Tommoc

Het grote ik-geil-op-Paradox-Interactive-topic-mét-streepjes

617 posts in this topic

is wel fantastisch als je cheap probeert uit te breiden. Heb zo zeker 4 landjes geannexeerd toen ik nog duitsland was.

ksnap da colonizeren ni zo. heb geprobeerd met brabant indertijd en die konden ni op die water gaan. enfin, die konden den oversteek ni maken.

ksnap da colonizeren ni zo. heb geprobeerd met brabant indertijd en die konden ni op die water gaan. enfin, die konden den oversteek ni maken.

Omdat je het juiste idee nog niet had/nog niet goed genoege technologie had.

nooit converten tenzij je echt ballen van staal hebt :lachen:

Ik had ook de Paus beledigd. Gezegd dat ie een dikke penis was. Kon half Europa niet waarderen. Toen geprobeerd de oversteek te maken met een leger op een paar boten, maar vlak voor de Bahama's ben ik toen vergaan :L

En toen annexeerde Bourgondië ineens Holland en werden mijn veroverde Duitse staten (Munster, Oldenburg, Keulen en shit) weer staten binnen het Derde Rijk.

Omdat je het juiste idee nog niet had/nog niet goed genoege technologie had.

Heeft ook met je colonization range te maken toch?

De range heeft er eigenlijk niet veel mee te maken of je schepen de oversteek kunnen maken. Eens ze overgestoken zijn, kun je ze wel nergens doen landen omdat je het land zelf niet kan koloniseren. Ik denk dat het probleem er in schuilt dat de schepen allemaal vergaan op zee. Dit kan je verhelpen door de tocht beter te plannen. Eerst een landje in West-Afrika koloniseren en dan van daaruit de kortste weg naar Zuid-Amerika nemen is een goede optie om de oversteek korter te maken. Of de Azoren innemen als je er op tijd bij bent, of Groenland als je een waardeloze provincie kan verdragen. En ook in stukjes de onbekende zeedeeltjes bevaren. Wanneer het nog wit en unexplored is, doet je schip er namelijk veel langer over om van het ene deel naar het andere te gaan dan wanneer het blue en explored is. Een stukje exploren en terug naar je rustplaats (West-Afrika, Azoren, Groenland) keren, om dan het volgende stukje te doen etc. Gewoon goed kijken naar het percentage van attrition en ze tijdig laten terugkeren, niet in één keer alles naar de overkant of je bent al je schepen kwijt inderdaad.

Yup. Basically: 1 unexplored stukje zee, terug naar eigen kust en tot 100% laten repairen. Als de Azoren oid al gecoloniseerd zijn, probeer military acces te vragen. Dan kan je daar je schepen repairen. Scheelt toch weer een paar dagen iedere tocht. De kortste weg is zeker en vast via Ijsland naar Groenland en dan Quebec zoeken. 

Heb gekozen voor Novogord. Mijn spel is na 25 jaar plots ontgrendeld door een goede oorlog tussen Muskowy en Golden Horde, wat me toestond om een hele hoop provincies van beiden te pikken. En het heeft een leuk langetermijndoel (2 zelfs): Russia vormen (meer dan goed op weg, heb echt al alle orthodoxe staten ingepikt ondertussen) en The Pentarchy vormen: in bezit raken van Rome, Thrace, Allepo, Judea & Alexandria en deze converten naar Orthodox. En er is de uitdaging van te concurreren met landen die technologisch ver voorliggen en dan te westernizen.

Ik wist helemaal niet dat er zoiets als 'the pentachry' bestond :o Is dat eentje voor alle orthodoxe staten? Want dat is wel echt een hele leuke eigenlijk.

is geen echte missie, maar een "triggered modifier". Staat in de kolom met het Ledger een hele lijst. Geeft inspiratie om bezig te blijven :)

Yup. Basically: 1 unexplored stukje zee, terug naar eigen kust en tot 100% laten repairen. Als de Azoren oid al gecoloniseerd zijn, probeer military acces te vragen. Dan kan je daar je schepen repairen. Scheelt toch weer een paar dagen iedere tocht. De kortste weg is zeker en vast via Ijsland naar Groenland en dan Quebec zoeken. 

Kan je niet beter voor Sint-Helena gaan dan? Of Madeira/Canarische Eilanden? Eigenlijk zijn dat wel enigszins goede safe havens voor de tocht richting Amerika.

kan ik ergens een overzicht krijgen vanwa er allemaal aan de gang is in mijn wereld?

heb met bohemia al silecie, bosnie en da klein stukske deronder ingepalmt maar de ottomanen en de gouden horde drijven me in angst.

kan ik ergens een overzicht krijgen vanwa er allemaal aan de gang is in mijn wereld?

heb met bohemia al silecie, bosnie en da klein stukske deronder ingepalmt maar de ottomanen en de gouden horde drijven me in angst.

Ledger.

ledger geeft meeste informatie ja. Voor de rest is het de kaart & de meldingen rechtsonder in de gaten houden voor belangrijke zaken

Even topicbumpen:

Geplaatste Afbeelding

Kijk mij eens bazen met Frankrijk. Algerije geannexeerd, Marokko geannexeerd, Lombardije geannexeerd, Aragon gedecimeerd, Oostenrijk gedecimeerd, Hongarije gedecimeerd, Kastillië onder de duim aan het houden, wat Duitse prutstaatjes in het noorden gevazaliseerd, Bretagne gevazaliseerd, Bourgondië gedecimeerd en gevazaliseerd... Binnenkort maar eens de grote oversteek maken (mijn tech tree is wel nog wat laag :() en dan de rest van Zuid-Amerika en de Zuidkaap nailen ofzo. Ben pas in 1503 ofzo.

Badboy?

Inmiddels Noord-Brazilië aan het nailen en het gebied ten westen van de Rode zee. Beetje slavenhandelen enzo.

Oja, en ik heb Savoye gekilled. Nu Genua nog en ik baas heel die regio daar.

En Aragon doet vervelend, dus even Barcelona en Valencia innemen. Stelletje nichten.