• 0
Sign in to follow this  
Tjebco

FAQ | Spelmatige vragen

Question

xfa.png

1. Ik speel voor het eerst PCM, kan iemand mij de icoontjes in de wedstrijd uitleggen?

Ik zal de icoontjes van links naar rechts, van boven naar beneden uitleggen.

1) De demarrage knop. Hiermee demarreer je uit het peloton. Bergop heeft dit weinig zin, omdat je veel krachten ermee verspilt. Hoe hoger het balkje (nu 50) des de sneller de demarrage.

2) De ‘volg de demarrerende renner’, dit zul je nooit gebruiken.

3) De sprint knop. Deze kun je gebruiken in sprintetappes op 3 kilometer van de streep, in heuveletappes 1,5 kilometer van de streep en in bergetappes op 1 kilometer van de streep. Ook kun je deze gebruiken bij tussensprints, op 1,5 kilometer. Bij de bergsprints kun je hem op 100 meter van de top gebruiken, maar dan ben je vaak al te laat en dan zul je dus wel je demarrage knop moeten gebruiken.

4) De volg knop, deze gebruik je in de sprint voor bijvoorbeeld het wiel van Cavendish te volgen. Let op dit gaat alleen wanneer er niemand in zijn wiel zit, anders sluit je achteraan aan. Of je kunt zo je eigen treintje op zetten. Dit zal later worden uitgelegd. Deze knop kun je gebruiken in de sprint etappes op achttien kilometer van het einde. Bij tussensprints op 6 kilometer van de streep. In heuveletappes is het zes kilometer van de streep en bergetappes 3 kilometer van de streep.

5) Bescherm knop, deze moet je anders gebruiken. Rechts daarvan zie je een grotere bescherm teken. Wanneer jij die indrukt zul je zien dat de balkjes bij je renners weg gaan en dat je bij elke renner een andere renner kan selecteren. Hiermee selecteer je wie deze renner moet beschermen. Als je de juiste renner hebt, moet je op het vinkje drukken. Wanneer je die uitzet zal hij stoppen met beschermen. Ook zal hij stoppen met beschermen als hij een andere functie moet uitvoeren, op het water halen na.

6) Positie behouden. Hiermee behoud je ongeveer je positie in het peloton.

7) Eigen tempo rijden. Hiermee ga je eigen tempo rijden, hierbij is het balkje met ‘50’ belangrijk. Dit bepaald hoe hard hij eigen tempo rijdt.

8) Op kop rijden met aflossen. Je renner gaat op kop rijden als hij het tempo aan kan. Wanneer er andere renners dit ook uitvoeren, zullen ze elkaar aflossen.

9) Op kop rijden zonder aflossen. Je renner gaat op kop rijden zonder af te lossen, wanneer hij het tempo kan bepalen.

10) Water halen. Je renner haalt voor iedereen in die groep water.

2. Waar staan de groene, gele en rode balkjes voor?

De groene balk is het energie wat de renner heeft. Dit zal naar mate de wedstrijd lager worden en in een ronde zul je ook langzamerhand met minder starten. Dit heeft invloed op hoe ver je renner kan geraken in die wedstrijd. De gele balk is de kracht op langere termijn, wanneer deze leeg is zal hij niet meer kunnen demarreren en als een strijkplan sprinten. De rode balk is de kracht op korte termijn. Hiervoor geldt hetzelfde als bij de gele balk.

3. Wat houden de UIT/WEE/REC stats in?

Uithouding: Het aantal kilometers wat een renner aan kan (de groene balk)

Weerstand: Het volgen in sprintvoorbereiding, goede tijdritkunsten, volgen bergop. (Gele balk)

Recuperatie: Het herstellen van de vorige dag. Dit is alleen van belang in langere rittenkoersen. (Hoe de groene balk herstelt van de vorige dag)

4. Waar is de energie gel voor?

De energie gel zorgt ervoor dat de rode en gele balk minder snel leegloopt wanneer je een grote inspanning doet. Het beste is dus om deze gel te gebruiken in de laatste kilometers van een etappe te gebruiken.

5. Hoeveel koersdagen kunnen je renners aan?

Hier zit een verschil tussen een renner die nog jong & niet uitgeleerd is en een oude renner. Wanneer je renner boven de 27-28 jaar is zal hij niet heel veel meer groeien. De renners waarvan je wil dat die gaan groeien in het seizoen moet je niet meer dan 50 koersdagen geven. De oudere renners zullen de 70-80 aan kunnen zonder oververmoeid te geraken. Het beste is om je kopman niet meer dan 70-80 te geven, hem wil je namelijk onvermoeid en in topvorm aan de start hebben staan. Terwijl je een knecht wel meer kan laten rijden, meer dan 100 koersdagen is niet aan te raden. De balkjes van je renner zullen dan sneller leeg lopen tijdens de race.

6. Hoe bepaal ik welke renner aan welke wedstrijd mee doet?

Het is handig om een seizoensplanning te maken voor je renners. Op PCM12 zit dit in het spel, bij de eerdere versies zul jij deze zelf moeten maken. Je kunt hier voor kiezen om alleen de grote wedstrijden mee te nemen of alles. Zoals bij punt vier aangegeven moet je de renners niet te veel laten rijden. Een grote invloed op de indeling zijn je doelstellingen. Wanneer jij Saxo Bank bent en je moet de Tour de France winnen, dan zul je hoogstwaarschijnlijk dat willen doen met Contador, dus daar pas je zijn seizoen op af. Wanneer je de Giro moet winnen, pas je zijn seizoen daar op af. Rijd nooit meer dan noodzakelijk!

7. Hoe bepaal je de trainingsschema van de renners?

Als eerste moet je bepalen waar jij je renners wil laten starten en in welke vorm. Doet je renner mee als opvulling, te knechten of om te winnen?

Elke renner moet je maximaal twee keer laten pieken op het hoogste vormpeil. Hierbij zal zijn vorm tussen de 95 en 99 liggen in die periode, wanneer de vermoeidheid niet te groot is. Ook is het belangrijk dat je niet teveel wedstrijden rijdt, want dan zal je renner te vroeg in vorm komen.

Een jonge renner moet je niet vaker dan één keer laten pieken.

Wanneer een renner heeft gepiekt, moet je hem een rust periode gunnen om zo te herstellen. Dit betekent kort om dat je het beste niet kan pieken in de kasseienklassiekers en Giro d’Italia. Of één van de combinaties van Giro d’Italia en Tour de France of Tour de France en Vuelta a Espana. Hiervoor zijn de tussenperiodes voor de renner om weer te racen te kort om te herstellen. Vaste combinaties zijn dus wel Giro – Vuelta, Klassiekers – Tour of Vuelta.

Je kunt wel zeggen dat je iemand als voorbereiding op de Giro d’Italia de heuvel klassiekers laat rijden. Hij zal hier dan niet in topvorm zijn, maar wel op 85-90%. Hierna zul je hem niet nogmaals de Tour of Romandië moeten laten rijden, want dan zal hij hoogstwaarschijnlijk vermoeid aan de start van de Giro d’Italia komen. Persoonlijk laat ik renners maximaal tien wedstrijddagen als opbouw naar de grote rondes rijden.

8. Hoe zet ik een sprinttreintje op?

Als eerste moet je er voor zorgen dat je twee hardrijders hebt, één aantrekker en één sprinter.

Je hardrijders moeten een redelijk hoge RIJD stat hebben. Zij moeten immers het tempo hoog houden. Je sprinter en aantrekker hebben ook een redelijk hoge RIJD stat hebben, omdat zij het hoge tempo van je hardrijders moeten kunnen volgen. Op 18 kilometer van de streep laat de sprinter de aantrekker volgen met de ->S, dit doe je door eerst je sprinter te selecteren en dan met je rechtermuisknop op je aantrekker te klikken, je zult hetzelfde menuutje zien als linksonder. Je aantrekker laat je een hardrijder volgen en dan de hardrijder de andere hardrijder. Je eerste hardrijder laat je iemand die op kop van het peloton rijdt volgen, wanneer je rond kilometer 8-10 zit kun je op kop komen. Het is slim om de energie gel te gebruiken als de hardrijders op kop moeten komen. Ze zullen zo’n 2-3 kilometer op kop moeten sleuren. Wanneer jij zekerheid wil kun je ook een langere trein nemen. Je aantrekker laat je sprinten tussen de 3 en 2 kilometer. Je sprinter moet je pas laten gaan op minder dan 1-1,5 kilometer.

9. Wat is een stagiair?

Wanneer je een renner uit het beloftecircuit aan wil trekken zul je zien dat er een functie bij zit als ‘stagiair’. Dit geeft de mogelijkheid om deze renner al te laten rijden in je team vanaf 1 augustus. Het is niet zo dat je na het seizoen kan bepalen of hij mag aansluiten bij je team of dat hij weer weg moet. Hij heeft namelijk een contract bij je getekend met daarbij dat hij in augustus begint in plaats van dat hij eind oktober bij je team komt.

10. Wat zijn de toevoegingen van de stafleden?

a. Trainers: Zij zullen er voor zorgen dat je renners sneller zullen stijgen qua stats. Let wel op dat hoe hoger de cijfer wat de trainer heeft des te beter hij training kan geven. Wanneer hij dus een 8 op sprinten heeft en een 4 op klimmen, dan zal hij beter zijn in het trainen van sprinters. Ook moet je op letten dat er bij meer dan acht renners, die de trainer moet trainen, dat hij minder effectief zal kunnen trainen.

b. Scouts: Zij zullen voor je kunnen scouten in de door jou gekozen gebied. Hier geldt dat hoe hoger de cijfer op een onderdeel hoe hoger de betrouwbaarheid is van de scout op dat onderdeel. Wanneer hij dus een 6 heeft op Klassiekers en een 3 op Klimmen, dan zullen zijn scoutingreport van de klassieke renners betrouwbaarder zijn dan die van de klimmers.

c. Teamarts: Zij zullen er voor zorgen dat wanneer je renner een blessure heeft gelopen, dat hij sneller herstelt. Let op, je moet de teamarts wel toewijzen en je teamarts kan vaak maar één renner in behandeling hebben. Hoe hoger de reputatie des te sneller de renner herstelt.

11. Met welke training gaan welke stats omhoog?

traning.png

12. Hoeveel sterren is de potentie omgezet in stats?

* = 1-2

** = 3-4

*** = 5-7

**** = 8-10

***** = 11-15

****** = 16+

13. Ik wil graag juichen als ik een overwinning behaal. Hoe doe ik dit?

Dit kun je in de laatste 500 meter doen van een etappe. Je laat je renner juichen door hem te selecteren en dan op één van de toetsen b,n,v,c,x te drukken.

14. Als ik na de installatie een profiel wil aanmaken geeft hij "adres bewerken" aan. Wat moet ik hier invullen?

Je moet hier je e-mailadres invullen.

15. Als ik het spel wil spelen kloppen een hoop namen niet.

Dit klopt. Van sommige teams en renners heeft de maker niet de juiste licenties, waardoor ze neppe namen moeten gebruiken. Om dit op te lossen is het aan te raden om een database te downloaden. Kijk hiervoor eens in ons databaseboard.

16. Hoe maak ik screenshots?

Door ingame op CTRL + T te drukken. Als je hiervoor CTRL + U doet, dan verdwijnen de balken, ringen om de renners en de namen, druk na het maken van de screenshot weer op CTRL + U en ze komen weer terug. De screenshot vind je vervolgens terug in C:UsersKoenDocumentsPro Cycling Manager 2012UsersaccountScreenshots.

17. Waar vind ik de geëxporteerde resultaten terug?

In C:UsersKoenDocumentsPro Cycling Manager 2012UsersaccountExportExported_results.

18. Wanneer moet ik drinken halen voor mijn renners?

Het beste doe je dit eens in de 50 kilometer. Let wel op dat het bergop soms veel energie kost om je team te bevoorraden, dus probeer dit voor een lange berg al te doen.

19. Hoe kan ik tijdens het rijden informatie opvragen over de klassementen en het profiel van de rit?

Dit doe je door tijdens het spelen op de spatiebalk te drukken. Druk als je klaar bent weer op de spatiebalk om hem te laten verdwijnen.

20. Zijn er sneltoetsen voor tijdens het spelen?

Jazeker. Druk tijdens het spelen eens op de spatiebalk en ga naar het laatste tabje, hier staan alle sneltoetsen.

21. Waar kan ik een gedownloade startlijst plaatsen?

In C:UsersKoenDocumentsPro Cycling Manager 2012UsersaccountImport.

Edited by Stijn

2 answers to this question

• 0

xfa.png

Beantwoorde vragen

1. Wanneer kan ik renners contracteren?

Dit kan je vanaf Juli (maand van Tour de France) tot en met 31 December.

2. Hoe laat ik renners beschermen?

Dit kan op twee manieren gebeuren. Of je klikt met de rechtermuisknop op de gewilde renner en kiest het beschermicoontje. Als dat zwart ziet kan je altijd in de kolom met rennersnamen de desbetreffende renner selecteren en daar met de rechtermuisknop op klikken en dan het beschermicoontje gebruiken.

3. Hoe zit het met het wedstrijdgeld en andere sponsorinkomsten?

We hebben het financiële systeem grondig aangepast waardoor lange carrières veel interessanter zijn. Het heeft te maken met de invloed van de sponsors in combinatie met de doelstellingen. In de vorige spelversie kwam het vaak voor dat je ofwel bankroet ging ofwel zodanig veel geld had dat je het zelfs niet kon uitgeven. Om dit aan te pakken, is het financiële systeem vereenvoudigd. De sponsors betalen vanaf nu de lonen van het personeel, wat vooral voor kleinere ploegen een groot verschil maakt. Ook de renners worden op dezelfde manier betaald waardoor de enige kosten worden gemaakt in het aanschaffen van materiaal, nieuw personeel of trainingskampen. Dit heeft als gevolg dat je geen wedstrijdpremies meer kan verdienen, maar het zal wel mogelijk zijn om meer sponsorinkomsten te bekomen door met je sponsors te onderhandelen over de doelstellingen, tijdens de start van het seizoen. De sponsor wil graag dat je in vijftien wedstrijden een doelstelling behaalt, maar deze kan je aanpassen en naargelang de moeilijkheid van deze doelstelling kan je meer verdienen. Je budget zal dus vanaf nu elk seizoen veranderen naargelang het vertrouwen dat de sponsor in je heeft, ook wat betreft het contracteren van nieuwe renners. Maar er is wel nog steeds een limiet van €600.000 per maand om het evenwicht bij topploegen min of meer te behouden.

4. Cyanide heeft vermeldt dat er nieuwe overwinningsdansen zijn. Welke zijn dat en hoe voer je ze uit?

Wel, om exact te zijn heeft Cyanide er 2 nieuwe overwinningsdansen ingestoken. Het gaat hier om de forest gump en the Hulk. Die eerste laat je zien door op de ; knop te drukken bij een tussen- of een eindsprint. Die tweede is dan weer :.

5. Ik heb inmiddels ook al wat talenten voor volgend seizoen aangetrokken, maar dat vinkje niet 'aangezet'. Kan ik het nog veranderen in de Fast Editor zodat ze wel als stagiair meedraaien dit jaar?

Naar DYN_contract gaan en dan de renner opzoeken (die renner kan je in DYN_young_cyclist vinden of DYN_cyclist en dan kijken welk contractnummer hij heeft) en dan bij gene_b_stagiair een 1 invullen.

Edited by Stijn

• 0

xfa.png

Beantwoorde vragen

1. Wat zijn waaiers en hoe kan ik ze maken?

Waaiers zijn een combinatie van windsnelheid en windrichting. Zowel frontale als zijwind met een snelheid van +- 40km/u bieden mogelijkheden tot waaiervorming. Als je die mogelijkheden wilt benutten dan zet je een tempobeul op kop die je het tempo flink laat opvoeren. 

2. Hoe kan ik de windvaan zien?

Bij opties 'Windvaan verbergen' uitvinken. Je kan ook de letter 'O' proberen

3. Hoe kan ik een blessure weghalen?

Je opent je savegame in lachis editor -> Cyclist -> FklDinjury en zet het getal naar 0 , dan zou normaal gezien de blessure moeten weg zijn , save het eerst en export het dan naar je savegame dat je geëdit hebt 

Edited by Andy Schleck

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this