen mee begonnen: agressieve oorlogen en vooral landen zonder sterke alliances aanpakken. Nu ik er over nadenk, heb duitsland in 1575+- gevormd eigenlijk, dus toch wel bijna 300 jaar zitten knoeien. Thuringen was het laatste. Daarna is het wel kinderspel: alle gebieden zijn cores van Germany, ik was veel groter dan de andere landen (uitgezonderd Oostenrijk) en gewoon onder de voet lopen en annexeren. Ook wel een pak landen diplo-annexed (na oorlog waarin ze door alliance betrokken zijn, verslaan en vassalizen. Dan met Imperial Grace naar 200 relations werken en diploannexen. Werkt perfect, weinig infamy ook. Wel steeds de ideas & council gekozen die dit alles makkelijk maken: legerversterkende + anti-infamy.

Ohja, en superveel inzetten op merchants & technology. Zwaar superieur aan rechtstreeks inzetten op een groot leger. Heb menig land zwaar doen afzien door met een leger van 2x20.000 man gewoon een grensgebied defensief vast te houden, individuele legers (5000 man ofzo) af te slachten en hen door attrition & sieges te laten verzwakken, en dan snel toeslaan met 40.000 man en grote opkuis te houden in mijn gebied, zo de vijand uit te putten en dan rap hun capital & grensgebieden te bezetten. Heb zo het grotere Frankrijk, Zwitserland (hadden 15 provinces na ik Frankrijk verpletterd had), Oostenrijk en Muscowy hard aangepakt. Ook altijd letten op de andere oorlogen: als 2 grote naties tegen elkaar ten strijde trekken, en gij wilt gebied van één van die landen, gewoon rap oorlog verklaren. Stability hit valt op te halen en de winst is leuk.

1575 is nog maar 200 jaar eh. Mja, kom altijd in de problemen met infamy door HRE te annexen. Liever gewoon een leger vassals die al het vuile werk voor jou doen en dan kan je met een leger van 5 man gewoon de boel een beetje coördineren. Algiers is trouwens ook eens een leuke om mee te spelen. Heb je een kleine techvoorsprong mee in het begin + tribal conquests op alles in Afrika dat aan jou grenst. Opschuiven naar Midden-Oosten en zo via Turkije je voet beginnen zetten in Oost-Europa. Afrika koloniseren levert je ook meteen veel meer op aangezien het je 'home continent' is. Dan nog westernizen en je bent klaar om Castille, France en England te ambeteren.

Byzantium jong, dat is het enige keizerrijk dat leuk is om mee te spelen. HRE steekt me nogal snel tegen, per stadje moet je een verschillend iemand gaan aanvallen..heb liever dan één battle op leven of dood dan telkens met 15.000 man eventjes Hamburg te gaan innemen.

Maar moet dringend dit spel nog eens bovenhalen. Alvorens de nieuwe uitkomt althans.

Mja Byzantium zit early game opgescheept met de Ottomans waar niets aan te doen valt en ook Venetië is vaak een onoverkomelijke hinderpaal.

Mja Byzantium zit early game opgescheept met de Ottomans waar niets aan te doen valt en ook Venetië is vaak een onoverkomelijke hinderpaal.

Is toch net leuk? Wil je een dominantiegame speel dan met Castilië of Frankrijk. Zo die middenmoters zijn echt simpel. Ze beginnen vaak strategisch sterk, hebben het voordeel dat ze een sterke alliantiebroer kunnen nemen en je hebt dus quasi alles in eigen hand. Maakt het simpel. Heb dan liever die landen die ofwel door hun beginpositie haast gepredestineerd zijn om groot te worden of net die landen waarvan je het niet verwacht. Ook Engeland vond ik daarom altijd leuk. Je verwacht niet dat die gaan winnen van Frankrijk. Bourgondië ook zo eentje.

Maar al die landen uit het HRE hebben het vrij eenvoudig omdat hun grootste vijand vaak kleiner is dan hun. Oostenrijk heb ik haat liefde mee. Vind ik enorm sterke beginpositie hebben alleen zit je wederom met die te eenvoudige brokjes in het begin. Tegen dat Frankrijk/Bohemen/Ottomaanse rijk eindelijk er echt aan begint ben je al te sterk.

Ja maar als ik Byzantium speel heb ik het gevoel dat ik te lang moet wachten op mijn kansen. Heb met Saxony (one province nation) eens de wereld gedomineerd, maar daar kon ik meteen aan het grote werk beginnen door in 1399 al meteen 5 landjes rond mij ally te maken. Dan Polen of Castillië en dergelijke meer die je niet kunnen raken aanvallen en je allies zullen afhaken waardoor je casus belli krijgt en zo de bal aan het rollen kan brengen. Bij Byzantium zijn dat soort 'truucjes' om snel van start te gaan moeilijk te vinden. Ik heb het moeilijk om tien jaar te wachten op een eerste kleine oorlog.

Ik vind net die trucjes saai! In het begin heb ik altijd geduld, op het einde kriebelt het sneller en net op het einde vind ik dat je bij een groot land snel uitgespeeld bent...Bij een klein land blijft het iets langer boeiend. Al is het maar omdat je dan het idee hebt dat je kan verliezen.

Mijn beste game ooit was dan ook eens eentje waarbij ik met Castilië rustig bezig was(zuid amerika langs de kusten kolonies, in Italië heel wat kolonies, stukjes Aragon reeds, ally met france en Portugal) en ik oorlog zocht met Engeland(geen idee wrm denk omdat ze mijn stukjes vlaanderen wouden) en nog geen week erna zowel Frankrijk als Portugal mij ook aanvielen. Frankrijk wou ook Vlaanderen, Portugal nam mijn kolonies zwaar aan en dan profiteerde ook nog eens een Italiaanse staat(ik dacht Milan kan fout zijn)...Dat is wanneer het spel op zijn leukst is!

Wat ook altijd leuk is, is verdediger van het protestantse geloof worden. Eens gedaan met Denemarken nadat ik veel te groot was geworden om nog plezier te halen uit het continue terugdringen van novgorod. Valt ineens half Europa je aan en moet je echt tactisch gaan denken :D Zeker als je dan nog eens al die kleine kutstaatjes met het protestantse geloof ook daadwerkelijk gaat beschermen :lol:

-20% technology investment...da doe ik nie ze. Ben reformed en heb door oorlogjes ongeveer haf europa bekeerd.

Ohja, heb ook Mecca en een groot stuk van het arabisch schiereiland veroverd. Omdat het kan. Binnenkort eens Rome proberen.

-20% technology investment...da doe ik nie ze. Ben reformed en heb door oorlogjes ongeveer haf europa bekeerd.

Ohja, heb ook Mecca en een groot stuk van het arabisch schiereiland veroverd. Omdat het kan. Binnenkort eens Rome proberen.

Ja op het einde zit je wel zwaar in de shit omdat je legers kak zijn geworden ten opzichte van de andere grote landen :P

ik zit nu 5 techlevels voor op iedereen :lachen: geld vragen bij vredesverdragen is baas, want geen infamy :teacher:

Bij mij heeft nooit iemand echt veel om te geven :( Zelfs de grote landen zijn vaak compleet platzak en hen ontneem ik liever wat cores + liberations.

heb jarenlang 1000+ afgehaald telkens ik tegen Aachen stond, die hadden een Center of Trade en te veel geld :lachen:

Bij mij heeft nooit iemand echt veel om te geven :( Zelfs de grote landen zijn vaak compleet platzak en hen ontneem ik liever wat cores + liberations.

Oorlogen zo kort mogelijk houden. Bij uitputtingsoorlogen zijn ze vaak al platzak ja.

Geplaatste Afbeelding

Bam! 1821!

Cliffs: Ik heb gans Midden-Europa en de lage landen (excl Friesland want die zijn 400j lang pacifist geweest), alles van de baltische kust + finland, beetje Rusland. Rome, Judea & Mecca uiteraard, omdat het kan. Qua kolonies een hele streep van Canada & noord-USA tot aan de westkust + Alaska, de poep van Zuid-Amerika en een stukje Brazilië, links en rechts eilandjes (St-Helena, Hawaii, Bourbon, Antigua), een stukje west-afrika, een stuk Java.

Qua grote landen lijkt Groot-Brittanië dominant geworden te zijn, heb er nooit oorlog mee gehad ook. Frankrijk is gedecimeerd in 2 opeenvolgende oorlogen (met veel gereleaste landjes), Castilië is al zijn kolonies kwijtgeraakt aan USA(lichtblauw), Mexico (roze in midden van de Verenigde Staten), Louisiana (donkerrood tussen twee voorgaande). Portugal heeft enkel in Noord-Afrika een machtsbasis. Oostenrijk is helemaal naar Zuid-Amerika gepest. De andere 'nieuwe' ex-kolonies zijn La Plata (Argentinië) en Peru (de donkergrijzevlek op de noordkust van Zuid-Amerika). Venezuela, Brazilië en Haïti zijn beperkt tot enkele eilandjes. Napels heeft een leuk koloniaal gebied te pakken gekregen (midden-amerika & west-afrika).

In Europa is Bohemen sterk komen opzetten in de laatste jaren (had hen zelf tot 3 provinies gereduceerd ooit) ten koste van Hongarije. De Ottomans heb ik zelf teruggeslagen en dan Bosnië gefeed tot het een groot land is geworden dat het alleen tegen hen kan opnemen. Muskowy had bijna heel Rusland maar een slecht getimede oorlog tegen mij + een opstandengolf heeft hen oostenlijk verdreven. Persia is wss het grootste land na mij maar heb ik nooit opgemerkt. Gestaag gegroeid dus. Korea, Wu en Manchu hebben China ingepalmd en hebben ook gebieden in India & de Hoorn van Afrika.

en zo ziet dit er uit na het herstarten vanop een eerdere save, alle duitse staatjes te releasen en met de imperial authority alle reforms erdoor gejaagd en het HRE gevormd te hebben. Omdat het kan.

Geplaatste Afbeelding